SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Fiat 128, ktorý určoval automobilové trendy, oslavuje päťdesiatku

V roku 1970 získal titul Auto roka.

Fiat 128 Rally (1972-1974)Fiat 128 Rally (1972-1974) (Zdroj: Fiat)

RÍM, PRAHA. Talianska továreň Fiat predstavila pred polstoročím automobil, ktorý predbehol konkurenciu a ukázal, akým smerom sa bude uberať automobilový priemysel v ďalších dekádach.

Model 128, ktorého uvedenie od 29. marca 1969 sprevádzala mohutná televízna aj rozhlasová reklama, totiž ponúkol vpredu naprieč uložený motor, poháňajúci predné kolesá. A to v čase, keď väčšina konkurencie stále trvala na klasickom poňatí s motorom vpredu a pohonom zadnej nápravy.

Za vývoj "stodvadsaťosmičky", ktorá vo výrobnom programe nahradila už trochu obstarožný Fiat 1100, zodpovedal šéfinžinier Dante Giacosa a výraznú úlohu zohral tiež konštruktér pohonnej jednotky Aurelio Lampredi.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Úplne nová tisícstovka s rozvodom OHC poháňaným ozubeným remeňom dostala hliníkovú hlavu alebo nastavovanie ventilovej vôle podložkami. Vďaka umiestneniu motora naprieč mal tiež Fiat 128 ako jeden z prvých veľkosériových automobilov elektricky poháňaný ventilátor chladiča.

Od vylepšení k titulu Auto roka 1970

Taliani síce neprišli ako prví s riešením "všetko vpredu" - už medzi vojnami sa vyrábal Citröen Traction Avant - ani uložením motora s prevodovkou vpredu naprieč - podobné riešenie použil o desať rokov skôr Alec Issigonis pre svoje Mini.

Pri Fiate 128 sa však konštruktérom z Turína podarilo dotiahnúť túto koncepciu takmer k dokonalosti.

Nový fiat bol v porovnaní s konkurenciou svižný, vďaka chýbajúcemu tunelu pre hriadeľ tiež ponúkal pri kompaktných rozmeroch pomerne veľkorysý vnútorný priestor.

Skryť Vypnúť reklamu

Giacosa, ktorý sa preslávil prácou na Fiate 600 a 500, mohol pri navrhovaní modelu 128 vychádzať so skúseností, ktoré taliansky koncern nazbieral u sesterskej značky Autobianchi.

Prečítajte si tiež: Fiat Tipo má 30 rokov. Preslávila ho moderná technika aj rýchla korózia Čítajte 

Tá už od roku 1963 vyrábala malú Primulu, na ktorej si Turínska automobilka vyskúšala naprieč umiestnený motor s pripojenou prevodovkou aj s tým súvisiace rôzne dlhé hnacie hriadele.

Malý sedan bol pritom nadmieru úspešný, v ankete o európske Auto roka sa v roku 1965 umiestnil na druhom mieste.

Ešte lepšie sa však v roku 1970 viedlo Fiatu 128, ktorý európski motoristickí novinári vyhlásili najlepším vozidlom roka. Druhé vtedy skončilo Autobianchi A112 (menší "bratranec" z talianskeho koncernu, používajúci rovnakú techniku), tretie miesto potom patrilo Renaultu 12, ktorý sa stal predlohou pre dlhovekú rumunskú Daciu 1300.

Skryť Vypnúť reklamu

Dlhý život v rôznych podobách

Dlhá kariéra čakala aj na "stodvadsaťosmičku" , ktorá sa okrem rodného Talianska zaslúžila o motorizáciu rady ďalších krajín nielen v Európe, ale aj Amerike či Afrike.

V Taliansku sa Fiat 128 prvej generácie (podľa dobovej reklamy to bol automobil, ktorý pre súkromné ​​jazdy využíval aj slávny Enzo Ferrari), vyrábal do roku 1976. Potom prišla na trh modernizovaná verzia, ktorá sa odlišovala napríklad hranatými svetlami, plastovými nárazníkmi a palubnou doskou.

Okrem štvordverového sedanu sa vyrábalo aj trojdverové kombi Familiare (po modernizácii Panorama) alebo dvojdverová verzia Rally. Vedľa tisícstovky sa pod kapotou objavil aj väčší motor s objemom 1290 kubíkov.

Technika z modelu 128 sa objavila aj vo dvojici úspešných športových vozidiel. Prvé, konzervatívnejšie pôsobiace, sa volalo Fiat 128 Coupé (neskôr dostalo výklopný zadok a názov Fiat 128 3P).

Skryť Vypnúť reklamu

Motor a ďalšie mechanické časti používal tiež exoticky pôsobiaci Fiat X1 / 9 s motorom umiestneným uprostred, ktorý sa v továrňach Fiat a neskôr Bertone vyrábal až do roku 1989. Pôvodnú "stodvadsaťosmičku" tak športiak úspešný aj v Spojených štátoch prežil o šesť rokov.

Prečítajte si tiež: Malý Fiat 500 oslavuje šesťdesiatku vo veľkom Čítajte 

Ešte dlhšia kariéra čakala Fiat 128 a odvodené modely v Južnej Amerike alebo Juhoslávii, respektíve Srbsku. V Argentíne, kde vznikalo aj v Európe neznáme päťdverové kombi, však skončili s výrobou na začiatku 90. rokov.

Srbská továreň Zastava produkovala päťdverový hatchback, predstavený v roku 1971, až do roku 2003. Srbi naviac vyrábali aj menšie množstvo verzií sedan, ktoré prakticky do konca výroby modelu s výklopnou zadnou časťou vyvážali na montáž do Egypta.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 005
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 142
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 900
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 712
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 705
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 525
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 201
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 493
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 278
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 096
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: História

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
história
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L