Cez mobil kupujeme autu maďarskú diaľničnú známku. Môžete navštíviť oficiálnu webstránku maďarskej mýtnej spoločnosti alebo web hungary-vignette.eu, ktorý je optimalizovaný aj pre smartfóny.
Nákup funguje podobne ako slovenská elektronická známka - auto registrujete do systému na základe jeho evidenčného čísla. Potvrdenie o nákupe vám príde e-mailom, v papierovej forme ho nepotrebujete
Najkratšia, desaťdňová maďarská známka vás vyjde podľa aktuálneho kurzu približne na 12 eur.
Bratislavu opúšťame po diaľnici, tá však na hraničnom priechode Rajka končí. Nasleduje približne sedem kilometrov dlhý úsek širokej okresnej cesty E75, ktorá sa pri meste Hegyeshalom pripája na diaľnicu M15 a potom M1 smerom do Budapešti.
Na tomto mieste sa z diaľnice odpájajú tí, ktorí chcú byť pri mori rýchlejšie a kratšou trasou.
Pri meste Győr môžete z M1 odbočiť na diaľnice M85 a M86. Práve na M86 je novootvorený, tridsať kilometrov dlhý úsek, ktorý cestu k moru ešte urýchľuje.
Ak používate GPS navigáciu, odporúčame pred cestou skontrolovať, či máte aktuálne mapy aj s vyznačeným novým úsekom.
Niektorí vodiči pri tomto meste zídu z diaľnice a pokračujú na juh po ceste B11, aby sa vyhli hustej premávke na obchvate Budapešti. Na diaľnicu sa potom môžu opäť pripojiť pri Székesfehérvári.
Navigácia na mestskom obchvate je mimoriadne jednoduchá, ak prichádzate od Bratislavy, stačí trafiť dve dobre značené odbočky.
My sme Budapešť obchádzali v nedeľu doobeda a nestretli sme takmer žiadnu premávku, v špičke cez pracovný deň môže byť obchvat plnší.
Že práve idete okolo Balatonu, najväčšieho jazera v Strednej Európe, si vlastne ani nemusíte všimnúť. Výhľad z diaľnice je totiž prekrytý protihlukovou stenou.
Tesne pred hranicami môžete z maďarskej diaľnice zísť na vedľajšie cesty, čím sa celkom vyhnete plateniu chorvátskeho mýta.
Na chorvátsko-maďarských hraniciach nás kontrolovali obidve strany, no maďarská polícia bola dôkladnejšia - chceli od nás aj vodičský preukaz a zelenú kartu k autu.
Kontrola na hraniciach nás zdržala asi na pätnásť minút. Za hranicami a nasleduje približne piatimi kilometrami diaľnice prichádzame k prvej chorvátskej mýtnej bráne.
Medzitým nás palubná jednotka novej Octavie upozornila na maximálne povolené rýchlosti v Chorvátsku.
Približne po hodine (a šiestich eurách za mýto) od prekročeania hraníc prichádzame k hlavnému mestu Chorvátska. Jeho diaľničný obchvat je bez úhrady, ďalší mýtny lístok si beriete až po obídení Záhrebu.
Odtiaľ ideme po diaľniciach A1 a A6 smerom na Rijeku, stúpame do kopcov a stretávame prvé tunely, pre hornaté Chorvátsko typické. Pred Rijekou začína diaľnica prudšie klesať k moru.
Rijeka je od Bratislavy najbližšie - to ale neznamená, že by bolo turisticky atraktívne.
Mesto nemá historické centrum, len malú promenádu so zopár kaviarňami, pobrežie pri centre tvorí veľký prístav pre nákladné aj osobné lode - trajekty na mnohé z jadranských ostrovov.
Ostrov Krk je najsevernejší ostrov Chorvátska a s pevninou ho spája most, takže ide o jednu z obľúbených destinácií slovenských dovolenkárov. Na Krku nájdete väčšie letoviská aj malé súkromné pláže - niektoré z nich prístupné len na lodi.
Za prejazd cez most zaplatíte asi päť eur, výjazd z ostrovu je bezplatný. Od ústia mostu do mesta Krk trvá cesta asi polhodinu, pri ceste k letovisku Baška rátajte s ďalšou polhodinou.
Zaujímavosťou je, že ostrov Krk bol dlho považovaný za najväčší ostrov Chorvátska. Neskôr sa zistilo, že so susedným ostrovom Cres majú približne rovnakú rozlohu.
Omišalj je prvé letovisko, ktoré po príchode na ostrov Krk navštevujeme. Vedie k nemu cesta, ktorá je aktuálne rozkopaná - čo sa snáď do začiatku sezóny zmení.
Zostupujeme k vode a stretávame ľudoprázdnu, ale veľmi fotogenickú štrkovú pláž s betónovým mólom.
Mesto Krk je hlavným a najväčším mestom rovnomenného ostrova. Nájdeme tu historické centrum s niekoľkými pamiatkami a romanticky úzkymi uličkami, menší prístav a kamienkové pláže, a čo je pre deti najdôležitejšie - v centre mesta aj Wi-Fi zadarmo.
Z Krku pokračujeme po ceste E65 popri mori, po takzvanej Jadranskej magistrále. Cestári na nej dokončujú menšie opravy, zdržia nás aj kamióny a v sezóne tiež karavany.
Obchádzame Cirekvnicu, ďalšie populárne letovisko, a pri meste Senj prechádzame hrebeňom hôr do vnútrozremia po nádherne zakrútenej ceste 23.
Aj veľké rodinné kombi, akým je Škoda Octavia Scout, nás dokáže na tejto ceste pobaviť. Má presné riadenie, dobre sedí na ceste a motor má dosť výkonu aj na predbiehanie nákladných áut do kopca.
V týchto miestach sa pripájame na diaľnicu A1 - a okamžite rozumieme tomu, prečo je považovaná za najkrajšiu diaľnicu v Európe.
Tiahne sa bez prerušenia pozdĺž pobrežia až takmer po hranice s Bosnou a je položená relatívne vysoko, takže je z nej vynikajúci výhľad na okolitú pahorkatinu, doliny, zálivy a pobrežie.
Šoférov tiež poteší, že nie je nudne rovná, ale príjemne sa vlní. Systém na udržiavanie v jazdných pruhoch v Octavii úplne nestíhal.
V Splite sme sa zastavili len na poobedňajšiu kávu, avšak zhodli sme sa, že sa sem musíme vrátiť. Promenáda na brehu mora pripomína Francúzsku riviéru, oproti iným mestám pôsobí split akoby západoeurópsky.
Malé centrum skrýva aj niekoľko historických pamiatok, vďaka čomu je v Splite množstvo turistov aj v chlanom máji.
Po zjazde z diaľnice pri mestách Rogotin a Ploče pokračujete do Dubrovnika po okresných cestách. Možností na predbiehanie sa takmer úplne vytratili, takže za autobusom či kamiónom sa môžete vliecť aj celý, asi stokilometrový úsek cesty.
Asi desať kilometrov cesty do Dubrovníka musíte prechádza cez územie Bosny a Hercegoviny. Na hraniciach vám stačí občiansky preukaz.
V Chorvátsku na viacerých úsekoch rozširujú cestu. Podľa toho, v akom stave bola cesta v máji, odhadujeme, že do sezóny ju stihnú celú dokončiť.
Historické mesto Duborvník láka turistov po celý rok. V posledných rokoch najmä preto, že sa na jeho hradbách a v uliciach natáčal seriál Hry o tróny (Game of Thrones).
O miestach v Chorvátsku, ktoré vystupovali v Game of Thrones, sa viac dočítate na tomto linku.
Najkrajší výhľad na Dubrovnik a jeho okolie je z hory Srd. Dostanete sa na ňu pešo, lanovkou priamo z mesta, alebo autom. Cesta je úzka, budete sa musieť na nej často vyhýbať autobusom a mikrobusom.
Za prejdenie celej diaľnice od mesta Rogotin až po Záhreb sme zaplatili približne 31 eur. Výhodou je, že z diaľnice nemusíte nikde schádzať, cez mýtne brány prechádzate len na začiatku a na úplnom konci.
Chválime tiež časté čerpacie stanice, na ktorých sa dá platiť kartou a kde majú výbornú kávu.
Cestou späť obchádzame Záhreb z opačnej strany a vyrážame smerom na Maribor. Od Záhrebu po slovinské hranice stojí mýto približne 6,50 eura.
Na chorvátsko-slovinských hraniciach doklady kontrolujú len Chorváti, Slovincom stačí, keď pri prejazde spomalíme.
Hneď za hranicami je tiež búdka, kde si môžete kúpiť slovinskú aj rakúsku diaľničnú nálepku. Spolu za ne zaplatíte 23,90 eura - 15 eur za sedemdňovú slovinskú, 8,90 eura za desaťdňovú rakúsku.
Cez Slovinsko prejdete ani nie za hodinu. Približne 50 kilometrov tvoria diaľnice vrátane mestského okruhu Mariboru, pätnásť kilometrov okresné cesty a diaľnica vo výstavbe, kde je hustá premávka a rýchlosť znížená na šesťdesiatku.
V sezóne sa môžu v tomto úseku tvoriť dlhé kolóny, odporúčali by sme preto sa tejto trase vyhnúť.
Na rakúsko-slovinských hraniciach nás polícia nezastavuje, a tak pokračujeme po diaľnici A9 smerom na Graz.
Pri Grazi odbáčame na diaľnicu A2, ktorá ide chvíľu na východ a potom sa stáča severne smerom na Viedeň. Na rakúskych diaľniciach si treba dávať obzvlášť veľký pozor na ručičku tachometra, keďže sú posiate radarmi, ktoré merajú okamžitú a priemernú úsekovú rýchlosť.
V časoch rannej a poobednej dopravnej špičky môže byť diaľničný obchvat Viedne riadne plný. Navigácia Waze, ktorá vyberá najlepšiu trasu podľa aktuálnej premávky, pre nás vybrala obchádzku.
Pri meste Wiener Neustadt sme zišli dolu z diaľnice, odkiaľ sme pokračovali po okresných cestách a cez malebné dedinky do Bruck an der Leitha, kde sme sa opäť pripojili na diaľnicu.
Prešli sme 2300 kilometrov, prejazdili tri a pol nádrže, zaplatili desiatky eur na diaľničných známkach a mýte a zjedli nespočet horaliek.
Všetky podrobnosti o dovolenkovom cestovaní do Chorvátska nájdete v tomto článku.
Cestu autorského tímu hradila spoločnosť Škoda Auto.
Každý rok mapujeme dopravnú situáciu na ceste k moru. Kde nájdete nové úseky diaľníc a ciest a koľko stoja známky a mýto? Ako dlho budete čakať na hraničných priechodoch? Čo sa oplatí vidieť po ceste? To všetko sme sa vydali zistiť na novej Škode Octavia Scout.
Jozef Jakubčo: Fotograf denníka SME navštívil Chorvátsko mnohokrát, naposledy pracovne, keď sa vydal po stopách filmárov seriálu Hra o tróny. Ako o sebe rád hovorí, v Dubrovníku, ktorý mu prirástol k srdcu, už pozná každý kameň.
Michael Kasarda: Pre redaktora auto.SME.sk je cieľom samotná cesta a obľúbenou destináciou ostrov Krk. Rád zíde z diaľnice a hľadá zabudnuté kľukaté vedľajšie cestičky - základom je ísť dobrým smerom a niekde preraziť do cieľa.