SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

S chladnou hlavou aj v horúčavách

Stará múdrosť hovorí, že s chladnou hlavou sa veci riešia lepšie a rozumnejšie. V prenesenom význame to platí aj pre jazdu v aute. Teraz však nejde o ovládnutie emócií, reč bude o klimatizácii. Aj tu sa dá hovoriť o tom, že jazdiť s chladnou hlavou je ...

Stará múdrosť hovorí, že s chladnou hlavou sa veci riešia lepšie a rozumnejšie. V prenesenom význame to platí aj pre jazdu v aute. Teraz však nejde o ovládnutie emócií, reč bude o klimatizácii. Aj tu sa dá hovoriť o tom, že jazdiť s chladnou hlavou je bezpečnejšie.

Horúce dni sú dobrým dôvodom, aby sme sa téme venovali: klimatizácia je dobrá vec, má však svoje „ale“. Treba ju používať s rozumom. Ak v aute nemáte klimatizáciu, po ani nie dlhej jazde v horúcom počasí prichádza únava z tepla a hluku, spôsobeného otvoreným oknom. Dôsledkom sú spomalené reakcie. Predstavte si, že idete rýchlosťou 100 km/h. Reakcia spomalená čo i len o pol sekundy znamená prejdenú dráhu približne o 14 metrov dlhšiu. To môže byť príčinou havárie. V prehriatom aute sa organizmus vodiča vystavuje vyššej námahe, a tak dochádza aj rýchlejšie k únave. Rada je jasná: v aute vetrajte, podľa možnosti nie otvoreným oknom, aby vodič nebol vystavený prílišnej horúčave a rýchlo sa neunavil. Pomôže zastávka, pri ktorej sa treba občerstviť aj tekutinami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ak máte v aute klimatizáciu, treba ju používať s mierou. Odborníci hovoria, že rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou (klimatizovanou) teplotou, by nemal byť viac ako 6° C. Pri kratších cestách v meste a častom vystupovaní z auta môže dôjsť k rýchlemu prechladnutiu vplyvom zmien teploty. Na dlhších cestách je klimatizácia príjemným spoločníkom, ale opäť netreba zabúdať na správne nastavenie. Nielen teploty, ale aj prúdu vzduchu: ten by mal prúdiť z výduchov na prístrojovom paneli nahor. V žiadnom prípade nenechajte chladný vzduch priamo ovievať niektorú časť tela: tenisový lakeť, stuhnutá šija a podobne prídu k slovu prekvapujúco rýchlo! Niektorí odborníci upozorňujú dokonca na to, že by vodič mohol pri približovaní sa k cieľu znižovať postupne rozdiel medzi vnútornou a vonkajšou teplotou, aby organizmus nebol vystavený pôsobeniu teplotného rozdielu pri vystúpení. To je jedna strana mince.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej sú tí, ktorí na klimatizáciu nedajú dopustiť a neuznávajú spomenuté závery. Nuž, polemika býva niekedy zložitá. Každý z nás si však svoj kompromis napokon nájde a využije technické možnosti svojho automobilu s rozumom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  3. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  4. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  7. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  2. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 205
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 357
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 5 075
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 954
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 752
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 151
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 1 744
  8. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 1 671
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalá štátna tajomníčka Monika Jankovská.

Trnavský súd zatiaľ nepovedal, či ju bude súdiť napriek zlej psychike.


13 h
Súkromné lietadlo od spoločnosti Wheels Up

Je to efekt pandémie, šéfovia si presadili luxusnú formu cestovania.


13 h
Notre Dame má obklopovať zeleň.

Katedrálu chcú verejnosti opätovne sprístupniť o dva roky.


9 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Voľba šéfa RTVS bude tento týždeň v parlamente.


a 1 ďalší 41m

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Trenčiansky luh a okolie
  2. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo byváleho krajského predsedu OĽANO v Žiline
  4. Martina Paulenová: Narodeninový darček
  5. Marek Brenčič: Ukrajine prajem, aby bežala úspešný maratón
  6. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  7. Vladimír Krátky: Kam sa hrabe Wiener šniceľ na naše bryndzáky !
  8. Tomáš Bilik: Ako sa mesto (ne) rozvíja ?
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 467
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 432
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 895
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 932
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 3 808
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 556
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 196
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 112
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu