Pri starších autách nie je roztláčanie, rozbehnutie z kopca či rozťahovanie problémom, ak nemáte vážnejšiu poruchu.
A automobilová moderna? Tá je iná. Dôvod? Začnime čoraz obľúbenejšími dieselovými motormi. Tlakom vznikajúcim v spaľovacom priestore dieselového motora odoláva jeho materiál len do určitej miery. Pri rozťahovaní alebo roztláčaní môže vzniknúť taký vysoký tlak, že nie sú vylúčené závažné škody na motore. Napríklad ohnutie ojnice.
Takáto prvá pomoc však nemusí uškodiť len dieselom, zaprotestovať môže aj benzínový motor. Pri tomto type sa pri rozťahovaní/roztláčaní hromadí v spaľovacom priestore zmes, ktorá sa nezapáli a uniká nielen do výfukového potrubia, ale napríklad aj do katalyzátora. Ak motor náhle naskočí, katalyzátor môže zhorieť. Ten, kto už mal niekedy problémy s katalyzátorom, vie, že jeho výmena nie je lacná – poriadne vyprázdni peňaženku, najmä ak ide o drahšie auto.
Vozidlo vybavené automatickou prevodovkou by sa nemalo roztláčať za žiadnych okolností. Moderná technika to jednoducho nedovoľuje.
Výsledok? Pri nových moderných automobiloch by sme na roztláčanie či rozťahovanie mali rýchlo zabudnúť. Prípadné komplikácie rozhodne za to nestoja. Peniaze vyhodené za nákladnú opravu sa dajú určite využiť rozumnejšie.