Dizajnér Kabaň pre SME: BMW má typické prvky, no musím vymyslieť nové

Byť neúspešný v Číne je pre každú značku problém, hovorí nový dizajnér BMW.

Dizajnér BMW Jozef Kabaň.(Zdroj: Michael Kasarda)

Z autosalónu v Ženeve od redaktora denníka SME Michaela Kasardu

Jozef Kabaň (45) je slovenský automobilový dizajnér. Narodil sa vo Vavrečke na Orave, študoval dizajn vozidiel na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a na Royal College of Art v Londýne. Počas štúdia sa už zamestnal v koncerne Volkswagen, kde pracoval pre rôzne značky.

Preslávil sa ako dizajnér superšportového auta Bugatti Veyron, neskôr ako šéfdizajnér značky Škoda, v ktorej je zodpovedný za dizajn celého súčasného portfólia. Vo februári minulého roku mníchovská automobilka BMW ohlásila, že Jozef Kabaň sa stane dizajnérom zodpovedným za autá tejto značky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Stali ste sa šéfdizajnérom prémiovej značky BMW. Čo máte momentálne na práci?

Do BMW som prišiel s tým, že som za sebou nechal 25 rokov nádherného obdobia v iných značkách jedného koncernu (pracoval pre koncern Volkswagen, pozn. red.). To sa sa vo viacerých spôsoboch líši od štyroch značiek, pre ktoré som pracoval dovtedy.

V BMW nemám len zachovať kontinuitu jeho súčasného dizajnu, ale aj nastaviť nový smer. To bude moja hlavná úloha.

Prečítajte si tiež: Z Vavrečky až do Mníchova. Ako sa Jozef Kabaň stal dizajnérom BMW

V Škode ste sa preslávili svojím rukopisom. Ako sa dá váš rukopis preniesť z jedného koncernu do iného?

Sám som zvedavý, keďže je predčasné hovoriť, ako sa tieto veci vyvinú. Nie je to len o rukopise, výsledný dizajn auta odráža aj históriu značky, kultúru, tím ľudí, ktorí pre značku pracujú a procesy, ktorými sa riadia.

Pre BMW teraz musím zostaviť nový rukopis, novú dizajnovú etapu. Mám určitý názor na ich estetiku, ale tým, že som predtým pracoval pre štyri rôzne značky, sa už na to pozerám inak.

Koľko voľnosti ste v rámci vašej práce dostali?

Zatiaľ spoznávam firemnú kultúru, ľudí, procesy, ktorými sa firma riadi. Prvé mesiace človek investuje hlavne do spoznávania systému, pretože ho čaká obrovské veľké množstvo informácií.

Neskôr bude záležať na mne, koľko si tej voľnosti vezmem. Plánujem nájsť tú správnu cestu tak, aby boli obe strany spokojné.

Aký bol nástup?

Bol veľmi príjemný. Ľudia, ktorých som stretol, mi zmenu veľmi uľahčili, bolo to veľmi profesionálne. BMW som poznal zvonku, keďže si o značke človek niečo prečíta, vidí autá na cestách, no je iné je zistiť, ako značka funguje vovnútri.

Čím sa však človek lepšie zorientuje, tým lepšie to môže využiť pre svoje ďalšie kroky.

BMW má množstvo typických dizajnových prvkov - štyri predné svetlá, maska chladiča v tvare ľadvín a ďalšie, ktoré ste v Škodovke sám vytvárali. Cítite, že by vás obmedzovali?

Je to relatívne. Silné, ikonické, prvky BMW doprevádzajú značku už dlhšiu dobu. Aj na ne sa dá pozerať z dvoch strán. Na jednej strane je to výhoda, že mám niečo, o čom viem, že na tom značke záleží.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C59H9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C59H9 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  4. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  5. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  6. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  10. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  1. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  5. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  6. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  7. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  8. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  9. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  10. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 16 409
  2. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 12 418
  3. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 10 365
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 174
  5. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 7 292
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 6 991
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 4 868
  8. Jedli ste už ružovú čokoládu? 4 510
  9. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 4 474
  10. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 2 618

Téma: Automobilový dizajn


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autosalón Ženeva 2018, BMW, Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Selfie fotky pre Zsuzsovú si mal Glváč robiť aj z parlamentu

Glváč tvrdí, že s obvinenou komunikoval cez prostredníka.

Neprehliadnite tiež

Podcast Za volantom

Za volantom: Ako bude vyzerať doprava v Bratislave od februára

Vodičov v hlavnom meste čakajú obmedzenia.