Lichtenštajnská firma predstavila elektromobil, do ktorého sa dolieva palivo

So 48-voltovým systémom bude bezpečnejší a ekonomickejší.

(Zdroj: nanoFlowcell)

VADUZ, ŽENEVA, BRATISLAVA. Väčšina elektromobilov potrebuje na dosiahnutie vysokej rýchlosti vysoké napätie. Elektrický pohon BMW i3 má napätie 360 voltov, Tesla Model S využíva 375 voltov, vodíková Toyota Mirai až 650 voltov.

Ak sa pri takomto vysokom napätí poškodí elektrický systém, vodič (alebo hasič pri zachraňovaní) môže utrpieť vážne zranenia. Pri lítium-iónových batériách navyše hrozí ich reťazový výbuch.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Po havárii Tesle explodovali batérie, posádka neprežila

Elektromobilu Quant 48Volt však stačí - na zrýchlenie z nuly na stovku za 2,4 sekundy a maximálnu rýchlosť 300 kilometrov za hodinu - len 48 voltov. Na marcový autosalón do Ženevy ho prinesie lichtenštajnská spoločnosť nanoFlowcell.

Karoséria športového štvormiestneho "sedanu" s dvojicou výklopných dverí má pritiahnuť pozornosť návštevníkov autosalónu, kde každoročne dostávajú okrem budúcich bestsellerov priestor aj divoké štúdie a experimentálne koncepty. Obdiv si však v Quante zaslúžia technológie pod kapotou.

Hybrid medzi batériou a palivovým článkom

Energia potrebná pre pohon štyroch elektromotorov s kombinovaným výkonom 760 koní pochádza zo špeciálnej jednotky nanoFlowcell, ktorá je akýmsi krížencom medzi batériou a palivovým článkom. Energia je uschovaná v elektrolytických roztokoch, uložených v zásobníku rozdelenom priepustnou membránou.

Výkon systému závisí od plochy tejto membrány. Samotný konvertor energie je uložený mimo tejto jednotky.

Jeden kilogram elektrolytického roztoku dokáže uchovať viac watthodín energie ako jeden kilogram fosílneho paliva aj lítium-iónovej batérie. Tepelná efektivita takéhoto palivového článku je podľa výrobcu až 90 percent - spaľovacie motory majú približne 20- až 25-percentnú tepelnú efektivitu.

V Quante je uložených šesť jednotiek s celkovým objemom 2x200 litrov a kapacitou 300 kilowatthodín. To je trojnásobok kapacity batérií tej najlepšej Tesly.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia

Pri výrobe elektrickej energie sa elektrolytický roztok míňa, pričom jediným vedľajším produktom je čistá voda, ktorá auto opúšťa vo forme vodnej pary.

Elektrolytický roztok stačí do nádrže dolievať podobne, ako dnes tankujeme benzín či naftu. Na jedno natankovanie tak Quant dokáže prejsť v európskom testovacom cykle NEDC až tisíc kilometrov na jedno natankovanie.

"Palivový filter" treba meniť každých 10-tisíc kilometrov, no ten je aj po použití ekologicky recyklovateľný.

Do športiaku aj domácnosti

Tým, že elektrický pohon pracuje pri napätí 48 voltov, je Quant bezpečnejší v prípade havárie či poškodenia systému. Elektrolytický roztok je nehorľavý a zranenie nehrozí ani pri dotyku pólov jednotky.

Výrobca označuje svoj systém pohonu ako "najbezpečnejší, najsilnejší, najekonomickejší a najmenej zaťažujúci životné prostredie." Svoju kapacitu by si mal systém udržať aj po vyše 10 000 cykloch.

To je desaťnásobne toľko, ako vydržia súčasné batérie - a celková životnosť systému by tak mohla dosiahnuť desať miliónov kilometrov.

Energia z jednotiek putuje do nízkonapäťových elektromotorov, ktoré nevyužívajú klasické medené vinuté cievky, ale hliníkové sieťky. Vďaka nim je elektromotor menší a lacnejší na výrobu.

Do elektromotorov je tiež integrovaná "elektromagnetická prevodovka," vďaka ktorej dokáže Quant zrýchliť na stovku za 2,4 sekundy a pokračovať až na (elektronicky obmedzených) 300 kilometrov za hodinu.

Okrem športových áut však výrobca hovorí aj o "stacionárnom" použití palivových článkov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Za úspechom spoločnosti SPINEA vo svete stojí slovenský vynález
  2. Naučme sa správne dochucovať ryby
  3. Od septembra opäť po starom
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Za úspechom spoločnosti SPINEA vo svete stojí slovenský vynález
  2. Vernosť k značke na Slovensku u jazdeniek nefrčí
  3. Naučme sa správne dochucovať ryby
  4. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  5. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  6. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  7. Od septembra opäť po starom
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  9. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  10. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 744
  2. Od septembra opäť po starom 6 458
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 919
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 804
  5. Naučme sa správne dochucovať ryby 1 890
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 672
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 558
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 301
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 161
  10. Leto nekončí! 1 001

Téma: Autosalón Ženeva 2017


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Polis: SNS po kríze výrazne stratila

SNS by získala menej percent, než bol jej volebný výsledok v roku 2016. Politológ za tým vidí správanie jej predsedu Andreja Danka.

KOMENTÁRE

Kotleba straší, no báť sa treba niečoho iného

V prieskumoch získala ĽSNS aj v minulosti štrnásť percent.

DOMOV

Ministri z Mosta: Je otázne, čí má zmysel takto pokračovať

Bernaťák hovorí, že predsedníctvo stojí za Dankom.

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka. Mal byť hotový, bude meškať roky

Úsek plánujú dokončiť až v roku 2021.

Neprehliadnite tiež

Audi prichádza so zvláštnym novým značením modelov

Podľa čísla rozoznáte výkon modelu rovnako pri elektrických, hybridných, aj tradičných spaľovacích motoroch.

Škoda predstaví vo Frankfurte nový elektromobil

Oproti prvému konceptu sa zmenil dizajn predného nárazníka.

Volkswagen ukázal svoje najmenšie SUV, volá sa T-Roc

Už v základe ponúkne bohatú výbavu a možnosti individualizácie.

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.