
vnu i pasívnu bezpečnosťou, ktorá prekračuje rámec strednej triedy a patrí k špičke vo svojom segmente. Chváliť sa môže aj výbornou aerodymanikou (cx = 0,29). Model C5 sa ponúka v troch stupňoch výbavy so škálou benzínových motorov od 1,8 l so šestnásťventilovou technikou a výkonmi od 85 kW/115 k po 3,0 V6 s výkonom 152 kW/210 k, medzi nimi aj 2,0 l (103 kW/140 k) so systémom priameho vstrekovania benzínu HPi, ale aj s dvomi úspornými preplňovanými vznetovými s priamym vstrekovaním nafty Common Rail 2,0 HDi (80 kW/110 k) a 2,2 HDi (98 kW/133 k). Už v základnej výbave má ABS, 6 airbagov, palubný počítač, elektrické ovládanie všetkých okien a vonkajších spätných zrkadiel, komfortné pruženie Hydractiv tretej generácie, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, imobilizér, samočinnú aktiváciu stieračov, svetlometov a pri náhlom brzdení aj varovných svetiel, predné hmlové svetlomety a ďalšie prvky komfortnej výbavy. C5-ka má dizajn na Citroën hádam až príliš triezvych tvarov. Je prozaická nielen svojím menom, ale aj vzdialená niekdajším extravagantným tvarom, v minulosti vlastný najmä tejto značke. C5 je nenápadná a výsostne elegantná, možno práve tým je oproti predchodcom osobitá a viditeľne v ničom nevybočuje z radu.
Možno len pre Citroën typickým hydropneumatickým podvozkom, ktorý dokáže samočinne regulovať svetlú výšku podvozku a polohu ťažiska v závislosti od zaťaženia a jazdných pomerov. Inteligentný podvozok si samočinne, podľa kvality vozovky a rýchlosti jazdy zvolí, komfortný alebo športový režim. Nad rýchlosť 110 km/h sa svetlá výška vozidla samočinne zmenší o 15 mm vpredu a 11 mm vzadu, na nekvalitnej ceste pod 70 km/h zasa zvýši o 13 mm. Tieto zmeny sa môžu voliť aj tlačidlom pri radiacej páke. Kvalitu a najmä bezpečnosť jazdy zvyšujú systémy ABS s EBD a brzdový asistent pri spomaľovaní, ASR pri zrýchľovaní, ale aj detektor poklesu tlaku v pneumatikách. Bolo preto lákavé sadnúť si do testovanej C5-ky s výkonným vznetovým motorom 2,2 HDI 16V s výkonom 98 kW/133 k a päťstupňovou prevodovkou s ručným radením. Tento moderný motor s priamym vstrekovaním nafty systémom Common Rail s premenlivou geometriou lopatiek turbodúchadla a medzichladičom stlačeného vzduchu tichým a kultivovaným chodom dal už po prvých metroch zabudnúť, že sedíme v aute s naftovým motorom. Podobné pocity sme mali pri akcelerácii alebo pri predbiehaní. Už od otáčok 2000 min-1 sa Prejavoval krútiaci moment 317 Nm. C5 je automobil, ktorý už brázdi aj slovenské cesty, a ktorý svojím vzhľadom, vysokým komfortom a jazdnými i dynamickými vlastnosťami určite zaujme aj nášho zákazníka.
Technické údaje
Citroën C5 2,2 HDi Exclusive
Motor
Vpredu naprieč uložený radový vznetový štvorvalec s priamym vstrekovaním, preplňovanie turbodúchadlom s premenlivou geometriou lopatiek. Rozvod DOHC, štyri ventily v každom valci. Zdvihový objem 2179 cm3, vŕtanie a zdvih 85,0/96,0 mm. Kompresný pomer 18,0 : 1. Najväčší výkon 98 kW/133 k pri otáčkach 4000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 317 Nm pri otáčkach 2000 min.-1. Hlava valcov z ľahkej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Pohon vačkového hriadeľa ozubeným remeňom. Tlakové obežné mazanie s plnoprietokovým čističom oleja. Uzavretá chladiaca sústava s elektrickým ventilátorom.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies. Jednokotúčová suchá spojka s tanierovou pružinou. Päťstupňová mechanická prevodovka. Prevodové stupne 3,41 - 1,78 - 1,12 - 0,8 - 0,61, R 3,14. Stály prevod 3,94.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia s pomocným rámom vpredu i vzadu. Zavesenie kolies vpredu i vzadu nezávislé, vpredu na pseudo McPherson, vzadu vlečené ramená. Pruženie hydropneumatické, systém Hydractove 3. Vpredu i vzadu priečny skrutný stabilizátor. Brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, kotúčové, predné s vnútorným chladením. Parkovacia brzda ručná s pôsobením na zadné kolesá. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 215/55 R16.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 4620/1770/1480 mm, rázvor náprav 2750 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1545/1510 mm. Pohotovostná hmotnosť 1485 kg. Objem batožinového priestoru 455/1310 dm³. Objem palivovej nádrže 66 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 205 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,9 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 8,8/4,9/6,4 l/100 km.
Karoséria
Samonosná oceľová. Päťdverová päťmiestna typu liftback.
Cena 1 199 900 Sk
testovaný automobil 1 215 800 Sk
Autor: gold