SME

Zvýšiť výkon motora? Tunningom!

Je nemálo tých, ktorí by si pod kapotu svojho auta radi pridali pár koníkov navyše. Staré metódy znížením hlavy valcov, výmenou vačkového hriadeľa za „ostrejší“, zväčšením ventilov a podobné úpravy sú pre dnešné motory málo efektívne a aj zložité

. Jednoduchšie, rýchlejšie a efektívnejšie je napríklad preprogramovať riadiacu jednotku alebo dať riadiacej jednotke nový program. Úpravami tohto druhu sa zaoberajú tunningové firmy. Jedným z úpravcov je aj bratislavská firma, ktorá na zvýšenie výkonu vznetových motorov využíva prídavné zariadenie P-Box, vyvinuté a dodávané z Rakúska. V tomto prípade nejde o tzv. chipový tunning, teda o preprogramovanie riadiacej jednotky, ale o zvýšenie výkonu motora a krútiaceho momentu pomocou prídavnej elektroniky – bez zásahu do riadiacej jednotky. Parametre riadiacej jednotky teda zostávajú nezmenené. Ide o jednoduché prídavné zariadenie, ktorého montáž je pomerne jednoduchá a trvá päť až pätnásť minút v závislosti od typu automobilu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zariadenie P-Box sme odskúšali na zapožičanom súkromnom Peugeote 206 2,0 HDi, ktorého výkon pri otáčkach 4000 min.-1 je 66 kW/90 k a krútiaci moment 205 Nm pri otáčkach 1900 min.-1. Úpravca ho dodáva prakticky na všetky druhy vznetových preplňovaných motorov, ale aj na niektoré nepreplňované motory s elektronickým vstrekovaním.. P-Box zvýšil výkon podľa výrobcu zariadenia o 20 % na 79 kW/108 k a krútiaci moment na 255 Nm. Tento nárast sa dosahuje zmenou priebehu vstrekovania a zmenou množstva vstrekovaného paliva. Motor sa ľahšie vytáčal do vyšších otáčok a zlepšili sa prechody pri radení. Prejavovalo sa to rapídne lepším, priam excelentným zrýchľovaním a elasticitou. V zrýchlení z nuly na 100 km/h bol Peugeot 206 rýchlejší o 1,5 s a v priemere o 2,0 s v zrýchľovaní zo 60 na 100 km/h a z 80 na 120 km/h. Subjektívny pocit hovorí, že hlučnosť zostala takmer nezmenená, len v spektre blízko k maximálnym sa mierne zvýšila. Rovnako mierne, približne o 0,5 až 0,7 l/100 km, sa zvýšila spotreba nafty, avšak len pri športovom štýle jazdy. Pri bežnej jazde bola dokonca o málo nižšia. Cena zariadenia aj s montážou je 25-tisíc korún.

SkryťVypnúť reklamu

Peugeot 206 2,0 Hdi, najazdených 17 451 km, r. v. 2001

údaj výrobcu údaj úpravcu

Najvyšší výkon v kW/k 66/90 79/108

Najvyšší krútiaci moment 205 255

Porovnanie nameraných hodnôt

pred úpravou po úprave

akcelerácia z 0 – 100 km/h 12,7 11,2

zrýchľovanie zo 60 – 100 km/h 7,4 6,0

zrýchľovanie z 80 – 120 km/h 9,9 8,7

najvyššia rýchlosť 180 192

Autor: gold

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 123
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 586
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 279
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 030
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 903
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 430
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 301
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Bojničan: Bez dôslednej sekularity niet slobodnej demokracie
  2. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  3. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  4. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  5. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  6. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  7. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  8. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 129
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 22 599
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 409
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 691
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 567
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 853
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 367
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 9 440
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu