Rozhovor s Karimom Habibom vznikol na autosalóne vo Frankfurte v roku 2015. Vysvetlil nám vtedy, v čom spočíva práca dizajnéra zodpovedného za značku BMW.
Karim Habib (46) je kanadsko-libanonský dizajnér. V rokoch 1998-2009 a 2012–2017 pôsobil v BMW, pre značku navrhol napríklad rad 5 z roku 2003 či rad 7 z roku 2008.
Koncern BMW opustil v januári na základe vlastnej žiadosti, jeho ďalšie pôsobisko zatiaľ nie je známe. Habibovu pozíciu bude od tohto roka zastávať Slovák Jozef Kabaň.

Ako prebiehá proces navrhovania nového modelu a akú úlohu v ňom zohrávate?
Ešte predtým, ako vôbec pristúpime k dizajnovaniu auta, spolu s inžiniermi zadefinujeme jeho proporcie. Krátky predný previs, dlhá kapota a kabína posunutá dozadu sú pre BMW typické a my, dizajnéri, už roky bojujeme za ich zachovanie.
Možno to z praktického pohľadu nie je najideálnejšia stavba karosérie, no nikto nerobí také športové a zároveň elegantné autá, ako BMW.
Keď si tento základ potvrdíme, začíname súťažiť o najlepší dizajn. BMW má dizajnové štúdiá v Kalifornii, Šanghaji a Mníchove. Vypíšeme súťaž medzi týmito štúdiami a každý dizajnér nakreslí svoju interpretáciu modelu, ktorý pripravujeme.
“Sám autá nekreslím, len vytváram ideu toho, ako by mal nový model vyzerať, akú vlastnosť treba zdôrazniť.
„
Keď nám dizajnéri predstavia svoje návrhy, zvolíme si štyri, z ktorých vyrobíme virtuálne modely. Spomedzi nich dva vzniknú ako hlinené modely v mierke 1:1. Z tých si vyberieme finálny dizajn.
Moja úloha je podobná úlohe filmového režiséra. Sám autá nekreslím, len vytváram ideu toho, ako by mal nový model vyzerať, akú vlastnosť treba zdôrazniť - a zabezpečujem, aby tím dizajnérov ideu dodržiaval.