SME

Diskusia k článku: Lichtenštajnská firma predstavila elektromobil, do ktorého sa dolieva palivo

So 48-voltovým systémom bude bezpečnejší a ekonomickejší.

chevron-downchevron-up
Ak chcete prispievať do diskusie, musíte byť prihlásený predplatiteľ.
Prihlásiť sa
58 príspevkov

  • mirocoo

    link na tuto

    firmu tu uz davam viac ako rok, mozno aj dva. Problem je, ze im zrejme chyba taky Musk, co dokaze vsetko obkecat a vytlct peniaze aj z uplnej blbosti. Vyhoda je, ze by sa nemuseli instalovat nove nebijacie stanice, stacilo by prerobit sucasne benzinove pumpy. Klasicke elektricke auto s bateriami nie je ziadne riesenie. je to vec stara ako auto samo, len dnes dokazeme vyrobit lepsie baterie. To je vsetko. Ale toto je nieco nove, progresivne. To, ze je Tesla rychla je uplne normalne. Ked som ako chlapec do svojho elektrickeho wartburgu 353 s bowdenovym ovladanim dal dve baterie namiesto jednej, bol rychly ako blesk:-)
    • finetsky
      Jedna vec je nejaký prototyp a ich kecy a druhá vec je praktická masová výroba. Muskovi svojho času tiež nikto neveril keď začali vyrábať roadster. Lenže odvtedy vyrobili aj Sko aj Xko. Takže teraz už je to iné. Takýchto revolúcii to už bolo a akosi sa nedostavili. Niektoré novinky je veľmi tažké začať vyrábať vo veľkom. Ale držím im palce.
    • peet365
      Prémium
      Musk zohnal peniaze, lebo jeho biznis model mal šancu na úspech. Hlavnou výhodou elektrických áut s baterkami je, že ich náklady na jeden kilometer sú 40-75% nižšie ako pri nafte/benzíne pri cene 50 USD/barrel bez zohľadnenia externalít. Náklady na 1 kilometer táto firma neuvádza. Kým táto informácia nie je k dispozícii ťažko povedať, či táto technológia má šancu preraziť. Ropy máme dosť na minimálne ďalších 50 rokov, ale pravdepodobne na oveľa viac a v ropnom priemysle sú obrovské peniaze práve preto, lebo v drvivej väčšine prípadov je to stále najlacnejší spôsob dopravy. Šancu niečo zmeniť má len palivo, ktoré je lacnejšie ako palivá vyrobené z ropy. Batériové autá také budú o 5-10 rokov vo veľkej väčšine aplikácií. Vzhľadom na to, že táto firma o nákladoch na jeden kilometer nehovorí, mám vážnu obavu, že budú veľmi vysoké a teda nemá šancu.
      • mirocoo

        dobre. Tesla Model X

        P100D. Udavana spotreba vyrobcom 18,45kW/h. Namerana pri uspornej jazde 22,7kW/h, spotreba pocas testu 34,0kW/h - to je neskutocnych +84%!!! a pri sportovej jazde spotreba 56,3kW/h. Teda narast 300% oproti udavanej spotrebe. Dojazd 295km pri spotrebe 34,0kW/h. To nepotrebuje ani komentar. To je horsie ako podvodny Software od VW. Takto obabravat zakaznika a nechat si zaplatit 160.000ecok.
        • peet365
          Prémium
          Spotreba kW/h je akoze co? Jednotka v ktorej sa uvadza spotreba je Wh/km. Je plno linkov kde si mozes pozriet skutocnu spotrebu od skutocnych zakaznikov. Napr:https://teslamotorsclub.com/tm... tu su udaje v milach, nie km, takze si musis vysledok vydelit 1,6. Pri vsetkych dnesnych autach je uvadzana spotreba absolutne nerealisticka. Model X ma pri normalnej jazde spotrebu okolo 250-300 Wh/km. To je v peniazoch cca 3,3-4 EUR/100 km. Ukaz mi jedno benzinove/naftove auto s porovnatelnymi rozmermi a dynamikou co nema realnu spotrebu aspon 10 litrov a teda 3 nasobne naklady na 1km. Ja tu nevyzdvihujem teslu, ja hovorim, ze dnes neexistuje ina technologia ako baterkove auta, co je vyrazne lacnejsia na 1km ako paliva z ropy a nema uplne uletenu nakupnu cenu. Seriova vyroba baterkovych aut prakticky neexistuje, pretoze predavat celosvetovo 50.000-70.000 aut z jedneho modelu oproti 500.000 pri "spalovakoch" je nic. Az sa do toho opru VW, GM, Mercedes, BMW a Tesla len spolovice tak ako to slubuju a tym podstatne znizia nakupnu cenu, tak o 5 rokov tu bude na trhu plno baterkovych aut, ktore sa oplatia viac ako spalovaky. Mam obavu, ze tato tebou tak obdivovana technologia o pat rokov bude stale len v podobe konceptov. Ja im ale drzim palce. Opakujem, nevieme kolko jeden km bude stat, mozno budeme vsetci velmi prijemne prekvapeni, ale pochybujem pretoze pri vyrobe toho elektrolytu a nasladenej premene sa podla mna spotrebuje urcite viac elektriny ako pri nabiti a vybiti bateriek. Ale ak mas nejaky udaj o nakladoch na 1 km sem s nim.
          • reityr5
            Ten argument so spotrebou je pekna blbost. Alebo inak, dajme si to porovnanie bez dani. To uz zrazu eauto tak vyhodne nebude(skor zacne byt drahe). Plus ani nehovorim ze uz planuju zdanenie eaut podla poctu prejdenych km, a bum, si tam kde s ropakom, mozno este aj drahsie budes jazdit.
            • peet365
              Prémium
              • reityr5
                • peet365
                  Prémium
                  • reityr4
                    • peet365
                      Prémium
                      • reityr5
                        • peet365
                          Prémium
      • reactor1979
        Ropy je mozno dost na 50 rokov, ale ludia tu budu aj potom. Treba si uvedomit, ze ropa nie je len na palivo, ale aj na vyrobu plastov a hromadu inych veci. Preto nou treba prestat plytvat na palivove ucely okamzite, nech maju ludia aj o 200-300 rokov z coho vyrabat plasty
        • peet365
          Prémium
          ja s Tebou suhlasim, ale kym je tu dopyt po doprave a ropa produkuje najlacnejsie riesenie pre uspokojenie toho dopytu, tak sa bude spotrebuvavat aj na dopravu. Ako povedal minister energetiky saudskej arabie: "doba kamenna neskoncila preto lebo nam dosli kamene" Ak by cena ropy dlhodobo zvrastla na 150-200 USD/barel tak nase realne vytazitelne zasoby ropy vzrastu niekolko nasobne a dostaneme sa na minimalne 100 rokov, ale pravdepodobne ovela viac. Pri tej cene vsak uz elektricke auta ako aj paliva z obnovitelnych zdrojov, pri dnesnej technologii budu vyrazne lacnejsie ako vyrobky z ropy.
  • finetsky
    No som zvedavý či je táto technológia schopná masovej produkcie. Nakoniec ešte nič poriadne neukázali. Držím im palce ale zatiaľ by som bol skeptický. Všetci by chceli konkurovať TESLE ale to bude ťažké pretože tá tu je už od 2012 a úspešne rastie aj keď stavila na známu technológiu. Vsadiť na novú a neoverenú technológiu môže byť veľmi nákladné a riskantné. Uvidíme či sa to podarí.
    • peace for comon sense
      Tak neviem ako je to s tou konkurenciou tesle, ale tato firma este pod starsim menom postavila prvy prototyp auta na tento pohon niekedy okolo roku 2005. So samotnou technologiou zacinali este v devatdesiatych rokoch. Druha vec je ze sa primarne nezaoberaju automobilizmom ale vyuzivaniu takychto clankov vseobecne aj v inych odvetviach.
      • taknejak

        lenze

        Teraz su automobilky pod velkym tlakom a musia splnit nove prisne normy, taky tlak pred tym nebol a vela z nich na to nie je pripravenych. Takze ich moze teraz kupit nejaky auto gigant, alebo s nimi spolupracovat. Napad je to vyborny, keby sa zdokonalil, moze to byt najlepsia alternativa a realna. Velke ropne spolocnosti teraz podpisali podporu vodika, lebo potrebuju mat nieco co mozu distribuovat ako benzina naftu dnes. Toto moze byt pre nich tiez zaujimave. Historia ukazala uz vela krat, ze realna ma sancu sa presadit ma technologia, ktoru budu akceptovaat velky hraci a nie ktora bude najlepsia :(.
      • finetsky
        No vidíš o to horšie, že už tu jeden prototyp od nich bol a nič z toho. Mám obavu, že o rok si už na toto nikto nespomenie. A to preto lebo technológia nieje pripravená alebo vhodná na masové využitie.
        • peace for comon sense
          Vhodna nie je o nic menej ako ine. Pravda je ze nie je pripravena zrejme hlavne kvoli tomu ze trh a sponzori takychto vyskumov si ziadaju nieco ine nieco na com sa bude dat lepsie na buducich majiteloch zarobit. O tom je trhova ekonomika
          • finetsky
            No tak ak by to fungovalo ako tvrdia a dalo by sa to vyrabat masovo tak je podla mna lahke na tom zarobit. V tom problem nevidim. Hlavne ak by to tato firma proste certifikovala velkym automobilka ktore by mali zaujem. A zaroven moze zacat stavat tie ich benzinky. Ale akurát včera vyšiel článok o vynalezcovi LI-ION baterie, ktory teraz prisiel s vylepsenou bateriou ktora ma pevne elektrolyty zo skla. Vysoku hustotu a dlhu zivotnost, nizku cenu. To by mohlo byt este realnejsie. https://qz.com/338767/the-man-...
            • peace for comon sense
  • bohus.vojcik

    Taky dobre

    lebo z tych dpf filtrov, downsizingu a vsakovakych regluciach je dobre pocut ked ma clovek na vyber uberat sa cestou kde sa teoreticky auto az takto dokakat nemozu ani nariadeniami EU, len nech to pre Boha neni liter morskej vody za 5 centov + vsetky dane a marža benziniek 1,35.................to radsej nech zdanuju cukor
  • Hundroš2

    Znie to dobre, ale

    niečo mi nesedí. 760hp to je približne 550kW pri napetí 48V to znamená prúd väčší ako 10 000A. Aj keď sa to rozdelí na 4 motory je to stále nereálne veľa. Pri takom prúde by tepelné stráty boli asi príliš veľké aj keby išlo o motor s kotvou nakrátko.
    • bilcorp
      z duše mi hovoríš... proste uja ampéra neojebabreš... 48kW pri 48V je 1000A a to chcem vidieť tie káble cez ktoré to chcú prehnať... to je aj dôvod prečo sa všade pchá vysoké napätie - vyšší výkon pri menšom prúdovom zaťažení a tým aj tenšie vodiče. alebo rovno supravodiče, no pochybujem, že by ich niekto dával do komerčného auta - to by nikto neuchladil... 48V rozvod v aute je fajn, ale len na elektroniku a pomocné systémy, na napájanie výkonového motora je to utópia, lebo proste ampére nepustia... jedine ak by niekto dokázal ohnúť základné zákony fyziky a elektrotechniky
      • peace for comon sense
        Toto auto sm sice azivo nevidel ale na jednej vystave v detroite viac rokov dozadu bolo vystavovane auto s pohonom na 48v a neboli tam ziadne klasicke kable ale na prenos energie sa pouzivali hrube listy z nejakej zliatiny kovov. Ich dlzka bola vzhladom k blizkosti motora a clanku velmi kratka zrejme kvoli znizovaniu spominanych tepelnych a inych strat. Druha vec je taketo tepelne straty by sa dali vyuzit trebars na kurenie.
        • Fame

          VODA

          straty na kurenie a co v lete? dvojnasobna klima.. nerozumiem sa technicky len tak hlboko danej tematike, ale viac ma napada ze ak sa bude taknovat voda, nebude to mat vplyv na zasoby vody? v lete pri velkych suchach by dodatocny dopyt dokazal narobit sarapaty...
          • peace for comon sense
            Tak to je otazka na odbornikov. Ale su tu dve veci. Ta voda sa nikam nestrati, len sa odpari. Je to predsa prirodzeny cyklus vody v atmosfere. Ak sa odpari tak niekde zasa naprsi. Druha vec je to ze co som cital ich najsilnejsi argument spred priblizne desat rokov tak znel v zmysle ze na technologiu pouzivaju slanu vodu ktorej su plne oceany, Ako plus pre zivotne prostredie by malo podla nich byt ze tu morsku vodu odslanuju a tym napomahaju vraj umelo zvysovat zasoby sladkej vody. Ale na druhej strane je to technologia ktora by zrejme nenakrmila hladne krky velkych hracov v ekonomickej oblasti takze asi velku buducnost nema. Vyzera to tak aj podla samotneho faktu ako pomaly tato technologia za poslednych desat rokov napreduje oproti inym technologiam na ktorych sa da ovela lepsie zarobit.
            • Fame
              • Slavoslav
          • Hundroš2

            Nejaká optimalizácia je možná

            W= RxIxI, W=UxU/R. Dobrými vodičmi, či "supra vodičmi" by sa to možno dalo realizovať. Ale v samotnom motore ten výkon potrebujeme. Otáxka je optimálny pomer medzi prúdom a napätím v motore a v batérii. Samotná voda nie je problém. Vody je v oceánoch dostatok. Problém je pitná voda.
    • cyrosu
      slana voda je prilis lacna surovina na to aby niekto do vyvoja tejto technologie investoval peniaze ktore by boli pre jej rychlejsie napredovanie potrebne. dnesny svet sa nezaklada na tom ci bude nieco ekologicke alebo usporne ci dokonca lepsie pre obyvatelstvo. vsetko sa riadi podla toho ci sa na tom bude alebo nebude dat zarobit...
  • mirel
    Prémium

    48 voltov

    sa mi zda trochu malo. tie reci o bezpecnosti su sice pekne, ale skoro vsetko co clovek pouziva a ma vacsi vykon je nebezpecne. ved aj sucasne auta maju sice len 12V bateriu ale prud z nej odoberany byva aj niekolko desiatok, mozno stoviek amperov. takze by stacilo tie nebezpecne casti dostat z dosahu vodica v beznej prevadzke a dalo by sa s nimi manipulovat len pocas oprav a pri odpojenom napajani.
    • cyrosu
      co sa tyka bezpecnosti tak tebe moze byt uplne jedno kolko stoviek amperov ide cez vodic aj ked by si sa ho trebars dotkol holymi rukami. teda za predpokladu ze sa neprehrieva a nepopalis sa. z hladiska bezpecnosti a ochrany pred urazom elekrickym prudom teba ako cloveka s odporom v megaohmoch moze zaujimat akurat to pracovne napatie ktore v tych vodicoch je. aj ked 48 voltov jednosmernych uz za urcitych okolnosti mozes trosku citit. a pre cloveka so zabudovanym kardiostimulatorom to moze byt uz nebezpecne napatie
      • mirel
        Prémium

        tam mi islo hlavne

        o to, ze uz teraz mame potencialne nebezpecne, az smrtelne stroje. a zijeme. auta vybuchuju, nebrzdia, prevracaju sa a stale sa pouzivaju. lietame do vesmiru na bombach a ani po niekolkych nehodach sme s tym neprestali. takze hovorit tu o bezpecnosti ked znizia napatia zo 650 na 48 je podla mna trochu zavadzajuce. nevravim, ze sa nemame snazit zvysovat bezpecnost, ale na spravnych miestach. znizit napatie v obvode kde clovek nema za jazdy pristup je zly podla mna sposob.

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 503
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 134
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 224
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 601
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 151
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 263
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 132
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 778
  1. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  2. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  3. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  4. Štefan Šturdzík: 350
  5. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  6. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  7. Eva Chmelíková: Cítiť depresiu či úzkosť je ľudské.
  8. Ivan Mlynár: Ombudsman Robert Dobrovodský sa vydal do boja proti policajnému násiliu, lenže zacielil mimo terč.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 358
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 692
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 212
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 167
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 447
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 669
  7. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 606
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 563
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
reklama
reklama