SME
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Ako na nás vplýva hluk v automobile

Hluk patrí medzi tie problémy automobilového priemyslu, ktoré sa konštruktéri snažia odstrániť a hlučnosť znížiť na možné minimum.

Meranie hluku v automobile sa vykonáva pomocou hlukomeru.Meranie hluku v automobile sa vykonáva pomocou hlukomeru. (Zdroj: AKUSON)

Hluk patrí medzi tie problémy automobilového priemyslu, ktoré sa konštruktéri snažia odstrániť a hlučnosť znížiť na možné minimum. Čím je menšia hlučnosť, tým je jazda v aute príjemnejšia. V niektorých kladných prípadoch má takéto úsilie za následok aj zníženie emisií, spotreby paliva a zvýšenie výkonu motora. No hluk môže byť pre človeka veľmi nebezpečný, ba až smrteľný. 

Hluk je rušivý, negatívny, nepríjemný zvuk. Zvuk je tvar energie, ktorá sa prenáša vlnením s udanou frekvenciou, ktoré je ľudské ucho schopné vnímať. Prah počuteľnosti ľudského ucha zodpovedá hladine hluku 0 dB. Hladina zvuku na hranici 120 dB už dosahuje prah bolesti. Podľa zákona Národnej rady SR povolená hladina hluku automobilov je 74 dB.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

„Hluk neovplyvňuje len náš sluchový orgán, ale aj kardiovaskulárny a nervový systém, má vplyv na psychiku a celkové zdravie človeka. Viaceré vedecké štúdie poukazujú na to, že tretinu civilizačných chorôb, ako je napr. hypertenzia, spôsobuje práve nadmerné vystavenie ľudí hluku,“ hovorí profesor Stanislav Žiaran zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity.

Práve s cieľom ochrániť ľudí pred hlukom legislatíva vyžaduje jeho meranie a predpisuje prípustné hodnoty. Podľa zákona Národnej rady SR povolená hladina hluku automobilov je 74 dB. Konštruktéri musia dbať na to, aby pri zachovaní zvýšenej výkonnosti automobilu pri zníženej emisii a spotrebe paliva klesla aj hladina hluku, a to pod daný limit. 

Ignorovanie noriem môže viesť k technickej nespôsobilosti automobilu

Aj v tejto oblasti však prebieha výskum a spôsob merania hluku sa vyvíja. Vo svete (USA, Nemecko, Veľká Británia, Francúzsko, Poľsko) sa presadzuje trend komplexného merania špecifického hluku. Takéto meranie zohľadňuje nielen frekvenciu zvuku, ale aj jeho energiu či akustický tlak, ktorý sa šíri od zdroja zvuku akustickými vlnami.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Keď je motor hudobným nástrojom a jeho zvuk symfóniou Čítajte 

„Mnohí ľudia nepúšťajú v aute inštalované chladenie (klímu), pretože sa boja, že ochorejú z dôvodu náhlej zmeny teploty a relatívnej vlhkosti po vystúpení z auta. Dávajú prednosť vetraniu otvoreným oknom a hoci vnímajú, že v aute sa podstatne zvýši hladina hluku, neuvedomujú si, že náš sluch a naše zdravie ohrozuje nielen dunivý zvukový vnem, ale aj relatívne silná akustická energia, čo môže ovplyvniť aj spoľahlivosť a bezpečnosť jazdy,“ hovorí Žiaran.

Napríklad najvyššie hodnoty akustickej energie boli namerané pri rýchlosti 80 až 130 km/h pri plne otvorenom zadnom okne, a to až 126 dB, teda už nad hranicou prahu bolesti. Pre lepšiu predstavu – pri bežnom rozhovore s priateľom vydávame zvuk asi 60 dB, keď okolo vás prejde nákladné auto, hluk je vyšší – asi 100 dB.

SkryťVypnúť reklamu

Hladiny zvuku sú u nás často prehliadané. Možno to vidieť na cestách, kde nie sú hlučné autá či motocykle ničím výnimočným. Ignorovanie noriem sa však nemusí vyplatiť. Každoročne niekoľko automobilov neprejde technickou kontrolou kvôli vysokej hladine hluku aj napriek inak vyhovujúcemu technickému stavu.  

Ak sa pracovníkovi STK zdá napríklad hluk výfuku vysoký, môže ho zmerať technickým vybavením, ktorým je povinne vybavená každá stanica. Ak zvuková hladina prekračuje normované limity, ide o vážnu chybu.  Automobil tak nedostane osvedčenie o technickej kontrole ani nálepku, ale 30 dní smie jazdiť. Ak v tejto lehote majiteľ problém odstráni, automobil dostane platné dokumenty.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  4. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  2. Agrokomplex 2022
  3. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  4. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  5. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  6. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 31 080
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 080
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 14 525
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 7 947
  5. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 5 444
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 880
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 3 340
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 481
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Výstraha veriacim i ateistom! Druhé prikázanie
  2. Kristína Jakubičková: Zmena klímy spustoší životné prostredie, v spoločnosti dielo skazy završujú osoby s črtami sociopatie či psychopatie
  3. Štefan Vidlár: Celé zle, či?
  4. Štefan Vidlár: Krém de la Krym
  5. Norbert Kaník: Heger má poslednú šancu!
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Ďalší Miloslavov?
  7. Ján Škerko: Z Kuiperovho pásu slovenskej politiky sa vynára nová strana a začína pôsobiť svojou gravitáciou
  8. Zuzana Valachovičová: Súľovské skaly
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 998
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 154
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 383
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 002
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 830
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 701
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 643
  8. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 511
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu