SME
Nedeľa, 4. december, 2022 | Meniny má Barbora, Barbara

Dizajnér Kabaň pre SME: BMW má typické prvky, no musím vymyslieť nové

Byť neúspešný v Číne je pre každú značku problém, hovorí nový dizajnér BMW.

Dizajnér BMW Jozef Kabaň.Dizajnér BMW Jozef Kabaň. (Zdroj: Michael Kasarda)

Z autosalónu v Ženeve od redaktora denníka SME Michaela Kasardu

Jozef Kabaň (45) je slovenský automobilový dizajnér. Narodil sa vo Vavrečke na Orave, študoval dizajn vozidiel na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a na Royal College of Art v Londýne. Počas štúdia sa už zamestnal v koncerne Volkswagen, kde pracoval pre rôzne značky.

Preslávil sa ako dizajnér superšportového auta Bugatti Veyron, neskôr ako šéfdizajnér značky Škoda, v ktorej je zodpovedný za dizajn celého súčasného portfólia. Vo februári minulého roku mníchovská automobilka BMW ohlásila, že Jozef Kabaň sa stane dizajnérom zodpovedným za autá tejto značky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stali ste sa šéfdizajnérom prémiovej značky BMW. Čo máte momentálne na práci?

Do BMW som prišiel s tým, že som za sebou nechal 25 rokov nádherného obdobia v iných značkách jedného koncernu (pracoval pre koncern Volkswagen, pozn. red.). To sa sa vo viacerých spôsoboch líši od štyroch značiek, pre ktoré som pracoval dovtedy.

V BMW nemám len zachovať kontinuitu jeho súčasného dizajnu, ale aj nastaviť nový smer. To bude moja hlavná úloha.

Prečítajte si tiež: Z Vavrečky až do Mníchova. Ako sa Jozef Kabaň stal dizajnérom BMW Čítajte 

V Škode ste sa preslávili svojím rukopisom. Ako sa dá váš rukopis preniesť z jedného koncernu do iného?

Sám som zvedavý, keďže je predčasné hovoriť, ako sa tieto veci vyvinú. Nie je to len o rukopise, výsledný dizajn auta odráža aj históriu značky, kultúru, tím ľudí, ktorí pre značku pracujú a procesy, ktorými sa riadia.

SkryťVypnúť reklamu

Pre BMW teraz musím zostaviť nový rukopis, novú dizajnovú etapu. Mám určitý názor na ich estetiku, ale tým, že som predtým pracoval pre štyri rôzne značky, sa už na to pozerám inak.

Koľko voľnosti ste v rámci vašej práce dostali?

Zatiaľ spoznávam firemnú kultúru, ľudí, procesy, ktorými sa firma riadi. Prvé mesiace človek investuje hlavne do spoznávania systému, pretože ho čaká obrovské veľké množstvo informácií.

Neskôr bude záležať na mne, koľko si tej voľnosti vezmem. Plánujem nájsť tú správnu cestu tak, aby boli obe strany spokojné.

Aký bol nástup?

Bol veľmi príjemný. Ľudia, ktorých som stretol, mi zmenu veľmi uľahčili, bolo to veľmi profesionálne. BMW som poznal zvonku, keďže si o značke človek niečo prečíta, vidí autá na cestách, no je iné je zistiť, ako značka funguje vovnútri.

SkryťVypnúť reklamu

Čím sa však človek lepšie zorientuje, tým lepšie to môže využiť pre svoje ďalšie kroky.

BMW má množstvo typických dizajnových prvkov - štyri predné svetlá, maska chladiča v tvare ľadvín a ďalšie, ktoré ste v Škodovke sám vytvárali. Cítite, že by vás obmedzovali?

Je to relatívne. Silné, ikonické, prvky BMW doprevádzajú značku už dlhšiu dobu. Aj na ne sa dá pozerať z dvoch strán. Na jednej strane je to výhoda, že mám niečo, o čom viem, že na tom značke záleží.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  2. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  3. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  4. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  5. Mikuláš prinesie plné vrece prekvapení aj v novej rodinnej telke
  6. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj
  7. Konečne moderná životná poisťovňa bez nepríjemných prekvapení
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás
  2. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého
  3. V dôsledku nadmerného užívania alkoholu umiera čoraz viac ľudí
  4. Ikonický projekt Metropolis vyhral CIJ Awards
  5. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to
  6. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie
  7. dm a jej zákazníci podporili inštaláciu fotovoltických panelov
  8. Zimná ríša divov Maďarska
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 13 003
  2. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 9 202
  3. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 6 573
  4. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 2 824
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 410
  6. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 072
  7. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 1 715
  8. Deti potrebujú rodinu na optimálny vývoj 1 625
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec
Honda Civic Type R

Hot hatche sú čoraz drahšie pre vysoké emisie.


1. dec

Blogy SME

  1. Matej Farkas: Muž z Hradného kopca
  2. Štefan Vidlár: Huj, Duj, Luj
  3. Ivan Mlynár: Falošný recept na spásu Róberta Fica od pána dekana.
  4. Martin Sústrik: Čínska výchova
  5. Tomáš Vodvářka: Setkání - adventní příběh
  6. Martin Plesch: A čo učitelia a vedci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  8. Štefan Vidlár: Valící sa podpory (Rolling Contributions)
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 246 929
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 6 350
  3. Jana Melišová: V závoji hmly 4 187
  4. Mária Križanová: Matematika a matikári. 3 668
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 2 733
  6. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 2 696
  7. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 2 611
  8. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 2 188
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  2. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  3. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  5. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  6. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  8. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
SkryťZatvoriť reklamu