Poľské Fiaty majú výročie. Vyrábali sa oveľa dlhšie, než sa plánovalo

Fiat 125p a 126p sa predávali aj v Československu.

(Zdroj: Fiat Chrysler Automobiles)

VARŠAVA. História automobilového priemyslu sa v Poľsku spája najmä s výrobou dvoch licenčných Fiatov, ktoré tento rok oslavujú 50. a 45. narodeniny. Sú nimi veľký sedan 125p a kultový model 126p prezývaný "maluch".

Továreň nazvaná Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) vznikla v novembri 1951 a prvým modelom, ktorý sa v nej vyrábal bola Warszawa M20. Auto bolo dvojčaťom sovietského GAZu M-20 Pobeda.

Masívna oblá karoséria s veľkým nosom bola po desiatich rokoch už nemoderná a situáciu nezlepšila ani verzia sedan a kombi. Vývoj nového modelu bol pre Poľsko príliš drahý, preto vláda rozhodla kúpiť licenciu zo západu.

Článok pokračuje pod video reklamou

50 rokov poľských fiatiek

Podpisom dohody s Fiatom v polovici šesťdesiatych rokov odštartovala dlhoročná výroba talianskych áut v Poľsku. Prvý Fiat 125p vyrobili v 28. októbra 1967. Mal síce na rozdiel od Warszawy modernú hranatú karosériu, ale podvozok pochádzal zo staršieho Fiatu 1300/1500.

Zatiaľ čo v Taliansku vo výrobe vydržal sedan 125 iba 5 rokov, v Poľsku schádzal z výrobnej linky 24 rokov. Automobilka FSO za ten čas vyprodukovala takmer 1,5 milióna veľkých Fiatov.

Počas výroby sa podarilo spraviť 4 000 vylepšení a vznikla aj verzia kombi a pick-up. Medzi špeciálnymi verziami bola aj predĺžená výhliadková limuzína Jamnik, v ktorej sa odviezol aj pápež Ján Pavol II.

Na konci výroby bola kvalita už dosť mizerná a konštrukcia auta značne zastaralá. Niektorí nádejní majitelia napriek čakaniu v poradovníkoch od začiatku 80. rokov si nakoniec Fiat odmietli prevziať. Objavili sa jednoducho lákavejšie ponuky.

Prečítajte si tiež: Pamätáte si ich? Aj tieto autá brázdili naše cesty v socializme

Snaha vo fabrike FSO ponúknuť modernejšie auto prišla už v roku 1978 v podobe moderného hatchbacku Polonez.

Karosériu jedného z mála rýdzo poľských áut navrhlo talianske štúdio Italdesign. Keď už to vyzeralo, že Poliaci budú schopní konkurovať aj západným automobilkám, prišlo sklamanie. Opäť neboli peniaze na nové motory a tak dostal Polonez technológiu z Fiatu 125p.

Poľský Fiat 125 ostal vo výrobe až do roku 1991. Najčastejšie sa exportoval do Juhoslávie a do Československa, kde našlo majiteľa takmer 83-tisíc kusov. Napriek tomu, že auto stálo 70-tisíc korún, tak po revolúcii z našich ciest rýchlo vymizlo.

Veľký úspech malého Fiatu

Väčší úspech zaznamenal malý Fiat 126p. Bol výsledkom pokračujúcej spolupráce poľskej vlády s talianskou automobilkou. Zámer vyrábať malé metské auto vyžadoval výstavbu novej továrne, keďže kapacity FSO vo Varšave už nepostačovali. Vznikli tak nové výrobne v Tychy a v Bielsku-Białe.

Výroba však začala najprv v domácom Taliansku v roku 1972 a prvé poľské kusy boli ešte skladané z talianskych dielov. Malý Fiat stál v Československu 42-tisíc korún. Zatiaľ čo na západe bol vnímaný ako šikovné malé auto do mesta, vo východnom bloku často plnil funkciu rodinného auta.

Fiaty sa v Poľsku vyrábajú dodnes

Po viacerých modernizáciách sa ku koncu 80. rokov podarilo automobilke upraviť malucha na praktický malý hatchback s označením BIS, ktorý sa vyrábal popri klasickej verzii. Automobilku FSM na začiatku 90. rokov odkúpil Fiat. Pre 126p to však neznamenal koniec.

Zaujímavosťou je, že maluch vo výrobe prežil aj svojho nasledovníka - model Cinquecento a zažil aj "vnuka" Seicento. Tradícia malých poľských fiatov pokračuje dodnes. Už 10 rokov sa tam pre celú Európu vyrába úspešný retro Fiat 500.

Poslednú 126p vyrobili v roku 2000. Automobilka sa s úspešným maluchom rozlúčila špeciálnou 1 000 kusovou sériou Happy End. Podľa dostupných údajov sa na linkách v Taliansku, Poľsku a dokonca aj v rakúskom Steyeri vyrobilo dokopy 4 673 655 malých fiatiek.

V Poľsku sú maluchy dodnes obľúbené vďaka dostupným náhradným dielom aj jednoduchej údržbe. Na zrazoch sa objavujú aj raritné verzie kabriolet a pick-up Bombel.

Fiat 126p sa nedávno zapáčil aj americkému hercovi Tomovi Hanksovi. S autom sa nadšene fotil pri návšteve Budapešti. V Poľsku si jeho záujem o malucha všimli a vrámci charitatívnej akcie mu ho pripravili ako darček.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 423
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 634
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 14 398
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 10 197
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 7 040
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 6 746
  7. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 5 507
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 242
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 998
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 742

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prečo má charizmu len pár vyvolených. Aká je tá vaša?

Buď sa s ňou narodíte, alebo nie. Je to dar od Boha, čaro, ktoré sa nedá získať, alebo platí, že stačí dobrý tréning a charizma naskočí ako motor?

EKONOMIKA

Firmy začnú zverejňovať základný plat už v inzeráte

Povinnosť zverejňovať základnú zložku mzdy sa netýka verejnej správy.

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť

SVET

Ako Skripaľovci prežili? Šťastie, tekutiny, rýchla pomoc

Miesta v Salisbury, kde objavili novičok, budú niekoľko mesiacov čistiť.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.