
eď štuttgartský výrobca vo veľkolepom štýle v Hamburgu, pred zrakmi približne pol tisícky novinárov z celého sveta, poodhalil závoj tajomstva nového roadstera najvyššej a najluxusnejšej kategórie označovanej SL. Priam pompézne uvedenie piatej generácie automobilu Mercedes-Benz SL z kategórie otvorených automobilov svedčí o tom, aký význam pripisuje nemecká automobilka modelu postaveného na báze luxusného Mercedesa triedy S i tradícii nadväzujúcej na štyri predchádzajúce generácie.
História otvorených automobilov Mercedes-Benz sa začala písať o veľa rokov skôr ako uzrel svetlo tohto sveta prvý model SL. Kabriolety dvoj- i štvormiestne boli obľúbené i žiadané. Okrem iného aj preto, že posádka mala voľné nebo nad hlavou. Roadster sa od kabrioletu líšil predovšetkým tým, že svojím vzhľadom zvýrazňoval športový charakter automobilu. Mal dvojmiestnu karosériu, plátenú strechu, kolesá s drôteným výpletom, pripevnené centrálnymi matkami. Prvé exempláre „es-el“, Mercedes-Benz 300 SL, vyrobili v rokoch 1954-57. Bol to slávny model s dohora otváracími dverami. Mal vlastne pevnú strechu a aj zrejme preto prvá generácia SL bola tá, ktorá sa vyrábala v rokoch 1957-63, druhá 1963-71, tretia 1971-81 a štvrtá 1989-2001. Vyznačovali sa, okrem iného, tým, že motor nemal menej ako šesť valcov v rade, generácia od roku 1971 už najmä vidlicové osemvalce a súčasná generácia aj dvanásťvalcové. Najmenší výkon modelov SL začínal od 150 k, najvyšší v modeli 600 SL až 394 k. Najmenej početná bola prvá generácia s 1858 vyrobenými automobilmi, najviac sa vyrobilo modelov SL v rokoch 1971 až 1985 – vyše 237 tisíc. Spolu sa ich vyrobilo doteraz vyše 490 tisíc.
Nový 500 SL je pokračovateľom tradícií dvojmiestnych roadsterov, je štylisticky fascinujúcim a technicky vyspelým športovým automobilom. Je to dizajnérsky skvost, ktorého prvky harmonizujú so štýlom aktuálnych mercedesov. Sem patria, napríklad, svetlomety v tvare „štyroch očí“ s optikou čírych skiel. Variabilná, elektricky riadená strecha dokáže premeniť v priebehu 16 sekúnd roadster na kupé a naopak. Pôžitok z dynamickej jazdy obstará osemvalcový motor s objemom 5,0 l, s výkonom 225 kW/306 k a krútiacim momentom 460 Nm, ktorým zrýchli z nuly na stovku za 6,3 s, pričom spotreba by v premávke nemala prekročiť 12,7 l/100 km. Má na ňu vplyv aj perfektná aerodynamika s cx = 0,29. Zárukou bezpečnosti sú elektronické systémy dodávané už v základnej výbave. Nový SL ponúka kombináciu jedinečných systémov špeciálne vyvinutých pre triedu SL, ktoré zvyšujú bezpečnosť, komfort a jazdnú pohodu.
Novým je elektrohydraulický brzdový systém Sensotronic Brake Control (SBC), ktorý Mercedes-Benz ponúka ako jediný na svete. SBC spolupracuje s elektronickým stabilizačným programom ESP a aktívnym elektronickým systémom na kontrolu pruženia Active Body Control (ABC), ktorý minimalizuje nakláňanie karosérie v zákrutách a pri brzdení. Z prvkov pasívnej bezpečnosti pre ochranu posádky je tu koncepcia nových bočných i hlavových airbagov, novovyvinuté sedadlá, napínače bezpečnostných pásov i senzorová aktivácia ochranných rámov v prípade prevrátenia. K technickému a výbavovému komfortu patria samočinná klimatizácia, xenónové svetlomety, kožou potiahnuté sedadlá, multifunkčný volant, sedadlá s polohovou pamäťou, stereorádio a ďalšie. Doobjednať si možno tempomat Distronic s kontrolou dodržiavania vzdialenosti, automatický záchranný systém Teleaid, komunikačný systém Comand či automatickú kontrolu a signalizáciu úniku laku v pneumatikách. V kokpite upútajú štyri samostatné chronografické ukazovatele, ktoré pripomínajú športové modely z minulosti. Výroba a predaj nového roadstera Mercedes-Benz SL 500 sa začne na jeseň tohto roku.
Autor: JÁN GOLDBERGER, Hamburg-Bratislava