
a na prvý pohľad. Typický mestský automobil s pohonom zadných kolies sa v poslednom období výraznejšie presadzuje aj na našom trhu. Vidieť ho na cestách prestáva byť raritou a treba priznať, že si získal srdcia predovšetkým nežnejšej časti populácie. Smart sa vyrába od roku 1998 a jeho počiatky sú sprevádzané množstvom „detských“ chýb, ktoré výrobca promptne vychytal. Špeciálnymi lízingovými podmienkami sa materskému koncernu podarilo Smart presadiť a v tomto období sa v Nemecku postupne dostávajú do obehu prvé exempláre, ktorým končia lízingové zmluvy. Časom sa možno objavia aj závažnejšie problémy, no v súčasnosti si majitelia sťažujú iba na maličkosti, ktoré viac-menej súvisia s charakterom mikroautomobilu. Zvyknúť si treba na menej komfortné pruženie, väčšie nakláňanie v zákrutách - zvlášť pri mokrom povrchu, malý batožinový priestor a ťažké riadenie. Trojvalcové pohonné jednotky spotrebujú toľko paliva, ako je bežné u väčších automobilov a ani dieselový agregát nie je priveľmi úsporný. Pochváliť treba vnútorný priestor, ktorý posádke poskytuje dostatok pohodlia a komfortu. K nemu prispievajú aj pohodlné sedadlá a kvalitné vnútorné vybavenie. Smart si vynikajúco počínal pri crash testoch. Úroveň pasívnej bezpečnosti je porovnateľná s modelmi vyšších tried.
Typické slabé miesta
poruchový štartér, vibrovanie sedadiel, klepotanie slnečnej clony
+
dostatok priestoru
kvalita dielenského spracovania
nízka hladina hluku v interiéri
vysoká pasívna bezpečnosť
pohodlné sedadlá
nenáročnosť
-
ťažšie riadenie
horšia stabilita v zákrutách
malý batožinový priestor
málo komfortné pruženie
relatívne vyššia spotreba
Odporúčané druhy motorov
0,6 l trojvalcový benzínový s výkonom 45 k. Kultivovaný základný motor, dobré jazdné vlastnosti. Relatívne vyššia spotreba 6 l/100 km.
0,6 l trojvalcový benzínový s výkonom 55 k. Prepracovanejší ako verzia s výkonom 45 k. Spotreba 6,5 l/100 km.
0,8 l trojvalcový turbodiesel so systémom Common-Rail s výkonom 41 k. Silný a úsporný oproti benzínovým verziám. Spotreba 5 l/100 km.
Autor: Martina Skurková