SME
Štvrtok, 8. jún, 2023 | Meniny má Medard
reklama

Peklo zvané Dakar sa skončilo

Paríž – Dakar je jedno veľké vývojové laboratórium, nekompromisná testovacia skúšobňa strojov, jej „výsledky“ overia súčiastky na automobiloch a motocykloch, ktoré sa neskôr použijú aj v sériovej výrobe. V extrémnych terénoch, kde aj nákladné automobily

Populárna Rallye Paríž – Dakar prežila svoje 23. vydanie. Motocykle, osobné automobily a kamióny bojovali medzi sebou každý vo svojej triede o najcennejšie vavríny. Kto sa v senegalskom prístave Dakar radoval najviac, je už známe. lietajú vo vzduchu, v kamení a piesočnatých búrkach, za svetla ostrého slnka zmazávajúceho reliéf sa jednotlivé dielce na technike dokonale „realizujú“. Aj v tomto roku ich preverilo 10 739 km africkými pustatinami západnej Sahary, naprieč Marokom, Mauretániou, Mali a Senegalom. Renomované značky sa vždy veľmi starostlivo pripravujú, pretože význam rallye už dávno presiahol význam Európy a Afriky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo muži a ženy na motocykloch a automobiloch rok čo rok opustia rodinný kozub uprostred Vianoc a Nového roka a vydajú sa na strastiplnú cestu naprieč Afrikou a do neznáma? Asi preto, že Dakar je droga. Kto ním raz napáchne, už sa toho nezbaví. A čo bude o rok? Budú môcť stajne Tatra a Kamaz – dvaja veľkí rivali v kamiónoch za posledných šesť rokov – štartovať na 24. ročníku? Nie je azda pravda, že po niekoľkých rokoch bola zrušená letecká asistencia mechanikov, a preto sa množstvo popredných tímov rozhodlo nasadiť do pretekov posádky, ktoré tvorili tímoví mechanici? Že kamióny boli síce opäť v spoločnej triede s „osobákmi“, ale klasifikované boli zvlášť? V tomto smere sa TSO (Thierry Sabine Organisation – organizácia pomenovaná podľa zakladateľa) postarala o tzv. homologáciu 2000, do ktorej odmietla zaradiť napríklad Lopraisovu kartu i ruské kamazy, a to aj napriek tomu, že zodpovedajú homologácii Medzinárodnej automobilovej federácie. Práve preto Rus Čagin nemal číslo 400, ktoré teda podľa tradície prislúcha obhajcovi prvenstva, ale 424, „Lopré“ 425 a pod. Takže ak toto nariadenie už nadobudlo platnosť, nebude sa to teda vzťahovať na ďalší ročník? Isté je, že do cieľa popri Ružovom jazere sa prehnala kolóna skladajúca sa z 76 motocyklov, 53 posádok v automobiloch a 12 kamiónov, teda presne polovica účastníkov, ktorí stáli na štarte v Paríži.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A to svedčí o mimoriadnej obtiažnosti jednej z najťažších vytrvalostných rallye na svete.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Aj vaše dieťa sa môže veľmi jednoducho nakaziť parazitmi.
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  1. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  2. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  3. Super zábava, super deň
  4. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  5. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  6. Čo priznali rodičia?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 273
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 12 155
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 745
  4. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 865
  5. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 5 750
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 406
  7. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 142
  8. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu 3 874
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Ako zničiť nepriateľský John Deere (a útok prežiť)
  2. Martin Zachar: Stále slabšie (každoročné) Majstrovstvá Sveta v hokeji?
  3. Miroslav Tokarčík: Školy čelia ďalšej výzve. Príspevky na nákup učebníc ministerstvo znížilo na polovicu
  4. Aleš Tvrdý: Cesta z Botswany do Namíbie
  5. Martin Majer: Nastavenie systému pomoci obetiam domáceho násilia na Slovensku
  6. Jozef Varga: Accept mi celkom sedia
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Chtelnica
  8. Jan Pražák: Samota ve dvou
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 11 884
  2. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 11 422
  3. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 684
  4. Martin Sukupčák: Barbari na Slovensku 8 616
  5. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 8 131
  6. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 856
  7. Adriana Boysová: Ako sa z paláca volá, tak sa z Ameriky ozýva 5 055
  8. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 4 893
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu