SME

Zničil vám výtlk auto? Musíte to dokázať

Vymôcť odškodné za deravé cesty môže byť zložité, poisťovne žiadajú aj fotodokumentáciu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Správcovia ciest nemusia odškodné vyplatiť, ak na rozbitú cestu upozornili výstražnou značkou. Pre výtlky sa ľudia aj súdia.

Prečítajte si aj: Dajte auto po výtlkom zničenej pneumatike skontrolovať

BRATISLAVA. „Začula som ranu. Koleso vbehlo do hlbokého výtlku. Nedopadlo to dobre, autu narušil aj geometriu, stáča ho doprava,“ opisuje Zuzana Bérešová, ako si na Tomášikovej ulici v Bratislave poškodila trojročný Volkswagen Passat. Oprava ju má stáť viac ako dve stovky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jamy na cestách vznikajú, najmä keď mrazy strieda oteplenie. Túto zimu sa to zopakovalo už viackrát a výtlky sú na niektorých miestach na každom metri. Najnebezpečnejšie sú, keď sneží a dobre ich nevidieť.

SkryťVypnúť reklamu

Vďaka havarijnej poistke môže Bérešová žiadať náhradu škody. Či v poisťovni uspeje, zatiaľ nevie. „Chceli odo mňa fotky výmoľa, ktoré nemám. Uvidíme, či mi dajú peniaze.“

Poisťovne priznali, že fotodokumentáciu pýtajú. Hovorkyňa Generali Slovensko Lucia Makayová upozorňuje, že hneď na mieste nehody treba odfotiť škodu aj výtlk. Odporúčajú tiež výmoľ zmerať. Prípad treba poisťovni nahlásiť čo najskôr. „Pri menších škodách postačí fotodokumentácia mobilom, pri škodách väčšieho rozsahu odporúčame privolať políciu,“ povedala Makayová.

Kedy políciu neobísť?

Od koho pýtať odškodné

  • preplatenie škody spôsobenej výtlkom možno žiadať od poisťovne a správcu cesty,
  • miestne komunikácie spravujú obce a mestá,
  • za cesty I. triedy zodpovedá Slovenská správa ciest,
  • za cesty II. a III. triedy zodpovedajú župy,
  • za diaľnice a rýchlostné cesty ručí Národná diaľničná spoločnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Šofér musí policajtov zavolať, ak škoda na vozidle presiahla 3990 eur. Na menšiu škodu ich netreba.

Napriek tomu sa stáva, že policajti vyrážajú aj k menej závažným prípadom. Koľko takýchto výjazdov vlani mali, polícia neeviduje.

Kto nemá havarijnú poistku, môže požiadať o náhradu škody správcu cesty.

Cesty majú na starosti obce a mestá, župy, Slovenská správa ciest a Národná diaľničná spoločnosť. Rozdelené ich majú podľa typu.

Slovenská správa ciest, ktorá zodpovedá za cesty I. triedy, neodškodní všetkých žiadateľov.

Jej generálny riaditeľ Roman Žembera napísal, že nič nevyplatia, ak preukážu, že „nedostatky v zjazdnosti“ cesty nebolo možné odstrániť. Čo má na mysli, nespresnil.

Cesty sa dnes dajú opravovať, aj keď mrzne.

„Jamy sa vtedy plátajú studenou obaľovanou hmotou,“ hovorí odborník správy ciest.

SkryťVypnúť reklamu

Značka, čo rozhoduje

Zákon umožňuje správcom ciest odmietnuť žiadosti, ak pred deravú cestu dali výstražnú dopravnú značku.

Červený trojuholník s nerovnou vozovkou je osadený aj na štvrtprúdovej ceste z Bratislavy do Svätého Jura. Dier je tam toľko, že jazda v pravom pruhu je takmer nemožná a autá jazdia iba naľavo.

Aj Žembera hovorí, že od poškodených chcú „dôveryhodnú fotodokumentáciu“. Uznajú aj zábery z mobilu. Predložiť treba aj faktúru za opravu auta.

Poisťovňa Generali oznámila, že v týchto dňoch narástol počet poistných udalostí súvisiacich s výtlkmi, najmä v Bratislavskom kraji.

tben1408_res_res.jpg

Na ceste z Bratislavy na Pezinok autá pre výtlky jazdia iba vľavo. Značka dáva cestárom alibi.
FOTO: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Jamy môžu aj za nehody

„Klienti hlásia preseknuté či zničené pneumatiky spolu s diskmi. Medzi vážnejšie poistné udalosti patria poškodenia nápravy a dopravné nehody, keď sa vodič snaží výtlku vyhnúť,“ vraví Makayová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nehodu treba oznámiť najneskôr do 15 dní, vraví Šimon Kollár, marketingový pracovník poisťovne Wüstenrot.

Koľko škôd po výtlkoch túto zimu už riešili, poisťovne nezverejňujú.

Žembera tvrdí, že od začiatku zimy dostali dve žiadosti. Vodičom zatiaľ nič nevyplatili. „Ide o škody vo výške zhruba 80 až 100 eur.“

Na Národnú diaľničnú spoločnosť sa zatiaľ nik neobrátil.

Pre výtlky sú aj súdne spory. Dvanásť ľudí za uplynulé tri roky zažalovalo Slovenskú správu ciest. O výške škôd nechce hovoriť, kým súdy nerozhodnú. Potvrdila, že sa súdi aj pre výmole, ktoré podľa vodičov zapríčinili nehody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby
  2. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac?
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  7. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  8. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 10 158
  2. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 8 544
  3. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 5 401
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 5 041
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 739
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 525
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 2 664
  8. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 2 467
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Filip Svetlošák: Kopy črepov, rokokový cyklokuriér a perfektná výstava českého skla
  2. Robert Štepaník: diel 131 - pod čiarou / Končí sloboda slova pri vyjadreniach, ktoré môžu niekoho uraziť? Tak ja neviem...
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu!
  4. Andrea Podešvová: Levy či zebry? Nový narcizmus, ktorý oslavuje samotu
  5. Hana Josticova: Zabudnutá ruská invázia Ukrajiny
  6. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  7. Ernest Klotton: Čo si obliecť na portrétne fotenie
  8. Anton Kovalčík: Z národovca zradcom národa. Jozef Tiso počas Druhej svetovej vojny. Prvá časť.
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 18 619
  2. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 353
  3. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 14 507
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 12 285
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 11 138
  6. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 418
  7. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 7 000
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 411
  1. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  2. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  3. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
  4. Věra Tepličková: Vírus vraj sa objavil, parlament nám zamoril
  5. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  6. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  7. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  8. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
SkryťZatvoriť reklamu