Nedávno sa objavila informácia, že o Slovensko má záujem ďalšia automobilka. Je ňou čínsky výrobca mestských elektromobilov Zhi Dou (ZD; čítaj dží dou), ktorý je súčasťou koncernového gigantu Geely. Patria do neho napríklad aj Volvo, londýnske taxíky LEVC či nová ambiciózna automobilka Lynk & Co.
Kým sa rozhodne, či výroba naozaj zamieri na východ Slovenska, vyskúšali sme si základnú verziu z ponuky elektromobilov ZD. Malý čínsky zázrak si totiž od jari 2017 môžete kúpiť aj u nás a v súčasnosti patrí k cenovo najdostupnejším elektromobilom.
Stojí však za to?
Okrem súkromných predajov je ambíciou slovenského zastúpenia ZD ponúknuť autá na car sharing, teda na zdieľané jazdy. Systém s rovnakými autami už funguje napríklad v talianskom Livorne. Okrem spoločností, ktoré by autá ďalej požičiavali, sú záujemcovia aj medzi donáškovými službami, napríklad pizzeriami.
Zvláštnosťou je, že napriek dĺžke 2 763 milimetrov, teda o 68 mm viac ako má Smart ForTwo, sa ZD D1 radí do kategórie quadracyklov a štvorkoliek kategórie L. Konkurentmi sú teda vozidlá od 15 rokov ako Aixam, Ligier alebo Renault Twizy, ktorý sa však u nás nepredáva.
Napriek elektrickému pohonu nie je možné uplatniť štátnu dotáciu na elektromobily v hodnote 5 000 eur. Záujemca tak dá za dvojmiestny elektromobil 15 490 eur, čo nie je málo, no zároveň ide stále o najlepšiu ponuku na našom trhu.
Predajná sieť je na Slovensku ešte v plienkach. Zatiaľ je k dispozícii sedem predajcov a servisných miest. V Bratislavskom kraji sa ešte nikto neodvážil predávať čínske elektromobily a tak sme sa vybrali na najbližšiu adresu do Borského Mikuláša. Predajca stavia showroom v Trnave, ale zatiaľ nás pozval k sebe domov.