Poľské Fiaty majú výročie. Vyrábali sa oveľa dlhšie, než sa plánovalo

Fiat 125p a 126p sa predávali aj v Československu.

(Zdroj: Fiat Chrysler Automobiles)

VARŠAVA. História automobilového priemyslu sa v Poľsku spája najmä s výrobou dvoch licenčných Fiatov, ktoré tento rok oslavujú 50. a 45. narodeniny. Sú nimi veľký sedan 125p a kultový model 126p prezývaný "maluch".

Továreň nazvaná Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) vznikla v novembri 1951 a prvým modelom, ktorý sa v nej vyrábal bola Warszawa M20. Auto bolo dvojčaťom sovietského GAZu M-20 Pobeda.

Masívna oblá karoséria s veľkým nosom bola po desiatich rokoch už nemoderná a situáciu nezlepšila ani verzia sedan a kombi. Vývoj nového modelu bol pre Poľsko príliš drahý, preto vláda rozhodla kúpiť licenciu zo západu.

Článok pokračuje pod video reklamou

50 rokov poľských fiatiek

Podpisom dohody s Fiatom v polovici šesťdesiatych rokov odštartovala dlhoročná výroba talianskych áut v Poľsku. Prvý Fiat 125p vyrobili v 28. októbra 1967. Mal síce na rozdiel od Warszawy modernú hranatú karosériu, ale podvozok pochádzal zo staršieho Fiatu 1300/1500.

Zatiaľ čo v Taliansku vo výrobe vydržal sedan 125 iba 5 rokov, v Poľsku schádzal z výrobnej linky 24 rokov. Automobilka FSO za ten čas vyprodukovala takmer 1,5 milióna veľkých Fiatov.

Počas výroby sa podarilo spraviť 4 000 vylepšení a vznikla aj verzia kombi a pick-up. Medzi špeciálnymi verziami bola aj predĺžená výhliadková limuzína Jamnik, v ktorej sa odviezol aj pápež Ján Pavol II.

Na konci výroby bola kvalita už dosť mizerná a konštrukcia auta značne zastaralá. Niektorí nádejní majitelia napriek čakaniu v poradovníkoch od začiatku 80. rokov si nakoniec Fiat odmietli prevziať. Objavili sa jednoducho lákavejšie ponuky.

Prečítajte si tiež: Pamätáte si ich? Aj tieto autá brázdili naše cesty v socializme

Snaha vo fabrike FSO ponúknuť modernejšie auto prišla už v roku 1978 v podobe moderného hatchbacku Polonez.

Karosériu jedného z mála rýdzo poľských áut navrhlo talianske štúdio Italdesign. Keď už to vyzeralo, že Poliaci budú schopní konkurovať aj západným automobilkám, prišlo sklamanie. Opäť neboli peniaze na nové motory a tak dostal Polonez technológiu z Fiatu 125p.

Poľský Fiat 125 ostal vo výrobe až do roku 1991. Najčastejšie sa exportoval do Juhoslávie a do Československa, kde našlo majiteľa takmer 83-tisíc kusov. Napriek tomu, že auto stálo 70-tisíc korún, tak po revolúcii z našich ciest rýchlo vymizlo.

Veľký úspech malého Fiatu

Väčší úspech zaznamenal malý Fiat 126p. Bol výsledkom pokračujúcej spolupráce poľskej vlády s talianskou automobilkou. Zámer vyrábať malé metské auto vyžadoval výstavbu novej továrne, keďže kapacity FSO vo Varšave už nepostačovali. Vznikli tak nové výrobne v Tychy a v Bielsku-Białe.

Výroba však začala najprv v domácom Taliansku v roku 1972 a prvé poľské kusy boli ešte skladané z talianskych dielov. Malý Fiat stál v Československu 42-tisíc korún. Zatiaľ čo na západe bol vnímaný ako šikovné malé auto do mesta, vo východnom bloku často plnil funkciu rodinného auta.

Fiaty sa v Poľsku vyrábajú dodnes

Po viacerých modernizáciách sa ku koncu 80. rokov podarilo automobilke upraviť malucha na praktický malý hatchback s označením BIS, ktorý sa vyrábal popri klasickej verzii. Automobilku FSM na začiatku 90. rokov odkúpil Fiat. Pre 126p to však neznamenal koniec.

Zaujímavosťou je, že maluch vo výrobe prežil aj svojho nasledovníka - model Cinquecento a zažil aj "vnuka" Seicento. Tradícia malých poľských fiatov pokračuje dodnes. Už 10 rokov sa tam pre celú Európu vyrába úspešný retro Fiat 500.

Poslednú 126p vyrobili v roku 2000. Automobilka sa s úspešným maluchom rozlúčila špeciálnou 1 000 kusovou sériou Happy End. Podľa dostupných údajov sa na linkách v Taliansku, Poľsku a dokonca aj v rakúskom Steyeri vyrobilo dokopy 4 673 655 malých fiatiek.

V Poľsku sú maluchy dodnes obľúbené vďaka dostupným náhradným dielom aj jednoduchej údržbe. Na zrazoch sa objavujú aj raritné verzie kabriolet a pick-up Bombel.

Fiat 126p sa nedávno zapáčil aj americkému hercovi Tomovi Hanksovi. S autom sa nadšene fotil pri návšteve Budapešti. V Poľsku si jeho záujem o malucha všimli a vrámci charitatívnej akcie mu ho pripravili ako darček.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 697
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 710
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 351
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 400
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 836
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 385
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 733
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 661
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 793
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 248

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.