SME
reklama

Automobilky v roku 2017: Kto je kto?

V posledných desiatich rokoch automobilky zvyšovali objem, teraz musia zvýšiť zisk.

Ilustračné foto (Zdroj: SITA, AP)
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Od konca finančnej krízy sa každoročne objaví správa o tom, že predaje automobilov už tento rok začnú stagnovať. Na konci každého roka sa vždy znovu ukáže, že áut sa predalo viac ako pred rokom.

V roku 2016 podľa PwC sa celosvetovo predalo rekordných 88 miliónov áut, čo je medziročný nárast o 4,8 percenta. Tento rok by mal byť podľa analytikov opäť rekordný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nové mená v nedohľadne

Zaujímavé je, že rok čo rok sa na vrchole rebríčka predajov objavujú tie isté značky. Mnohé iné odvetvia ekonomiky medzičasom zažívajú vzrasty a pády ikonických firiem. V posledných rokoch sa napríklad kórejský Samsung vystriedal japonskú firmu Sony na vrchole rebríčka najväčšieho predajcu televízorov.

Najväčším výrobcom notebookov je dnes čínske Lenovo, ktoré do biznisu s počítačmi naplno vstúpilo len v roku 2005, keď kúpilo divíziu osobných počítačov od IBM.

Na porovnanie - najmladšou automobilkou v prvej desiatke najväčších je koncern Hyundai/Kia, ktorého automobilová história beztak siaha do šesťdesiatych rokov minulého storočia. Neznamená to, že biznis automobiliek je pokojný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predaje potiahnu rozvojové krajiny

Výrobcovia automobilov a ich dodávatelia majú dlhodobo celkové výnosy pod priemerom trhových indexov ako Dow Jones a S&P 500. To znamená, že sú pre investorov menej atraktívne ako napríklad IT spoločnosti.

Automobilky musia snažia znižovať svoje náklady - napríklad aj tým, že sa spájajú alebo predávajú značky, ktoré im neprinášajú zisk.

Za posledných dvanásť mesiacov aliancia Renault-Nissan kúpila Mitsubishi, čím vznikla ďalšia automobilka s ročnou produkciou v okolí desať miliónov áut. Na tejto úrovni sa v posledných rokoch pohybovali najväčšie automobilky Volkswagen, Toyota a General Motors.

Posledná menovaná však tento rok poklesne, keďže americký koncern sa zbavil značky Opel a tým ukončil svoje pôsobenie v Európe.

Relatívne dobrá kondícia svetovej ekonomiky aj lacné pohonné hmoty znamenajú, že na cestách budeme v najbližších rokoch stretávať čoraz viac nových áut. Východná Európa je dokonca - spolu s Brazíliou, Čínou, Indiou a juhom Afriky jeden z trhov, kde analytici vidia najväčší potenciál rastu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je viac ako pravdepodobné, že nové autá budú pochádzať od starých značiek.

Najdôležitejšie zmeny za posledný rok

Renault-Nissan lacno kúpil Mitsubishi

Japonská automobilka Mitsubishi sa koncom minulého roka začlenila do aliancie Renault-Nissan. Predchádzalo tomu obvinenie Mitsubishi, ktoré vyrábalo autá pre Nissan, z podvodov pri testovaní spotreby. O podvode informoval priamo Nissan, čím spustil pád akcií Mitsubishi - a potom ich lacno nakúpil.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C529V na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marketér Pavol Minár.

Pavol Minár hovorí o kampaniach.


Ilustračné foto.

Za deti a rodičov bojujú petíciami.


Americké systémy protivzdušnej obrany Patriot (vľavo) a NASAMS.

Odchod talianskeho systému reálne neznamená veľkú zmenu.


Jaroslav Haščák.

Finančníka prvýkrát obvinili v novembri 2022.


TASR a 1 ďalší
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu