SME
Piatok, 15. november, 2019 | Meniny má Leopold
INZERCIA

Mýty a fakty o LPG: Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať?

Päť vecí, z ktorých ste mali strach pri jazde na plyn, ale už nemusíte.

Ak ste motoristom, ktorý najazdí aspoň 20- až 25-tisíc kilometrov ročne, je pre vás jazda na plyn výhodnejšia. Počiatočná investícia pri kúpe vozidla na LPG alebo dodatočnej prestavbe sa vám vplyvom polovičnej ceny paliva vráti približne za rok.

Auto na LPG je tak úspornejšie, ekologickejšie a s dvoma nádržami má dlhší dojazd. Sú s tým však spojené isté obmedzenia v každodennom živote vodiča. Zároveň o tom kolujú viaceré mýty a fakty, ktoré síce boli pravdou v minulosti, no ľudia si ich hovoria už skôr zo zvyku. Ktoré z nich sú aktuálne aj v roku 2019 a čo sa medzičasom zmenilo?

1. mýtus: Budete musieť čakať na obsluhu

Pravdepodobne ste to už zažili aj s benzínom alebo naftou, že vám prišla natankovať obsluha. V prípade jazdy na plyn môžete využiť obsluhu alebo stačí absolvovať školenie u predajcu plynu, ktorý vám vydá preukaz na samotankovanie a môžete si natankovať v ich sieti LPG sami. Treba si však dať pozor na kvalitu a netankovať všade.

„Pri tankovaní autoplynu pochybného pôvodu sa môže stať, že servisný zásah bude potrebný častejšie. To, čo ušetríte tankovaním nekvalitného LPG, sa môže vypomstiť vyššími nákladmi na servis LPG zariadenia. Stačí byť zdravo obozretný a zvoliť si kvalitu,“ radí Marián Hatiar z autoservisu Hatiar.

Základné parametre pre autoplyn stanovuje norma STN EN 589. S kvalitnejším palivom s garanciou pôvodu sa najčastejšie stretnete u overených dodávateľov LPG. Navyše poskytujú vyššie oktánové číslo ako stanovuje norma. V porovnaní s inými alternatívnymi palivami je sieť LPG staníc na Slovensku dostatočná, v rámci krajiny ich je viac ako 300.

2. mýtus: Budete častejšie v servise

„Na STK aj EK stačí chodiť rovnako ako pri pôvodnom palive,“ hovorí LPG koordinátorka spoločnosti Slovnaft Paulína Ľachová.

Treba si však zapamätať, že tlaková nádrž na LPG má výrobcom garantovanú životnosť a treba ju meniť každých desať rokov. Odborníci taktiež odporúčajú občas jazdiť na benzín a krátkou jazdou prepláchnuť celú sústavu, aby bola zachovaná jej správna funkcia vrátane benzínových vstrekovačov. Netreba však zabúdať ani na výmenu benzínového filtra vo výrobcom predpísaných intervaloch.

Ak dodržíte všetky odporúčania, odstránite aj mýtus, že LPG skracuje životnosť motora.

„Realita je presne opačná, plyn predlžuje životnosť motora. Keďže výrazne potláča tvorbu karbónových usadenín pri spaľovaní, olej v motore ostáva čistejší a chod motora efektívnejší, čím sa predlžuje jeho životnosť. Taktiež sa plyn dokáže lepšie zmiešať so vzduchom a vďaka takmer rovnomernému spaľovaniu významne obmedzuje vylučovanie znečisťujúcich látok do ovzdušia a tvorbu tuhých emisií ako sadze, dym a prach,“ vysvetľuje odborný inžinier z oddelenia Riadenie kvality produktov

3. mýtus: Nebudete môcť parkovať, kde chcete

Auto na plyn bolo kedysi ako polárny medveď. Život v interiéri mu jednoducho nevyhovoval. A keby len to, obaja tam skôr trpeli.

Z bezpečnostných dôvodov bol vjazd do podzemných parkovísk a garáží pre autá na plyn zakázaný. V súčasnosti už niektoré nové garáže majú detektory úniku plynu aj účinné odvetrávanie a vstup áut na LPG povoľujú.

Ministerstvo hospodárstva navrhuje úpravy v stavebnom zákone a príslušnej technickej legislatíve, aby sa zmenili aj požiadavky na technické parametre garáží. Či už v prípade vzduchotechniky, protipožiarného zabezpečenia či signalizácie, ktoré zabezpečia bezpečné parkovanie v garážach aj motorovým vozidlám s pohonom na LPG.

Taktiež sa snažia stanoviť minimálny počet parkovacích miest vyhradených pre automobily na LPG, uložiť povinnosť budúcim developerom a stavebníkom hromadných garáží zohľadniť možnosť parkovania vozidiel s pohonom na LPG a motivovať vlastníkov už skolaudovaných garáží na dodatočné zabezpečenie ich technického stavu, aby umožňoval parkovanie aj takýchto vozidiel.

4. mýtus: Ľudia sa budú vášho auta báť

Povedzte niekomu, že máte auto na plyn a automaticky sa ho zľakne. Pretože čo ak náhodou pri nehode vybuchne? Mýtus!

Odpovedzte mu nárazovými testami, v ktorých nemecký autoklub ADAC skúšal čelný náraz s Opelom Zafira pri rýchlosti 64 km/h.

„Plynový systém zostal nepoškodený. Dokonca bol bez poškodenia aj potrubný systém v priamej oblasti nárazu. Všetky potrubia sú flexibilne konštruované tak, že sa pri kolízii nezlomia, ale podľa potreby ohnú,“ spomína Hatiar.

Aj preto je vhodné nechať si prerobiť auto na plyn v špecializovaných servisoch, v ktorých používajú homologizované komponenty. Následne stačí pravidelne navštevovať servisy a jazda na plyn bude bezpečná navždy.

„Bezpečnosť jazdy na plyn je porovnateľná s tradičnými palivami, dokonca je vyššia. Celý LPG systém má niekoľko bezpečnostných ventilov a ochranných prvkov, ktoré v prípade akéhokoľvek poškodenia okamžite uzavrú a zastavia prípadné unikanie plynu. V žiadnom prípade sa tak nemôže stať, že by pri nehode plyn v aute vybuchol,“ dodáva Hatiar.

5. mýtus: Plyn zníži výkon

Dlhodobo platilo, že pohon na plyn uberie maximálny výkon auta zhruba o desať percent.

„Už to však platiť nemusí. Výkon a spotreba sú dnes pri jazde na LPG s modernými zariadeniami so vstrekovaním plynu takmer vždy porovnateľné s klasickým palivom,“ hovorí Hatiar.

Pokiaľ je systém namontovaný správne, všimnete si to len vo vyšších otáčkach. Spozorovať to pri nižších a stredných je takmer nemožné.

Jazdiť na plyn je preto stále vhodnejšie, keďže tým znížite celkové náklady na prevádzku vozidla, jazdíte ekologickejšie, olej ostáva dlhšie čistý, predĺži sa životnosť motora a vďaka dvom nádržiam sa zvýši dojazdová vzdialenosť na dvojnásobok. Vy ešte nejazdíte na plyn?

Tento článok vám prináša Slovnaft.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  2. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  3. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  4. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  6. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  7. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  8. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  10. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  1. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  2. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  4. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  5. 30 rokov slobody: Predplaťte si SME.sk za mimoriadnu cenu
  6. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  7. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  8. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  9. Zo staršieho domu moderné sídlo pre mladú rodinku
  10. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 9 406
  2. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 8 094
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 7 400
  4. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 6 900
  5. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 6 854
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 396
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 956
  8. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 878
  9. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 4 809
  10. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 4 603

Hlavné správy zo Sme.sk

Vodič havarovaného nákladného auta je už doma

Šéf firmy, ktorej patrí nákladiak: Je mi to ľúto.

Autobus po nehode.
Karel Schwarzenberg
Cynická obluda

Krach spolupráce

Prečo sa Harabin a Kotleba nedohodli na predvolebnej spolupráci, aj keď ich elektoráty sa priam prekrývajú.

Čaputová a Pellegrini si uctili obete tragédie pri Nitre

Prezidentka a premiér sa v Kolíňanoch stretli s pozostalými.

Pellegrini a Čaputová počas pálenia sviečok na pietnom mieste pred Gymnáziom Párovská 1 v Nitre.

Neprehliadnite tiež

Citroen C5 Aircross: Plug-in hybrid vedie značku na ceste za elektrifikáciou

Ekologická novinka prišla o pohon všetkých kolies.

Citroën C5 Aircross Hybrid

Mercedes GLE boj proti BMW X5 nevzdáva. Dokáže ho poraziť? (test)

Nedostatky oboch áut sú minimálne, víťazia preferencie.

Mercedes GLE vs. BMW X5

Inštitúcie EÚ dosiahli politickú dohodu o označovaní európskych pneumatík

Úspory by sa mali rovnať každoročným nákladom na odstraňovanie štyroch miliónov áut z ciest v EÚ.

Ilustračné foto.