SME
Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Lichtenštajnská firma predstavila elektromobil, do ktorého sa dolieva palivo

So 48-voltovým systémom bude bezpečnejší a ekonomickejší.

(Zdroj: nanoFlowcell)

VADUZ, ŽENEVA, BRATISLAVA. Väčšina elektromobilov potrebuje na dosiahnutie vysokej rýchlosti vysoké napätie. Elektrický pohon BMW i3 má napätie 360 voltov, Tesla Model S využíva 375 voltov, vodíková Toyota Mirai až 650 voltov.

Ak sa pri takomto vysokom napätí poškodí elektrický systém, vodič (alebo hasič pri zachraňovaní) môže utrpieť vážne zranenia. Pri lítium-iónových batériách navyše hrozí ich reťazový výbuch.

Prečítajte si tiež: Po havárii Tesle explodovali batérie, posádka neprežila Čítajte 

Elektromobilu Quant 48Volt však stačí - na zrýchlenie z nuly na stovku za 2,4 sekundy a maximálnu rýchlosť 300 kilometrov za hodinu - len 48 voltov. Na marcový autosalón do Ženevy ho prinesie lichtenštajnská spoločnosť nanoFlowcell.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Karoséria športového štvormiestneho "sedanu" s dvojicou výklopných dverí má pritiahnuť pozornosť návštevníkov autosalónu, kde každoročne dostávajú okrem budúcich bestsellerov priestor aj divoké štúdie a experimentálne koncepty. Obdiv si však v Quante zaslúžia technológie pod kapotou.

Hybrid medzi batériou a palivovým článkom

Energia potrebná pre pohon štyroch elektromotorov s kombinovaným výkonom 760 koní pochádza zo špeciálnej jednotky nanoFlowcell, ktorá je akýmsi krížencom medzi batériou a palivovým článkom. Energia je uschovaná v elektrolytických roztokoch, uložených v zásobníku rozdelenom priepustnou membránou.

Výkon systému závisí od plochy tejto membrány. Samotný konvertor energie je uložený mimo tejto jednotky.

Jeden kilogram elektrolytického roztoku dokáže uchovať viac watthodín energie ako jeden kilogram fosílneho paliva aj lítium-iónovej batérie. Tepelná efektivita takéhoto palivového článku je podľa výrobcu až 90 percent - spaľovacie motory majú približne 20- až 25-percentnú tepelnú efektivitu.

SkryťVypnúť reklamu

V Quante je uložených šesť jednotiek s celkovým objemom 2x200 litrov a kapacitou 300 kilowatthodín. To je trojnásobok kapacity batérií tej najlepšej Tesly.

Prečítajte si tiež: Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia Čítajte 

Pri výrobe elektrickej energie sa elektrolytický roztok míňa, pričom jediným vedľajším produktom je čistá voda, ktorá auto opúšťa vo forme vodnej pary.

Elektrolytický roztok stačí do nádrže dolievať podobne, ako dnes tankujeme benzín či naftu. Na jedno natankovanie tak Quant dokáže prejsť v európskom testovacom cykle NEDC až tisíc kilometrov na jedno natankovanie.

"Palivový filter" treba meniť každých 10-tisíc kilometrov, no ten je aj po použití ekologicky recyklovateľný.

Do športiaku aj domácnosti

Tým, že elektrický pohon pracuje pri napätí 48 voltov, je Quant bezpečnejší v prípade havárie či poškodenia systému. Elektrolytický roztok je nehorľavý a zranenie nehrozí ani pri dotyku pólov jednotky.

SkryťVypnúť reklamu

Výrobca označuje svoj systém pohonu ako "najbezpečnejší, najsilnejší, najekonomickejší a najmenej zaťažujúci životné prostredie." Svoju kapacitu by si mal systém udržať aj po vyše 10 000 cykloch.

To je desaťnásobne toľko, ako vydržia súčasné batérie - a celková životnosť systému by tak mohla dosiahnuť desať miliónov kilometrov.

Energia z jednotiek putuje do nízkonapäťových elektromotorov, ktoré nevyužívajú klasické medené vinuté cievky, ale hliníkové sieťky. Vďaka nim je elektromotor menší a lacnejší na výrobu.

Do elektromotorov je tiež integrovaná "elektromagnetická prevodovka," vďaka ktorej dokáže Quant zrýchliť na stovku za 2,4 sekundy a pokračovať až na (elektronicky obmedzených) 300 kilometrov za hodinu.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem športových áut však výrobca hovorí aj o "stacionárnom" použití palivových článkov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  2. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  3. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  4. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  5. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  6. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  7. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 929
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 372
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 910
  4. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 343
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 604
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 819
  7. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 496
  8. Držanie peňazí na bežnom účte robí Slovákov chudobnejšími 1 959
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Phaeton druhej generácie a koncept Porsche Cayenne Convertible.

Do výroby sa nedostali, skončia v múzeu.


5 h
Seat Leon

Pri drahších modeloch majú Slováci slabosť na SUV.


5. aug
Nissan Qashqai a Škoda Karoq

Karoq je stále dobrým autom, Qashqai sa vrátil vo veľkom štýle.


5. aug
Kia EV6 GT

Maximálna rýchlosť je až 260 km/h.


4. aug

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Pohodoví fašisti
  2. Věra Tepličková: Sestry v akcii alebo Keď už blázinec, tak ako u nás v školstve
  3. Ingrid Tkáčiková: VšZP rodičom pre dieťa ,,naškrabká“ 30 eur ročne na strojček na zuby
  4. Petronela Čellárová: Vitajte v mojom svete
  5. Michaela Jónová: Zatiaľ beží čas
  6. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu
  7. Rastislav Puchala: Bábuška a čierny kocúr
  8. Štefan Vidlár: Politický hnus a zvratky
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 109 465
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 937
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 767
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 911
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 381
  6. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 206
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 125
  8. Ján Valchár: Ako Rusko na kozmonautov nemalo, ale flotilu lietadlových lodí budovať chcelo 2 973
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Jiří Ščobák: Prinesú nám inovácie v bankovníctve niečo dobré? Nie sú základné poplatky v slovenských bankách prehnané?
SkryťZatvoriť reklamu