Stará múdrosť hovorí, že s chladnou hlavou sa veci riešia lepšie a rozumnejšie. V prenesenom význame to platí aj pre jazdu v aute. Teraz však nejde o ovládnutie emócií, reč bude o klimatizácii. Aj tu sa dá hovoriť o tom, že jazdiť s chladnou hlavou je bezpečnejšie.
Horúce dni sú dobrým dôvodom, aby sme sa téme venovali: klimatizácia je dobrá vec, má však svoje „ale“. Treba ju používať s rozumom. Ak v aute nemáte klimatizáciu, po ani nie dlhej jazde v horúcom počasí prichádza únava z tepla a hluku, spôsobeného otvoreným oknom. Dôsledkom sú spomalené reakcie. Predstavte si, že idete rýchlosťou 100 km/h. Reakcia spomalená čo i len o pol sekundy znamená prejdenú dráhu približne o 14 metrov dlhšiu. To môže byť príčinou havárie. V prehriatom aute sa organizmus vodiča vystavuje vyššej námahe, a tak dochádza aj rýchlejšie k únave. Rada je jasná: v aute vetrajte, podľa možnosti nie otvoreným oknom, aby vodič nebol vystavený prílišnej horúčave a rýchlo sa neunavil. Pomôže zastávka, pri ktorej sa treba občerstviť aj tekutinami.
Ak máte v aute klimatizáciu, treba ju používať s mierou. Odborníci hovoria, že rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou (klimatizovanou) teplotou, by nemal byť viac ako 6° C. Pri kratších cestách v meste a častom vystupovaní z auta môže dôjsť k rýchlemu prechladnutiu vplyvom zmien teploty. Na dlhších cestách je klimatizácia príjemným spoločníkom, ale opäť netreba zabúdať na správne nastavenie. Nielen teploty, ale aj prúdu vzduchu: ten by mal prúdiť z výduchov na prístrojovom paneli nahor. V žiadnom prípade nenechajte chladný vzduch priamo ovievať niektorú časť tela: tenisový lakeť, stuhnutá šija a podobne prídu k slovu prekvapujúco rýchlo! Niektorí odborníci upozorňujú dokonca na to, že by vodič mohol pri približovaní sa k cieľu znižovať postupne rozdiel medzi vnútornou a vonkajšou teplotou, aby organizmus nebol vystavený pôsobeniu teplotného rozdielu pri vystúpení. To je jedna strana mince.
Na druhej sú tí, ktorí na klimatizáciu nedajú dopustiť a neuznávajú spomenuté závery. Nuž, polemika býva niekedy zložitá. Každý z nás si však svoj kompromis napokon nájde a využije technické možnosti svojho automobilu s rozumom.