Zvýšiť výkon motora? Tunningom!

Je nemálo tých, ktorí by si pod kapotu svojho auta radi pridali pár koníkov navyše. Staré metódy znížením hlavy valcov, výmenou vačkového hriadeľa za „ostrejší“, zväčšením ventilov a podobné úpravy sú pre dnešné motory málo efektívne a aj zložité

. Jednoduchšie, rýchlejšie a efektívnejšie je napríklad preprogramovať riadiacu jednotku alebo dať riadiacej jednotke nový program. Úpravami tohto druhu sa zaoberajú tunningové firmy. Jedným z úpravcov je aj bratislavská firma, ktorá na zvýšenie výkonu vznetových motorov využíva prídavné zariadenie P-Box, vyvinuté a dodávané z Rakúska. V tomto prípade nejde o tzv. chipový tunning, teda o preprogramovanie riadiacej jednotky, ale o zvýšenie výkonu motora a krútiaceho momentu pomocou prídavnej elektroniky – bez zásahu do riadiacej jednotky. Parametre riadiacej jednotky teda zostávajú nezmenené. Ide o jednoduché prídavné zariadenie, ktorého montáž je pomerne jednoduchá a trvá päť až pätnásť minút v závislosti od typu automobilu.

Zariadenie P-Box sme odskúšali na zapožičanom súkromnom Peugeote 206 2,0 HDi, ktorého výkon pri otáčkach 4000 min.-1 je 66 kW/90 k a krútiaci moment 205 Nm pri otáčkach 1900 min.-1. Úpravca ho dodáva prakticky na všetky druhy vznetových preplňovaných motorov, ale aj na niektoré nepreplňované motory s elektronickým vstrekovaním.. P-Box zvýšil výkon podľa výrobcu zariadenia o 20 % na 79 kW/108 k a krútiaci moment na 255 Nm. Tento nárast sa dosahuje zmenou priebehu vstrekovania a zmenou množstva vstrekovaného paliva. Motor sa ľahšie vytáčal do vyšších otáčok a zlepšili sa prechody pri radení. Prejavovalo sa to rapídne lepším, priam excelentným zrýchľovaním a elasticitou. V zrýchlení z nuly na 100 km/h bol Peugeot 206 rýchlejší o 1,5 s a v priemere o 2,0 s v zrýchľovaní zo 60 na 100 km/h a z 80 na 120 km/h. Subjektívny pocit hovorí, že hlučnosť zostala takmer nezmenená, len v spektre blízko k maximálnym sa mierne zvýšila. Rovnako mierne, približne o 0,5 až 0,7 l/100 km, sa zvýšila spotreba nafty, avšak len pri športovom štýle jazdy. Pri bežnej jazde bola dokonca o málo nižšia. Cena zariadenia aj s montážou je 25-tisíc korún.

Peugeot 206 2,0 Hdi, najazdených 17 451 km, r. v. 2001

údaj výrobcu údaj úpravcu

Najvyšší výkon v kW/k 66/90 79/108

Najvyšší krútiaci moment 205 255

Porovnanie nameraných hodnôt

pred úpravou po úprave

akcelerácia z 0 – 100 km/h 12,7 11,2

zrýchľovanie zo 60 – 100 km/h 7,4 6,0

zrýchľovanie z 80 – 120 km/h 9,9 8,7

najvyššia rýchlosť 180 192

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 22 677
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 034
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 15 911
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 791
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 792
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 4 459
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 149
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 285
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 332
  10. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 076

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Ondreja Podstupku

Ako vyhrať hádku s ľuďmi, ktorí neveria vo vedu

Ako vyhrať hádku s ľuďmi, ktorí neveria vo vedu.

EKONOMIKA

Google dostal od Komisie pokutu v rekordnej výške 4,3 miliardy

Google mal zneužívať dominantné postavenie systému Android.

Neprehliadnite tiež

Zapnutý bezpečnostný pás môže zachrániť život. Aj v autobuse

Niektoré miesta v autobuse sú bezpečnejšie ako iné, pás je povinný na všetkých.

Tesla podvádzala v Nemecku, zákazníkov to bude stáť 4000 eur

Auto s "Cenou od" si nikto nemohol kúpiť.

So starým Zetorom do Švédska? Pre nadšenca z Čiech žiaden problém

Do Göteborgu ho čaká cesta dlhá 1300 kilometrov.

Extrémne rýchla kosačka zaujala na okruhu v Goodwoode

Jej maximálna rýchlosť je až 240 kilometrov za hodinu.