Dizajnér Kabaň pre SME: BMW má typické prvky, no musím vymyslieť nové

Byť neúspešný v Číne je pre každú značku problém, hovorí nový dizajnér BMW.

Dizajnér BMW Jozef Kabaň.(Zdroj: Michael Kasarda)

Z autosalónu v Ženeve od redaktora denníka SME Michaela Kasardu

Jozef Kabaň (45) je slovenský automobilový dizajnér. Narodil sa vo Vavrečke na Orave, študoval dizajn vozidiel na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a na Royal College of Art v Londýne. Počas štúdia sa už zamestnal v koncerne Volkswagen, kde pracoval pre rôzne značky.

Preslávil sa ako dizajnér superšportového auta Bugatti Veyron, neskôr ako šéfdizajnér značky Škoda, v ktorej je zodpovedný za dizajn celého súčasného portfólia. Vo februári minulého roku mníchovská automobilka BMW ohlásila, že Jozef Kabaň sa stane dizajnérom zodpovedným za autá tejto značky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Stali ste sa šéfdizajnérom prémiovej značky BMW. Čo máte momentálne na práci?

Do BMW som prišiel s tým, že som za sebou nechal 25 rokov nádherného obdobia v iných značkách jedného koncernu (pracoval pre koncern Volkswagen, pozn. red.). To sa sa vo viacerých spôsoboch líši od štyroch značiek, pre ktoré som pracoval dovtedy.

V BMW nemám len zachovať kontinuitu jeho súčasného dizajnu, ale aj nastaviť nový smer. To bude moja hlavná úloha.

Prečítajte si tiež: Z Vavrečky až do Mníchova. Ako sa Jozef Kabaň stal dizajnérom BMW

V Škode ste sa preslávili svojím rukopisom. Ako sa dá váš rukopis preniesť z jedného koncernu do iného?

Sám som zvedavý, keďže je predčasné hovoriť, ako sa tieto veci vyvinú. Nie je to len o rukopise, výsledný dizajn auta odráža aj históriu značky, kultúru, tím ľudí, ktorí pre značku pracujú a procesy, ktorými sa riadia.

Pre BMW teraz musím zostaviť nový rukopis, novú dizajnovú etapu. Mám určitý názor na ich estetiku, ale tým, že som predtým pracoval pre štyri rôzne značky, sa už na to pozerám inak.

Koľko voľnosti ste v rámci vašej práce dostali?

Zatiaľ spoznávam firemnú kultúru, ľudí, procesy, ktorými sa firma riadi. Prvé mesiace človek investuje hlavne do spoznávania systému, pretože ho čaká obrovské veľké množstvo informácií.

Neskôr bude záležať na mne, koľko si tej voľnosti vezmem. Plánujem nájsť tú správnu cestu tak, aby boli obe strany spokojné.

Aký bol nástup?

Bol veľmi príjemný. Ľudia, ktorých som stretol, mi zmenu veľmi uľahčili, bolo to veľmi profesionálne. BMW som poznal zvonku, keďže si o značke človek niečo prečíta, vidí autá na cestách, no je iné je zistiť, ako značka funguje vovnútri.

Čím sa však človek lepšie zorientuje, tým lepšie to môže využiť pre svoje ďalšie kroky.

BMW má množstvo typických dizajnových prvkov - štyri predné svetlá, maska chladiča v tvare ľadvín a ďalšie, ktoré ste v Škodovke sám vytvárali. Cítite, že by vás obmedzovali?

Je to relatívne. Silné, ikonické, prvky BMW doprevádzajú značku už dlhšiu dobu. Aj na ne sa dá pozerať z dvoch strán. Na jednej strane je to výhoda, že mám niečo, o čom viem, že na tom značke záleží.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C59H9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C59H9 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 450
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 860
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 167
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 144
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 7 248
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 949
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 466
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 673
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 822
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 147

Téma: Automobilový dizajn


Článok je zaradený aj do ďalších tém Autosalón Ženeva 2018, BMW, Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan vysvetlil, prečo správu o rozchode oznámil počas Tour

Reagoval na vymyslený anonymný list.

Neprehliadnite tiež

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.

Kia začala v Žiline vyrábať prvé elektrifikované auto

Nový je motor, dizajn, volant aj výbava