SME
reklama

Redakčný test: Fiat Dobló 1,9 D – na každý deň, na prácu i dovolenku

Na jar 2000 prezentoval Fiat model Dobló. Po Peugeote, Citroëna a Renaulte bol tak štvrtým európskym výrobcom, ktorý „pretvoril“ úžitkové dodávkové automobily na novú kategóriu viacúčelových krabicových minivanov, vhodných najmä pre živnostníkov, malé fir



 

 

my alebo väčšie rodiny. Oneskorenie približne štyri roky, ktoré uplynuli od uvedenia Peugeota Partner, Citroëna Berlingo a Renaulta Kangoo, využil Fiat dokonale. Dobló predčí svojich rivalov najmä veľkosťou vnútorného priestoru a jeho variabilitou, ale aj väčším priblížením ku komfortu osobných automobilov. Je dôkazom, že talianskym dizajnérom nerobí problém dať aj krabicovitému tvaru osobitosť, nadmieru pôvabu a maximum účelnosti. A tak nové Dobló v takejto podobe približne pred štvrť rokom uviedol Fiat aj na slovenský trh. 

Nový model má vpredu naprieč uloženú pohonnú jednotku. V začiatkoch buď zážihový štvorvalec 1,2 l (47 kW/65 k), alebo vznetový 1,9 l (46 kW/63 k), ktorý poháňa kolesá prednej nápravy. V týchto dňoch má pribudnúť preplňovaný vznetový 1,9 JTD s priamym vstrekovaním (74 kW/101 k) a neskôr aj zážihový 1,6 (76 kW/103 k). Dobló môže byť v osobnej päťmiestnej verzii a dodávkovej Cargo. Dobló o Dobló Cargo je k dispozícii v troj- alebo päťdverovom vyhotovení, prvý s presklennou karosériou, Cargo vzadu so zaplechovanou skriňou, pričom piate dvere môžu byť výklopné alebo otváracie dvojité. My sme skúšali osobnú päťdverovú verziu s motorom 1,9 D. 

Na dizajnovo príťažlivom osobnom Fiate Dobló zaujme vpredu rebrovanie masky chladiča s masívnym nárazníkom, na bokoch nezvyklé tvarovanie blatníkov, elegantné nízke spodné línie okien predných dverí a zvislé koncové svetlá na plastových paneloch. Zvnútra zasa ohromný priestor, skvelý výhľad z vozidla, členitá prístrojová doska vrátane stredového panela s rádiom, pohodlné sedadlá, príjemné farby čalúnenia a bohatá ponuka odkladacích priestorov. Zvláštne, ale aj praktické je umiestnenie radiacej páky do výstupku strednej časti prístrojovej dosky. Poteší obrovský úložný, resp. nákladný priestor s objemom neuveriteľných 750 l, po sklopení zadných delených sedadiel až 3000 l, prístup k nemu i príkladné riešenie. Dosť miesta v každom smere je aj na zadných delených sedadlách, kam sa nastupuje praktickými posuvnými dverami. Príjemný pocit sa nestráca ani počas jazdy, keďže motor je dobre odhlučnený a neobťažuje hlukom ani za studena. Dobló napriek nie vysokému výkonu motora 63 k má pri včasnom radení slušnú dynamiku, ale aj prekvapujúco dobré jazdné vlastnosti. Radenie prevodov presné, brzdy s ostrejším nábehom a veľmi dobrým účinkom. Spotreba je vyššia ako u motorov s priamym vstrekovaním, priemer počas cestovania 7,3 l/100 km je však celkom uspokojivý. V základe z vyššej výbavy je len elektrické ovládanie okien predných dverí, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním a palubný počítač, ABS i klimatizácia napríklad už za príplatok. Neoceniteľné služby však Dobló ponúka pri preprave batožín alebo tovarov, pri cestách do prírody alebo na dovolenku. 



Technické údaje 


Fiat Dobló 1.9 D ELX

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motor

Radový vodou chladený vznetový štvorvalec, uložený vpredu naprieč. Ventilový rozvod SOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Dva ventily na valec, ovládané prostredníctvom hydraulických zdvíhadiel, so samočinným hydraulickým vymedzovaním vôle. Zdvihový objem 1910 cm3, vŕtanie a zdvih 82,0/90,4 mm. Kompresný pomer 22,5 : 1. Najväčší výkon 46 kW/63 k pri otáčkach 4500 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 118 Nm pri otáčkach 2500 1/min.-1. Hlava valcov z hliníkovej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Nepriame vstrekovanie s elektronicky riadeným čerpadlom. 


Prevodové ústrojenstvo

Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s ručným radením. Prevodové stupne 4,27 - 2,24 - 1,44 - 1,03 - 0,7 alebo 0,87, R – 3,91. Stály prevod 4,4 : 1 alebo 3,93 : 1.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podvozok

Bezrámová konštrukcia, vpredu s pomocným rámom. Predné kolesá nezávisle zavesené na priečnych spodných ramenách a vzperách McPherson, priečny skrutný stabilizátor. Zadná náprava tuhá s listovými pružinami a stabilizátorom, odpruženie vpredu teleskopickými tlmičmi. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 175/70 R 14.


Rozmery a hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška 4159/1714/1800 mm, rázvor náprav 2566 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1495/1495 mm. Pohotovostná hmotnosť 1290 kg, užitočné zaťaženie 710 kg. Objem palivovej nádrže 60 l. Priemer otáčania 10,5 m. Objem batožinového priestoru 750/3000 l.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdné výkony

Najvyššia rýchlosť 141 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 20,9 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,2/6,0/7,2 l/100 km.


Karoséria

Samonosná oceľová. Päťmiestny päťdverový minivan. Súčiniteľ čelného odporu vzduchu cx = 0,32. 


Namerané hodnoty

Akcelerácia 0 – 100 km/h 21,0 s


Zrýchľovanie 


60 – 90 km/h 10,2 s 
90 – 120 km/h 15,0 s


Max. rýchlosť
140 km/h


Spotreba počas testu
7,3 l/100 km



Cena

základného modelu 520 167 Sk


Porovnanie automobilov v rovnakej kategórii:


Citroën Berlingo 1,9 D SX

Zdvih. objem 1868 cm³

Výkon 51 kW/71 k

Krút. mom. 125/2500 Nm/min.-1

0 – 100 km/h 16,3 s

Max. rých. 138 km/h

Spotreba mesto 8,6 l/100 km

mimo mesta 5,4 l/100 km

kombinovaná 6,6 l/100 km

Cena 515 370 Sk 



Peugeot Partner Combi+ 1,9 D 

Zdvih. objem 1868 cm³

Výkon 51 kW/71 k

Krút. mom. 125/2500 Nm/min.-1

0 – 100 km/h 16,3 s

Max. rých. 142 km/h

Spotreba mesto 8,6 l/100 km

mimo mesta 5,4 l/100 km

kombinovaná 6,6 l/100 km

Cena 515 382 Sk 



Renault Kangoo 1,9 D Authentiqe

Zdvih. objem 1870 cm³

Výkon 47 kW/65 k

Krút. mom. 120/2250 Nm/min--1

0 – 100 km/h 21,7 s

Max. rých. 143 km/h

Spotreba mesto 8,4 l/100 km

mimo mesta 5,9 l/100 km

kombinovaná 6,8 l/100 km

Cena 449 900 Sk







SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: gold

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 765
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 834
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 034
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 682
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 144
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 810
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 557
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 389
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 837
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 386
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 164
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 430
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu