Malé MPV sa pomaly lúčia. Prehľad áut, ktoré z trhu vytlačili crossovery

Zvýšený podvozok dostal prednosť pred priestranným interiérom.

(Zdroj: Citroen)

Iba pred pár rokmi bolo v segmente malých MPV z čoho vyberať. Dnes je táto kategória prakticky mŕtva. Minivany zažívajú v Európe ťažké časy a pomaly sa stávajú históriou. Vytlačili ich totiž čoraz populárnejšie crossovery.

Vyvrcholením éry malých, ale priestranných rodinných áut bol rok 2013, keď sa v Európe predalo v tomto segmente viac ako 450-tisíc kusov. S boomom crossoverov začali čísla klesať a o tri roky neskôr sa predalo iba niečo cez 300-tisíc malých MPV. Na porovnanie s crossovermi sa za uplynulý rok predalo vyše 215-tisíc kusov iba z Renaultov Captur. Celkovo ide o segment, ktorý atakuje hranicu 1,5 milióna predaných áut za rok.

V ponuke malých MPV v roku 2018 ostane zrejme už iba Fiat 500L, Honda Jazz a novinka Opel Ampera-e. Druhá generácia Nissanu Note, ktorá je na trhu iba štyri roky, skončí bez nástupcu. Dôvodom je nová Micra a crossover Juke, autá, ktoré bez problémov vyplnia medzeru po malom MPV.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Prečo sú vlastne crossovery také populárne? Automobilky pochopili, že nemusia ostať iba pri veľkých SUV. Ich zmenšené verzie na podvozku segmentu B (Volkswagen Polo) žnú úspech aj bez pohonu všetkých štyroch kolies. Majú väčšie kolesá, ktoré hravo zvládajú výtlky, a zvýšená svetelná výška dodáva posádke väčší pocit bezpečia. To sú výhody, ktoré zjavne vyhrali nad priestrannejšou kabínou.

Pripomeňme si preto malé MPV, ktoré v portfóliu automobiliek z dôvodu nízkeho záujmu v uplynulých rokoch skončili.

Renault Modus

Renault Modus prišiel na trh v roku 2004 a ponúkol alternatívu k modelom Twingo a Clio. Posádka mala síce dostatok priestoru, ale na batožinu ostalo v kufri iba 217 litrov. S faceliftom preto prišla predĺžená verzia Grand Modus s dlhším rázvorom a kufrom zväčšeným na 305 litrov.

Modularitu auta zlepšoval aj systém posuvných zadných sedadiel. Malé MPV Modus vyrábané v španielskom Valladolide vystriedal v roku 2013 Renault Captur, ktorý je dodnes najpredávanejším malým crossoverom v Európe.

Opel Meriva

V segmente malých MPV sa kedysi darilo aj Oplu. Model Meriva postavený na podvozku Corsy sa predával v dvoch generáciách celých 14 rokov. Vďaka systému sklápania sedadiel FlexSpace sa dalo s priestorom pekne čarovať.

V druhej generácii vyrábanej od roku 2010 ponúkla Meriva opačné otváranie druhého páru dverí, čo malo umožniť pohodlnejšie nastupovanie do auta.

Úspech prvej generácie sa však už nepodarilo zopakovať. Zatiaľ čo v roku 2008 zišlo z linky v španielskej Zaragoze vyše 100-tisíc rodinných Oplov Meriva, v roku 2016 to bolo už iba slabých 18-tisíc. Poslednú Merivu vyrobili v marci 2017 a celkovo sa z oboch generácií predalo takmer 1,6 milióna kusov. Jej nástupcom sa stal crossover Opel Crossland X postavený na spoločnej platforme s Peugeotom a Citroenom.

Škoda Roomster

Zatiaľ jediným malým MPV od Škody bol model Roomester. Kontroverzný dizajn navrhnutý Thomasom Ingenlathom prvýkrát predstavili už v roku 2003, ale premiéra sériovej podoby Roomsteru sa odohrala až o tri roky neskôr. Podobne ako pri ostatných konkurentoch v segmente, aj Roomster ponúkol variabilný systém zadných sedadiel VarioFlex.

V portfóliu Škody išlo o model, ktorý mal pôvodne nahradiť Fabiu Combi, ale nakoniec si Roomster kupovala iná klientela, než sa očakávalo. Neskôr v ponuke pribudla aj dodávková verzia Praktik a oplastovaný Scout. Aj keď sa uvažovalo s druhou generáciou v podobe preznačeného Volkswagenu Caddy, nakoniec Roomster skončil v roku 2015 bez nástupcu.

Kia Venga

V rámci modelovej ofenzívy predstavila Kia v roku 2009 model Venga. Dizajn malého MPV, ktoré sa vyrába v Žiline, navrhol Peter Schreyer. Auto síce vzadu neponúka tri samostatné sedadlá, ale dajú sa posúvať a ich sklopením vzniká rovná plocha. Vengu, ktorá bola postavená na podvozku Kie Soul, onedlho nahradí ďalší crossover menom Stonic.

Hyundai ix20

Zatiaľ čo zo žilinskej linky schádza Venga, v českých Nošoviciach sa od roku 2010 vyrába preznačený Hyundai ix20. Od Vengy sa prakticky líšil iba inou maskou a zadnými svetlami. Rodinný Hyundai postihne rovnaký osud a jeho nástupcom sa čoskoro stane trochu kontroverzne vyzerajúci crossover Kona.

Citroen C3 Picasso

Ani ďalšie MPV zo Slovenska sa nedočkalo priameho nástupcu. Citroen C3 Picasso vznikol na podvozku Peugeotu 207 a od roku 2008 sa spoločne vyrábali v trnavskom závode PSA. Vďaka nadčasovému dizajnu síce vyzerá malé Picasso dobre aj dnes, ale už čoskoro ho nahradí, ako inak, než crossover - Citroen C3 Aircross.

Ford B-Max

Zatiaľ poslednou obeťou rastúceho záujmu o crossovery je Ford B-Max. Malé MPV, ktoré sa od roku 2012 vyrábalo v rumunskej Craiove, bolo postavené na podvozku Fiesty, ale s dostatkom priestoru pre mladú rodinu. Netradičným riešením bola karoséria s posuvným druhým párom dverí a absentujúcim stĺpikom. Uvoľnené výrobné kapacity po B-Maxe nahradí Ford crossoverom EcoSport.

Peugeot 1007

Jedno z najmenších európskych MPV sa vyrábalo v rokoch 2005 až 2009. Bol ním iba 3,7 metra dlhý Peugeot 1007, ktorý prišiel s nekonvenčným otváraním jediného páru dverí. Tie boli totiž posuvné a otvárali sa elektricky. O dizajn auta sa postaralo talianske štúdio Pininfarina. Jeho nepriamym nástupcom sa štyri roky po skončení produkcie stal crossover Peugeot 2008.

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Čo je nové na SME

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý. Kandidáti na župana budú odpovedať na vaše otázky

SMEnaživo: Príďte diskutovať s kandidátmi na bratislavského župana.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.