Dizajnér Kabaň pre SME: BMW má typické prvky, no musím vymyslieť nové

Byť neúspešný v Číne je pre každú značku problém, hovorí nový dizajnér BMW.

Dizajnér BMW Jozef Kabaň.Dizajnér BMW Jozef Kabaň.(Zdroj: Michael Kasarda)

Z autosalónu v Ženeve od redaktora denníka SME Michaela Kasardu

Jozef Kabaň (45) je slovenský automobilový dizajnér. Narodil sa vo Vavrečke na Orave, študoval dizajn vozidiel na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a na Royal College of Art v Londýne. Počas štúdia sa už zamestnal v koncerne Volkswagen, kde pracoval pre rôzne značky.

Preslávil sa ako dizajnér superšportového auta Bugatti Veyron, neskôr ako šéfdizajnér značky Škoda, v ktorej je zodpovedný za dizajn celého súčasného portfólia. Vo februári minulého roku mníchovská automobilka BMW ohlásila, že Jozef Kabaň sa stane dizajnérom zodpovedným za autá tejto značky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Stali ste sa šéfdizajnérom prémiovej značky BMW. Čo máte momentálne na práci?

Do BMW som prišiel s tým, že som za sebou nechal 25 rokov nádherného obdobia v iných značkách jedného koncernu (pracoval pre koncern Volkswagen, pozn. red.). To sa sa vo viacerých spôsoboch líši od štyroch značiek, pre ktoré som pracoval dovtedy.

V BMW nemám len zachovať kontinuitu jeho súčasného dizajnu, ale aj nastaviť nový smer. To bude moja hlavná úloha.

Prečítajte si tiež: Z Vavrečky až do Mníchova. Ako sa Jozef Kabaň stal dizajnérom BMW

V Škode ste sa preslávili svojím rukopisom. Ako sa dá váš rukopis preniesť z jedného koncernu do iného?

Sám som zvedavý, keďže je predčasné hovoriť, ako sa tieto veci vyvinú. Nie je to len o rukopise, výsledný dizajn auta odráža aj históriu značky, kultúru, tím ľudí, ktorí pre značku pracujú a procesy, ktorými sa riadia.

Pre BMW teraz musím zostaviť nový rukopis, novú dizajnovú etapu. Mám určitý názor na ich estetiku, ale tým, že som predtým pracoval pre štyri rôzne značky, sa už na to pozerám inak.

Koľko voľnosti ste v rámci vašej práce dostali?

Zatiaľ spoznávam firemnú kultúru, ľudí, procesy, ktorými sa firma riadi. Prvé mesiace človek investuje hlavne do spoznávania systému, pretože ho čaká obrovské veľké množstvo informácií.

Neskôr bude záležať na mne, koľko si tej voľnosti vezmem. Plánujem nájsť tú správnu cestu tak, aby boli obe strany spokojné.

Aký bol nástup?

Bol veľmi príjemný. Ľudia, ktorých som stretol, mi zmenu veľmi uľahčili, bolo to veľmi profesionálne. BMW som poznal zvonku, keďže si o značke človek niečo prečíta, vidí autá na cestách, no je iné je zistiť, ako značka funguje vovnútri.

Čím sa však človek lepšie zorientuje, tým lepšie to môže využiť pre svoje ďalšie kroky.

BMW má množstvo typických dizajnových prvkov - štyri predné svetlá, maska chladiča v tvare ľadvín a ďalšie, ktoré ste v Škodovke sám vytvárali. Cítite, že by vás obmedzovali?

Je to relatívne. Silné, ikonické, prvky BMW doprevádzajú značku už dlhšiu dobu. Aj na ne sa dá pozerať z dvoch strán. Na jednej strane je to výhoda, že mám niečo, o čom viem, že na tom značke záleží.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C59H9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C59H9 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  3. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  4. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  5. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  6. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  7. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  8. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo
  1. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  2. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  3. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. V Tescu vlani zákazníci nakúpili až 700 miliónov sl. potravín
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  8. OMV ponúka kávu so sebou aj do opakovane použiteľných pohárov
  9. Pojistným podvodům při nehodě zabráníte s kamerou MiVue 733 WiFi
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 445
  2. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 22 553
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 000
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 17 007
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 14 460
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 11 633
  7. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 6 853
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 5 749
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 5 648
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 4 057

Téma: Automobilový dizajn


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autosalón Ženeva 2018, BMW, Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Sonata

Opel sa vracia do Ruska, Peugeot po 30 rokoch do USA

Automobilky nechcú byť závislé od európskeho trhu.

Nová Mazda 3 dorazila na Slovensko, vyskúšali sme ju

Dobre žehlí nerovnosti aj s tuhou zadnou nápravou.

Mazda 3

James Bond nebude vytvárať emisie, dostane elektrický Aston Martin

Rapide E by mal vzniknúť len v 155-kusovej sérii.

Aston Martin Rapide E
Horský priechod Donovaly je neprejazdný.