SME

Peklo zvané Dakar sa skončilo

Paríž – Dakar je jedno veľké vývojové laboratórium, nekompromisná testovacia skúšobňa strojov, jej „výsledky“ overia súčiastky na automobiloch a motocykloch, ktoré sa neskôr použijú aj v sériovej výrobe. V extrémnych terénoch, kde aj nákladné automobily

Populárna Rallye Paríž – Dakar prežila svoje 23. vydanie. Motocykle, osobné automobily a kamióny bojovali medzi sebou každý vo svojej triede o najcennejšie vavríny. Kto sa v senegalskom prístave Dakar radoval najviac, je už známe. lietajú vo vzduchu, v kamení a piesočnatých búrkach, za svetla ostrého slnka zmazávajúceho reliéf sa jednotlivé dielce na technike dokonale „realizujú“. Aj v tomto roku ich preverilo 10 739 km africkými pustatinami západnej Sahary, naprieč Marokom, Mauretániou, Mali a Senegalom. Renomované značky sa vždy veľmi starostlivo pripravujú, pretože význam rallye už dávno presiahol význam Európy a Afriky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prečo muži a ženy na motocykloch a automobiloch rok čo rok opustia rodinný kozub uprostred Vianoc a Nového roka a vydajú sa na strastiplnú cestu naprieč Afrikou a do neznáma? Asi preto, že Dakar je droga. Kto ním raz napáchne, už sa toho nezbaví. A čo bude o rok? Budú môcť stajne Tatra a Kamaz – dvaja veľkí rivali v kamiónoch za posledných šesť rokov – štartovať na 24. ročníku? Nie je azda pravda, že po niekoľkých rokoch bola zrušená letecká asistencia mechanikov, a preto sa množstvo popredných tímov rozhodlo nasadiť do pretekov posádky, ktoré tvorili tímoví mechanici? Že kamióny boli síce opäť v spoločnej triede s „osobákmi“, ale klasifikované boli zvlášť? V tomto smere sa TSO (Thierry Sabine Organisation – organizácia pomenovaná podľa zakladateľa) postarala o tzv. homologáciu 2000, do ktorej odmietla zaradiť napríklad Lopraisovu kartu i ruské kamazy, a to aj napriek tomu, že zodpovedajú homologácii Medzinárodnej automobilovej federácie. Práve preto Rus Čagin nemal číslo 400, ktoré teda podľa tradície prislúcha obhajcovi prvenstva, ale 424, „Lopré“ 425 a pod. Takže ak toto nariadenie už nadobudlo platnosť, nebude sa to teda vzťahovať na ďalší ročník? Isté je, že do cieľa popri Ružovom jazere sa prehnala kolóna skladajúca sa z 76 motocyklov, 53 posádok v automobiloch a 12 kamiónov, teda presne polovica účastníkov, ktorí stáli na štarte v Paríži.

SkryťVypnúť reklamu

A to svedčí o mimoriadnej obtiažnosti jednej z najťažších vytrvalostných rallye na svete.

Autor: Andrej Haverda

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 105
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 292
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 327
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 047
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 687
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 235
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 172
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  2. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  3. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  4. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  5. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  6. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  7. Martin Turčan: Prečo rušia práve 17. November?!
  8. Milan Polician: Cena za nesprávne rozhodnutie môže byť krutá
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 40 011
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 21 528
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 640
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 474
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 563
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 254
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 783
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 734
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
reklama
SkryťZatvoriť reklamu