Ako na nás vplýva hluk v automobile

Hluk patrí medzi tie problémy automobilového priemyslu, ktoré sa konštruktéri snažia odstrániť a hlučnosť znížiť na možné minimum.

Meranie hluku v automobile sa vykonáva pomocou hlukomeru.(Zdroj: AKUSON)

Hluk patrí medzi tie problémy automobilového priemyslu, ktoré sa konštruktéri snažia odstrániť a hlučnosť znížiť na možné minimum. Čím je menšia hlučnosť, tým je jazda v aute príjemnejšia. V niektorých kladných prípadoch má takéto úsilie za následok aj zníženie emisií, spotreby paliva a zvýšenie výkonu motora. No hluk môže byť pre človeka veľmi nebezpečný, ba až smrteľný. 

Hluk je rušivý, negatívny, nepríjemný zvuk. Zvuk je tvar energie, ktorá sa prenáša vlnením s udanou frekvenciou, ktoré je ľudské ucho schopné vnímať. Prah počuteľnosti ľudského ucha zodpovedá hladine hluku 0 dB. Hladina zvuku na hranici 120 dB už dosahuje prah bolesti. Podľa zákona Národnej rady SR povolená hladina hluku automobilov je 74 dB.

„Hluk neovplyvňuje len náš sluchový orgán, ale aj kardiovaskulárny a nervový systém, má vplyv na psychiku a celkové zdravie človeka. Viaceré vedecké štúdie poukazujú na to, že tretinu civilizačných chorôb, ako je napr. hypertenzia, spôsobuje práve nadmerné vystavenie ľudí hluku,“ hovorí profesor Stanislav Žiaran zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity.

Práve s cieľom ochrániť ľudí pred hlukom legislatíva vyžaduje jeho meranie a predpisuje prípustné hodnoty. Podľa zákona Národnej rady SR povolená hladina hluku automobilov je 74 dB. Konštruktéri musia dbať na to, aby pri zachovaní zvýšenej výkonnosti automobilu pri zníženej emisii a spotrebe paliva klesla aj hladina hluku, a to pod daný limit. 

Ignorovanie noriem môže viesť k technickej nespôsobilosti automobilu

Aj v tejto oblasti však prebieha výskum a spôsob merania hluku sa vyvíja. Vo svete (USA, Nemecko, Veľká Británia, Francúzsko, Poľsko) sa presadzuje trend komplexného merania špecifického hluku. Takéto meranie zohľadňuje nielen frekvenciu zvuku, ale aj jeho energiu či akustický tlak, ktorý sa šíri od zdroja zvuku akustickými vlnami.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Keď je motor hudobným nástrojom a jeho zvuk symfóniou

„Mnohí ľudia nepúšťajú v aute inštalované chladenie (klímu), pretože sa boja, že ochorejú z dôvodu náhlej zmeny teploty a relatívnej vlhkosti po vystúpení z auta. Dávajú prednosť vetraniu otvoreným oknom a hoci vnímajú, že v aute sa podstatne zvýši hladina hluku, neuvedomujú si, že náš sluch a naše zdravie ohrozuje nielen dunivý zvukový vnem, ale aj relatívne silná akustická energia, čo môže ovplyvniť aj spoľahlivosť a bezpečnosť jazdy,“ hovorí Žiaran.

Napríklad najvyššie hodnoty akustickej energie boli namerané pri rýchlosti 80 až 130 km/h pri plne otvorenom zadnom okne, a to až 126 dB, teda už nad hranicou prahu bolesti. Pre lepšiu predstavu – pri bežnom rozhovore s priateľom vydávame zvuk asi 60 dB, keď okolo vás prejde nákladné auto, hluk je vyšší – asi 100 dB.

Hladiny zvuku sú u nás často prehliadané. Možno to vidieť na cestách, kde nie sú hlučné autá či motocykle ničím výnimočným. Ignorovanie noriem sa však nemusí vyplatiť. Každoročne niekoľko automobilov neprejde technickou kontrolou kvôli vysokej hladine hluku aj napriek inak vyhovujúcemu technickému stavu.  

Ak sa pracovníkovi STK zdá napríklad hluk výfuku vysoký, môže ho zmerať technickým vybavením, ktorým je povinne vybavená každá stanica. Ak zvuková hladina prekračuje normované limity, ide o vážnu chybu.  Automobil tak nedostane osvedčenie o technickej kontrole ani nálepku, ale 30 dní smie jazdiť. Ak v tejto lehote majiteľ problém odstráni, automobil dostane platné dokumenty.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  3. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  5. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  7. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  2. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  3. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  5. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  7. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  10. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 15 776
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 673
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 758
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 374
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 500
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 959
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 923
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 600
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 536
  10. Splnený sen 463

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Z Bonaparte do štátnej rezidencie? Fico plánuje bývanie aj pre Kisku a Danka

Šéf Úradu vlády Igor Federič kedysi vybavoval pre premiéra luxusnú vilu pri Bratislavskom hrade. Fico sa bránil, že by sa tam nikdy nenasťahoval.

KOMENTÁRE

Čechov teraz čaká obdobie ich mečiarizmu

České voľby popierajú tézu, že za nástup populistov môžu štandardné strany.

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana.

Nová kniha Michala Havrana: Obesíme ťa

Denník SME pripravil v utorok 24. októbra špeciálne vydanie. Kúpite ho v stánkoch s knihou Michala Havrana za 3,99 €.

Neprehliadnite tiež

F1: V USA vyhral Hamilton pred Vettelom, je o krok bližšie k titulu

Diváci mohli vidieť viacero predbiehacích manévrov.

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.