Mercedes 500K získal výrobcovi povesť najvyššej kvality

Mercedes-Benz 500K patrí dnes k tým vzácnejším historickým vozidlám. Najpôsobivejším a pravdepodobne aj najcennejším je s karosériou Spezial - Roadster.

Najobľúbenejšou karosériou boli kabriolety. Na fotografii Mercedes - Benz 500K kabriolet.(Zdroj: Peter Šíma, archív redakcie Veteransk)

Rivalita medzi nemeckými luxusnými značkami existovala už pred vojnou. Horch, Maybach a Mercedes súperili medzi sebou o majetných zákazníkov s novými modelmi, silnejšími motormi a elegantnými karosériami.

Na prvý pohľad vozidlá Mercedes-Benz 500K (W 29) a 540K (W 24), najmä s karosériou Spezial - Roadster, sú si veľmi podobné. Rozdiel sa skrýva v konštrukčných riešeniach a pri 540K najmä vo výrazne odľahčenom trubkovom ráme odvodenom od pretekárskych modelov známych „Strieborných šípov“.

V marci roku 1934 sa na výstave automobilov v Berlíne predstavil nový model Mercedes – Benz 500K (W 29), ktorý považujeme za priameho pokračovateľa luxusnej rady SS a SSK. Vozidlo sa stalo stredobodom pozornosti výstavy a model 380, tak isto vystavovaný ako novinka rovnakého výrobcu, ostala jednoducho v tieni.

Výrobca reagoval veľmi rýchlo a o tri mesiace neskôr prišiel s ponukou siedmich rôznych karosárskych variácií na podvozku nového 5-litrového modelu s kompresorom, každý za cenu 22000 ríšskych mariek (RM). To bola suma 6,5-krát vyššia ako cena bežného vozidla strednej triedy.

Za vývojom nového modelu stál Hans Nibel, konštruktér legendárneho modelu Benz-Blitz, ktorý v roku 1909 prekročil rýchlosť 200km/h a bol tak rýchlejší ako ktorékoľvek lietadlo alebo vlak, ktorý sa v tých časoch vyrábal.

Hans Nibel nezdielal s Ferdiandom Porschem a Hansom Ledwinkom len technickú genialitu, ale i spoločnú domovinu, ktorou boli Čechy.

Mercedes-Benz 500K poháňal radový osemvalec, prevzatý z modelu 380 so zväčšeným objemom na 5 litrov. Motor s výkonom 160 koní typu OHV mal na každý valec jeden nasávací a jeden výfukový ventil. O prípravu zmesi sa staral jeden zdvojený karburátor.

Písmeno „K“ v názve modelu jednoznačne hovorilo o použití mechanického kompresoru Roots, s ktorým vozidlo dosahovalo maximálnu rýchlosť cez 160 km/h. Preplňovaný motor bol podstatne smädnejší, ako uvádzal výrobca a 110 litrová nádrž, nachádzajúca sa v zadnej časti vozidla, vydržala tak na 400 kilometrov.

Mercedes-Benz 500K mal klasický rebrinový rám z lisovanej ocele. Zatiaľ čo štandardný rázvor mal 3290 mm, o 15 centimetrov kratší bol určený výhradne pre športové verzie. Predné kolesá boli zavesené na lichobežníkových a zadné na výkyvných poloosiach, doplnené vinutými pružinami.

Riadenie pracovalo presne, ale bez posilňovača pri pohotovostnej hmotnosti často prekračujúcej 2 a pol tony vyžadovalo veľké úsilie najmä pri manévrovaní na mieste. Mercedes-Benz 500K nebol žiadnym mestským autom pre domáce paničky.

Štandardom bola štvorstupňová prevodovka s prevodom do rýchla. Väčšina vozidiel mala sedemnásť palcové kolesá s drôtovým výpletom (tzv. špicové kolesá), s centrálnou maticou s whitworthovým závitom. Veľké dva svetlomety pred prednou maskou boli od firmy Carl Zeiss, ktoré vďaka 12V elektrickej sústave mali na tú dobu vynikajúcu svietivosť. Brzdy boli na všetkých kolesách bubnové s hydraulickým ovládaním a doplnené podtlakovým posilňovačom Bosch.

Na jeseň roku 1934 Mercedes Benz na autosalóne v Paríži prezentoval na podvozku 500K karosériu roadster, ktorý sa ponúkal za cenu 26000 ríšskych mariek. Presne o rok neskôr, v októbri 1935, prišiel s nádherne elegantným prevedením Spezial-Roadster.

Tento technicko-estetický šperk mal ale jeden nedostatok. Cena 28000 ríšskych mariek bolo o 10000 RM vyššia ako cena konkurenčného modelu Horch 853A. To môže byť odpoveďou na to, prečo sa za dva roky produkcie (1934 – 1936) vyrobilo len 29 kusov týchto nádherných roadsterov. Každý z týchto dochovaných exemplárov má mimoriadnu hodnotu a svoju nezameniteľnú históriu.

Hoci výrobca ponúkal aj samostatné podvozky na individuálne kreácie externých karosární, väčšina karosérií vznikla v domácej karosárni v Sindefingene. Dôvodom môže byť skutočnosť, že Mercedes mal v ponuke celú paletu typov karosérií, s ktorými splnil takmer každé želanie zákazníka.

Najobľúbenejším typom karosérie boli klasické kabriolety A, B alebo C, ktoré mali hrubú futrovanú skladaciu strechu. Na druhom mieste bolo dvojsedadlové kupé, ktoré bolo v katalógu označené ako „Sport-Innenlenker“ alebo „Roadster-Limousine“.

Naopak, zriedkavou karosériou bola limuzína, ktorá mohla byť dvoj alebo štvordverová. Na automobilovej výstave v Berlíne sa v roku 1935 predstavil model označený Autobahn-Kurier v štýle francúzskych kupé GT typu Bugatti a Delahaye s bizarnou aerodynamickou karosériou.

Len dva z jedenástich typov spočívali na krátkych podvozkoch. Išlo o roadster a špecial-roadster.

Najmarkantnejším prvkom karosérie je dlhá predná kapota, ktorú si vynútil dlhý radový osemvalec. Až na Spezial-Roadster kapoty všetkých modelov mali vertikálne vzduchové otvory. Spezial-Roadster mal na rozdiel od ostatných verzií športovejšie vykrojené blatníky s prelisovanými okrajmi a lomené predné okno bez horného orámovania.

Vybavenie bolo na slušnej úrovni. Prístrojová doska a výdreva vnútorných dverí boli vyhotovené z orechového alebo exotického dreva. Sedadlá boli polohovateľné a cestovné kufre boli v sériovej výbave, ako aj elektrické fanfáry.

Okrem dvoch hlavných reflektorov mali vozidlá jedno svetlo do hmly a dva hľadáčiky, upevnené po stranách predného okna. Zoznam príplatkovej výbavy obsahoval okrem bežných položiek ako kúrenie, či rádio Telefunken i také extravagantnosti, akými boli škatuľa na ľad, malý trezor, vak na golfové palice alebo pušku.

Do roku 1936, keď model 500 K uvoľnil miesto vyspelejšej 540 K, bolo vyrobených len 354 exemplárov. Avšak úspech modelu sa nepočíta podľa počtu vyrobených kusov. A ani nevznikol s týmto cieľom. Autá išli do garáží vážených zákazníkov a aristokratov po celom svete, kde prečkali vojnové roky, a preto sa ich zachovalo dodnes pomerne veľké percento.

S týmto modelom a jeho technicky dokonalejším nástupcom, modelom 540 K, sa automobilke Mercedes–Benz podarilo nielen vytvoriť pôsobivé a po celom svete žiadané vozidlá špičkovej triedy, ale získať aj povesť výrobcu automobilov najvyššej kvality, špičkovej technológie a decentného športového charakteru.

500 K (W 29) dlhý rázvor

500 K (W 29) krátky rázvor

Motor

radový 8 - valec

Vŕtanie x zdvih

86 x 108 mm

Objem

4982 cm³

Kompresia

5,5 až 6,5 :1 (podľa druhu paliva)

Výkon

100/160k pri 3400 ot/min

Ventilový rozvod

OHV s jedným vačkovým hriadeľom

Mazanie

tlakové obežné

Chladenie

kvapalinové

Karburátor

dvojitý spádový + kompresor

Elektrická sústava

12 V 60 Ah

Spojka

suchá, kotúčová

Prevodovka

4 stupňová s prevodom do rýchla

Nožná brzda

hydraulická, bubnová

Ručná brzda

mechanická, pôsobiaca na zadné kolesá

Rám

rebrinový rám z lisovanej ocele

Rázvor

3290 mm

2980 mm

Rozchod kôl

1535/1547 mm

1535/1547 alebo 1515/1502 mm

Rozmery

5120 x 1820 x 1650 mm (limuzína)

4880 x 1900 x 1500 mm (roadster)

Pneumatiky

6.50 - 17 alebo 7.00 - 17

7.00 - 17

Objem palivovej nádrže

110 l + 11 l rezerva

Hmotnosť

2300 kg (limuzína)

2170 kg (Roadster)

Maximálna rýchlosť

160km/h

Počet vyrobených kusov

325

29

Roky výroby

feb. 1934 - okt. 1936

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 227
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 8 809
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 738
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 577
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 924
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 889
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 776
  8. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 587
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 573
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 479

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.