Automobilky v roku 2017: Kto je kto?

V posledných desiatich rokoch automobilky zvyšovali objem, teraz musia zvýšiť zisk.

Ilustračné foto (Zdroj: SITA, AP)

Od konca finančnej krízy sa každoročne objaví správa o tom, že predaje automobilov už tento rok začnú stagnovať. Na konci každého roka sa vždy znovu ukáže, že áut sa predalo viac ako pred rokom.

V roku 2016 podľa PwC sa celosvetovo predalo rekordných 88 miliónov áut, čo je medziročný nárast o 4,8 percenta. Tento rok by mal byť podľa analytikov opäť rekordný.

Nové mená v nedohľadne

Zaujímavé je, že rok čo rok sa na vrchole rebríčka predajov objavujú tie isté značky. Mnohé iné odvetvia ekonomiky medzičasom zažívajú vzrasty a pády ikonických firiem. V posledných rokoch sa napríklad kórejský Samsung vystriedal japonskú firmu Sony na vrchole rebríčka najväčšieho predajcu televízorov.

Najväčším výrobcom notebookov je dnes čínske Lenovo, ktoré do biznisu s počítačmi naplno vstúpilo len v roku 2005, keď kúpilo divíziu osobných počítačov od IBM.

Na porovnanie - najmladšou automobilkou v prvej desiatke najväčších je koncern Hyundai/Kia, ktorého automobilová história beztak siaha do šesťdesiatych rokov minulého storočia. Neznamená to, že biznis automobiliek je pokojný.

Predaje potiahnu rozvojové krajiny

Výrobcovia automobilov a ich dodávatelia majú dlhodobo celkové výnosy pod priemerom trhových indexov ako Dow Jones a S&P 500. To znamená, že sú pre investorov menej atraktívne ako napríklad IT spoločnosti.

Automobilky musia snažia znižovať svoje náklady - napríklad aj tým, že sa spájajú alebo predávajú značky, ktoré im neprinášajú zisk.

Za posledných dvanásť mesiacov aliancia Renault-Nissan kúpila Mitsubishi, čím vznikla ďalšia automobilka s ročnou produkciou v okolí desať miliónov áut. Na tejto úrovni sa v posledných rokoch pohybovali najväčšie automobilky Volkswagen, Toyota a General Motors.

Posledná menovaná však tento rok poklesne, keďže americký koncern sa zbavil značky Opel a tým ukončil svoje pôsobenie v Európe.

Relatívne dobrá kondícia svetovej ekonomiky aj lacné pohonné hmoty znamenajú, že na cestách budeme v najbližších rokoch stretávať čoraz viac nových áut. Východná Európa je dokonca - spolu s Brazíliou, Čínou, Indiou a juhom Afriky jeden z trhov, kde analytici vidia najväčší potenciál rastu.

Je viac ako pravdepodobné, že nové autá budú pochádzať od starých značiek.

Najdôležitejšie zmeny za posledný rok

Renault-Nissan lacno kúpil Mitsubishi

Japonská automobilka Mitsubishi sa koncom minulého roka začlenila do aliancie Renault-Nissan. Predchádzalo tomu obvinenie Mitsubishi, ktoré vyrábalo autá pre Nissan, z podvodov pri testovaní spotreby. O podvode informoval priamo Nissan, čím spustil pád akcií Mitsubishi - a potom ich lacno nakúpil.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

ŠPORT

Slovanu kuriózny gól nepomohol, doma prehral s Kazaňou

Bratislavský klub v stretnutí aj vyhrával, napokon prehral o tri góly.

SVET

Merkelová prijatie utečencov po rokoch neľutuje

Nemecká kancelárka nechce prijímať ďalších ľudí zo Sýrie.

DOMOV

Počas týždňa bez áut kolabuje doprava

O dopravu v Bratislave sa 60 rokov nikto nestaral.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.