SME
Pondelok, 5. jún, 2023 | Meniny má Laura
reklama

Redakčný test: Fiat Dobló 1,9 D – na každý deň, na prácu i dovolenku

Na jar 2000 prezentoval Fiat model Dobló. Po Peugeote, Citroëna a Renaulte bol tak štvrtým európskym výrobcom, ktorý „pretvoril“ úžitkové dodávkové automobily na novú kategóriu viacúčelových krabicových minivanov, vhodných najmä pre živnostníkov, malé fir



 

 

my alebo väčšie rodiny. Oneskorenie približne štyri roky, ktoré uplynuli od uvedenia Peugeota Partner, Citroëna Berlingo a Renaulta Kangoo, využil Fiat dokonale. Dobló predčí svojich rivalov najmä veľkosťou vnútorného priestoru a jeho variabilitou, ale aj väčším priblížením ku komfortu osobných automobilov. Je dôkazom, že talianskym dizajnérom nerobí problém dať aj krabicovitému tvaru osobitosť, nadmieru pôvabu a maximum účelnosti. A tak nové Dobló v takejto podobe približne pred štvrť rokom uviedol Fiat aj na slovenský trh. 

Nový model má vpredu naprieč uloženú pohonnú jednotku. V začiatkoch buď zážihový štvorvalec 1,2 l (47 kW/65 k), alebo vznetový 1,9 l (46 kW/63 k), ktorý poháňa kolesá prednej nápravy. V týchto dňoch má pribudnúť preplňovaný vznetový 1,9 JTD s priamym vstrekovaním (74 kW/101 k) a neskôr aj zážihový 1,6 (76 kW/103 k). Dobló môže byť v osobnej päťmiestnej verzii a dodávkovej Cargo. Dobló o Dobló Cargo je k dispozícii v troj- alebo päťdverovom vyhotovení, prvý s presklennou karosériou, Cargo vzadu so zaplechovanou skriňou, pričom piate dvere môžu byť výklopné alebo otváracie dvojité. My sme skúšali osobnú päťdverovú verziu s motorom 1,9 D. 

Na dizajnovo príťažlivom osobnom Fiate Dobló zaujme vpredu rebrovanie masky chladiča s masívnym nárazníkom, na bokoch nezvyklé tvarovanie blatníkov, elegantné nízke spodné línie okien predných dverí a zvislé koncové svetlá na plastových paneloch. Zvnútra zasa ohromný priestor, skvelý výhľad z vozidla, členitá prístrojová doska vrátane stredového panela s rádiom, pohodlné sedadlá, príjemné farby čalúnenia a bohatá ponuka odkladacích priestorov. Zvláštne, ale aj praktické je umiestnenie radiacej páky do výstupku strednej časti prístrojovej dosky. Poteší obrovský úložný, resp. nákladný priestor s objemom neuveriteľných 750 l, po sklopení zadných delených sedadiel až 3000 l, prístup k nemu i príkladné riešenie. Dosť miesta v každom smere je aj na zadných delených sedadlách, kam sa nastupuje praktickými posuvnými dverami. Príjemný pocit sa nestráca ani počas jazdy, keďže motor je dobre odhlučnený a neobťažuje hlukom ani za studena. Dobló napriek nie vysokému výkonu motora 63 k má pri včasnom radení slušnú dynamiku, ale aj prekvapujúco dobré jazdné vlastnosti. Radenie prevodov presné, brzdy s ostrejším nábehom a veľmi dobrým účinkom. Spotreba je vyššia ako u motorov s priamym vstrekovaním, priemer počas cestovania 7,3 l/100 km je však celkom uspokojivý. V základe z vyššej výbavy je len elektrické ovládanie okien predných dverí, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním a palubný počítač, ABS i klimatizácia napríklad už za príplatok. Neoceniteľné služby však Dobló ponúka pri preprave batožín alebo tovarov, pri cestách do prírody alebo na dovolenku. 



Technické údaje 


Fiat Dobló 1.9 D ELX

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motor

Radový vodou chladený vznetový štvorvalec, uložený vpredu naprieč. Ventilový rozvod SOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Dva ventily na valec, ovládané prostredníctvom hydraulických zdvíhadiel, so samočinným hydraulickým vymedzovaním vôle. Zdvihový objem 1910 cm3, vŕtanie a zdvih 82,0/90,4 mm. Kompresný pomer 22,5 : 1. Najväčší výkon 46 kW/63 k pri otáčkach 4500 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 118 Nm pri otáčkach 2500 1/min.-1. Hlava valcov z hliníkovej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Nepriame vstrekovanie s elektronicky riadeným čerpadlom. 


Prevodové ústrojenstvo

Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s ručným radením. Prevodové stupne 4,27 - 2,24 - 1,44 - 1,03 - 0,7 alebo 0,87, R – 3,91. Stály prevod 4,4 : 1 alebo 3,93 : 1.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podvozok

Bezrámová konštrukcia, vpredu s pomocným rámom. Predné kolesá nezávisle zavesené na priečnych spodných ramenách a vzperách McPherson, priečny skrutný stabilizátor. Zadná náprava tuhá s listovými pružinami a stabilizátorom, odpruženie vpredu teleskopickými tlmičmi. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 175/70 R 14.


Rozmery a hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška 4159/1714/1800 mm, rázvor náprav 2566 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1495/1495 mm. Pohotovostná hmotnosť 1290 kg, užitočné zaťaženie 710 kg. Objem palivovej nádrže 60 l. Priemer otáčania 10,5 m. Objem batožinového priestoru 750/3000 l.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdné výkony

Najvyššia rýchlosť 141 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 20,9 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,2/6,0/7,2 l/100 km.


Karoséria

Samonosná oceľová. Päťmiestny päťdverový minivan. Súčiniteľ čelného odporu vzduchu cx = 0,32. 


Namerané hodnoty

Akcelerácia 0 – 100 km/h 21,0 s


Zrýchľovanie 


60 – 90 km/h 10,2 s 
90 – 120 km/h 15,0 s


Max. rýchlosť
140 km/h


Spotreba počas testu
7,3 l/100 km



Cena

základného modelu 520 167 Sk


Porovnanie automobilov v rovnakej kategórii:


Citroën Berlingo 1,9 D SX

Zdvih. objem 1868 cm³

Výkon 51 kW/71 k

Krút. mom. 125/2500 Nm/min.-1

0 – 100 km/h 16,3 s

Max. rých. 138 km/h

Spotreba mesto 8,6 l/100 km

mimo mesta 5,4 l/100 km

kombinovaná 6,6 l/100 km

Cena 515 370 Sk 



Peugeot Partner Combi+ 1,9 D 

Zdvih. objem 1868 cm³

Výkon 51 kW/71 k

Krút. mom. 125/2500 Nm/min.-1

0 – 100 km/h 16,3 s

Max. rých. 142 km/h

Spotreba mesto 8,6 l/100 km

mimo mesta 5,4 l/100 km

kombinovaná 6,6 l/100 km

Cena 515 382 Sk 



Renault Kangoo 1,9 D Authentiqe

Zdvih. objem 1870 cm³

Výkon 47 kW/65 k

Krút. mom. 120/2250 Nm/min--1

0 – 100 km/h 21,7 s

Max. rých. 143 km/h

Spotreba mesto 8,4 l/100 km

mimo mesta 5,9 l/100 km

kombinovaná 6,8 l/100 km

Cena 449 900 Sk







SkryťVypnúť reklamu
reklama

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Lunička potrebuje súrne pomoc, aby mohla rásť.
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  4. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  5. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  6. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  7. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  8. Dovolenkový raj kúsok za hranicami
  1. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  2. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  3. Lunička potrebuje súrne pomoc, aby mohla rásť.
  4. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie
  5. Slováci milujú grilovanie s rodinou a priateľmi, ukázal prieskum
  6. Z vernostných kariet Terno a Kraj sa stávajú už aj platobné
  7. Čítanie vytvára pre vaše deti bezpečný prístav!
  8. dm sa zameriava na ženské zdravie
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 16 892
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 11 264
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 8 814
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 345
  5. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 330
  6. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 3 759
  7. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 3 707
  8. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu 3 585
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Solárne panely na výrobu elektrickej energie.

Dodávatelia energií lákajú domácnosti na šetrenie, sľuby môžu nahradiť technické problémy.


2. jún
Od júna sa vypisujú už len elektronické PN.

Digitálny doklad je povinný od 1. júla.


2. jún
Nataša Holinová

Načo by komu bola jeho dôvera?


16 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


6 h
reklama

Blogy SME

  1. Ivan Čáni: Erik Tomáš a nie len jeho falošne stratená pamäť ...
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kajúcnik sľuboval milión za vraždu, tvrdí iný kajúcnik. Obete aj sledoval
  3. Jozef Varga: Krkavci / 11. /
  4. Anna Miľanová: Že bobor spravil neporiadok, počula som v televízii...
  5. Dada Vozáriková: Idú Slovák, Gruzínec a Rus pod Kazbeg
  6. Rastislav Puchala: Zakázali Bibliu
  7. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 30. /
  8. Peter Gregor: Láske
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 139 218
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 21 307
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 397
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 12 035
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 836
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 474
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 657
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 973
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu