BMW v poslednom čase pristupuje k zmenám dizajnu veľmi konzervatívne. Dokonalým príkladom je nové BMW radu 5. Na nájdenie rozdielov si musíte postaviť dve autá posledných dvoch generácií vedľa seba. Identifikovať novinku však nie je vôbec ľahké.
Aspoň spredu nám v tomto ohľade pomáha jemná odlišnosť – predné svetlomety sú na najnovšej generácii prepojené s typickou prednou maskou v tvare obličiek.

Ešte ťažšie sa hľadá rozdiel v dizajne v prípade faceliftovanej verzie. Potvrdilo sa nám to v teste modelu 3 GT. Prepracované svetlá vpredu a vzadu a jemne upravený zadný nárazník sa ťažko identifikujú aj v prípade priameho porovnania. Zadné vysúvateľné krídlo ostalo zachované.
Zásadnejšie zmeny sú ukryté pod kapotou. Do ponuky motorov sa zaradili nové benzínové štvorvalce 320i a 330i a tiež trojlitrový šesťvalec 340i. Ponuku naftových agregátov obohatila upravená verzia 325d s výkonom 165 kW.
My sme však na test dostali už preverený naftový šesťvalec. Rovnakú pohonnú jednotku sme v bielom BMW 330d GT otestovali už pred približne dvoma rokmi. Tu by sa náš test v podstate mohol skončiť s odkazom na článok z minulosti.

To by sa však počas testovacieho týždňa nesmela udiať pre nás zásadná vec. Zhoda okolností, náhoda, šťastie, alebo čokoľvek to bolo, nám prialo a nastal ten jediný deň v roku, keď je trať Slovakia ringu pokrytá čerstvým snehom.
Spáliť pol nádrže za tri hodiny krúžením po okruhu sa môže niekomu zdať nezmyselné, nám však veľa povedalo o schopnostiach auta, jeho podvozka a hlavne pohonu všetkých kolies xDrive. Aspoň krátky pohľad na jedno z úvodných kôl prinášame vo videu.
V rámci skúšania správania vozidla sme neprechádzali cez zákruty len efektne dverami napred. Vyskúšali sme si aj jazdu bez šmykov. BMW s pohonom xDrive má v tomto momente jednoznačne tendenciu zatočiť do zákruty.
Snaha auta o poslúchnutie pokynu vodiča na základe natočenia volantu je naozaj citeľná, ale len do istého bodu. Keď to už šofér preženie s rýchlosťou v zákrute, BMW sa zrazu začne na klzkom povrchu správať nedotáčavo – šmýka sa za svojím “nosom“ von z cesty.
Výraznejšie natočenie volantu je samo osebe v tomto momente kontraproduktívne, rovnako ako na všetkých autách. Práve naopak, treba natočenie volantu zmierniť, aby vozidlo získalo trakciu a znovu začalo zatáčať do zákruty.
Tieto situácie nám jasne ukázali, že xDrive dokáže posunúť hranicu schopností auta výrazným spôsobom, na vykĺzanom povrchu však nie je všemocný. V bezpečí okruhu sa však dá ísť ešte o málo rýchlejšie.
Stačí pri správnom natočení volantu správne pritlačiť na plyn a BMW sa razom zmení na ľahko ovládateľné a zábavné auto. Prejazdy dverami napred na cestu za normálnych okolností nepatria, ale táto situácia ukazuje na ďalší dôležitý poznatok o jazde na snehu, ktorý skúsení šoféri určite ovládajú, a to, že plynový pedál je na zvládnutie krízovej situácii niekedy rovnako dôležitý ako volant. Samozrejme, vo výsledku musí ísť o súhru práce volantu a plynového pedála.

S pohonom, ktorý aktívne presmeruje krútiaci moment podľa situácie na jednotlivé kolesá, ide o pomerne jednoduchý úkon. Okrem xDrive-u nás o tom presvedčil v minulosti aj Focus RS.
Inteligentné pohony výrazne zjednodušujú prácu vodiča, jeho reakcie nemusia byť až také rýchle a presné a zvládnutie auta v krízovej situácii zrazu vyžaduje výrazne menej cviku. Vodič a jeho schopnosti však stále ostávajú dôležitým prvkom, preto si treba osvojiť správne reakcie a nacvičiť si podobné situácie mimo bežných ciest.

Pohon xDrive uľahčuje situáciu aj v inom zmysle. Vynikajúco zvláda zmenu povrchu. V jednej zákrute sa počas kontinuálneho driftu výrazne menil povrch od ľahkého prašanu cez ujazdený a vyšmýkaný úsek až po miesta, na ktorých “svietil“ čierny asfalt.
Vozidlo ostávalo pokojné a stabilné a vodič len minimálne pociťoval tieto nepríjemné zmeny. V praxi to pomáha napríklad pri predbiehaní, keď šofér prebehne z vyjazdených koľají cez nahromadený sneh v strede cesty. Autom síce trhne, ale ostáva smerovo stabilné, aj keď sú kolesá na jednej strane auta v snehu a na druhej strane idú po asfalte.
Pri takto fungujúcom celku si šofér musí uvedomovať, že situácia na ceste môže byť podstatne horšia, ako sa spoza volantu zdá.