RDS už dávno patrí k štandardu dobrého autorádia a zdá sa, že ešte stále ponúka široké možnosti využitia v dopravne vyspelých krajinách. Identifikácia rádiostanice, interpreta skladby, prípadne názvu vysielaného programu prostredníctvom RDS je dnes stále častejšie dopĺňaná o TMC (Traffic Message Chanel).
Na Slovensku máme zatiaľ problém s využitím vstavaného navigačného systému v automobiloch, nakoľko neexistuje jednotné digitálne spracovanie mapy Slovenska kompatibilné pre automobilových výrobcov. Na trhu sa skôr objavujú prenosné navigačné systémy s nainštalovanou mapou Slovenska. Navigačný systém a niektoré autorádiá však podporujú aj TMC správy, ktoré sú užitočné najmä v spojení s navigačným systémom. Okrem základnej informácie pre vodiča pomáhajú najmä plynulosti dopravy. Klasický dopravná servis totiž môže vodič prepočuť , nemusí mať pustené rádio, prípadne môže časom na informáciu zabudnúť. Klasický dopravný servis zasahuje do riadenia vozidla cez vodičove ucho. Naopak TMC prichádza do vozidla (navigačného systému, ktorý ho spracuje a dá vodičovi na známosť. Navigačný systém okamžite vypočíta alternatívnu trasu a radí vodičovi aby prišiel do cieľa bezpečne a čo najskôr.
Čo je to TMC
TMC (Traffic Message Chanel) - Kanál dopravných správ je novodobá technológia na poskytovanie dopravných a cestovných informácií vodičom cez nepočuteľný dátový kanál (vysielaný „v pozadí“ rádiového vysielania na krátkych vlnách FM, prípadne v rozmáhajúcom sa digitálnom vysielaní rádií DAB.
TMC služby sa v súčasnosti poskytujú vo väčšine európskych štátov, kde bolo predaných viac než milión navigačných systémov s TMC.
TMC služby poskytujú priamo vodičovi informáciu o dopravnej udalosti bezprostredne po jej vzniku. Navigačný systém schopný spracovať TMC správy ich využíva pre dynamickú navigáciu, t.j. výber alternatívnej trasy, ktorá vodičovi umožní vyhnúť sa problémom v doprave.
Princíp Fungovania TMC
Dôležité údaje, ktoré zbierajú monitorovacie dopravné zariadenia, záchranné služby, prípadne ich nahlasujú motoristi, sa sústreďujú v ústrednom centre dopravných informácií. Odtiaľ sa dostávajú k poskytovateľom dopravných informácií a tí ich zakódujú do TMC správ.
Poskytovateľ odošle zakódovanú správu príslušnému vysielateľovi, ktorý ju v podobe RDS (Radio Data System) signálu odvysiela ako súčasť normálneho vysielania na veľmi krátkych vlnách. TMC dáta vo vozidle príjme prijímač rádiového vysielania a TMC dekodér ich odkóduje. Dekodér dešifruje pôvodný obsah správy, pričom používa vopred pripravenú databázu udalostí a kódov polôh. Obsah správy sa vodičovi poskytne v obrazovej či zvukovej podobe. V normálnych podmienkach tak od nahlásenia udalosti centru dopravných informácií po jej vyslanie do éteru uplynie okolo 30 sekúnd. Používateľ má pritom možnosť zvoliť si jazyk, v ktorom mu bude prijímač (typicky navigačný systém alebo autorádio) sprístupňovať obsah dopravného spravodajstva. Môže tiež nastaviť filtrovanie vysielaného obsahu tak, aby dostával iba správy týkajúce sa jeho súčasnej trasy. Na prenos TMC správ sa okrem RDS vyvíjajú aj nové kanály ako digitálne rádiové vysielanie (digital radio - DAB), mobilný internet, paging a GSM/GPRS.
Ako vyzerá TMC správa
218 8379 1 3
Kód ”218 8379 1 3” v sebe skrýva textovú alebo hlasovú správu s nasledujúcim obsahom:
”Dopravná nehoda so stojacou kolónou 4 km. Križovatka ciest 80 a 70 v Rättviku (Švédsko). Vyhnite sa tomuto miestu po dobu nasledujúcich niekoľko hodín ”.
Správa pozostáva z týchto častí:
218 (udalosť) – dopravná nehoda, stojaca kolóna dlhá 4 km
8379 (miesto) – kód križovatky ciest 80 a 70, Rättvik
1 (odporúčanie) – vyhnite sa tomuto miestu
3 (trvanie) – niekoľko nasledujúcich hodín
Prínos TMC pre vodičov
včasná informácia (rádovo v minútach) neustále informovanie o podmienkach na cestách (nehodách, práci na ceste, zápchach a poveternostných podmienkach)
možnosť filtrovať správy a prijímať iba informácie týkajúce sa aktuálnej trasy
zobrazenie obsahu správ v jazyku nastavenom na navigačnom systéme
celoeurópska kompatibilita
Autor: rch