SME
Streda, 27. október, 2021 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Automobilky v roku 2017: Kto je kto?

V posledných desiatich rokoch automobilky zvyšovali objem, teraz musia zvýšiť zisk.

Ilustračné foto (Zdroj: SITA, AP)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Od konca finančnej krízy sa každoročne objaví správa o tom, že predaje automobilov už tento rok začnú stagnovať. Na konci každého roka sa vždy znovu ukáže, že áut sa predalo viac ako pred rokom.

V roku 2016 podľa PwC sa celosvetovo predalo rekordných 88 miliónov áut, čo je medziročný nárast o 4,8 percenta. Tento rok by mal byť podľa analytikov opäť rekordný.

Nové mená v nedohľadne

Zaujímavé je, že rok čo rok sa na vrchole rebríčka predajov objavujú tie isté značky. Mnohé iné odvetvia ekonomiky medzičasom zažívajú vzrasty a pády ikonických firiem. V posledných rokoch sa napríklad kórejský Samsung vystriedal japonskú firmu Sony na vrchole rebríčka najväčšieho predajcu televízorov.

Najväčším výrobcom notebookov je dnes čínske Lenovo, ktoré do biznisu s počítačmi naplno vstúpilo len v roku 2005, keď kúpilo divíziu osobných počítačov od IBM.

Na porovnanie - najmladšou automobilkou v prvej desiatke najväčších je koncern Hyundai/Kia, ktorého automobilová história beztak siaha do šesťdesiatych rokov minulého storočia. Neznamená to, že biznis automobiliek je pokojný.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Predaje potiahnu rozvojové krajiny

Výrobcovia automobilov a ich dodávatelia majú dlhodobo celkové výnosy pod priemerom trhových indexov ako Dow Jones a S&P 500. To znamená, že sú pre investorov menej atraktívne ako napríklad IT spoločnosti.

Automobilky musia snažia znižovať svoje náklady - napríklad aj tým, že sa spájajú alebo predávajú značky, ktoré im neprinášajú zisk.

Za posledných dvanásť mesiacov aliancia Renault-Nissan kúpila Mitsubishi, čím vznikla ďalšia automobilka s ročnou produkciou v okolí desať miliónov áut. Na tejto úrovni sa v posledných rokoch pohybovali najväčšie automobilky Volkswagen, Toyota a General Motors.

Posledná menovaná však tento rok poklesne, keďže americký koncern sa zbavil značky Opel a tým ukončil svoje pôsobenie v Európe.

Relatívne dobrá kondícia svetovej ekonomiky aj lacné pohonné hmoty znamenajú, že na cestách budeme v najbližších rokoch stretávať čoraz viac nových áut. Východná Európa je dokonca - spolu s Brazíliou, Čínou, Indiou a juhom Afriky jeden z trhov, kde analytici vidia najväčší potenciál rastu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Je viac ako pravdepodobné, že nové autá budú pochádzať od starých značiek.

Najdôležitejšie zmeny za posledný rok

Renault-Nissan lacno kúpil Mitsubishi

Japonská automobilka Mitsubishi sa koncom minulého roka začlenila do aliancie Renault-Nissan. Predchádzalo tomu obvinenie Mitsubishi, ktoré vyrábalo autá pre Nissan, z podvodov pri testovaní spotreby. O podvode informoval priamo Nissan, čím spustil pád akcií Mitsubishi - a potom ich lacno nakúpil.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Haugenová na stretnutí s britskými poslancami.

Deti nie sú v bezpečí, varuje whistleblowerka.


21 h
Koronavírus na Slovensku

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 460-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 957 obetí.


a 5 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Špeciálna Tatra na prevoz závitových tyčí.

Vodiča pre ňu hľadali pol roka.


2 h
Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Šesť finalistov Autobest 2022

Drahé elektromobily medzi nimi nie sú.


25. okt
Volkswagen Polo

Najsilnejší motor je len pre GTI verziu.


3. jún
Skryť Zatvoriť reklamu