Od konca finančnej krízy sa každoročne objaví správa o tom, že predaje automobilov už tento rok začnú stagnovať. Na konci každého roka sa vždy znovu ukáže, že áut sa predalo viac ako pred rokom.
V roku 2016 podľa PwC sa celosvetovo predalo rekordných 88 miliónov áut, čo je medziročný nárast o 4,8 percenta. Tento rok by mal byť podľa analytikov opäť rekordný.
Nové mená v nedohľadne
Zaujímavé je, že rok čo rok sa na vrchole rebríčka predajov objavujú tie isté značky. Mnohé iné odvetvia ekonomiky medzičasom zažívajú vzrasty a pády ikonických firiem. V posledných rokoch sa napríklad kórejský Samsung vystriedal japonskú firmu Sony na vrchole rebríčka najväčšieho predajcu televízorov.
Najväčším výrobcom notebookov je dnes čínske Lenovo, ktoré do biznisu s počítačmi naplno vstúpilo len v roku 2005, keď kúpilo divíziu osobných počítačov od IBM.
Na porovnanie - najmladšou automobilkou v prvej desiatke najväčších je koncern Hyundai/Kia, ktorého automobilová história beztak siaha do šesťdesiatych rokov minulého storočia. Neznamená to, že biznis automobiliek je pokojný.
Predaje potiahnu rozvojové krajiny
Výrobcovia automobilov a ich dodávatelia majú dlhodobo celkové výnosy pod priemerom trhových indexov ako Dow Jones a S&P 500. To znamená, že sú pre investorov menej atraktívne ako napríklad IT spoločnosti.
Automobilky musia snažia znižovať svoje náklady - napríklad aj tým, že sa spájajú alebo predávajú značky, ktoré im neprinášajú zisk.
Za posledných dvanásť mesiacov aliancia Renault-Nissan kúpila Mitsubishi, čím vznikla ďalšia automobilka s ročnou produkciou v okolí desať miliónov áut. Na tejto úrovni sa v posledných rokoch pohybovali najväčšie automobilky Volkswagen, Toyota a General Motors.
Posledná menovaná však tento rok poklesne, keďže americký koncern sa zbavil značky Opel a tým ukončil svoje pôsobenie v Európe.
Relatívne dobrá kondícia svetovej ekonomiky aj lacné pohonné hmoty znamenajú, že na cestách budeme v najbližších rokoch stretávať čoraz viac nových áut. Východná Európa je dokonca - spolu s Brazíliou, Čínou, Indiou a juhom Afriky jeden z trhov, kde analytici vidia najväčší potenciál rastu.
Je viac ako pravdepodobné, že nové autá budú pochádzať od starých značiek.
Najpredávanejším autom na svete je dlhodobo rad pickupov Ford F. Za prvý polrok tohto roka sa ich podľa spoločnosti JATO Dynamics predalo vyše pol milióna kusov. Po ňom nasledujú Toyota Corolla a Volkswagen Golf. (zdroj: Ford)Najdôležitejšie zmeny za posledný rok
Renault-Nissan lacno kúpil Mitsubishi
Japonská automobilka Mitsubishi sa koncom minulého roka začlenila do aliancie Renault-Nissan. Predchádzalo tomu obvinenie Mitsubishi, ktoré vyrábalo autá pre Nissan, z podvodov pri testovaní spotreby. O podvode informoval priamo Nissan, čím spustil pád akcií Mitsubishi - a potom ich lacno nakúpil.













