SME

Test: S modernizovaným BMW 3 GT sme driftovali na snehu

Jazda na zasneženom Slovakia ringu nám ukázala prednosti pohonu xDrive.

(Zdroj: Gabriel Kuchta)

BMW v poslednom čase pristupuje k zmenám dizajnu veľmi konzervatívne. Dokonalým príkladom je nové BMW radu 5. Na nájdenie rozdielov si musíte postaviť dve autá posledných dvoch generácií vedľa seba. Identifikovať novinku však nie je vôbec ľahké.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aspoň spredu nám v tomto ohľade pomáha jemná odlišnosť – predné svetlomety sú na najnovšej generácii prepojené s typickou prednou maskou v tvare obličiek.

Prečítajte si tiež: Prvá jazda: BMW radu 5 prináša pokrok v autonómnom riadení Čítajte 

Ešte ťažšie sa hľadá rozdiel v dizajne v prípade faceliftovanej verzie. Potvrdilo sa nám to v teste modelu 3 GT. Prepracované svetlá vpredu a vzadu a jemne upravený zadný nárazník sa ťažko identifikujú aj v prípade priameho porovnania. Zadné vysúvateľné krídlo ostalo zachované.

SkryťVypnúť reklamu

Zásadnejšie zmeny sú ukryté pod kapotou. Do ponuky motorov sa zaradili nové benzínové štvorvalce 320i a 330i a tiež trojlitrový šesťvalec 340i. Ponuku naftových agregátov obohatila upravená verzia 325d s výkonom 165 kW.

My sme však na test dostali už preverený naftový šesťvalec. Rovnakú pohonnú jednotku sme v bielom BMW 330d GT otestovali už pred približne dvoma rokmi. Tu by sa náš test v podstate mohol skončiť s odkazom na článok z minulosti.

Prečítajte si tiež: Porovnali sme dve verzie BMW radu 3, GT verzus kombi Čítajte 

To by sa však počas testovacieho týždňa nesmela udiať pre nás zásadná vec. Zhoda okolností, náhoda, šťastie, alebo čokoľvek to bolo, nám prialo a nastal ten jediný deň v roku, keď je trať Slovakia ringu pokrytá čerstvým snehom.

Spáliť pol nádrže za tri hodiny krúžením po okruhu sa môže niekomu zdať nezmyselné, nám však veľa povedalo o schopnostiach auta, jeho podvozka a hlavne pohonu všetkých kolies xDrive. Aspoň krátky pohľad na jedno z úvodných kôl prinášame vo videu.

SkryťVypnúť reklamu

V rámci skúšania správania vozidla sme neprechádzali cez zákruty len efektne dverami napred. Vyskúšali sme si aj jazdu bez šmykov. BMW s pohonom xDrive má v tomto momente jednoznačne tendenciu zatočiť do zákruty.

Snaha auta o poslúchnutie pokynu vodiča na základe natočenia volantu je naozaj citeľná, ale len do istého bodu. Keď to už šofér preženie s rýchlosťou v zákrute, BMW sa zrazu začne na klzkom povrchu správať nedotáčavo – šmýka sa za svojím “nosom“ von z cesty.

Výraznejšie natočenie volantu je samo osebe v tomto momente kontraproduktívne, rovnako ako na všetkých autách. Práve naopak, treba natočenie volantu zmierniť, aby vozidlo získalo trakciu a znovu začalo zatáčať do zákruty.

Tieto situácie nám jasne ukázali, že xDrive dokáže posunúť hranicu schopností auta výrazným spôsobom, na vykĺzanom povrchu však nie je všemocný. V bezpečí okruhu sa však dá ísť ešte o málo rýchlejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Stačí pri správnom natočení volantu správne pritlačiť na plyn a BMW sa razom zmení na ľahko ovládateľné a zábavné auto. Prejazdy dverami napred na cestu za normálnych okolností nepatria, ale táto situácia ukazuje na ďalší dôležitý poznatok o jazde na snehu, ktorý skúsení šoféri určite ovládajú, a to, že plynový pedál je na zvládnutie krízovej situácii niekedy rovnako dôležitý ako volant. Samozrejme, vo výsledku musí ísť o súhru práce volantu a plynového pedála.

S pohonom, ktorý aktívne presmeruje krútiaci moment podľa situácie na jednotlivé kolesá, ide o pomerne jednoduchý úkon. Okrem xDrive-u nás o tom presvedčil v minulosti aj Focus RS.

Inteligentné pohony výrazne zjednodušujú prácu vodiča, jeho reakcie nemusia byť až také rýchle a presné a zvládnutie auta v krízovej situácii zrazu vyžaduje výrazne menej cviku. Vodič a jeho schopnosti však stále ostávajú dôležitým prvkom, preto si treba osvojiť správne reakcie a nacvičiť si podobné situácie mimo bežných ciest.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pohon xDrive uľahčuje situáciu aj v inom zmysle. Vynikajúco zvláda zmenu povrchu. V jednej zákrute sa počas kontinuálneho driftu výrazne menil povrch od ľahkého prašanu cez ujazdený a vyšmýkaný úsek až po miesta, na ktorých “svietil“ čierny asfalt.

Vozidlo ostávalo pokojné a stabilné a vodič len minimálne pociťoval tieto nepríjemné zmeny. V praxi to pomáha napríklad pri predbiehaní, keď šofér prebehne z vyjazdených koľají cez nahromadený sneh v strede cesty. Autom síce trhne, ale ostáva smerovo stabilné, aj keď sú kolesá na jednej strane auta v snehu a na druhej strane idú po asfalte.

Pri takto fungujúcom celku si šofér musí uvedomovať, že situácia na ceste môže byť podstatne horšia, ako sa spoza volantu zdá.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4VHW na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

BMW

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 487
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 361
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 682
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 084
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 047
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 796
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 578
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 434
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Krátky: Gde zobrali tých 1,67 ?
  2. Michal Porubän: Bravoooó, naša neschopná vláda ide ďalej vraždiť (naše chovy).
  3. Otilia Horrocks: Flexibilná Európa : Slovensko OUT
  4. Elena Antalová: Slovenské správy nepozerám, uľavuje sa mi
  5. Vladimír Bojničan: Ako náboženský dogmatizmus pripravil pôdu pre dnešný dezinformačný chaos
  6. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  7. Vladimír Bojničan: Dieťa nie je majetok. Prečo musia byť jeho práva nadradené náboženskej slobode rodičov
  8. Jozef Javurek: Anamnéza, nielen Dunaj
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 278
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 559
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 23 584
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 401
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 922
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 501
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 731
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 058
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
SkryťZatvoriť reklamu