Aj kamióny chcú byť ekologické. Nikola predstavila vodíkový ťahač

Nikola One poháňa šesť elektromotorov s celkovým výkonom tisíc koní.

Nikola One(Zdroj: Nikola)

SALT LAKE CITY, BRATISLAVA. Začínajúca americká automobilka Nikola Motors predstavila prototyp elektrického ťahača Nikola One. Vozidlo vybavené vodíkovými palivovými článkami chce byť ekologickejšou a ekonomickejšou alternatívou kamiónov so spaľovacími motormi.

Nikola One mal podľa pôvodných plánov využívať na pohon CNG. Jeho výrobca však pár mesiacov pred premiérou avizoval, že namiesto stlačeného zemného plynu využije ako zdroj energie vodík. Z neho sa v palivových článkoch vyrába elektrina ukladaná do lithium-ion batérií s kapacitou až 320 kWh.

O pohon sa stará šesť elektromotorov s celkovým výkonom tisíc koní (736 kW) a krútiacim momentom 2710 Nm. Dojazd kamiónu by sa podľa dostupných údajov mal pohybovať medzi 1290 až 1930 km.

Výrobca v súvislosti s novinkou hovorí o polovičných prevádzkových nákladoch v porovnaní s dieselovými ťahačmi (ekvivalentná spotreba je 15 l/100 km). Oproti nim sa navyše pýši o približne jednu tonu nižšou hmotnosťou, čo mu v rámci hmotnostného limitu umožní odviezť viac nákladu.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Nikola Zero je elektrická bugina s výkonom 520 koní a cenovkou 33-tisíc eur

Problém nedostatočnej infraštruktúry chce Nikola vyriešiť vytvorením siete 364 plniacich vodíkových staníc na území USA a Kanady. S ich výstavbou sa počíta od začiatku roka 2018.

Ďalšie investície si vyžiada stavba vlastného závodu s kapacitou 50-tisíc vozidiel ročne. Keďže automobilka nechce s výrobou prvých exemplárov čakať na jeho dokončenie, prvých päťtisíc kusov modelu vznikne v spolupráci s firmou Fitzgerald.

Nikola Motors zároveň oznámila, že získala objednávky v hodnote štyroch miliárd dolárov (v prepočte cca 3,7 miliárd eur) a zabezpečila už aj servisnú sieť, ktorú vytvorí 800 pobočiek logistickej firmy Ryder Systems.

Ťahač bude okrem štandardného predaja dostupný tiež prostredníctvom špecifického leasingového programu. V mesačnom poplatku päť až sedemtisíc dolárov (4,7- až 6,6-tisíc eur) je okrem záruky či pravidelnej údržby počas 72 mesiacov zahrnuté aj neobmedzené tankovanie vodíka.

Ak pôjde všetko podľa plánov, prvé exempláre Nikola One sa k zákazníkom dostanú v roku 2020. V tom čase by už na trhu mala byť aj jeho menšia verzia Nikola Two určená pre krátke a stredné vzdialenosti.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 497
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 422
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 252
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 113
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 866
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 642
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 641
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 233
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 991
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 866

Téma: Elektromobily


Článok je zaradený aj do ďalších tém Cesta pod Strečnom

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.