SME

Peklo zvané Dakar sa skončilo

Paríž – Dakar je jedno veľké vývojové laboratórium, nekompromisná testovacia skúšobňa strojov, jej „výsledky“ overia súčiastky na automobiloch a motocykloch, ktoré sa neskôr použijú aj v sériovej výrobe. V extrémnych terénoch, kde aj nákladné automobily

Populárna Rallye Paríž – Dakar prežila svoje 23. vydanie. Motocykle, osobné automobily a kamióny bojovali medzi sebou každý vo svojej triede o najcennejšie vavríny. Kto sa v senegalskom prístave Dakar radoval najviac, je už známe. lietajú vo vzduchu, v kamení a piesočnatých búrkach, za svetla ostrého slnka zmazávajúceho reliéf sa jednotlivé dielce na technike dokonale „realizujú“. Aj v tomto roku ich preverilo 10 739 km africkými pustatinami západnej Sahary, naprieč Marokom, Mauretániou, Mali a Senegalom. Renomované značky sa vždy veľmi starostlivo pripravujú, pretože význam rallye už dávno presiahol význam Európy a Afriky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prečo muži a ženy na motocykloch a automobiloch rok čo rok opustia rodinný kozub uprostred Vianoc a Nového roka a vydajú sa na strastiplnú cestu naprieč Afrikou a do neznáma? Asi preto, že Dakar je droga. Kto ním raz napáchne, už sa toho nezbaví. A čo bude o rok? Budú môcť stajne Tatra a Kamaz – dvaja veľkí rivali v kamiónoch za posledných šesť rokov – štartovať na 24. ročníku? Nie je azda pravda, že po niekoľkých rokoch bola zrušená letecká asistencia mechanikov, a preto sa množstvo popredných tímov rozhodlo nasadiť do pretekov posádky, ktoré tvorili tímoví mechanici? Že kamióny boli síce opäť v spoločnej triede s „osobákmi“, ale klasifikované boli zvlášť? V tomto smere sa TSO (Thierry Sabine Organisation – organizácia pomenovaná podľa zakladateľa) postarala o tzv. homologáciu 2000, do ktorej odmietla zaradiť napríklad Lopraisovu kartu i ruské kamazy, a to aj napriek tomu, že zodpovedajú homologácii Medzinárodnej automobilovej federácie. Práve preto Rus Čagin nemal číslo 400, ktoré teda podľa tradície prislúcha obhajcovi prvenstva, ale 424, „Lopré“ 425 a pod. Takže ak toto nariadenie už nadobudlo platnosť, nebude sa to teda vzťahovať na ďalší ročník? Isté je, že do cieľa popri Ružovom jazere sa prehnala kolóna skladajúca sa z 76 motocyklov, 53 posádok v automobiloch a 12 kamiónov, teda presne polovica účastníkov, ktorí stáli na štarte v Paríži.

SkryťVypnúť reklamu

A to svedčí o mimoriadnej obtiažnosti jednej z najťažších vytrvalostných rallye na svete.

Autor: Andrej Haverda

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 15 047
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 411
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 624
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 534
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 921
  6. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 877
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 505
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 415
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 468
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 404
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 438
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 656
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 788
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 677
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 605
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 560
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu