SME
Pondelok, 29. máj, 2023 | Meniny má Vilma
reklama

Fiat 128, ktorý určoval automobilové trendy, oslavuje päťdesiatku

V roku 1970 získal titul Auto roka.

Fiat 128 Rally (1972-1974)Fiat 128 Rally (1972-1974) (Zdroj: Fiat)

RÍM, PRAHA. Talianska továreň Fiat predstavila pred polstoročím automobil, ktorý predbehol konkurenciu a ukázal, akým smerom sa bude uberať automobilový priemysel v ďalších dekádach.

Model 128, ktorého uvedenie od 29. marca 1969 sprevádzala mohutná televízna aj rozhlasová reklama, totiž ponúkol vpredu naprieč uložený motor, poháňajúci predné kolesá. A to v čase, keď väčšina konkurencie stále trvala na klasickom poňatí s motorom vpredu a pohonom zadnej nápravy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za vývoj "stodvadsaťosmičky", ktorá vo výrobnom programe nahradila už trochu obstarožný Fiat 1100, zodpovedal šéfinžinier Dante Giacosa a výraznú úlohu zohral tiež konštruktér pohonnej jednotky Aurelio Lampredi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Úplne nová tisícstovka s rozvodom OHC poháňaným ozubeným remeňom dostala hliníkovú hlavu alebo nastavovanie ventilovej vôle podložkami. Vďaka umiestneniu motora naprieč mal tiež Fiat 128 ako jeden z prvých veľkosériových automobilov elektricky poháňaný ventilátor chladiča.

Od vylepšení k titulu Auto roka 1970

Taliani síce neprišli ako prví s riešením "všetko vpredu" - už medzi vojnami sa vyrábal Citröen Traction Avant - ani uložením motora s prevodovkou vpredu naprieč - podobné riešenie použil o desať rokov skôr Alec Issigonis pre svoje Mini.

Pri Fiate 128 sa však konštruktérom z Turína podarilo dotiahnúť túto koncepciu takmer k dokonalosti.

Nový fiat bol v porovnaní s konkurenciou svižný, vďaka chýbajúcemu tunelu pre hriadeľ tiež ponúkal pri kompaktných rozmeroch pomerne veľkorysý vnútorný priestor.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Giacosa, ktorý sa preslávil prácou na Fiate 600 a 500, mohol pri navrhovaní modelu 128 vychádzať so skúseností, ktoré taliansky koncern nazbieral u sesterskej značky Autobianchi.

Prečítajte si tiež: Fiat Tipo má 30 rokov. Preslávila ho moderná technika aj rýchla korózia Čítajte 

Tá už od roku 1963 vyrábala malú Primulu, na ktorej si Turínska automobilka vyskúšala naprieč umiestnený motor s pripojenou prevodovkou aj s tým súvisiace rôzne dlhé hnacie hriadele.

Malý sedan bol pritom nadmieru úspešný, v ankete o európske Auto roka sa v roku 1965 umiestnil na druhom mieste.

Ešte lepšie sa však v roku 1970 viedlo Fiatu 128, ktorý európski motoristickí novinári vyhlásili najlepším vozidlom roka. Druhé vtedy skončilo Autobianchi A112 (menší "bratranec" z talianskeho koncernu, používajúci rovnakú techniku), tretie miesto potom patrilo Renaultu 12, ktorý sa stal predlohou pre dlhovekú rumunskú Daciu 1300.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dlhý život v rôznych podobách

Dlhá kariéra čakala aj na "stodvadsaťosmičku" , ktorá sa okrem rodného Talianska zaslúžila o motorizáciu rady ďalších krajín nielen v Európe, ale aj Amerike či Afrike.

V Taliansku sa Fiat 128 prvej generácie (podľa dobovej reklamy to bol automobil, ktorý pre súkromné ​​jazdy využíval aj slávny Enzo Ferrari), vyrábal do roku 1976. Potom prišla na trh modernizovaná verzia, ktorá sa odlišovala napríklad hranatými svetlami, plastovými nárazníkmi a palubnou doskou.

Okrem štvordverového sedanu sa vyrábalo aj trojdverové kombi Familiare (po modernizácii Panorama) alebo dvojdverová verzia Rally. Vedľa tisícstovky sa pod kapotou objavil aj väčší motor s objemom 1290 kubíkov.

Technika z modelu 128 sa objavila aj vo dvojici úspešných športových vozidiel. Prvé, konzervatívnejšie pôsobiace, sa volalo Fiat 128 Coupé (neskôr dostalo výklopný zadok a názov Fiat 128 3P).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Motor a ďalšie mechanické časti používal tiež exoticky pôsobiaci Fiat X1 / 9 s motorom umiestneným uprostred, ktorý sa v továrňach Fiat a neskôr Bertone vyrábal až do roku 1989. Pôvodnú "stodvadsaťosmičku" tak športiak úspešný aj v Spojených štátoch prežil o šesť rokov.

Prečítajte si tiež: Malý Fiat 500 oslavuje šesťdesiatku vo veľkom Čítajte 

Ešte dlhšia kariéra čakala Fiat 128 a odvodené modely v Južnej Amerike alebo Juhoslávii, respektíve Srbsku. V Argentíne, kde vznikalo aj v Európe neznáme päťdverové kombi, však skončili s výrobou na začiatku 90. rokov.

Srbská továreň Zastava produkovala päťdverový hatchback, predstavený v roku 1971, až do roku 2003. Srbi naviac vyrábali aj menšie množstvo verzií sedan, ktoré prakticky do konca výroby modelu s výklopnou zadnou časťou vyvážali na montáž do Egypta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  3. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko
  4. V Bratislave sa koná Globsec
  5. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  6. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  7. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  8. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  1. Život je moc krátky, aby ste ho prekosili
  2. Kto stretne legendárneho Ronalda?
  3. Modrovlasý gamer Michal: Tu sú moje tipy pre Digitálneho žiaka
  4. V Bratislave sa koná Globsec
  5. Vyhrajte elektrokolobežku SENCOR s tipom od Romana!
  6. Art, Terra, Duo: SodaStream prichádza s novými prístrojmi
  7. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori?
  8. Zasadíte strom, postavíte (hmyzí) dom: A uvidíte aj hviezdy
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 10 172
  2. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 8 884
  3. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 6 345
  4. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 101
  5. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 496
  6. Viete, prečo existuje hmyz? Vďačíme mu za jedlo aj čistý vzduch 2 204
  7. Ďurákovci a ich biznis: Z malého e-shopu k státisícovým tržbám 1 974
  8. O koľko drahšia bude tento rok dovolenka pri mori? 1 943
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana
  2. Martin Borecky: Život je Fajn - Časť piata
  3. Lukáš Čelinák: Klesajúca životná úroveň – ako oslobodiť ľudí závislých od populistických politík?
  4. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné.
  5. Víťazoslav Würschner: Dobro národa je najvyšším zákonom
  6. Jozef Varga: Krkavci / 10. /
  7. Marek Mačuha: O zákaze spaľovacích motorov
  8. Ján Šeďo: Nebyť Putina, R. Kadyrov by bol dedinský blázon, takto je vedec a...všetko, ale nevie čítať z papiera...
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 108 598
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 938
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 396
  4. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 17 901
  5. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 8 963
  6. Marek Strapko: Investigatívec Fico našiel novú paru 6 449
  7. Peter Remeselník: Ako hodnotíte tento dôkaz v prípade vraždy Jána Kuciaka a jeho snúbenice Vy ? 5 679
  8. Ján Valchár: Russkij korábľ pošól naChurs 4 908
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  4. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťZatvoriť reklamu