SME
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Aj mravce sa na ceste správajú rozumnejšie ako ľudia

Na cestách nestojíme v zápche - my sme tá zápcha. V snahe prejsť ju čo najrýchlejšie spomaľujeme všetkých ostatných.

(Zdroj: Peter Žakovič)

V uliciach hlavného mesta to minulý týždeň vo štvrtok vyzeralo, akoby sa doprava nachádzala na hranici kolapsu. Premávku spomalili opravy ciest aj dopravné nehody na hlavných ťahoch - na Moste Apollo v oboch smeroch, Einsteinovej ulici, neskôr na diaľnici D2 aj na Prístavnom moste.

Výsledkom bolo niekedy až polhodinové zdržanie, kolóny vznikali aj na doteraz nevídaných miestach. Stálo sa prakticky všade a poradiť si nevedel ani inak dobre fungujúci navigačný systém Waze.

My sme v zápchach sedeli v novom Opeli Astra Sports Tourer 1,6 CDTI BiTurbo a nemohli sme sa sťažovať. Potvrdili sa nám všetky poznatky z prvej jazdy - Astra má silný, tichý a úsporný motor, pohodlný podvozok a vynikajúce sedačky. Chýbala nám len automatická prevodovka, inak bol prejazd mestom komfortný a pokojný.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Z toho, čo sme na cestách videli, sa iní vodiči rovnako dobre necítili. Dopravnej situácii agresivita a netrpezlivosť neprospievala - naopak, rozrušenosť mohla byť dôvodom vzniku dopravných nehôd.

Zápchu tvorí každý z nás

Treba si uvedomiť, že za stav premávky je spoluvinný každý z nás. Nestojíme "v zápche", nespomaľujú nás "strašné kolóny" - každé jedno auto tvorí tú zápchu a tie kolóny. Je jednoduché zvaliť kolektívnu vinu na všetkých okolo nás; je ťažké priznať si, že aj my sme súčasťou toho kolektívu.

Mali by sme teda robiť všetko preto, aby sme zo stojacej kolóny vytvorili plynule sa pohybujúci prúd áut. Zdanlivá úspora času jednotlivca - napríklad myšička medzi pruhmi, prejdenie cez križovatku tesne po tom, ako zasvieti červená - môže znamenať výrazné spomalenie pre všetkých ostatných.

Skryť Vypnúť reklamu

Dôležitá je totiž rýchlosť, akou sa pohybuje celok. Paradoxne tí, ktorí jazdia rýchlejšie (ale aj pomalšie), ako je okolitý prúd áut, premávku najviac spomaľujú.

Mravce nie sú sebecké

Dopravný psychológ Tom Vanderbilt vo svojej knihe Traffic: Why We Drive the Way We Do and and What It Says About Us (Doprava: Prečo šoférujeme tak, ako šoférujeme a čo to o nás hovorí) uvádza, že najvyvinutejší dopravný systém majú mravce. Mravce totižto vedia chodiť v jednom rade za sebou, jednou rýchlosťou, s minimálnymi odstupmi.

Podľa výskumu Audrey Dussutour, ktorá výsledky uverejnila v Journal of Experimental Biology v roku 2009 majú mravce nesúce náklad prednosť pred mravcami bez nákladu. A hoci nenaložené mravce vedia ísť rýchlejšie, tie sa poslušne zaradia za mravce s nákladom a nikto sa nepredbieha.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pracujem s mravcami už osem rokov a ani raz som ich nevidela stáť v zápche," komentovala výsledky štúdie Audrey Dussutour. "Mravce nikdy nespomalia."

V prvom rade musíme povedať, že náš zákon neprikazuje vodičom využívať všetky jazdné pruhy - ak na zjazde stoja všetci v pravom pruhu, nerobia nič protizákonné. Jednoducho sa im nechce prechádzať z pruhu do pruhu.

Podľa prieskumu Texaského dopravného inštitútu sú najčastejším pôvodcom stresu na diaľnici "problémy s pripájaním". Zužovanie pruhov sa nezaobíde bez starostí - v jednom pruhu zrazu musí ísť dvojnásobný počet áut, ideálne pri zachovaní rovnakej rýchlosti (môžeme povedať, že po zlúčení dvoch pruhov od jedného musí mať novovytvorený odrazu dvojnásobnú priepustnosť). Práve radenie v pruhoch a pripájanie je téma, ktorá otvára celú Vanderbiltovu knihu. 

Skryť Vypnúť reklamu

To je aj problém odbočky z bratislavského obchvatu na smer Komárno. Zjazd sa rozšíri na dva pruhy, no pred pripojením na Gagarinovu ulicu sa opäť zlúči do jedného.

Podľa Vanderbilta majú vodiči dva rôzne prístupy k tomu, ako sa správne pripájať - čo najskôr alebo čo najneskôr -a práve táto nejednotnosť vytvára kolízne situácie. (Situácia na tomto mieste je porovnateľná - ak sa niekto drží v pravom pruhu, "pripája sa" hneď, ako je to možné; kto prejde do ľavého pruhu a chce sa zaradiť naspäť do pravého, "pripája sa" neskoro.)

Vanderbilt tvrdí, že správny prístup je ten druhý - do hlavného pruhu sa treba zaradiť čo najneskôr. Dôležité totiž je, aby autá využili celý priestor vozovky a do pr iebežného pruhu sa pripájali na tom istom mieste.

Skryť Vypnúť reklamu

Autá v priebežnom pruhu by tak vedeli, kde majú vytvoriť väčšie odstupy medzi sebou. Ak sa niekto zaradí hneď na začiatku pripájania, spomaľuje tým celý priebežný pruh za sebou.

Zvážte, či manéver nespomalí tých za vami

Vanderbiltovu teóriu o neskorom pripájaní by sme ešte doplnili, že ju treba uplatňovať v naozaj hustej premávke - potrebné je udržať plynulosť pohybu, aj keď pri nízkej rýchlosti. Ak je na bratislavskom obchvate iba zopár áut, pripojenie o pár metrov skôr alebo neskôr situáciu zásadne nezmení. 

Čo sa týka samotného príkladu so zjazdom z obchvatu na Gagarinovu ulicu, postupovali by sme nasledovne: Ak v pravom pruhu autá stoja, je vhodné zaradiť sa aj do ľavého a využiť tak celú kapacitu vozovky. Zlučovanie na konci zjazdu tak premávku nespomalí - podmienkou však je perfektne fungujúce pravidlo zipsu. Vodiči v priebežnom pruhu by si mali medzi sebou nechávať dostatočne veľké medzery, ktoré by pripájajúce sa autá na konci zbiehania vypĺňali.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak sa však autá v pravom pruhu hýbu - hoci relatívne pomaly - obiehať rýchlo ich cez ľavý pruh a na konci brzdiť a tlačiť sa medzi ne spôsobí spomalenie celého pruhu a nikomu za vami výhodu neprinesie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  7. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  2. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  5. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  6. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 940
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 710
  3. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 4 867
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 253
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 223
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 362
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 201
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 013
  9. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 895
  10. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 814
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


19 h
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Škoda Enyaq iV 80 pre pápeža Františka.

Poskytnuté autá majú len drobné úpravy.


13. sep
Skryť Zatvoriť reklamu