SME
Nedeľa, 21. apríl , 2019

Lichtenštajnská firma predstavila elektromobil, do ktorého sa dolieva palivo

So 48-voltovým systémom bude bezpečnejší a ekonomickejší.

(Zdroj: nanoFlowcell)

VADUZ, ŽENEVA, BRATISLAVA. Väčšina elektromobilov potrebuje na dosiahnutie vysokej rýchlosti vysoké napätie. Elektrický pohon BMW i3 má napätie 360 voltov, Tesla Model S využíva 375 voltov, vodíková Toyota Mirai až 650 voltov.

Ak sa pri takomto vysokom napätí poškodí elektrický systém, vodič (alebo hasič pri zachraňovaní) môže utrpieť vážne zranenia. Pri lítium-iónových batériách navyše hrozí ich reťazový výbuch.

Prečítajte si tiež: Po havárii Tesle explodovali batérie, posádka neprežila

Elektromobilu Quant 48Volt však stačí - na zrýchlenie z nuly na stovku za 2,4 sekundy a maximálnu rýchlosť 300 kilometrov za hodinu - len 48 voltov. Na marcový autosalón do Ženevy ho prinesie lichtenštajnská spoločnosť nanoFlowcell.

Karoséria športového štvormiestneho "sedanu" s dvojicou výklopných dverí má pritiahnuť pozornosť návštevníkov autosalónu, kde každoročne dostávajú okrem budúcich bestsellerov priestor aj divoké štúdie a experimentálne koncepty. Obdiv si však v Quante zaslúžia technológie pod kapotou.

Hybrid medzi batériou a palivovým článkom

Energia potrebná pre pohon štyroch elektromotorov s kombinovaným výkonom 760 koní pochádza zo špeciálnej jednotky nanoFlowcell, ktorá je akýmsi krížencom medzi batériou a palivovým článkom. Energia je uschovaná v elektrolytických roztokoch, uložených v zásobníku rozdelenom priepustnou membránou.

Výkon systému závisí od plochy tejto membrány. Samotný konvertor energie je uložený mimo tejto jednotky.

Jeden kilogram elektrolytického roztoku dokáže uchovať viac watthodín energie ako jeden kilogram fosílneho paliva aj lítium-iónovej batérie. Tepelná efektivita takéhoto palivového článku je podľa výrobcu až 90 percent - spaľovacie motory majú približne 20- až 25-percentnú tepelnú efektivitu.

V Quante je uložených šesť jednotiek s celkovým objemom 2x200 litrov a kapacitou 300 kilowatthodín. To je trojnásobok kapacity batérií tej najlepšej Tesly.

Prečítajte si tiež: Do áut prichádza po šesťdesiatich rokoch 48-voltová revolúcia

Pri výrobe elektrickej energie sa elektrolytický roztok míňa, pričom jediným vedľajším produktom je čistá voda, ktorá auto opúšťa vo forme vodnej pary.

Elektrolytický roztok stačí do nádrže dolievať podobne, ako dnes tankujeme benzín či naftu. Na jedno natankovanie tak Quant dokáže prejsť v európskom testovacom cykle NEDC až tisíc kilometrov na jedno natankovanie.

"Palivový filter" treba meniť každých 10-tisíc kilometrov, no ten je aj po použití ekologicky recyklovateľný.

Do športiaku aj domácnosti

Tým, že elektrický pohon pracuje pri napätí 48 voltov, je Quant bezpečnejší v prípade havárie či poškodenia systému. Elektrolytický roztok je nehorľavý a zranenie nehrozí ani pri dotyku pólov jednotky.

Výrobca označuje svoj systém pohonu ako "najbezpečnejší, najsilnejší, najekonomickejší a najmenej zaťažujúci životné prostredie." Svoju kapacitu by si mal systém udržať aj po vyše 10 000 cykloch.

To je desaťnásobne toľko, ako vydržia súčasné batérie - a celková životnosť systému by tak mohla dosiahnuť desať miliónov kilometrov.

Energia z jednotiek putuje do nízkonapäťových elektromotorov, ktoré nevyužívajú klasické medené vinuté cievky, ale hliníkové sieťky. Vďaka nim je elektromotor menší a lacnejší na výrobu.

Do elektromotorov je tiež integrovaná "elektromagnetická prevodovka," vďaka ktorej dokáže Quant zrýchliť na stovku za 2,4 sekundy a pokračovať až na (elektronicky obmedzených) 300 kilometrov za hodinu.

Okrem športových áut však výrobca hovorí aj o "stacionárnom" použití palivových článkov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 17 060
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 13 966
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 833
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 8 366
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 839
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 885
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 256
  8. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 4 057
  9. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 484
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 382

Téma: Autosalón Ženeva 2017


Hlavné správy zo Sme.sk

Vedie Linku pre týrané ženy: Volajú nám aj také, ktoré partner týra desiatky rokov

Mária Víteková vraví, že ženy nemôžu nútiť, aby násilníkov opustili.

Mária Víteková vedie Národnú linku pre ženy zažívajúce násilie.
Tibor Gašpar, bývalý policajný prezident.

Extrémne výkony v práci majú aj odvrátenú stranu

IT architekti a piloti sú podľa Profesia.sk na Slovensku najlepšie platení.

Daniel Buchta.
Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet
Ilustračné foto.

Automobilka Karma si trúfa na Európu. S talianskym dizajnom

Pod kapotou je aj trojvalec na dobíjanie batérií.

Podcast Za volantom nebude niekoľko mesiacov vychádzať pravidelne

Témy sa budú ďalej objavovať v ostatných podcastoch

Podcast Za volantom, logo.

Nový Opel Corsa ukázal prvý detail. Čo vieme?

Technológiu bude zdielať s Peugeotom 208.

Skelet nového Opelu Corsa