SME
Piatok, 10. júl, 2020 | Meniny má AmáliaKrížovkyKrížovky
INZERCIA

Mýty a fakty o LPG: Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať?

Päť vecí, z ktorých ste mali strach pri jazde na plyn, ale už nemusíte.

Ak ste motoristom, ktorý najazdí aspoň 20- až 25-tisíc kilometrov ročne, je pre vás jazda na plyn výhodnejšia. Počiatočná investícia pri kúpe vozidla na LPG alebo dodatočnej prestavbe sa vám vplyvom polovičnej ceny paliva vráti približne za rok.

Auto na LPG je tak úspornejšie, ekologickejšie a s dvoma nádržami má dlhší dojazd. Sú s tým však spojené isté obmedzenia v každodennom živote vodiča. Zároveň o tom kolujú viaceré mýty a fakty, ktoré síce boli pravdou v minulosti, no ľudia si ich hovoria už skôr zo zvyku. Ktoré z nich sú aktuálne aj v roku 2019 a čo sa medzičasom zmenilo?

1. mýtus: Budete musieť čakať na obsluhu

Pravdepodobne ste to už zažili aj s benzínom alebo naftou, že vám prišla natankovať obsluha. V prípade jazdy na plyn môžete využiť obsluhu alebo stačí absolvovať školenie u predajcu plynu, ktorý vám vydá preukaz na samotankovanie a môžete si natankovať v ich sieti LPG sami. Treba si však dať pozor na kvalitu a netankovať všade.

„Pri tankovaní autoplynu pochybného pôvodu sa môže stať, že servisný zásah bude potrebný častejšie. To, čo ušetríte tankovaním nekvalitného LPG, sa môže vypomstiť vyššími nákladmi na servis LPG zariadenia. Stačí byť zdravo obozretný a zvoliť si kvalitu,“ radí Marián Hatiar z autoservisu Hatiar.

Základné parametre pre autoplyn stanovuje norma STN EN 589. S kvalitnejším palivom s garanciou pôvodu sa najčastejšie stretnete u overených dodávateľov LPG. Navyše poskytujú vyššie oktánové číslo ako stanovuje norma. V porovnaní s inými alternatívnymi palivami je sieť LPG staníc na Slovensku dostatočná, v rámci krajiny ich je viac ako 300.

2. mýtus: Budete častejšie v servise

„Na STK aj EK stačí chodiť rovnako ako pri pôvodnom palive,“ hovorí LPG koordinátorka spoločnosti Slovnaft Paulína Ľachová.

Treba si však zapamätať, že tlaková nádrž na LPG má výrobcom garantovanú životnosť a treba ju meniť každých desať rokov. Odborníci taktiež odporúčajú občas jazdiť na benzín a krátkou jazdou prepláchnuť celú sústavu, aby bola zachovaná jej správna funkcia vrátane benzínových vstrekovačov. Netreba však zabúdať ani na výmenu benzínového filtra vo výrobcom predpísaných intervaloch.

Ak dodržíte všetky odporúčania, odstránite aj mýtus, že LPG skracuje životnosť motora.

„Realita je presne opačná, plyn predlžuje životnosť motora. Keďže výrazne potláča tvorbu karbónových usadenín pri spaľovaní, olej v motore ostáva čistejší a chod motora efektívnejší, čím sa predlžuje jeho životnosť. Taktiež sa plyn dokáže lepšie zmiešať so vzduchom a vďaka takmer rovnomernému spaľovaniu významne obmedzuje vylučovanie znečisťujúcich látok do ovzdušia a tvorbu tuhých emisií ako sadze, dym a prach,“ vysvetľuje odborný inžinier z oddelenia Riadenie kvality produktov

3. mýtus: Nebudete môcť parkovať, kde chcete

Auto na plyn bolo kedysi ako polárny medveď. Život v interiéri mu jednoducho nevyhovoval. A keby len to, obaja tam skôr trpeli.

Z bezpečnostných dôvodov bol vjazd do podzemných parkovísk a garáží pre autá na plyn zakázaný. V súčasnosti už niektoré nové garáže majú detektory úniku plynu aj účinné odvetrávanie a vstup áut na LPG povoľujú.

Ministerstvo hospodárstva navrhuje úpravy v stavebnom zákone a príslušnej technickej legislatíve, aby sa zmenili aj požiadavky na technické parametre garáží. Či už v prípade vzduchotechniky, protipožiarného zabezpečenia či signalizácie, ktoré zabezpečia bezpečné parkovanie v garážach aj motorovým vozidlám s pohonom na LPG.

Taktiež sa snažia stanoviť minimálny počet parkovacích miest vyhradených pre automobily na LPG, uložiť povinnosť budúcim developerom a stavebníkom hromadných garáží zohľadniť možnosť parkovania vozidiel s pohonom na LPG a motivovať vlastníkov už skolaudovaných garáží na dodatočné zabezpečenie ich technického stavu, aby umožňoval parkovanie aj takýchto vozidiel.

4. mýtus: Ľudia sa budú vášho auta báť

Povedzte niekomu, že máte auto na plyn a automaticky sa ho zľakne. Pretože čo ak náhodou pri nehode vybuchne? Mýtus!

Odpovedzte mu nárazovými testami, v ktorých nemecký autoklub ADAC skúšal čelný náraz s Opelom Zafira pri rýchlosti 64 km/h.

„Plynový systém zostal nepoškodený. Dokonca bol bez poškodenia aj potrubný systém v priamej oblasti nárazu. Všetky potrubia sú flexibilne konštruované tak, že sa pri kolízii nezlomia, ale podľa potreby ohnú,“ spomína Hatiar.

Aj preto je vhodné nechať si prerobiť auto na plyn v špecializovaných servisoch, v ktorých používajú homologizované komponenty. Následne stačí pravidelne navštevovať servisy a jazda na plyn bude bezpečná navždy.

„Bezpečnosť jazdy na plyn je porovnateľná s tradičnými palivami, dokonca je vyššia. Celý LPG systém má niekoľko bezpečnostných ventilov a ochranných prvkov, ktoré v prípade akéhokoľvek poškodenia okamžite uzavrú a zastavia prípadné unikanie plynu. V žiadnom prípade sa tak nemôže stať, že by pri nehode plyn v aute vybuchol,“ dodáva Hatiar.

5. mýtus: Plyn zníži výkon

Dlhodobo platilo, že pohon na plyn uberie maximálny výkon auta zhruba o desať percent.

„Už to však platiť nemusí. Výkon a spotreba sú dnes pri jazde na LPG s modernými zariadeniami so vstrekovaním plynu takmer vždy porovnateľné s klasickým palivom,“ hovorí Hatiar.

Pokiaľ je systém namontovaný správne, všimnete si to len vo vyšších otáčkach. Spozorovať to pri nižších a stredných je takmer nemožné.

Jazdiť na plyn je preto stále vhodnejšie, keďže tým znížite celkové náklady na prevádzku vozidla, jazdíte ekologickejšie, olej ostáva dlhšie čistý, predĺži sa životnosť motora a vďaka dvom nádržiam sa zvýši dojazdová vzdialenosť na dvojnásobok. Vy ešte nejazdíte na plyn?

Tento článok vám prináša Slovnaft.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  2. Ako si správne vybrať akumulátorovú techniku?
  3. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  4. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  5. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  6. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  7. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  8. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  9. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  10. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  1. Viete, ako vzniká kvalitná šálka espressa?
  2. Turistický sprievodca: Cestujeme na obľúbenú Malorku
  3. Slovenskí študenti rozumejú financiám čoraz lepšie
  4. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  5. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  6. Keď sa inšpiráciou stane samotné víno
  7. Nezávislý test autokamer TESTADO dal vysoké hodnocení 9.1! Komu?
  8. O2 poľudštilo svoju zákaznícku linku
  9. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  10. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 44 949
  2. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 15 255
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 15 054
  4. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 13 914
  5. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 13 662
  6. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 11 964
  7. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 11 593
  8. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov 11 015
  9. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 311
  10. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 10 014
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.
Land Rover Defender 110

Rodina modelu Toyota Corolla sa rozrastá

Na Slovensko príde Corolla Cross v druhom polroku 2022.

Toyota Corolla Cross

Seat sa rozhodol elektromobil el-Born posunúť značke Cupra

Na 260-kilometrový dojazd stačí pol hodina nabíjania.

Cupra el-Born