DETROIT, BRATISLAVA. Sťažností vodičov na softvérové chyby automobilov pribúda a situácia sa v roku 2016 nezlepšuje. Vyplýva to z nového prieskumu analytickej spoločnosti J.D. Power.
J. D. Power analyzovala chybové hlásenia zaslané americkému federálnemu úradu pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA). Minulý rok prišlo NHTSA 615 takýchto hlásení, pričom toto číslo je na vzostupe od roku 2013 - rovnako ako počet áut zvolaných kvôli softvérovým problémom.
Tento rok eviduje NHTSA 202 sťažností - o dve menej, ako za rovnaké obdobie minulý rok. Spoločnosť odhaduje, že počet nahlásených chýb ešte prekoná minuloročný rekord.

"Softvérová chyba" neznamená len nefungujúce pripojenie Bluetooth, môže ísť aj o poruchy pohonného ústrojenstva, riadiacej jednotky alebo chladenia motora. Zo 189 zvolávaciích akcií na softvér za uplynulých 5 rokov až v 141 prípadoch mohol mať chybný softvér za následok nehodu a v 44 prípadoch aj zranenie.

Najmenej chýb nahlásili vlastníci značiek Chevrolet, Ram, Mazda, Toyota, GMC a Subaru. Šesť značiek s najviac hláseniami sú Smart, Isuzu, Tesla, Volvo, Jaguar a Land Rover. Tieto výsledky podľa spoločnosti J. D. Power zodpovedajú jej každoročnému celkovému hodnoteniu kvality spoľahlivosti.
Zákazníci však nie vždy odchádzajú zo servisu spokojní. Tretina zákazníkov z tých, ktorí nahlásila nefungujúci navigačný systém, si za posledných 6 mesiacov nechala aktualizovať softvér - 55 % z nich uviedlo, že aktualizácia problém neodstránila.
Podľa J. D. Power tiež medziročne narástol počet zákazníkov, ktorí sa vyhli kúpe niektorých modelov kvôli ich nízkej spoľahlivosti.