SME

Kamióny budú jazdiť v pelotóne už budúci rok, šoférovať bude len vodič vpredu

Pelotóny prinesú pohodlie aj úsporu paliva.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Pixabay CC)

MOUNTAIN VIEW, BRATISLAVA. Už budúci rok budú vedieť kamióny vytvárať pelotóny, ktoré bude viesť šofér v prvom kamióne. Postarať sa o to má Peloton Technology, nový startup zo Silicon Valley, píše Automotive News.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Peloton Technology bude od budúceho montovať do kamiónov komunikačné jednotky, vďaka ktorým bude môcť kamión vpredu "riadiť" tie za ním. Ide vlastne o technológiu komunikácie medzi vozidlami (V2V), ktorej masové rozšírenie sa pri autách očakáva v najbližších piatich rokoch.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Autá sa budú musieť medzi sebou rozprávať. Čo prinesie protokol V2V? Čítajte 

Kamióny však budú vedieť komunikovať oveľa skôr. Peloton Technology chce prvé palubné jednotky distribuovať ešte budúci rok, výraznejšie sa rozbehne v roku 2018.

Najprv len v dvojici

Systém pelotónu bude spočiatku fungovať obmedzene. Spolu budú môcť jazdiť len dva kamióny, pričom obaja vodiči budú musieť šoférovať. Zadný kamión sa však bude prispôsobovať rýchlosti toho predného - podobne ako pri adaptívnom tempomate, avšak bez závislosti na senzoroch a preto s minimálnym reakčným časom

Aj takéto čiastkové riešenie má svoje výhody. Počas testov zaznamenali desaťpercentný pokles spotreby kamiónu idúceho vzadu. Ten ide v závese za predným s odstupom len 10-15 metrov.

Peloton Technologies počíta s tým, že mnohé americké štáty majú väčší predpísaný odstup medzi vozidlami na diaľnici. Riaditeľ spoločnosti Joshua Switkes pre Automotive News uviedol, že presviedča jednotlivé štáty, aby pelotóny uzákonili. Michigan ich zatiaľ pripustil v testovacej premávke.

SkryťVypnúť reklamu

Vďaka prísľubu veľkej úspory paliva však už má startup podporu veľkých investorov, ako napríklad Volvo, UPS, Intel či dodávateľa automobilových dielov Denso.

Budúcnosť predpovedali Simpsonovci

Ak budú dvojice kamiónov fungovať dobre, postupne by sa mohli vytvárať celé zástupy kamiónov (a nielen kamiónov), ktoré bude viesť ten vpredu. Možno jedného dňa sa v autách stane štandardom tlačidlo, ktoré umožní elektronike, aby sa "zavesila" za iné auto a šoférovala podľa neho.

Na princípe vzájomnej komunikácie by mali fungovať všetky vozidlá bez šoféra - nebudú jazdiť nezávisle na sebe, ale vzájomne si budú vymieňať svoju polohu.

Jedného dňa sa tak možno dočkáme aj plne autonómnych kamiónov, schopných samostatnej jazdy bez šoféra. Seriál The Simpsons ich predpovedal už v roku 1999 v epizóde Maximum Homerdrive.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Umelá inteligencia

Ilustračné foto.

Návštevníci môžu po novom komunikovať s hovoriacimi sochami.


SITA
Logá spoločností Instragram, Facebook, WhatsApp a Meta.

Spoločnosť nahradí štátne dotácie, ktoré udržiavali prevádzku elektrárne Clinton Clean Energy Center.


SITA
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  3. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  8. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  1. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  2. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  4. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  7. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  8. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  1. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 809
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 648
  3. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 136
  4. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 6 076
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 131
  6. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 3 897
  7. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 2 726
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 2 115
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Ospalé poobedie smutného cisára v jeho mauzóleu v Hue
  2. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (3.)
  3. Ľubomír Maretta: Die Bank
  4. Peter Gregor: Project Gregus - Purple Sky Beloved
  5. Otilia Horrocks: Agent 00F: Spis „Záhadná evaporácia“ / fikcia a fejtón v jednom/
  6. Pavol Kéri: ČSOB Maratón - 20 rokov
  7. Tomáš Kiebel: AI rubrika: Doba promptová, alebo víťaz je ten čo má predstavivosť
  8. Lukáš Čelinák: Ficova neutralita a jej (ne)výhody v kontexte vojny na Ukrajine
  1. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 13 072
  2. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 13 028
  3. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 7 912
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 4 879
  5. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 4 372
  6. Richard Lunter: Za 30 rokov vznikli na Slovensku "tri nové Bratislavy" 4 110
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 3 952
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 3 703
  1. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  2. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  3. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  4. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  5. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  6. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  7. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  8. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
SkryťZatvoriť reklamu