. Jednoduchšie, rýchlejšie a efektívnejšie je napríklad preprogramovať riadiacu jednotku alebo dať riadiacej jednotke nový program. Úpravami tohto druhu sa zaoberajú tunningové firmy. Jedným z úpravcov je aj bratislavská firma, ktorá na zvýšenie výkonu vznetových motorov využíva prídavné zariadenie P-Box, vyvinuté a dodávané z Rakúska. V tomto prípade nejde o tzv. chipový tunning, teda o preprogramovanie riadiacej jednotky, ale o zvýšenie výkonu motora a krútiaceho momentu pomocou prídavnej elektroniky – bez zásahu do riadiacej jednotky. Parametre riadiacej jednotky teda zostávajú nezmenené. Ide o jednoduché prídavné zariadenie, ktorého montáž je pomerne jednoduchá a trvá päť až pätnásť minút v závislosti od typu automobilu.
Zariadenie P-Box sme odskúšali na zapožičanom súkromnom Peugeote 206 2,0 HDi, ktorého výkon pri otáčkach 4000 min.-1 je 66 kW/90 k a krútiaci moment 205 Nm pri otáčkach 1900 min.-1. Úpravca ho dodáva prakticky na všetky druhy vznetových preplňovaných motorov, ale aj na niektoré nepreplňované motory s elektronickým vstrekovaním.. P-Box zvýšil výkon podľa výrobcu zariadenia o 20 % na 79 kW/108 k a krútiaci moment na 255 Nm. Tento nárast sa dosahuje zmenou priebehu vstrekovania a zmenou množstva vstrekovaného paliva. Motor sa ľahšie vytáčal do vyšších otáčok a zlepšili sa prechody pri radení. Prejavovalo sa to rapídne lepším, priam excelentným zrýchľovaním a elasticitou. V zrýchlení z nuly na 100 km/h bol Peugeot 206 rýchlejší o 1,5 s a v priemere o 2,0 s v zrýchľovaní zo 60 na 100 km/h a z 80 na 120 km/h. Subjektívny pocit hovorí, že hlučnosť zostala takmer nezmenená, len v spektre blízko k maximálnym sa mierne zvýšila. Rovnako mierne, približne o 0,5 až 0,7 l/100 km, sa zvýšila spotreba nafty, avšak len pri športovom štýle jazdy. Pri bežnej jazde bola dokonca o málo nižšia. Cena zariadenia aj s montážou je 25-tisíc korún.
Peugeot 206 2,0 Hdi, najazdených 17 451 km, r. v. 2001
údaj výrobcu údaj úpravcu
Najvyšší výkon v kW/k 66/90 79/108
Najvyšší krútiaci moment 205 255
Porovnanie nameraných hodnôt
pred úpravou po úprave
akcelerácia z 0 – 100 km/h 12,7 11,2
zrýchľovanie zo 60 – 100 km/h 7,4 6,0
zrýchľovanie z 80 – 120 km/h 9,9 8,7
najvyššia rýchlosť 180 192
Autor: gold