SALT LAKE CITY, BRATISLAVA. Začínajúca americká automobilka Nikola Motors predstavila prototyp elektrického ťahača Nikola One. Vozidlo vybavené vodíkovými palivovými článkami chce byť ekologickejšou a ekonomickejšou alternatívou kamiónov so spaľovacími motormi.
Nikola One mal podľa pôvodných plánov využívať na pohon CNG. Jeho výrobca však pár mesiacov pred premiérou avizoval, že namiesto stlačeného zemného plynu využije ako zdroj energie vodík. Z neho sa v palivových článkoch vyrába elektrina ukladaná do lithium-ion batérií s kapacitou až 320 kWh.
O pohon sa stará šesť elektromotorov s celkovým výkonom tisíc koní (736 kW) a krútiacim momentom 2710 Nm. Dojazd kamiónu by sa podľa dostupných údajov mal pohybovať medzi 1290 až 1930 km.
Výrobca v súvislosti s novinkou hovorí o polovičných prevádzkových nákladoch v porovnaní s dieselovými ťahačmi (ekvivalentná spotreba je 15 l/100 km). Oproti nim sa navyše pýši o približne jednu tonu nižšou hmotnosťou, čo mu v rámci hmotnostného limitu umožní odviezť viac nákladu.

Problém nedostatočnej infraštruktúry chce Nikola vyriešiť vytvorením siete 364 plniacich vodíkových staníc na území USA a Kanady. S ich výstavbou sa počíta od začiatku roka 2018.
Ďalšie investície si vyžiada stavba vlastného závodu s kapacitou 50-tisíc vozidiel ročne. Keďže automobilka nechce s výrobou prvých exemplárov čakať na jeho dokončenie, prvých päťtisíc kusov modelu vznikne v spolupráci s firmou Fitzgerald.

Nikola Motors zároveň oznámila, že získala objednávky v hodnote štyroch miliárd dolárov (v prepočte cca 3,7 miliárd eur) a zabezpečila už aj servisnú sieť, ktorú vytvorí 800 pobočiek logistickej firmy Ryder Systems.
Ťahač bude okrem štandardného predaja dostupný tiež prostredníctvom špecifického leasingového programu. V mesačnom poplatku päť až sedemtisíc dolárov (4,7- až 6,6-tisíc eur) je okrem záruky či pravidelnej údržby počas 72 mesiacov zahrnuté aj neobmedzené tankovanie vodíka.
Ak pôjde všetko podľa plánov, prvé exempláre Nikola One sa k zákazníkom dostanú v roku 2020. V tom čase by už na trhu mala byť aj jeho menšia verzia Nikola Two určená pre krátke a stredné vzdialenosti.