e s jeho schválením sa mohlo ešte počkať napríklad do polovice budúceho roka, čo je termín, ktorý pre členské a pridružené štáty určila Smernica Európskeho parlamentu č. 2000/53/EU na spätný bezplatný odber automobilov určených na likvidáciu. Do tohto času sa návrh zákona mohol dopracovávať. Mohol teda vzniknúť na Slovensku konečne legislatívny predpis, ktorý by bol kvalitný, s ktorým by bola spokojnosť všetkých zainteresovaných, zosúladený s praxou a ktorý by nevyžadoval inováciu formou okamžitej novely.
Zákon o odpadoch je zlý najmä preto, že nie je systémový v oblasti likvidácie automobilových vrakov, že má slabiny, ktoré môžu pri jeho realizácii znamenať obrovské problémy. Napríklad také, že prostriedky z Recyklačného fondu, ktorý sa bude tvoriť z príspevkov dovozcov a predajcov automobilov, by sa neefektívnym použitím, možno aj zneužitím vyčerpali napríklad na budovanie duplicitných a pochybných kapacít určených na likvidáciu vrakov automobilov, prípadne aj účelovo vytunelovali. Je totiž nelogické, aby sa budovali napríklad nové kapacity na likvidáciu vrakov, keď máme certifikované zariadenia - autoservisy a autoopravovne, ktoré sú schopné robiť túto prácu už teraz a odborne. Najmä preto prichádza s iniciatívou Združenie automobilového priemyslu SR a predkladá Ministerstvu životného prostredia novelu zákona o odpadoch.
Novela zákona, ktorú v týchto dňoch predložia rezortu životného prostredia, má tak usmerniť celú legislatívu likvidácie automobilových vrakov, aby sa stámiliónové prostriedky Recyklačného fondu správne využívali. Predkladaná novela má riešiť najmä otázku zjednocovania platieb do Recyklačného fondu, jednoznačne definovať pojem predajca a termín platby do Recyklačného fondu, dbať, aby spracovateľskými miestami boli len certifikované pracoviská spĺňajúce štandard EU, nedovoliť, aby sa spracovávateľom stávali neodborné a nekompetentné pracoviská a má aj stanoviť nad všetkou touto činnosťou odborný dozor.
Autor: gold