SME

Škoda Octavia RS vyniká precíznym nájazdom do zákruty

Jakub Rejlek prešiel najzaujímavejšie cesty Rumunska, aby zistil, či najrýchlejšia škodovka všetkých čias získa prívlastok športového auta.

Škodovka prichádza s treťou generáciou rýchlej Octavie RS. Teraz ponúka 220 koní, maximálnu rýchlosť 248 km/h a vylepšenú elektronickú uzávierku XDS plus, ktorá má neutralizovať správanie v zákrute.Škodovka prichádza s treťou generáciou rýchlej Octavie RS. Teraz ponúka 220 koní, maximálnu rýchlosť 248 km/h a vylepšenú elektronickú uzávierku XDS plus, ktorá má neutralizovať správanie v zákrute. (Zdroj: Jakub Rejlek)

Škoda Octavia RS dostala opäť k dispozícii dva preplňované motory. Cielene som sa zameral na kombináciu benzínového motora s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou , teda na RS s najväčším šoférskym potenciálom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najlepšie ho preverilo niekoľko druhov asfaltu rumunskej cesty Transfagarasan, ktorú prezývajú Ceausescova diaľnica. V neuveriteľnej scenérii vydala Octavia RS zo seba to najlepšie, čo sa naučila v rukách vývojového oddelenia škodovky.

Nedá sa vyzdvihnúť jednotlivé časti, ale celkové naladenie a ideálnu kombináciu podvozka, motora, bŕzd a elektronických systémov.

SkryťVypnúť reklamu

Čakal som, že do popredia sa dostane komfort, nedotáčavosť a klasický charakter turbomotora. Nič z toho neplatí.

Získala ľahkosť a negatívny odklonNajviac prekvapí ľahkosť, akou sa Octavia RS prenáša cez veľmi nerovný povrch. Neodskakuje, tlmiče dokážu filtrovať nerovnosti, ale zároveň sú dostatočne tuhé na to, aby sa karoséria nenakláňala ako v bežnej Octavii.

Octavia výborne drží v zákrutách, čo dokazujú aj vyjadrenia technikov podvozka, ktorí zásadne zmenili kinematiku zadnej nápravy.

Zadné kolesá majú zhruba o 1,5 stupňa väčší negatívny sklon ako v bežnej verzii. Ešte zaujímavejšie sa Octavia správa na mokrom povrchu.

Na základe prvých kilometrov na najkrajších a šoférsky tiež najťažších cestách Európy súdim, že Octavia RS si konečne zaslúži aj prívlastok športová škodovka.

SkryťVypnúť reklamu

Dostala totiž vylepšenú elektronickú uzávierku XDS Plus, ktorá funguje aj po deaktivovaní trakčnej kontroly a prepnutí stabilizačného systému do režimu ESC Sport.

Netýka sa to výjazdu zo zákruty, tam kolesá v závislosti od množstva plynu prešmykujú, ale správania v nájazde a prejazde zákruty. Ako nepriateľ elektronických pomôcok som musel ostať ticho, lebo tento doplnok funguje slušne.

Ťahá za vnútorné koleso a slušne brzdíS Octaviou RS môžete vojsť do zákruty vysokou rýchlosťou, iba zatočíte volantom a predná časť kopíruje polomer zákruty. Vo volante jemne cítite, akoby vnútri zákruty niekto chytil vnútorné koleso a držal ho.

Systém nezasahuje do výkonu, nekontrolovateľne nepribrzďuje, takže to neovplyvňuje správanie auta. Len drží Octaviu RS v neutrálnom postavení.

SkryťVypnúť reklamu

Za zákrutou už môžete stúpiť agresívne na plyn a kolesá budú držať alebo strácať trakciu podľa podmienok. To neprekáža, pretože tam sa už dá všetko vyriešiť plynom a volantom.

Škoda Octavia RS potešila prepojením schopného podvozka, nadpriemerného riadenia a slušných bŕzd. Tie sú v športom aute rozhodujúce.

Priznávam, nájazd do zákruty mi vyrazil dych. Podľa mňa je to najlepšia vlastnosť Octavie RS. Vďaka tomu s ňou môžete veľmi presne a rýchlo jazdiť po kľukatých horských cestách aj na mokrom povrchu.

Milujem, keď stačí položiť nohu na brzdový pedál a on vám dá jasne najavo, že je pripravený zahryznúť doštičky do kotúčov. Brzdy sú doslova jedovaté.

Navyše brzdový pedál silne tlačí proti nohe a to mám veľmi rád, lebo mám istotu, že sa do niečoho opieram.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Turbodúchadlo nezničilo charakterBenzínový preplňovaný štvorvalec ukázal svoj potenciál už na diaľnici. Papierové údaje nie sú podstatné, jeho charakter áno. "Fúkaný" benzín pripomína skôr atmosférické nasávanie, lebo

Octavia RS nemá typický priebeh turbomotora, teda mierne oneskorenie a potom výrazný kopanec od zrýchlenia. Motor nastupuje jemne a bez dlhej prestávky, ale s menej výrazným vystrelením vpred.

Začína pod hranicou dvoch tisíc otáčok, ale podľa môjho subjektívneho pocitu pokračuje až do šesť tisíc otáčok. Krútiaci moment lineárne zosilňuje a motor ide za plynom až s neprirodzenou ľahkosťou.

Dizajnéri sa našťastie nenechali uniesť prehnanou kreativitou a zachovali štýl športového auta tejto kategórie.

Neunaví sa , ide na jednotke, dvojke, trojke ale aj štvorke a päťke. Neviem, či je to relatívne nízkou hmotnosťou 1425 kg alebo nastavením riadiacej jednotky, určite ma to príjemne prekvapilo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Navyše je to prvé auto za posledné roky, ktoré obmedzovač nezastaví v rozlete pred červeným poľom otáčkomera. Ručička pokojne pokračuje hlboko za jeho hranicu až k sedemtisíc otáčok.

S motorom však súvisí i jedno z mála mínusov, ktoré som na Octavii RS našiel.

Robí falošný zvukBohužiaľ už aj Octavia RS dostala Sound generátor, ktorý na základe elektrických vibrácií vyrába zvláštny virtuálny zvuk pripomínajúci niečo medzi starou stodvadsiatkou a boxerom od Subaru.

Zvuk jednoducho nepasuje k charakteru benzínového štvorvalca. Jeho intenzita je vo vyšších rýchlostiach doslova otravná.

Našťastie ho systém umožňuje úplne deaktivovať. Manuálna šesťstupňová prevodovka je štandardom, ktorému niet čo vytknúť. Presne radí, iba dráhy by mohli byť o niečo kratšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Radšej benzín ako dieselNa takmer sto kilometroch som si vyskúšal aj druhú verziu s turbodieselom, ktorý je vyladený na 184 koní a 380 Nm krútiaceho momentu.

Viem, že ide o veľmi žiadanú a najpredávanejšiu verziu, ale ten, kto má rád zákruty, musí skončiť pri benzínovej verzii. Turbodiesel totiž vôbec v ničom neprekvapil.

Ide o klasický prejav s masívnym nástupom záťahu, ktorý po 1250 otáčkach zvädne. Hrubší chod sa prejavuje v celkovom správaní. Aj keď má naftová verzia „iba“ o 45 kilogramov viac, ihneď cítite vo volante tvrdší prejav.

Octavia RS má o palec väčšie brzdy ako nový Golf GTI.

Jednako je viac hmotnosti na predných kolesách. Ako príklad mi stačil deväťkilometrový zjazd. S benzínom som to prešiel niekoľkokrát a ani raz brzdy nezvädli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S turbodieselom stačilo zísť dolu raz a už sa z nich dymilo. Zároveň sa prejavilo iné rozloženie hmotnosti, lebo nám zadná časť chcela niekoľkokrát v zákrute utiecť. Dochádza tu teda k výraznejšiemu prenosu hmotnosti.

Silu vidno navonokOd bežného auta sa RS líši iba decentnými zmenami detailov. Karosériu znížili o 15 mm a na chladič použili vkusnú čiernu lakovanú mriežku, ktorá pasuje hlavne k bielej farbe a netradičnej Steel Grey.

Na fotkách až tak nevynikne, ale reálne pôsobí veľmi sexi. Tradične krikľavých modrých, zelených a červených už máme dosť, ale táto evokuje vojenské špeciály a vyzerá na Octavii skutočne výborne.

Práve na nej vyniknú čierne detaily, červený reflexný pruh na zadnom nárazníku a tiež veľké dvojfarebné 19 palcové kolesá Xtrem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nechýba výrazne prerezávaný predný nárazník s veľkými vstupmi vzduchu doplnený LED diódovými prúžkami, vo verzii kombi zdobí piate dvere strešný spojler, liftback zasa menšie krídlo. Dvojica koncoviek má teraz hranatý tvar.

Vo vnútri urobili decentné zmenyInteriér sa zmenil ešte menej. Dominujú v ňom anatomické sedadlá s integrovanou opierkou, ktoré majú vynikajúcu oporu tela aj keď sú pre mňa prekvapivo príliš vysoko.

Prístroje majú jemne odlišnú grafiku a na stredovom tuneli pred radiacou pákou pribudlo jedno dôležité tlačidlo s logom RS. S ním meníte charakter rýchlej Octavie.

Vybrať si môžete z režimov Normal, Sport, Individual a ECO. Zvyšok poznáme z nedávno predstavenej štandardnej Octavie a Octavie Combi.

Technické parametreZnačka

Škoda

Model

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Octavia RS

Motor

2,0 TSI

Počet valcov/ventilov

4/16

Zdvihový objem (cm3)

1984

Výkon (kw(k))

162 (220)

Pri otáčkach (ot./min.)

4500-6200

Krútiaci moment (Nm)

350

Pri otáčkach (ot./min)

1500-4400

Prevodovka

man. 6st.

Rázvor náprav (mm)

2680

Dĺžka (mm)

4685

Šírka (mm)

1814

Výška (mm)

1449

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1425

Objem batož. priestoru (l)

590

Zrýchlenie 0-100 km/h (s)

6,8

Maximálna rýchlosť (km/h)

248

Kombinovaná spotreba (l/100km)

6,2-6,4

Cena test. modelu od (eur)

24.690

Prvý dojem Nová Octavia RS ma milo prekvapila a myslím si, že zo všetkých generácií si práve na tejto tretej dali inžinieri najviac záležať.

V dnešnej dobe príjemný paradox. Základná cena je na začiatok predaja nastavená priaznivo, len málo cez 24.690 eur.

Ak škodovka o rok pridá verziu Octavia RS 2,0 TDI 4x4, môže počtom predaných kusov predbehnúť všetky doposiaľ predané Octavie RS.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je to dobrá správa, lebo sa šepká, že by mohla prísť verzia Performance podobne ako pri Golfe GTI.

Jakub RejlekAutor: Jakub Rejlek

Škoda

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  7. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  6. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 12 096
  2. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 4 972
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 4 501
  4. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 4 299
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 3 131
  6. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 725
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 1 798
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 1 704
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Zuzana Kučminová: Čo vy na to, pán Jung?
  2. Radko Mačuha: Chránime Slovanov, sme Brat za Brata.
  3. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy.
  4. Peter Vernarec: Kúpa nehnuteľnosti a vecné bremená: Ako ich odhaliť a vyriešiť
  5. Ľuboš Vodička: Sex, sny a Freud vo Viedni
  6. Jan Pražák: Ty bys mi vážně udělal takovej podraz?
  7. Ernest Klotton: Otec, dedko, pradedko
  8. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 58 600
  2. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 24 023
  3. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 22 021
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 8 728
  5. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 8 115
  6. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 7 610
  7. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 7 571
  8. Ján Valchár: O profesionálnych kresťanoch a o mŕtvych nielen dobre 5 394
  1. Radko Mačuha: Chránime Slovanov, sme Brat za Brata.
  2. Marcel Rebro: Druhý život obrancov zo 106. bataliónu
  3. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  4. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  5. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  6. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  7. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  8. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
SkryťZatvoriť reklamu