SME

Rok 2003: Dzurinda: Slovensko získalo ďalšiu lokomotívu

Aktuálne na Slovensku prebieha výroba v troch automobilkách. Tie spolu vyprodukujú vyše milióna áut ročne.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

„Slovensko získalo investíciu desaťročia,“ písalo sa v denníku SME vo štvrtok 16. januára 2003. Francúzsky automobilový koncern PSA Peugeot Citroën si vtedy vybral Trnavu ako lokalitu na vybudovanie nového závodu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako dôvody sa uvádzali kvalitná pracovná sila a infraštruktúra. „Slovensko získalo lokomotívu,“ vyhlásil vtedajší premiér Mikuláš Dzurinda. O investícii desaťročia hovoril minister hospodárstva Róbert Nemcsics.

O týždeň neskôr podpísal koncern PSA so Slovenskom a mestom Trnava zmluvu o spolupráci. Ešte v ten rok prebehol výkup 237 hektárov pozemkov, prvé autá vyšli z továrne v roku 2006.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Príchod sme si zaplatili

Spoločnosť PSA neprišla zadarmo. Vláda jej v rokoch 2003-2004 poskytla investičný stimul vo výške približne piatich miliárd korún (166 miliónov eur). Tento rok automobilke schválili úľavy na ďalších desať rokov spolu vo výške 18,6 milióna eur.

Koncern plánoval na Slovensku vytvoriť 3500 pracovných miest, po pridaní štvrtej pracovnej zmeny v roku 2017 automobilka zamestnáva 4300 ľudí.

Vo fabrike sa vyrábali štyri modely – Peugeot 207 (2006 - 2012), Citorën C3 Picasso (2009 – 2017) a aktuálne sa tu vyrába Peugeot 208 (od roku 2012) a Citroën C3 (od roku 2016).

V roku 2016 automobilka hovorila o tom, že trnavský závod rozšíri o motoráreň, v ktorej by sa vyrábali 1,2-litrové benzínové trojvalce. V novembri tohto roka automobilka od plánu ustúpila s tým, že v Trnave radšej pripraví výrobu elektromobilov. Prvé kusy by mali z linky zísť v roku 2019 alebo 2020.

SkryťVypnúť reklamu

Viac ako milión áut ročne

Aktuálne na Slovensku prebieha výroba v troch automobilkách. Tie spolu vyprodukujú vyše milióna áut ročne, asi tridsať percent pochádza z Trnavy zo závodu PSA Peugeot Citroën. Na Slovensku sa v prepočte na obyvateľa vyrába najviac áut na celom svete.

Štrvrtá automobilka Jaguar Land Rover chce spustiť výrobu vo fabrike v Nitre na budúci rok.

Združenie automobilového priemyslu hovorí, že slovenské automobilky zamestnávajú viac ako 130-tisíc ľudí a priamo či nepriamo ovplyvňujú ďalších 250-tisíc pracovných miest. Autá generujú až 44 percent HDP z celkovej priemyselnej výroby.

Peugeot

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  3. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  4. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  5. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  6. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  7. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  8. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  3. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  5. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  7. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  8. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 838
  2. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 5 486
  3. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 4 921
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 791
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 257
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 4 181
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025 3 290
  8. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 1 947
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Irena Šimuneková: Liptovská Mara – dediny, ktoré pohltila voda
  2. Štefan Šturdzík: Falošnosť je " pomôcka " politikov na uskutočnenie " svojích plánov ".
  3. Miroslav Ferkl: Ficove Sako
  4. Andrea Bérešová: Doma v záhrade 10/2025
  5. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  6. Martin Bača: Ubytovacie útrapy
  7. Dávid Polák: Ezolát
  8. Pavol Burda: Exkomunikácia Smeru z rodiny európskych socialistov – ďalší zdvihnutý varovný prst pred (seba) dehumanizáciou
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 184
  2. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 608
  3. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 10 169
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 8 160
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 940
  6. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 7 186
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 502
  8. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 5 848
  1. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  3. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  4. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  5. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  6. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  7. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  8. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
SkryťZatvoriť reklamu