SME
Streda, 22. január, 2020 | Meniny má Zora

Ako na nás vplýva hluk v automobile

Hluk patrí medzi tie problémy automobilového priemyslu, ktoré sa konštruktéri snažia odstrániť a hlučnosť znížiť na možné minimum.

Meranie hluku v automobile sa vykonáva pomocou hlukomeru.Meranie hluku v automobile sa vykonáva pomocou hlukomeru.(Zdroj: AKUSON)

Hluk patrí medzi tie problémy automobilového priemyslu, ktoré sa konštruktéri snažia odstrániť a hlučnosť znížiť na možné minimum. Čím je menšia hlučnosť, tým je jazda v aute príjemnejšia. V niektorých kladných prípadoch má takéto úsilie za následok aj zníženie emisií, spotreby paliva a zvýšenie výkonu motora. No hluk môže byť pre človeka veľmi nebezpečný, ba až smrteľný. 

Hluk je rušivý, negatívny, nepríjemný zvuk. Zvuk je tvar energie, ktorá sa prenáša vlnením s udanou frekvenciou, ktoré je ľudské ucho schopné vnímať. Prah počuteľnosti ľudského ucha zodpovedá hladine hluku 0 dB. Hladina zvuku na hranici 120 dB už dosahuje prah bolesti. Podľa zákona Národnej rady SR povolená hladina hluku automobilov je 74 dB.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Hluk neovplyvňuje len náš sluchový orgán, ale aj kardiovaskulárny a nervový systém, má vplyv na psychiku a celkové zdravie človeka. Viaceré vedecké štúdie poukazujú na to, že tretinu civilizačných chorôb, ako je napr. hypertenzia, spôsobuje práve nadmerné vystavenie ľudí hluku,“ hovorí profesor Stanislav Žiaran zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity.

Práve s cieľom ochrániť ľudí pred hlukom legislatíva vyžaduje jeho meranie a predpisuje prípustné hodnoty. Podľa zákona Národnej rady SR povolená hladina hluku automobilov je 74 dB. Konštruktéri musia dbať na to, aby pri zachovaní zvýšenej výkonnosti automobilu pri zníženej emisii a spotrebe paliva klesla aj hladina hluku, a to pod daný limit. 

Ignorovanie noriem môže viesť k technickej nespôsobilosti automobilu

Aj v tejto oblasti však prebieha výskum a spôsob merania hluku sa vyvíja. Vo svete (USA, Nemecko, Veľká Británia, Francúzsko, Poľsko) sa presadzuje trend komplexného merania špecifického hluku. Takéto meranie zohľadňuje nielen frekvenciu zvuku, ale aj jeho energiu či akustický tlak, ktorý sa šíri od zdroja zvuku akustickými vlnami.

Prečítajte si tiež: Keď je motor hudobným nástrojom a jeho zvuk symfóniou Čítajte 

„Mnohí ľudia nepúšťajú v aute inštalované chladenie (klímu), pretože sa boja, že ochorejú z dôvodu náhlej zmeny teploty a relatívnej vlhkosti po vystúpení z auta. Dávajú prednosť vetraniu otvoreným oknom a hoci vnímajú, že v aute sa podstatne zvýši hladina hluku, neuvedomujú si, že náš sluch a naše zdravie ohrozuje nielen dunivý zvukový vnem, ale aj relatívne silná akustická energia, čo môže ovplyvniť aj spoľahlivosť a bezpečnosť jazdy,“ hovorí Žiaran.

Napríklad najvyššie hodnoty akustickej energie boli namerané pri rýchlosti 80 až 130 km/h pri plne otvorenom zadnom okne, a to až 126 dB, teda už nad hranicou prahu bolesti. Pre lepšiu predstavu – pri bežnom rozhovore s priateľom vydávame zvuk asi 60 dB, keď okolo vás prejde nákladné auto, hluk je vyšší – asi 100 dB.

Hladiny zvuku sú u nás často prehliadané. Možno to vidieť na cestách, kde nie sú hlučné autá či motocykle ničím výnimočným. Ignorovanie noriem sa však nemusí vyplatiť. Každoročne niekoľko automobilov neprejde technickou kontrolou kvôli vysokej hladine hluku aj napriek inak vyhovujúcemu technickému stavu.  

Ak sa pracovníkovi STK zdá napríklad hluk výfuku vysoký, môže ho zmerať technickým vybavením, ktorým je povinne vybavená každá stanica. Ak zvuková hladina prekračuje normované limity, ide o vážnu chybu.  Automobil tak nedostane osvedčenie o technickej kontrole ani nálepku, ale 30 dní smie jazdiť. Ak v tejto lehote majiteľ problém odstráni, automobil dostane platné dokumenty.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  4. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  5. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  6. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  7. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  8. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  9. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  10. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  2. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  3. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  4. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  5. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  6. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  7. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  8. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  9. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  10. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 19 536
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 784
  3. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 11 027
  4. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 950
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 10 166
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 261
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 202
  8. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 656
  9. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 566
  10. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 512

Hlavné správy zo Sme.sk

Miroslav Kriak.
Komentár Zuzany Kepplovej

Prečo majú protesty význam naozaj vždy

Antifa protesty vraj len nafúknu kotlebovcov.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Mobil najbohatšieho muža sveta hackol saudskoarabský princ

Útok môže súvisieť s vraždou novinára.

Výkonný riaditeľ Amazonu Jeff Bezos.
Cynická obluda

Zákerný útok neoliberálov

Cynická obluda k aktuálne najzábavnejšej kauze slovenského internetu.

Neprehliadnite tiež

Záchranárska ulička bude povinná. Viete ako ju v kolóne vytvoriť?

Uličku vytvorte už keď vchádzate do kolóny.

Zachranárska ulička

Tatra po vyše 30 rokoch vyráža na cestu okolo sveta

Výpravy sa môže zúčastniť každý.

Špeciál 815 4x4 pre expedíciu Tatra kolem světa 2.
Honda Civic Sport Line
Škoda Fabia