SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Poľské Fiaty majú výročie. Vyrábali sa oveľa dlhšie, než sa plánovalo

Fiat 125p a 126p sa predávali aj v Československu.

(Zdroj: Fiat Chrysler Automobiles)

VARŠAVA. História automobilového priemyslu sa v Poľsku spája najmä s výrobou dvoch licenčných Fiatov, ktoré tento rok oslavujú 50. a 45. narodeniny. Sú nimi veľký sedan 125p a kultový model 126p prezývaný "maluch".

Továreň nazvaná Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) vznikla v novembri 1951 a prvým modelom, ktorý sa v nej vyrábal bola Warszawa M20. Auto bolo dvojčaťom sovietského GAZu M-20 Pobeda.

Masívna oblá karoséria s veľkým nosom bola po desiatich rokoch už nemoderná a situáciu nezlepšila ani verzia sedan a kombi. Vývoj nového modelu bol pre Poľsko príliš drahý, preto vláda rozhodla kúpiť licenciu zo západu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

50 rokov poľských fiatiek

Podpisom dohody s Fiatom v polovici šesťdesiatych rokov odštartovala dlhoročná výroba talianskych áut v Poľsku. Prvý Fiat 125p vyrobili v 28. októbra 1967. Mal síce na rozdiel od Warszawy modernú hranatú karosériu, ale podvozok pochádzal zo staršieho Fiatu 1300/1500.

Zatiaľ čo v Taliansku vo výrobe vydržal sedan 125 iba 5 rokov, v Poľsku schádzal z výrobnej linky 24 rokov. Automobilka FSO za ten čas vyprodukovala takmer 1,5 milióna veľkých Fiatov.

Počas výroby sa podarilo spraviť 4 000 vylepšení a vznikla aj verzia kombi a pick-up. Medzi špeciálnymi verziami bola aj predĺžená výhliadková limuzína Jamnik, v ktorej sa odviezol aj pápež Ján Pavol II.

Na konci výroby bola kvalita už dosť mizerná a konštrukcia auta značne zastaralá. Niektorí nádejní majitelia napriek čakaniu v poradovníkoch od začiatku 80. rokov si nakoniec Fiat odmietli prevziať. Objavili sa jednoducho lákavejšie ponuky.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Pamätáte si ich? Aj tieto autá brázdili naše cesty v socializme Čítajte 

Snaha vo fabrike FSO ponúknuť modernejšie auto prišla už v roku 1978 v podobe moderného hatchbacku Polonez.

Karosériu jedného z mála rýdzo poľských áut navrhlo talianske štúdio Italdesign. Keď už to vyzeralo, že Poliaci budú schopní konkurovať aj západným automobilkám, prišlo sklamanie. Opäť neboli peniaze na nové motory a tak dostal Polonez technológiu z Fiatu 125p.

Poľský Fiat 125 ostal vo výrobe až do roku 1991. Najčastejšie sa exportoval do Juhoslávie a do Československa, kde našlo majiteľa takmer 83-tisíc kusov. Napriek tomu, že auto stálo 70-tisíc korún, tak po revolúcii z našich ciest rýchlo vymizlo.

Veľký úspech malého Fiatu

Väčší úspech zaznamenal malý Fiat 126p. Bol výsledkom pokračujúcej spolupráce poľskej vlády s talianskou automobilkou. Zámer vyrábať malé metské auto vyžadoval výstavbu novej továrne, keďže kapacity FSO vo Varšave už nepostačovali. Vznikli tak nové výrobne v Tychy a v Bielsku-Białe.

Skryť Vypnúť reklamu

Výroba však začala najprv v domácom Taliansku v roku 1972 a prvé poľské kusy boli ešte skladané z talianskych dielov. Malý Fiat stál v Československu 42-tisíc korún. Zatiaľ čo na západe bol vnímaný ako šikovné malé auto do mesta, vo východnom bloku často plnil funkciu rodinného auta.

Fiaty sa v Poľsku vyrábajú dodnes

Po viacerých modernizáciách sa ku koncu 80. rokov podarilo automobilke upraviť malucha na praktický malý hatchback s označením BIS, ktorý sa vyrábal popri klasickej verzii. Automobilku FSM na začiatku 90. rokov odkúpil Fiat. Pre 126p to však neznamenal koniec.

Zaujímavosťou je, že maluch vo výrobe prežil aj svojho nasledovníka - model Cinquecento a zažil aj "vnuka" Seicento. Tradícia malých poľských fiatov pokračuje dodnes. Už 10 rokov sa tam pre celú Európu vyrába úspešný retro Fiat 500.

Skryť Vypnúť reklamu

Poslednú 126p vyrobili v roku 2000. Automobilka sa s úspešným maluchom rozlúčila špeciálnou 1 000 kusovou sériou Happy End. Podľa dostupných údajov sa na linkách v Taliansku, Poľsku a dokonca aj v rakúskom Steyeri vyrobilo dokopy 4 673 655 malých fiatiek.

V Poľsku sú maluchy dodnes obľúbené vďaka dostupným náhradným dielom aj jednoduchej údržbe. Na zrazoch sa objavujú aj raritné verzie kabriolet a pick-up Bombel.

Fiat 126p sa nedávno zapáčil aj americkému hercovi Tomovi Hanksovi. S autom sa nadšene fotil pri návšteve Budapešti. V Poľsku si jeho záujem o malucha všimli a vrámci charitatívnej akcie mu ho pripravili ako darček.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 247
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 35 006
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 669
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 268
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 745
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 124
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 765
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 397
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 318
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 905
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Záchranár Peter Vizvary z galantskej nemocnice, ktorého na ARO doviezli na Silvestra po tom, ako sa pri práci sám nakazil koronavírusom.

Pocit dusenia mám stále v sebe, vraví pacient pripojený na kyslík.

7 h
Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

S vyšetrovateľmi začala spolupracovať koncom októbra.

5 h

Rozhovory ZKH s primátorom Bratislavy Matúšom Vallom.

5 h