Motorizmus: Na Šesťdňovú len v klube, no s najvyššími ambíciami
Považská Bystrica 20. augusta (TASR) - Netradičnú podobu bude
mať účasť slovenských terénnych jazdcov na 76. ročníku Šesťdňovej,
majstrovstvách sveta ...
TASR
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
Považská Bystrica 20. augusta (TASR) - Netradičnú podobu bude mať účasť slovenských terénnych jazdcov na 76. ročníku Šesťdňovej, majstrovstvách sveta družstiev v endure. V hlavnej súťaži trophy tímov vo francúzskom Brive la Gaillarde národný výber neštartuje, v klubovej súťaži sa predstaví pod názvom Raven Slovakia Team trojica Jaroslav Katriňák, Radek Matoška a Ján Hrehor.
V populárnej Šesťdňovej sa zvyklo v predchádzajúcich rokoch buď na neúčasť, alebo na štart trophy tímu. V tomto ročníku sa pôvodne nemalo ani štartovať, no v poslednej chvíli sa združila trojica slovenských špičkových terenárov a s pomocou sponzorov sa zaslúžila o to, že nebude chýbať na najprestížnejšom podujatí súťaží enduro.
Do Francúzska naberie výprava smer v utorok ráno. "Tento týždeň si ešte v tamojších terénoch potrénujeme, aby sme sa dôkladne zoznámili s povrchom," povedal Ján Hrehor, ktorý bude sedieť na KTM 125. "Motorku mám z Čiech úplne novú, už budúcoročný model. Zmenilo sa na nej niekoľko drobností, či už výfuk, tlmivka, ale iné komponenty. Momentálne ju zajazdievam, zopár vecí treba ešte podoťahovať."
V príprave sa slovenskí jazdci snažili zintenzívniť tréningy a prispôsobiť na blížiaci sa vrchol. J. Hrehor: "Dúfam, že terény budú trávnaté, no počasie môže urobiť veľa. Obávam sa jedného, aby nebolo príliš teplo. V klubovej súťaži si trúfame na popredné umiestenie, ktoré by zarezonovalo aj medzi sponzormi. Ťažiť by sa malo z výkonnosti špičových jazdcov Katriňáka a Matošku, ja som skôr v úlohe nič nepokaziť."
S novými strojmi sa predstavia aj obaja špičkoví jazdci, Jaroslav Katriňák s VOR-om a Radek Matoška s Husabergom 400. "Nič prevratné sa však na ňom nezmenilo," povedal Radek Matoška. "Trochu som si na nej potrénoval, dúfam, že všetko poruchové, čo bolo na predchádzajúcom stroji, sa už odstránilo. Na starej motorke trvalo dosť dlho, kým sa vychytali všetky muchy."
Aj Radek Matoška sa domnieva, že v silách klubového tímu bude umiestenie na výslní. "Len aby počasie bolo pre nás prijateľné a poslúchali motorky," želal si pred odchodom. "Môže by aj vlhko, nechcem však, aby pršalo. V dejisku Šesťdňovej som už jazdil, rýchlostné vložky by mali byť na trávnatých povrchoch, podobné ako v okolí Považskej Bystrice."
S modelom roku 2002 sadne na svoj stroj talianskej firmy VOR nad 500 ccm aj najúspešnejší slovenský jazdec Jaroslav Katriňák. "Už sa naň teším, novinky sú značné, od rámu až po úplne nový štartér. Na prototype som už jazdil, na sériovom budem až na Šesťdňovej. Cieľ máme vysoký, navzájom sa inšpirujeme prvým miestom, no budem rád, ak si vybojujeme medailové miesto. Konkurencia bude veľká, je síce pravda, že trophy tímy stiahnu najlepších jazdcov, no často majú takmer rovnocennú náhradu."
Jaroslav Katriňák si najviac želá, aby poslúchali motorky a zdravie. "Počasie si nenavyberáte, je mi v podstate jedno, aké bude."
Jaroslav Katriňák, tak ako pred dvoma rokmi uvažoval s českým, bude opäť rozmýšľať o dvojitom občianstve. "Pre nás troch je v podstate úplne jedno, v akej súťaži nastúpime, musíme zvládnuť presne to, čo jazdci v trophy tímoch. Národné mužstvo je však národné, preto je naozaj škoda, že ho Slovensko nezostavilo. Aj teraz mi prišli ponuky zvonka, po sezóne budem asi opäť uvažovať o dvojitom občianstve. U nás na Slovensku je to s financiami neustále zložité, a preto aj v budúcnosti bude veľmi ťažké zostavovať trophy tím."
V klubovej súťaži sa zratúvajú časy všetkých troch jazdcov, takže si tím nemôže dovoliť ani jedno zakolísanie. Najväčšie úspechy dosiahli slovenskí jazdci od samostatného účinkovania práve v klubových tímoch. V roku 1994 v americkej Tulse, štáte Oklahoma, triumfoval Slovakia tím II v zložení Katriňák, Matoška, Hrehor medzi 104 tímami. O rok neskôr si prvenstvo medzi 91 výbermi v poľských terénoch v okolí mesta Jelenia Góra zopakoval Slovnaft Sport Moto Team (Ivan Jakeš, Bohumil Poslední a Jaroslav Beran).
Šesťdňová, ktorá si píše históriu od roku 1913, sa vo Francúzsku uskutoční po piatykrát, v trophy tímoch si najviac prvenstiev 17 pripísala Veľká Británia, hneď za nimi figuruje bývalé Československo s 15 víťazstvami. V juniorskej trofeji dokoca českí a slovenskí jazdci s 18 víťazstvami vedú rebríček úspešnosti pred Veľkou Britániou s 11-timi. Vlani boli najlepší v tophy tímoch Taliani a v juniorskej súťaži už tretíkrát za sebou Španieli.
- Na vlaňajšiu jubilujúcu Šesťdňovú v španielskej Granade sa spomína so značným rozčarovaním. Zrušenie záverečného motokrosu, ktorý zvykol bývať vždy najpríťažlivejším diváckym ťahákom a aj mnohí jazdci si naň šetrili sily, vyvolalo veľkú búrku nevôle. V endure sa môžu prihodiť nečakané situácie, no v tomto prípade úplne zlyhali organizátori, napätú situáciu sprevádzali vášne, a to všetko len preto, že usporiadatelia trestuhodne podcenili vplyv počasia na piesočnatú trať, ktorá sa tak vysušila, že mraky prachu znemožnili na okruhu krúžiť bez veľkého rizika zranenia. V trophy tímoch skončil výber Slovenska až na 8. mieste, juniori boli dokonca na 14-tom. Pred štyrmi rokmi v talianskom Lumezzane obsadila slovenská reprezentácia v Trophy tímoch siedmu priečku, rok predtým vo fínskej Hämeenlinne pri svojej samostatnej premiére šiestu a vybojovala Watlingovu trofej udeľovanú za najväčší pokrok nováčika. Predvlani v portugalskej Coimbre a pred tromi rokmi v austrálskom Traralgone chýbala.