Kamióny budú jazdiť v pelotóne už budúci rok, šoférovať bude len vodič vpredu

Pelotóny prinesú pohodlie aj úsporu paliva.

Ilustračné foto.(Zdroj: Pixabay CC)

MOUNTAIN VIEW, BRATISLAVA. Už budúci rok budú vedieť kamióny vytvárať pelotóny, ktoré bude viesť šofér v prvom kamióne. Postarať sa o to má Peloton Technology, nový startup zo Silicon Valley, píše Automotive News.

Peloton Technology bude od budúceho montovať do kamiónov komunikačné jednotky, vďaka ktorým bude môcť kamión vpredu "riadiť" tie za ním. Ide vlastne o technológiu komunikácie medzi vozidlami (V2V), ktorej masové rozšírenie sa pri autách očakáva v najbližších piatich rokoch.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Autá sa budú musieť medzi sebou rozprávať. Čo prinesie protokol V2V?

Kamióny však budú vedieť komunikovať oveľa skôr. Peloton Technology chce prvé palubné jednotky distribuovať ešte budúci rok, výraznejšie sa rozbehne v roku 2018.

Najprv len v dvojici

Systém pelotónu bude spočiatku fungovať obmedzene. Spolu budú môcť jazdiť len dva kamióny, pričom obaja vodiči budú musieť šoférovať. Zadný kamión sa však bude prispôsobovať rýchlosti toho predného - podobne ako pri adaptívnom tempomate, avšak bez závislosti na senzoroch a preto s minimálnym reakčným časom

Aj takéto čiastkové riešenie má svoje výhody. Počas testov zaznamenali desaťpercentný pokles spotreby kamiónu idúceho vzadu. Ten ide v závese za predným s odstupom len 10-15 metrov.

Peloton Technologies počíta s tým, že mnohé americké štáty majú väčší predpísaný odstup medzi vozidlami na diaľnici. Riaditeľ spoločnosti Joshua Switkes pre Automotive News uviedol, že presviedča jednotlivé štáty, aby pelotóny uzákonili. Michigan ich zatiaľ pripustil v testovacej premávke.

Vďaka prísľubu veľkej úspory paliva však už má startup podporu veľkých investorov, ako napríklad Volvo, UPS, Intel či dodávateľa automobilových dielov Denso.

Budúcnosť predpovedali Simpsonovci

Ak budú dvojice kamiónov fungovať dobre, postupne by sa mohli vytvárať celé zástupy kamiónov (a nielen kamiónov), ktoré bude viesť ten vpredu. Možno jedného dňa sa v autách stane štandardom tlačidlo, ktoré umožní elektronike, aby sa "zavesila" za iné auto a šoférovala podľa neho.

Na princípe vzájomnej komunikácie by mali fungovať všetky vozidlá bez šoféra - nebudú jazdiť nezávisle na sebe, ale vzájomne si budú vymieňať svoju polohu.

Jedného dňa sa tak možno dočkáme aj plne autonómnych kamiónov, schopných samostatnej jazdy bez šoféra. Seriál The Simpsons ich predpovedal už v roku 1999 v epizóde Maximum Homerdrive.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Legendárna Transsibírska magistrála
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Používate make-up? Potom spozornite
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  7. Vianočný bázar chalaňov
  8. Vianočné mecheche 2017
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  10. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 325
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 215
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 999
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 144
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 222
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 205
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 118
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 108
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 962
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 867

Téma: Autonómne autá a budúcnosť dopravy


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poórovi a jeho ľuďom sa za posledný rok v trnavskej nemocnici darilo

Firmy s väzbami na trnavského podnikateľa dodávajú nemocnici palivo, servisujú počítače a riadia tendre.

KOMENTÁRE

Fico to zabalil, s horúcou kávou si nebude páliť prsty

Aká neopätovaná je náklonnosť kaviarne k Smeru – tam ju predsa nik nemiluje!

Denník SME s knihou Róberta Bezáka

Denník SME pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.

KULTÚRA

Najškaredšia modelka na svete sa dočkala vlastného filmu

Madame slúžka je netypická francúzska komédia.

Neprehliadnite tiež

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.