Od konca finančnej krízy sa každoročne objaví správa o tom, že predaje automobilov už tento rok začnú stagnovať. Na konci každého roka sa vždy znovu ukáže, že áut sa predalo viac ako pred rokom.
V roku 2016 podľa PwC sa celosvetovo predalo rekordných 88 miliónov áut, čo je medziročný nárast o 4,8 percenta. Tento rok by mal byť podľa analytikov opäť rekordný.
Nové mená v nedohľadne
Zaujímavé je, že rok čo rok sa na vrchole rebríčka predajov objavujú tie isté značky. Mnohé iné odvetvia ekonomiky medzičasom zažívajú vzrasty a pády ikonických firiem. V posledných rokoch sa napríklad kórejský Samsung vystriedal japonskú firmu Sony na vrchole rebríčka najväčšieho predajcu televízorov.
Najväčším výrobcom notebookov je dnes čínske Lenovo, ktoré do biznisu s počítačmi naplno vstúpilo len v roku 2005, keď kúpilo divíziu osobných počítačov od IBM.
Na porovnanie - najmladšou automobilkou v prvej desiatke najväčších je koncern Hyundai/Kia, ktorého automobilová história beztak siaha do šesťdesiatych rokov minulého storočia. Neznamená to, že biznis automobiliek je pokojný.
Predaje potiahnu rozvojové krajiny
Výrobcovia automobilov a ich dodávatelia majú dlhodobo celkové výnosy pod priemerom trhových indexov ako Dow Jones a S&P 500. To znamená, že sú pre investorov menej atraktívne ako napríklad IT spoločnosti.
Automobilky musia snažia znižovať svoje náklady - napríklad aj tým, že sa spájajú alebo predávajú značky, ktoré im neprinášajú zisk.
Za posledných dvanásť mesiacov aliancia Renault-Nissan kúpila Mitsubishi, čím vznikla ďalšia automobilka s ročnou produkciou v okolí desať miliónov áut. Na tejto úrovni sa v posledných rokoch pohybovali najväčšie automobilky Volkswagen, Toyota a General Motors.
Posledná menovaná však tento rok poklesne, keďže americký koncern sa zbavil značky Opel a tým ukončil svoje pôsobenie v Európe.
Relatívne dobrá kondícia svetovej ekonomiky aj lacné pohonné hmoty znamenajú, že na cestách budeme v najbližších rokoch stretávať čoraz viac nových áut. Východná Európa je dokonca - spolu s Brazíliou, Čínou, Indiou a juhom Afriky jeden z trhov, kde analytici vidia najväčší potenciál rastu.
Je viac ako pravdepodobné, že nové autá budú pochádzať od starých značiek.

Najdôležitejšie zmeny za posledný rok
Renault-Nissan lacno kúpil Mitsubishi
Japonská automobilka Mitsubishi sa koncom minulého roka začlenila do aliancie Renault-Nissan. Predchádzalo tomu obvinenie Mitsubishi, ktoré vyrábalo autá pre Nissan, z podvodov pri testovaní spotreby. O podvode informoval priamo Nissan, čím spustil pád akcií Mitsubishi - a potom ich lacno nakúpil.