Z autosalónu v Ženeve od redaktora denníka SME Michaela Kasardu
Jozef Kabaň (45) je slovenský automobilový dizajnér. Narodil sa vo Vavrečke na Orave, študoval dizajn vozidiel na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a na Royal College of Art v Londýne. Počas štúdia sa už zamestnal v koncerne Volkswagen, kde pracoval pre rôzne značky.
Preslávil sa ako dizajnér superšportového auta Bugatti Veyron, neskôr ako šéfdizajnér značky Škoda, v ktorej je zodpovedný za dizajn celého súčasného portfólia. Vo februári minulého roku mníchovská automobilka BMW ohlásila, že Jozef Kabaň sa stane dizajnérom zodpovedným za autá tejto značky.
Stali ste sa šéfdizajnérom prémiovej značky BMW. Čo máte momentálne na práci?
Do BMW som prišiel s tým, že som za sebou nechal 25 rokov nádherného obdobia v iných značkách jedného koncernu (pracoval pre koncern Volkswagen, pozn. red.). To sa sa vo viacerých spôsoboch líši od štyroch značiek, pre ktoré som pracoval dovtedy.
V BMW nemám len zachovať kontinuitu jeho súčasného dizajnu, ale aj nastaviť nový smer. To bude moja hlavná úloha.

V Škode ste sa preslávili svojím rukopisom. Ako sa dá váš rukopis preniesť z jedného koncernu do iného?
Sám som zvedavý, keďže je predčasné hovoriť, ako sa tieto veci vyvinú. Nie je to len o rukopise, výsledný dizajn auta odráža aj históriu značky, kultúru, tím ľudí, ktorí pre značku pracujú a procesy, ktorými sa riadia.
Pre BMW teraz musím zostaviť nový rukopis, novú dizajnovú etapu. Mám určitý názor na ich estetiku, ale tým, že som predtým pracoval pre štyri rôzne značky, sa už na to pozerám inak.
Koľko voľnosti ste v rámci vašej práce dostali?
Zatiaľ spoznávam firemnú kultúru, ľudí, procesy, ktorými sa firma riadi. Prvé mesiace človek investuje hlavne do spoznávania systému, pretože ho čaká obrovské veľké množstvo informácií.
Neskôr bude záležať na mne, koľko si tej voľnosti vezmem. Plánujem nájsť tú správnu cestu tak, aby boli obe strany spokojné.

Aký bol nástup?
Bol veľmi príjemný. Ľudia, ktorých som stretol, mi zmenu veľmi uľahčili, bolo to veľmi profesionálne. BMW som poznal zvonku, keďže si o značke človek niečo prečíta, vidí autá na cestách, no je iné je zistiť, ako značka funguje vovnútri.
Čím sa však človek lepšie zorientuje, tým lepšie to môže využiť pre svoje ďalšie kroky.
BMW má množstvo typických dizajnových prvkov - štyri predné svetlá, maska chladiča v tvare ľadvín a ďalšie, ktoré ste v Škodovke sám vytvárali. Cítite, že by vás obmedzovali?
Je to relatívne. Silné, ikonické, prvky BMW doprevádzajú značku už dlhšiu dobu. Aj na ne sa dá pozerať z dvoch strán. Na jednej strane je to výhoda, že mám niečo, o čom viem, že na tom značke záleží.