Technika: Systémy ABS a EBD

Mnohé súčasné automobily majú protiblokovací brzdový systém ABS i elektronické rozdelenie brzdnej sily EBD. Obidva systémy sú zamerané na to, aby pri núdzovom brzdení zabránili šmyku vozidla a tým mu zaručili dobrú smerovú stabilitu v rámci možností fyzik

álnych zákonov. Vo chvíli, keď sa automobil priblíži k hranici šmyku, systém ABS automaticky vyvolá prerušované brzdenie a systém EBD samočinne rozdelí brzdnú silu na prednú a zadnú nápravu tak, aby sa dobre využila priľnavosť pneumatík k povrchu vozovky a aby nezačali blokovať predné ani zadné kolesá. Obidva systémy tým dovoľujú vodičovi i pri prudkom brzdení ovládať automobil volantom, čím mu umožňujú vyhnúť sa nárazu na prekážku. Systémy ABS i EBD sú teda skonštruované na to, aby zabránili dopravnej nehode i vtedy, keď už nie je možné včas zastaviť automobil. Podmienkou však je, aby vodič vždy stúpil na brzdový pedál plnou silou. Samozrejme, to všetko sa dá dosiahnuť len vtedy, ak pred brzdením nemá vozidlo nadmerne vysokú rýchlosť. Čiže spomínané systémy nás neoprávňujú na podstupovanie väčšieho rizika rýchlejšou jazdou. Treba ešte upozorniť na to, že ani jeden zo systémov nie je v automobile na to, aby skrátil brzdnú dráhu. V niektorých prípadoch je s nimi brzdná dráha dokonca dlhšia ako bez nich - napr. na suchom a drsnom povrchu, na snehu, štrku a pod.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  4. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  5. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  6. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  7. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli
  9. Naša freestyle kajakárka: na majstrovstvá ideme tri baby
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70%
  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  4. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  5. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  6. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  7. OMV pozýva na pretekársky supervíkend na okruhu Slovakiaring
  8. Atos predstavil najúplnejšie 4G a LTE komunikačné riešenie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 9 622
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 9 149
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 7 725
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 184
  5. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 024
  6. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 5 113
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 350
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 4 199
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 3 494
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 3 137

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Majstri sveta ťažia z Nemecka i Afriky. Esá Francúzov sú potomkami prisťahovalcov

Až 15 hráčov Francúzska nemá pôvod v Európe.

KOMENTÁR TOMÁŠA PROKOPČÁKA

To nie je o manželstve. Bojíte sa, že už nebudete výnimoční

A pritom stačí jednoduché: len sa podeliť.

Neprehliadnite tiež

Aston Martin Cygnet už nie je terčom posmechu, dostal motor V8

Výkonný koncept vznikol pre festival rýchlosti v Goodwoode.

Na nové autá sa čaká dlhšie. S niektorými modelmi je problém

Problém sa môže týkať desiatky tisíc áut.