SME
Pondelok, 22. apríl , 2019

Bývalý dizajnér BMW: návrh auta režírujem ako film (rozhovor)

Našou úlohou nie je len vmestiť do auta čo najviac kože a dreva, hovorí Karim Habib.

Dizajnér Karim Habib. (Zdroj: BMW)

Rozhovor s Karimom Habibom vznikol na autosalóne vo Frankfurte v roku 2015. Vysvetlil nám vtedy, v čom spočíva práca dizajnéra zodpovedného za značku BMW.

Karim Habib (46) je kanadsko-libanonský dizajnér. V rokoch 1998-2009 a 2012–2017 pôsobil v BMW, pre značku navrhol napríklad rad 5 z roku 2003 či rad 7 z roku 2008.

Koncern BMW opustil v januári na základe vlastnej žiadosti, jeho ďalšie pôsobisko zatiaľ nie je známe. Habibovu pozíciu bude od tohto roka zastávať Slovák Jozef Kabaň.

Prečítajte si tiež: Z Vavrečky až do Mníchova. Ako sa Jozef Kabaň stal dizajnérom BMW

Ako prebiehá proces navrhovania nového modelu a akú úlohu v ňom zohrávate?

Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte predtým, ako vôbec pristúpime k dizajnovaniu auta, spolu s inžiniermi zadefinujeme jeho proporcie. Krátky predný previs, dlhá kapota a kabína posunutá dozadu sú pre BMW typické a my, dizajnéri, už roky bojujeme za ich zachovanie.

Možno to z praktického pohľadu nie je najideálnejšia stavba karosérie, no nikto nerobí také športové a zároveň elegantné autá, ako BMW.

Keď si tento základ potvrdíme, začíname súťažiť o najlepší dizajn. BMW má dizajnové štúdiá v Kalifornii, Šanghaji a Mníchove. Vypíšeme súťaž medzi týmito štúdiami a každý dizajnér nakreslí svoju interpretáciu modelu, ktorý pripravujeme.

Sám autá nekreslím, len vytváram ideu toho, ako by mal nový model vyzerať, akú vlastnosť treba zdôrazniť.

Karim Habib

Keď nám dizajnéri predstavia svoje návrhy, zvolíme si štyri, z ktorých vyrobíme virtuálne modely. Spomedzi nich dva vzniknú ako hlinené modely v mierke 1:1. Z tých si vyberieme finálny dizajn.

Moja úloha je podobná úlohe filmového režiséra. Sám autá nekreslím, len vytváram ideu toho, ako by mal nový model vyzerať, akú vlastnosť treba zdôrazniť - a zabezpečujem, aby tím dizajnérov ideu dodržiaval.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4UDD na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4UDD na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Automobilový dizajn


Článok je zaradený aj do ďalších tém BMW, Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Kremeľ si už s antisemitizmom neškrtne, na Ukrajine vyhral ruskojazyčný Žid

Zelenskyj je populárny aj v Rusku.

Peter Schutz
Podcast Pozeráme Game of Thrones

Zhrnutie Game of Thrones: Konečne vieme, čo chce Nočný kráľ (2. časť 8. série)

Aká bola druhá epizódy Hry o Tróny.

Socha Krista v jednom z kostolov na Srí Lanke, kde došlo k útokom teroristov.
Slovenský brankár Samuel Hlavaj.

Neprehliadnite tiež

Na niektorých cestách sa tvoria kolóny, vodiči hlásia zdržanie do štyridsať minút

Nehoda je hlasená za odbočkou na Medzibrod smerom do Podbrezovej.

Ilustračné foto

Volkswagen T-Cross je viac ako len zdvihnuté Polo (test)

Okrem dizajnu boduje konečne aj cenou.

Volkswagen T-Cross
Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet
Ilustračné foto.

Automobilka Karma si trúfa na Európu. S talianskym dizajnom

Pod kapotou je aj trojvalec na dobíjanie batérií.