Lichtenštajnská firma predstavila elektromobil, do ktorého sa dolieva palivo

So 48-voltovým systémom bude bezpečnejší a ekonomickejší.

(Zdroj: nanoFlowcell)

VADUZ, ŽENEVA, BRATISLAVA. Väčšina elektromobilov potrebuje na dosiahnutie vysokej rýchlosti vysoké napätie. Elektrický pohon BMW i3 má napätie 360 voltov, Tesla Model S využíva 375 voltov, vodíková Toyota Mirai až 650 voltov.

Ak sa pri takomto vysokom napätí poškodí elektrický systém, vodič (alebo hasič pri zachraňovaní) môže utrpieť vážne zranenia. Pri lítium-iónových batériách navyše hrozí ich reťazový výbuch.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Po havárii Tesle explodovali batérie, posádka neprežila

Elektromobilu Quant 48Volt však stačí - na zrýchlenie z nuly na stovku za 2,4 sekundy a maximálnu rýchlosť 300 kilometrov za hodinu - len 48 voltov. Na marcový autosalón do Ženevy ho prinesie lichtenštajnská spoločnosť nanoFlowcell.

Karoséria športového štvormiestneho "sedanu" s dvojicou výklopných dverí má pritiahnuť pozornosť návštevníkov autosalónu, kde každoročne dostávajú okrem budúcich bestsellerov priestor aj divoké štúdie a experimentálne koncepty. Obdiv si však v Quante zaslúžia technológie pod kapotou.

Hybrid medzi batériou a palivovým článkom

Energia potrebná pre pohon štyroch elektromotorov s kombinovaným výkonom 760 koní pochádza zo špeciálnej jednotky nanoFlowcell, ktorá je akýmsi krížencom medzi batériou a palivovým článkom. Energia je uschovaná v elektrolytických roztokoch, uložených v zásobníku rozdelenom priepustnou membránou.

Výkon systému závisí od plochy tejto membrány. Samotný konvertor energie je uložený mimo tejto jednotky.

Jeden kilogram elektrolytického roztoku dokáže uchovať viac watthodín energie ako jeden kilogram fosílneho paliva aj lítium-iónovej batérie. Tepelná efektivita takéhoto palivového článku je podľa výrobcu až 90 percent - spaľovacie motory majú približne 20- až 25-percentnú tepelnú efektivitu.

V Quante je uložených šesť jednotiek s celkovým objemom 2x200 litrov a kapacitou 300 kilowatthodín. To je trojnásobok kapacity batérií tej najlepšej Tesly.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia

Pri výrobe elektrickej energie sa elektrolytický roztok míňa, pričom jediným vedľajším produktom je čistá voda, ktorá auto opúšťa vo forme vodnej pary.

Elektrolytický roztok stačí do nádrže dolievať podobne, ako dnes tankujeme benzín či naftu. Na jedno natankovanie tak Quant dokáže prejsť v európskom testovacom cykle NEDC až tisíc kilometrov na jedno natankovanie.

"Palivový filter" treba meniť každých 10-tisíc kilometrov, no ten je aj po použití ekologicky recyklovateľný.

Do športiaku aj domácnosti

Tým, že elektrický pohon pracuje pri napätí 48 voltov, je Quant bezpečnejší v prípade havárie či poškodenia systému. Elektrolytický roztok je nehorľavý a zranenie nehrozí ani pri dotyku pólov jednotky.

Výrobca označuje svoj systém pohonu ako "najbezpečnejší, najsilnejší, najekonomickejší a najmenej zaťažujúci životné prostredie." Svoju kapacitu by si mal systém udržať aj po vyše 10 000 cykloch.

To je desaťnásobne toľko, ako vydržia súčasné batérie - a celková životnosť systému by tak mohla dosiahnuť desať miliónov kilometrov.

Energia z jednotiek putuje do nízkonapäťových elektromotorov, ktoré nevyužívajú klasické medené vinuté cievky, ale hliníkové sieťky. Vďaka nim je elektromotor menší a lacnejší na výrobu.

Do elektromotorov je tiež integrovaná "elektromagnetická prevodovka," vďaka ktorej dokáže Quant zrýchliť na stovku za 2,4 sekundy a pokračovať až na (elektronicky obmedzených) 300 kilometrov za hodinu.

Okrem športových áut však výrobca hovorí aj o "stacionárnom" použití palivových článkov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  3. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  4. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  5. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  6. Slováci rozhodli o najlepšom!
  7. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  8. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  9. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 9 117
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 126
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 999
  4. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 4 990
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 848
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 827
  7. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 336
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 271
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 242
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 544

Téma: Autosalón Ženeva 2017


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Milióny na štadióny míňajú svoj cieľ

V Košiciach má v roku 2019 vďaka štátnej dotácii stáť nový futbalový štadión. Klub však skrachoval, a je otázne, kto na ňom bude hrať.

KOMENTÁRE

Vláda sa futbalu vysmieva rovno do tváre

Štadión s licenciou UEFA jednoducho netreba, lebo nemá využitie.

Neprehliadnite tiež

Veteránistov pod Tatrami neodradilo počasie

Na Ružomberskej ruži sa zišlo 142 posádok.

Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli

Zákazníkov hnevá autorádio aj adaptívny tempomat.

Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.

Airbus vyvíja lietajúci taxík. Ukázal, ako si predstavuje prepravu budúcnosti

Projekt Vahana ukazuje spôsob, ako si Airbus predstavuje budúcnosť mestskej premávky.