SME

Test: S modernizovaným BMW 3 GT sme driftovali na snehu

Jazda na zasneženom Slovakia ringu nám ukázala prednosti pohonu xDrive.

(Zdroj: Gabriel Kuchta)

BMW v poslednom čase pristupuje k zmenám dizajnu veľmi konzervatívne. Dokonalým príkladom je nové BMW radu 5. Na nájdenie rozdielov si musíte postaviť dve autá posledných dvoch generácií vedľa seba. Identifikovať novinku však nie je vôbec ľahké.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aspoň spredu nám v tomto ohľade pomáha jemná odlišnosť – predné svetlomety sú na najnovšej generácii prepojené s typickou prednou maskou v tvare obličiek.

Prečítajte si tiež: Prvá jazda: BMW radu 5 prináša pokrok v autonómnom riadení Čítajte 

Ešte ťažšie sa hľadá rozdiel v dizajne v prípade faceliftovanej verzie. Potvrdilo sa nám to v teste modelu 3 GT. Prepracované svetlá vpredu a vzadu a jemne upravený zadný nárazník sa ťažko identifikujú aj v prípade priameho porovnania. Zadné vysúvateľné krídlo ostalo zachované.

SkryťVypnúť reklamu

Zásadnejšie zmeny sú ukryté pod kapotou. Do ponuky motorov sa zaradili nové benzínové štvorvalce 320i a 330i a tiež trojlitrový šesťvalec 340i. Ponuku naftových agregátov obohatila upravená verzia 325d s výkonom 165 kW.

My sme však na test dostali už preverený naftový šesťvalec. Rovnakú pohonnú jednotku sme v bielom BMW 330d GT otestovali už pred približne dvoma rokmi. Tu by sa náš test v podstate mohol skončiť s odkazom na článok z minulosti.

Prečítajte si tiež: Porovnali sme dve verzie BMW radu 3, GT verzus kombi Čítajte 

To by sa však počas testovacieho týždňa nesmela udiať pre nás zásadná vec. Zhoda okolností, náhoda, šťastie, alebo čokoľvek to bolo, nám prialo a nastal ten jediný deň v roku, keď je trať Slovakia ringu pokrytá čerstvým snehom.

Spáliť pol nádrže za tri hodiny krúžením po okruhu sa môže niekomu zdať nezmyselné, nám však veľa povedalo o schopnostiach auta, jeho podvozka a hlavne pohonu všetkých kolies xDrive. Aspoň krátky pohľad na jedno z úvodných kôl prinášame vo videu.

SkryťVypnúť reklamu

V rámci skúšania správania vozidla sme neprechádzali cez zákruty len efektne dverami napred. Vyskúšali sme si aj jazdu bez šmykov. BMW s pohonom xDrive má v tomto momente jednoznačne tendenciu zatočiť do zákruty.

Snaha auta o poslúchnutie pokynu vodiča na základe natočenia volantu je naozaj citeľná, ale len do istého bodu. Keď to už šofér preženie s rýchlosťou v zákrute, BMW sa zrazu začne na klzkom povrchu správať nedotáčavo – šmýka sa za svojím “nosom“ von z cesty.

Výraznejšie natočenie volantu je samo osebe v tomto momente kontraproduktívne, rovnako ako na všetkých autách. Práve naopak, treba natočenie volantu zmierniť, aby vozidlo získalo trakciu a znovu začalo zatáčať do zákruty.

Tieto situácie nám jasne ukázali, že xDrive dokáže posunúť hranicu schopností auta výrazným spôsobom, na vykĺzanom povrchu však nie je všemocný. V bezpečí okruhu sa však dá ísť ešte o málo rýchlejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Stačí pri správnom natočení volantu správne pritlačiť na plyn a BMW sa razom zmení na ľahko ovládateľné a zábavné auto. Prejazdy dverami napred na cestu za normálnych okolností nepatria, ale táto situácia ukazuje na ďalší dôležitý poznatok o jazde na snehu, ktorý skúsení šoféri určite ovládajú, a to, že plynový pedál je na zvládnutie krízovej situácii niekedy rovnako dôležitý ako volant. Samozrejme, vo výsledku musí ísť o súhru práce volantu a plynového pedála.

S pohonom, ktorý aktívne presmeruje krútiaci moment podľa situácie na jednotlivé kolesá, ide o pomerne jednoduchý úkon. Okrem xDrive-u nás o tom presvedčil v minulosti aj Focus RS.

Inteligentné pohony výrazne zjednodušujú prácu vodiča, jeho reakcie nemusia byť až také rýchle a presné a zvládnutie auta v krízovej situácii zrazu vyžaduje výrazne menej cviku. Vodič a jeho schopnosti však stále ostávajú dôležitým prvkom, preto si treba osvojiť správne reakcie a nacvičiť si podobné situácie mimo bežných ciest.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pohon xDrive uľahčuje situáciu aj v inom zmysle. Vynikajúco zvláda zmenu povrchu. V jednej zákrute sa počas kontinuálneho driftu výrazne menil povrch od ľahkého prašanu cez ujazdený a vyšmýkaný úsek až po miesta, na ktorých “svietil“ čierny asfalt.

Vozidlo ostávalo pokojné a stabilné a vodič len minimálne pociťoval tieto nepríjemné zmeny. V praxi to pomáha napríklad pri predbiehaní, keď šofér prebehne z vyjazdených koľají cez nahromadený sneh v strede cesty. Autom síce trhne, ale ostáva smerovo stabilné, aj keď sú kolesá na jednej strane auta v snehu a na druhej strane idú po asfalte.

Pri takto fungujúcom celku si šofér musí uvedomovať, že situácia na ceste môže byť podstatne horšia, ako sa spoza volantu zdá.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4VHW na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

BMW

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 365
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 037
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 849
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 090
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 869
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 660
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 027
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 015
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Fronk: Tichá symfónia času – Spomienka na fontánu
  2. Ján Škerko: Stretávka spolužiakov zo strednej po 50. rokoch. Od logaritmického pravítka po smartfóny
  3. Anna Miľanová: Keď vytláčame faunu z jej prirodzeného prostredia (medveďov, vlkov, bobrov, lastovičky, vrabce...),
  4. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti
  5. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo?
  6. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  7. Viktor Pamula: ačohentizmus v praxi
  8. Vladimír Čuchran: Svätec - fejk-fejtonový pohľad
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 368
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 9 777
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 825
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 639
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 138
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 266
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 5 300
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 290
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu