SME

Zničil vám výtlk auto? Musíte to dokázať

Vymôcť odškodné za deravé cesty môže byť zložité, poisťovne žiadajú aj fotodokumentáciu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Správcovia ciest nemusia odškodné vyplatiť, ak na rozbitú cestu upozornili výstražnou značkou. Pre výtlky sa ľudia aj súdia.

Prečítajte si aj: Dajte auto po výtlkom zničenej pneumatike skontrolovať

BRATISLAVA. „Začula som ranu. Koleso vbehlo do hlbokého výtlku. Nedopadlo to dobre, autu narušil aj geometriu, stáča ho doprava,“ opisuje Zuzana Bérešová, ako si na Tomášikovej ulici v Bratislave poškodila trojročný Volkswagen Passat. Oprava ju má stáť viac ako dve stovky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jamy na cestách vznikajú, najmä keď mrazy strieda oteplenie. Túto zimu sa to zopakovalo už viackrát a výtlky sú na niektorých miestach na každom metri. Najnebezpečnejšie sú, keď sneží a dobre ich nevidieť.

SkryťVypnúť reklamu

Vďaka havarijnej poistke môže Bérešová žiadať náhradu škody. Či v poisťovni uspeje, zatiaľ nevie. „Chceli odo mňa fotky výmoľa, ktoré nemám. Uvidíme, či mi dajú peniaze.“

Poisťovne priznali, že fotodokumentáciu pýtajú. Hovorkyňa Generali Slovensko Lucia Makayová upozorňuje, že hneď na mieste nehody treba odfotiť škodu aj výtlk. Odporúčajú tiež výmoľ zmerať. Prípad treba poisťovni nahlásiť čo najskôr. „Pri menších škodách postačí fotodokumentácia mobilom, pri škodách väčšieho rozsahu odporúčame privolať políciu,“ povedala Makayová.

Kedy políciu neobísť?

Od koho pýtať odškodné

  • preplatenie škody spôsobenej výtlkom možno žiadať od poisťovne a správcu cesty,
  • miestne komunikácie spravujú obce a mestá,
  • za cesty I. triedy zodpovedá Slovenská správa ciest,
  • za cesty II. a III. triedy zodpovedajú župy,
  • za diaľnice a rýchlostné cesty ručí Národná diaľničná spoločnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Šofér musí policajtov zavolať, ak škoda na vozidle presiahla 3990 eur. Na menšiu škodu ich netreba.

Napriek tomu sa stáva, že policajti vyrážajú aj k menej závažným prípadom. Koľko takýchto výjazdov vlani mali, polícia neeviduje.

Kto nemá havarijnú poistku, môže požiadať o náhradu škody správcu cesty.

Cesty majú na starosti obce a mestá, župy, Slovenská správa ciest a Národná diaľničná spoločnosť. Rozdelené ich majú podľa typu.

Slovenská správa ciest, ktorá zodpovedá za cesty I. triedy, neodškodní všetkých žiadateľov.

Jej generálny riaditeľ Roman Žembera napísal, že nič nevyplatia, ak preukážu, že „nedostatky v zjazdnosti“ cesty nebolo možné odstrániť. Čo má na mysli, nespresnil.

Cesty sa dnes dajú opravovať, aj keď mrzne.

„Jamy sa vtedy plátajú studenou obaľovanou hmotou,“ hovorí odborník správy ciest.

SkryťVypnúť reklamu

Značka, čo rozhoduje

Zákon umožňuje správcom ciest odmietnuť žiadosti, ak pred deravú cestu dali výstražnú dopravnú značku.

Červený trojuholník s nerovnou vozovkou je osadený aj na štvrtprúdovej ceste z Bratislavy do Svätého Jura. Dier je tam toľko, že jazda v pravom pruhu je takmer nemožná a autá jazdia iba naľavo.

Aj Žembera hovorí, že od poškodených chcú „dôveryhodnú fotodokumentáciu“. Uznajú aj zábery z mobilu. Predložiť treba aj faktúru za opravu auta.

Poisťovňa Generali oznámila, že v týchto dňoch narástol počet poistných udalostí súvisiacich s výtlkmi, najmä v Bratislavskom kraji.

tben1408_res_res.jpg

Na ceste z Bratislavy na Pezinok autá pre výtlky jazdia iba vľavo. Značka dáva cestárom alibi.
FOTO: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Jamy môžu aj za nehody

„Klienti hlásia preseknuté či zničené pneumatiky spolu s diskmi. Medzi vážnejšie poistné udalosti patria poškodenia nápravy a dopravné nehody, keď sa vodič snaží výtlku vyhnúť,“ vraví Makayová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nehodu treba oznámiť najneskôr do 15 dní, vraví Šimon Kollár, marketingový pracovník poisťovne Wüstenrot.

Koľko škôd po výtlkoch túto zimu už riešili, poisťovne nezverejňujú.

Žembera tvrdí, že od začiatku zimy dostali dve žiadosti. Vodičom zatiaľ nič nevyplatili. „Ide o škody vo výške zhruba 80 až 100 eur.“

Na Národnú diaľničnú spoločnosť sa zatiaľ nik neobrátil.

Pre výtlky sú aj súdne spory. Dvanásť ľudí za uplynulé tri roky zažalovalo Slovenskú správu ciest. O výške škôd nechce hovoriť, kým súdy nerozhodnú. Potvrdila, že sa súdi aj pre výmole, ktoré podľa vodičov zapríčinili nehody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 105
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 292
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 327
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 047
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 687
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 235
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 172
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  2. Patrik Benčík: Denník advokáta: 22 rokov v advokácii & 1 z 5800 advokátov
  3. Irena Šimuneková: Vyšehrad
  4. Branko Štefanatný: Dôverujte, ale preverujte
  5. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053
  6. Marek Strapko: Pellegrini zmaril referendum!!!
  7. Martin Turčan: Prečo rušia práve 17. November?!
  8. Milan Polician: Cena za nesprávne rozhodnutie môže byť krutá
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 40 011
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 21 528
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 640
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 474
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 563
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 254
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 783
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 734
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu