SME

Poľské Fiaty majú výročie. Vyrábali sa oveľa dlhšie, než sa plánovalo

Fiat 125p a 126p sa predávali aj v Československu.

(Zdroj: Fiat Chrysler Automobiles)

VARŠAVA. História automobilového priemyslu sa v Poľsku spája najmä s výrobou dvoch licenčných Fiatov, ktoré tento rok oslavujú 50. a 45. narodeniny. Sú nimi veľký sedan 125p a kultový model 126p prezývaný "maluch".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Továreň nazvaná Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) vznikla v novembri 1951 a prvým modelom, ktorý sa v nej vyrábal bola Warszawa M20. Auto bolo dvojčaťom sovietského GAZu M-20 Pobeda.

Masívna oblá karoséria s veľkým nosom bola po desiatich rokoch už nemoderná a situáciu nezlepšila ani verzia sedan a kombi. Vývoj nového modelu bol pre Poľsko príliš drahý, preto vláda rozhodla kúpiť licenciu zo západu.

SkryťVypnúť reklamu

50 rokov poľských fiatiek

Podpisom dohody s Fiatom v polovici šesťdesiatych rokov odštartovala dlhoročná výroba talianskych áut v Poľsku. Prvý Fiat 125p vyrobili v 28. októbra 1967. Mal síce na rozdiel od Warszawy modernú hranatú karosériu, ale podvozok pochádzal zo staršieho Fiatu 1300/1500.

Zatiaľ čo v Taliansku vo výrobe vydržal sedan 125 iba 5 rokov, v Poľsku schádzal z výrobnej linky 24 rokov. Automobilka FSO za ten čas vyprodukovala takmer 1,5 milióna veľkých Fiatov.

Počas výroby sa podarilo spraviť 4 000 vylepšení a vznikla aj verzia kombi a pick-up. Medzi špeciálnymi verziami bola aj predĺžená výhliadková limuzína Jamnik, v ktorej sa odviezol aj pápež Ján Pavol II.

Na konci výroby bola kvalita už dosť mizerná a konštrukcia auta značne zastaralá. Niektorí nádejní majitelia napriek čakaniu v poradovníkoch od začiatku 80. rokov si nakoniec Fiat odmietli prevziať. Objavili sa jednoducho lákavejšie ponuky.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Pamätáte si ich? Aj tieto autá brázdili naše cesty v socializme Čítajte 

Snaha vo fabrike FSO ponúknuť modernejšie auto prišla už v roku 1978 v podobe moderného hatchbacku Polonez.

Karosériu jedného z mála rýdzo poľských áut navrhlo talianske štúdio Italdesign. Keď už to vyzeralo, že Poliaci budú schopní konkurovať aj západným automobilkám, prišlo sklamanie. Opäť neboli peniaze na nové motory a tak dostal Polonez technológiu z Fiatu 125p.

Poľský Fiat 125 ostal vo výrobe až do roku 1991. Najčastejšie sa exportoval do Juhoslávie a do Československa, kde našlo majiteľa takmer 83-tisíc kusov. Napriek tomu, že auto stálo 70-tisíc korún, tak po revolúcii z našich ciest rýchlo vymizlo.

Veľký úspech malého Fiatu

Väčší úspech zaznamenal malý Fiat 126p. Bol výsledkom pokračujúcej spolupráce poľskej vlády s talianskou automobilkou. Zámer vyrábať malé metské auto vyžadoval výstavbu novej továrne, keďže kapacity FSO vo Varšave už nepostačovali. Vznikli tak nové výrobne v Tychy a v Bielsku-Białe.

SkryťVypnúť reklamu

Výroba však začala najprv v domácom Taliansku v roku 1972 a prvé poľské kusy boli ešte skladané z talianskych dielov. Malý Fiat stál v Československu 42-tisíc korún. Zatiaľ čo na západe bol vnímaný ako šikovné malé auto do mesta, vo východnom bloku často plnil funkciu rodinného auta.

Fiaty sa v Poľsku vyrábajú dodnes

Po viacerých modernizáciách sa ku koncu 80. rokov podarilo automobilke upraviť malucha na praktický malý hatchback s označením BIS, ktorý sa vyrábal popri klasickej verzii. Automobilku FSM na začiatku 90. rokov odkúpil Fiat. Pre 126p to však neznamenal koniec.

Zaujímavosťou je, že maluch vo výrobe prežil aj svojho nasledovníka - model Cinquecento a zažil aj "vnuka" Seicento. Tradícia malých poľských fiatov pokračuje dodnes. Už 10 rokov sa tam pre celú Európu vyrába úspešný retro Fiat 500.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poslednú 126p vyrobili v roku 2000. Automobilka sa s úspešným maluchom rozlúčila špeciálnou 1 000 kusovou sériou Happy End. Podľa dostupných údajov sa na linkách v Taliansku, Poľsku a dokonca aj v rakúskom Steyeri vyrobilo dokopy 4 673 655 malých fiatiek.

V Poľsku sú maluchy dodnes obľúbené vďaka dostupným náhradným dielom aj jednoduchej údržbe. Na zrazoch sa objavujú aj raritné verzie kabriolet a pick-up Bombel.

Fiat 126p sa nedávno zapáčil aj americkému hercovi Tomovi Hanksovi. S autom sa nadšene fotil pri návšteve Budapešti. V Poľsku si jeho záujem o malucha všimli a vrámci charitatívnej akcie mu ho pripravili ako darček.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 602
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 508
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 165
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 473
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 316
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 267
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu