Naftové vozidlá sa v Európe dlhodobo tešia nesmiernej obľube. Veď v súčasnosti, aj napriek nedávnemu miernemu poklesu podielu na trhu, takmer každé druhé nové auto predané na starom kontinente poháňa dieselový motor. To už v relatívne blízkej budúcnosti platiť nemusí. Aspoň podľa analytikov spoločnosti AlixPartners.
Podľa ich štúdie totiž do roku 2030 klesne podiel naftových áut predaných na európskom trhu na úroveň deväť percent. Bude to vraj predovšetkým dôsledok prísnejších emisných noriem a s tým súvisiacich vyšších nákladov automobiliek na výrobu dieselovej technológie. To neúmerne navýši predajnú cenu a ovplyvní záujem Európanov.
Európania uprednostnia lepšiu akceleráciu elektromobilov
Naopak očakáva sa, že cena batérií využívaných v elektromobiloch a plug-in hybridoch bude postupom času klesať, kým dojazd a výkon takýchto automobilov pôjde smerom nahor.
Rastúcu popularitu alternatívnych pohonných ústrojenstiev podporia aj ďalšie skutočnosti. Napríklad, pre zákazníkov sa, na úkor vyššej maximálnej rýchlosti dieselov, ktorú aj tak málokedy využijú, ak vôbec, stane zaujímavejšia svižná akcelerácia elektromobilov.
Automobilky aj ich dodávateľov preto čaká veľká výzva v podobe investícii do závodov a infraštruktúry. Štúdia hovorí, že sa do roku 2022 zredukuje počet európskych závodov produkujúcich modely so spaľovacími motormi zo 62 (údaj z minulého roku) na 55. Na druhej strane, v tom istom období má narásť množstvo tovární na elektromotory a elektromobily zo súčasných 26 na 40.
Na čele rebríčka sa ocitnú benzínové hybridy
Náklady automobiliek na takúto transformáciu pritom nemusia byť až také závratné, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. AlixPartners tvrdí, že kým postavenie továrne vyrábajúcej 400-tisíc spaľovacích motorov ročne stojí priemerne 500 miliónov eur, závod produkujúci rovnaké množstvo elektromotorov si vyžiada investície vo výške 50 miliónov eur.
Doplňme, že v roku 2030 by mali byť najsilnejším hráčom na trhu benzínové hybridy s podielom 28% nasledované benzínovými modelmi s 25%. Pred dieselové autá sa dostanú aj elektromobily s 20% a benzínové plug-in hybridy s podielom 18%.
zdroj: europe.autonews.com