Ako na nás vplýva hluk v automobile

Hluk patrí medzi tie problémy automobilového priemyslu, ktoré sa konštruktéri snažia odstrániť a hlučnosť znížiť na možné minimum.

Meranie hluku v automobile sa vykonáva pomocou hlukomeru.(Zdroj: AKUSON)

Hluk patrí medzi tie problémy automobilového priemyslu, ktoré sa konštruktéri snažia odstrániť a hlučnosť znížiť na možné minimum. Čím je menšia hlučnosť, tým je jazda v aute príjemnejšia. V niektorých kladných prípadoch má takéto úsilie za následok aj zníženie emisií, spotreby paliva a zvýšenie výkonu motora. No hluk môže byť pre človeka veľmi nebezpečný, ba až smrteľný. 

Hluk je rušivý, negatívny, nepríjemný zvuk. Zvuk je tvar energie, ktorá sa prenáša vlnením s udanou frekvenciou, ktoré je ľudské ucho schopné vnímať. Prah počuteľnosti ľudského ucha zodpovedá hladine hluku 0 dB. Hladina zvuku na hranici 120 dB už dosahuje prah bolesti. Podľa zákona Národnej rady SR povolená hladina hluku automobilov je 74 dB.

„Hluk neovplyvňuje len náš sluchový orgán, ale aj kardiovaskulárny a nervový systém, má vplyv na psychiku a celkové zdravie človeka. Viaceré vedecké štúdie poukazujú na to, že tretinu civilizačných chorôb, ako je napr. hypertenzia, spôsobuje práve nadmerné vystavenie ľudí hluku,“ hovorí profesor Stanislav Žiaran zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity.

Práve s cieľom ochrániť ľudí pred hlukom legislatíva vyžaduje jeho meranie a predpisuje prípustné hodnoty. Podľa zákona Národnej rady SR povolená hladina hluku automobilov je 74 dB. Konštruktéri musia dbať na to, aby pri zachovaní zvýšenej výkonnosti automobilu pri zníženej emisii a spotrebe paliva klesla aj hladina hluku, a to pod daný limit. 

Ignorovanie noriem môže viesť k technickej nespôsobilosti automobilu

Aj v tejto oblasti však prebieha výskum a spôsob merania hluku sa vyvíja. Vo svete (USA, Nemecko, Veľká Británia, Francúzsko, Poľsko) sa presadzuje trend komplexného merania špecifického hluku. Takéto meranie zohľadňuje nielen frekvenciu zvuku, ale aj jeho energiu či akustický tlak, ktorý sa šíri od zdroja zvuku akustickými vlnami.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Keď je motor hudobným nástrojom a jeho zvuk symfóniou

„Mnohí ľudia nepúšťajú v aute inštalované chladenie (klímu), pretože sa boja, že ochorejú z dôvodu náhlej zmeny teploty a relatívnej vlhkosti po vystúpení z auta. Dávajú prednosť vetraniu otvoreným oknom a hoci vnímajú, že v aute sa podstatne zvýši hladina hluku, neuvedomujú si, že náš sluch a naše zdravie ohrozuje nielen dunivý zvukový vnem, ale aj relatívne silná akustická energia, čo môže ovplyvniť aj spoľahlivosť a bezpečnosť jazdy,“ hovorí Žiaran.

Napríklad najvyššie hodnoty akustickej energie boli namerané pri rýchlosti 80 až 130 km/h pri plne otvorenom zadnom okne, a to až 126 dB, teda už nad hranicou prahu bolesti. Pre lepšiu predstavu – pri bežnom rozhovore s priateľom vydávame zvuk asi 60 dB, keď okolo vás prejde nákladné auto, hluk je vyšší – asi 100 dB.

Hladiny zvuku sú u nás často prehliadané. Možno to vidieť na cestách, kde nie sú hlučné autá či motocykle ničím výnimočným. Ignorovanie noriem sa však nemusí vyplatiť. Každoročne niekoľko automobilov neprejde technickou kontrolou kvôli vysokej hladine hluku aj napriek inak vyhovujúcemu technickému stavu.  

Ak sa pracovníkovi STK zdá napríklad hluk výfuku vysoký, môže ho zmerať technickým vybavením, ktorým je povinne vybavená každá stanica. Ak zvuková hladina prekračuje normované limity, ide o vážnu chybu.  Automobil tak nedostane osvedčenie o technickej kontrole ani nálepku, ale 30 dní smie jazdiť. Ak v tejto lehote majiteľ problém odstráni, automobil dostane platné dokumenty.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 463
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 930
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 653
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 462
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 101
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 092
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 752
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 625
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 170
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 762

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zachráni dieselové autá za 2 miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.