SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Redakčný test: Fiat Dobló 1,9 D – na každý deň, na prácu i dovolenku

Na jar 2000 prezentoval Fiat model Dobló. Po Peugeote, Citroëna a Renaulte bol tak štvrtým európskym výrobcom, ktorý „pretvoril“ úžitkové dodávkové automobily na novú kategóriu viacúčelových krabicových minivanov, vhodných najmä pre živnostníkov, malé fir



 

 

my alebo väčšie rodiny. Oneskorenie približne štyri roky, ktoré uplynuli od uvedenia Peugeota Partner, Citroëna Berlingo a Renaulta Kangoo, využil Fiat dokonale. Dobló predčí svojich rivalov najmä veľkosťou vnútorného priestoru a jeho variabilitou, ale aj väčším priblížením ku komfortu osobných automobilov. Je dôkazom, že talianskym dizajnérom nerobí problém dať aj krabicovitému tvaru osobitosť, nadmieru pôvabu a maximum účelnosti. A tak nové Dobló v takejto podobe približne pred štvrť rokom uviedol Fiat aj na slovenský trh. 

Nový model má vpredu naprieč uloženú pohonnú jednotku. V začiatkoch buď zážihový štvorvalec 1,2 l (47 kW/65 k), alebo vznetový 1,9 l (46 kW/63 k), ktorý poháňa kolesá prednej nápravy. V týchto dňoch má pribudnúť preplňovaný vznetový 1,9 JTD s priamym vstrekovaním (74 kW/101 k) a neskôr aj zážihový 1,6 (76 kW/103 k). Dobló môže byť v osobnej päťmiestnej verzii a dodávkovej Cargo. Dobló o Dobló Cargo je k dispozícii v troj- alebo päťdverovom vyhotovení, prvý s presklennou karosériou, Cargo vzadu so zaplechovanou skriňou, pričom piate dvere môžu byť výklopné alebo otváracie dvojité. My sme skúšali osobnú päťdverovú verziu s motorom 1,9 D. 

Na dizajnovo príťažlivom osobnom Fiate Dobló zaujme vpredu rebrovanie masky chladiča s masívnym nárazníkom, na bokoch nezvyklé tvarovanie blatníkov, elegantné nízke spodné línie okien predných dverí a zvislé koncové svetlá na plastových paneloch. Zvnútra zasa ohromný priestor, skvelý výhľad z vozidla, členitá prístrojová doska vrátane stredového panela s rádiom, pohodlné sedadlá, príjemné farby čalúnenia a bohatá ponuka odkladacích priestorov. Zvláštne, ale aj praktické je umiestnenie radiacej páky do výstupku strednej časti prístrojovej dosky. Poteší obrovský úložný, resp. nákladný priestor s objemom neuveriteľných 750 l, po sklopení zadných delených sedadiel až 3000 l, prístup k nemu i príkladné riešenie. Dosť miesta v každom smere je aj na zadných delených sedadlách, kam sa nastupuje praktickými posuvnými dverami. Príjemný pocit sa nestráca ani počas jazdy, keďže motor je dobre odhlučnený a neobťažuje hlukom ani za studena. Dobló napriek nie vysokému výkonu motora 63 k má pri včasnom radení slušnú dynamiku, ale aj prekvapujúco dobré jazdné vlastnosti. Radenie prevodov presné, brzdy s ostrejším nábehom a veľmi dobrým účinkom. Spotreba je vyššia ako u motorov s priamym vstrekovaním, priemer počas cestovania 7,3 l/100 km je však celkom uspokojivý. V základe z vyššej výbavy je len elektrické ovládanie okien predných dverí, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním a palubný počítač, ABS i klimatizácia napríklad už za príplatok. Neoceniteľné služby však Dobló ponúka pri preprave batožín alebo tovarov, pri cestách do prírody alebo na dovolenku. 



Technické údaje 


Fiat Dobló 1.9 D ELX

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Motor

Radový vodou chladený vznetový štvorvalec, uložený vpredu naprieč. Ventilový rozvod SOHC, poháňaný ozubeným remeňom. Dva ventily na valec, ovládané prostredníctvom hydraulických zdvíhadiel, so samočinným hydraulickým vymedzovaním vôle. Zdvihový objem 1910 cm3, vŕtanie a zdvih 82,0/90,4 mm. Kompresný pomer 22,5 : 1. Najväčší výkon 46 kW/63 k pri otáčkach 4500 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 118 Nm pri otáčkach 2500 1/min.-1. Hlava valcov z hliníkovej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Nepriame vstrekovanie s elektronicky riadeným čerpadlom. 


Prevodové ústrojenstvo

Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s ručným radením. Prevodové stupne 4,27 - 2,24 - 1,44 - 1,03 - 0,7 alebo 0,87, R – 3,91. Stály prevod 4,4 : 1 alebo 3,93 : 1.

Skryť Vypnúť reklamu

Podvozok

Bezrámová konštrukcia, vpredu s pomocným rámom. Predné kolesá nezávisle zavesené na priečnych spodných ramenách a vzperách McPherson, priečny skrutný stabilizátor. Zadná náprava tuhá s listovými pružinami a stabilizátorom, odpruženie vpredu teleskopickými tlmičmi. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 175/70 R 14.


Rozmery a hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška 4159/1714/1800 mm, rázvor náprav 2566 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1495/1495 mm. Pohotovostná hmotnosť 1290 kg, užitočné zaťaženie 710 kg. Objem palivovej nádrže 60 l. Priemer otáčania 10,5 m. Objem batožinového priestoru 750/3000 l.

Skryť Vypnúť reklamu

Jazdné výkony

Najvyššia rýchlosť 141 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 20,9 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 9,2/6,0/7,2 l/100 km.


Karoséria

Samonosná oceľová. Päťmiestny päťdverový minivan. Súčiniteľ čelného odporu vzduchu cx = 0,32. 


Namerané hodnoty

Akcelerácia 0 – 100 km/h 21,0 s


Zrýchľovanie 


60 – 90 km/h 10,2 s 
90 – 120 km/h 15,0 s


Max. rýchlosť
140 km/h


Spotreba počas testu
7,3 l/100 km



Cena

základného modelu 520 167 Sk


Porovnanie automobilov v rovnakej kategórii:


Citroën Berlingo 1,9 D SX

Zdvih. objem 1868 cm³

Výkon 51 kW/71 k

Krút. mom. 125/2500 Nm/min.-1

0 – 100 km/h 16,3 s

Max. rých. 138 km/h

Spotreba mesto 8,6 l/100 km

mimo mesta 5,4 l/100 km

kombinovaná 6,6 l/100 km

Cena 515 370 Sk 



Peugeot Partner Combi+ 1,9 D 

Zdvih. objem 1868 cm³

Výkon 51 kW/71 k

Krút. mom. 125/2500 Nm/min.-1

0 – 100 km/h 16,3 s

Max. rých. 142 km/h

Spotreba mesto 8,6 l/100 km

mimo mesta 5,4 l/100 km

kombinovaná 6,6 l/100 km

Cena 515 382 Sk 



Renault Kangoo 1,9 D Authentiqe

Zdvih. objem 1870 cm³

Výkon 47 kW/65 k

Krút. mom. 120/2250 Nm/min--1

0 – 100 km/h 21,7 s

Max. rých. 143 km/h

Spotreba mesto 8,4 l/100 km

mimo mesta 5,9 l/100 km

kombinovaná 6,8 l/100 km

Cena 449 900 Sk







Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  3. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  4. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  5. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Hygge ako životný štýl
  9. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 626
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 780
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 739
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 266
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 853
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 772
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 317
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 267
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 145
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 010
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odberné miesto na covid.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala viac ako štyritisíc obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

6 h
Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

23 h
Dočasný prezident Policajného zboru SR Peter Kovařík.

Vo výbere sú už len Kovařík a Hamran.

3 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan