SME

Ako na nás vplýva hluk v automobile

Hluk patrí medzi tie problémy automobilového priemyslu, ktoré sa konštruktéri snažia odstrániť a hlučnosť znížiť na možné minimum.

Meranie hluku v automobile sa vykonáva pomocou hlukomeru.Meranie hluku v automobile sa vykonáva pomocou hlukomeru. (Zdroj: AKUSON)

Hluk patrí medzi tie problémy automobilového priemyslu, ktoré sa konštruktéri snažia odstrániť a hlučnosť znížiť na možné minimum. Čím je menšia hlučnosť, tým je jazda v aute príjemnejšia. V niektorých kladných prípadoch má takéto úsilie za následok aj zníženie emisií, spotreby paliva a zvýšenie výkonu motora. No hluk môže byť pre človeka veľmi nebezpečný, ba až smrteľný. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hluk je rušivý, negatívny, nepríjemný zvuk. Zvuk je tvar energie, ktorá sa prenáša vlnením s udanou frekvenciou, ktoré je ľudské ucho schopné vnímať. Prah počuteľnosti ľudského ucha zodpovedá hladine hluku 0 dB. Hladina zvuku na hranici 120 dB už dosahuje prah bolesti. Podľa zákona Národnej rady SR povolená hladina hluku automobilov je 74 dB.

SkryťVypnúť reklamu

„Hluk neovplyvňuje len náš sluchový orgán, ale aj kardiovaskulárny a nervový systém, má vplyv na psychiku a celkové zdravie človeka. Viaceré vedecké štúdie poukazujú na to, že tretinu civilizačných chorôb, ako je napr. hypertenzia, spôsobuje práve nadmerné vystavenie ľudí hluku,“ hovorí profesor Stanislav Žiaran zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity.

Práve s cieľom ochrániť ľudí pred hlukom legislatíva vyžaduje jeho meranie a predpisuje prípustné hodnoty. Podľa zákona Národnej rady SR povolená hladina hluku automobilov je 74 dB. Konštruktéri musia dbať na to, aby pri zachovaní zvýšenej výkonnosti automobilu pri zníženej emisii a spotrebe paliva klesla aj hladina hluku, a to pod daný limit. 

Ignorovanie noriem môže viesť k technickej nespôsobilosti automobilu

Aj v tejto oblasti však prebieha výskum a spôsob merania hluku sa vyvíja. Vo svete (USA, Nemecko, Veľká Británia, Francúzsko, Poľsko) sa presadzuje trend komplexného merania špecifického hluku. Takéto meranie zohľadňuje nielen frekvenciu zvuku, ale aj jeho energiu či akustický tlak, ktorý sa šíri od zdroja zvuku akustickými vlnami.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Keď je motor hudobným nástrojom a jeho zvuk symfóniou Čítajte 

„Mnohí ľudia nepúšťajú v aute inštalované chladenie (klímu), pretože sa boja, že ochorejú z dôvodu náhlej zmeny teploty a relatívnej vlhkosti po vystúpení z auta. Dávajú prednosť vetraniu otvoreným oknom a hoci vnímajú, že v aute sa podstatne zvýši hladina hluku, neuvedomujú si, že náš sluch a naše zdravie ohrozuje nielen dunivý zvukový vnem, ale aj relatívne silná akustická energia, čo môže ovplyvniť aj spoľahlivosť a bezpečnosť jazdy,“ hovorí Žiaran.

Napríklad najvyššie hodnoty akustickej energie boli namerané pri rýchlosti 80 až 130 km/h pri plne otvorenom zadnom okne, a to až 126 dB, teda už nad hranicou prahu bolesti. Pre lepšiu predstavu – pri bežnom rozhovore s priateľom vydávame zvuk asi 60 dB, keď okolo vás prejde nákladné auto, hluk je vyšší – asi 100 dB.

SkryťVypnúť reklamu

Hladiny zvuku sú u nás často prehliadané. Možno to vidieť na cestách, kde nie sú hlučné autá či motocykle ničím výnimočným. Ignorovanie noriem sa však nemusí vyplatiť. Každoročne niekoľko automobilov neprejde technickou kontrolou kvôli vysokej hladine hluku aj napriek inak vyhovujúcemu technickému stavu.  

Ak sa pracovníkovi STK zdá napríklad hluk výfuku vysoký, môže ho zmerať technickým vybavením, ktorým je povinne vybavená každá stanica. Ak zvuková hladina prekračuje normované limity, ide o vážnu chybu.  Automobil tak nedostane osvedčenie o technickej kontrole ani nálepku, ale 30 dní smie jazdiť. Ak v tejto lehote majiteľ problém odstráni, automobil dostane platné dokumenty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 121
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 539
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 274
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 032
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 2 919
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 434
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 298
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Druhá svetová a James Bond z Vatikánu. Prvá časť.
  2. Tomáš Susko: Slnko v sieti pre Vlny? Prečo ocenený scenár nefunguje.
  3. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  4. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  5. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  6. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  7. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  8. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 128
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 22 328
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 402
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 691
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 562
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 852
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 364
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 9 528
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu