SME
Streda, 20. november, 2019 | Meniny má Félix
INZERCIA

Mýty a fakty o LPG: Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať?

Päť vecí, z ktorých ste mali strach pri jazde na plyn, ale už nemusíte.

Ak ste motoristom, ktorý najazdí aspoň 20- až 25-tisíc kilometrov ročne, je pre vás jazda na plyn výhodnejšia. Počiatočná investícia pri kúpe vozidla na LPG alebo dodatočnej prestavbe sa vám vplyvom polovičnej ceny paliva vráti približne za rok.

Auto na LPG je tak úspornejšie, ekologickejšie a s dvoma nádržami má dlhší dojazd. Sú s tým však spojené isté obmedzenia v každodennom živote vodiča. Zároveň o tom kolujú viaceré mýty a fakty, ktoré síce boli pravdou v minulosti, no ľudia si ich hovoria už skôr zo zvyku. Ktoré z nich sú aktuálne aj v roku 2019 a čo sa medzičasom zmenilo?

1. mýtus: Budete musieť čakať na obsluhu

Pravdepodobne ste to už zažili aj s benzínom alebo naftou, že vám prišla natankovať obsluha. V prípade jazdy na plyn môžete využiť obsluhu alebo stačí absolvovať školenie u predajcu plynu, ktorý vám vydá preukaz na samotankovanie a môžete si natankovať v ich sieti LPG sami. Treba si však dať pozor na kvalitu a netankovať všade.

„Pri tankovaní autoplynu pochybného pôvodu sa môže stať, že servisný zásah bude potrebný častejšie. To, čo ušetríte tankovaním nekvalitného LPG, sa môže vypomstiť vyššími nákladmi na servis LPG zariadenia. Stačí byť zdravo obozretný a zvoliť si kvalitu,“ radí Marián Hatiar z autoservisu Hatiar.

Základné parametre pre autoplyn stanovuje norma STN EN 589. S kvalitnejším palivom s garanciou pôvodu sa najčastejšie stretnete u overených dodávateľov LPG. Navyše poskytujú vyššie oktánové číslo ako stanovuje norma. V porovnaní s inými alternatívnymi palivami je sieť LPG staníc na Slovensku dostatočná, v rámci krajiny ich je viac ako 300.

2. mýtus: Budete častejšie v servise

„Na STK aj EK stačí chodiť rovnako ako pri pôvodnom palive,“ hovorí LPG koordinátorka spoločnosti Slovnaft Paulína Ľachová.

Treba si však zapamätať, že tlaková nádrž na LPG má výrobcom garantovanú životnosť a treba ju meniť každých desať rokov. Odborníci taktiež odporúčajú občas jazdiť na benzín a krátkou jazdou prepláchnuť celú sústavu, aby bola zachovaná jej správna funkcia vrátane benzínových vstrekovačov. Netreba však zabúdať ani na výmenu benzínového filtra vo výrobcom predpísaných intervaloch.

Ak dodržíte všetky odporúčania, odstránite aj mýtus, že LPG skracuje životnosť motora.

„Realita je presne opačná, plyn predlžuje životnosť motora. Keďže výrazne potláča tvorbu karbónových usadenín pri spaľovaní, olej v motore ostáva čistejší a chod motora efektívnejší, čím sa predlžuje jeho životnosť. Taktiež sa plyn dokáže lepšie zmiešať so vzduchom a vďaka takmer rovnomernému spaľovaniu významne obmedzuje vylučovanie znečisťujúcich látok do ovzdušia a tvorbu tuhých emisií ako sadze, dym a prach,“ vysvetľuje odborný inžinier z oddelenia Riadenie kvality produktov

3. mýtus: Nebudete môcť parkovať, kde chcete

Auto na plyn bolo kedysi ako polárny medveď. Život v interiéri mu jednoducho nevyhovoval. A keby len to, obaja tam skôr trpeli.

Z bezpečnostných dôvodov bol vjazd do podzemných parkovísk a garáží pre autá na plyn zakázaný. V súčasnosti už niektoré nové garáže majú detektory úniku plynu aj účinné odvetrávanie a vstup áut na LPG povoľujú.

Ministerstvo hospodárstva navrhuje úpravy v stavebnom zákone a príslušnej technickej legislatíve, aby sa zmenili aj požiadavky na technické parametre garáží. Či už v prípade vzduchotechniky, protipožiarného zabezpečenia či signalizácie, ktoré zabezpečia bezpečné parkovanie v garážach aj motorovým vozidlám s pohonom na LPG.

Taktiež sa snažia stanoviť minimálny počet parkovacích miest vyhradených pre automobily na LPG, uložiť povinnosť budúcim developerom a stavebníkom hromadných garáží zohľadniť možnosť parkovania vozidiel s pohonom na LPG a motivovať vlastníkov už skolaudovaných garáží na dodatočné zabezpečenie ich technického stavu, aby umožňoval parkovanie aj takýchto vozidiel.

4. mýtus: Ľudia sa budú vášho auta báť

Povedzte niekomu, že máte auto na plyn a automaticky sa ho zľakne. Pretože čo ak náhodou pri nehode vybuchne? Mýtus!

Odpovedzte mu nárazovými testami, v ktorých nemecký autoklub ADAC skúšal čelný náraz s Opelom Zafira pri rýchlosti 64 km/h.

„Plynový systém zostal nepoškodený. Dokonca bol bez poškodenia aj potrubný systém v priamej oblasti nárazu. Všetky potrubia sú flexibilne konštruované tak, že sa pri kolízii nezlomia, ale podľa potreby ohnú,“ spomína Hatiar.

Aj preto je vhodné nechať si prerobiť auto na plyn v špecializovaných servisoch, v ktorých používajú homologizované komponenty. Následne stačí pravidelne navštevovať servisy a jazda na plyn bude bezpečná navždy.

„Bezpečnosť jazdy na plyn je porovnateľná s tradičnými palivami, dokonca je vyššia. Celý LPG systém má niekoľko bezpečnostných ventilov a ochranných prvkov, ktoré v prípade akéhokoľvek poškodenia okamžite uzavrú a zastavia prípadné unikanie plynu. V žiadnom prípade sa tak nemôže stať, že by pri nehode plyn v aute vybuchol,“ dodáva Hatiar.

5. mýtus: Plyn zníži výkon

Dlhodobo platilo, že pohon na plyn uberie maximálny výkon auta zhruba o desať percent.

„Už to však platiť nemusí. Výkon a spotreba sú dnes pri jazde na LPG s modernými zariadeniami so vstrekovaním plynu takmer vždy porovnateľné s klasickým palivom,“ hovorí Hatiar.

Pokiaľ je systém namontovaný správne, všimnete si to len vo vyšších otáčkach. Spozorovať to pri nižších a stredných je takmer nemožné.

Jazdiť na plyn je preto stále vhodnejšie, keďže tým znížite celkové náklady na prevádzku vozidla, jazdíte ekologickejšie, olej ostáva dlhšie čistý, predĺži sa životnosť motora a vďaka dvom nádržiam sa zvýši dojazdová vzdialenosť na dvojnásobok. Vy ešte nejazdíte na plyn?

Tento článok vám prináša Slovnaft.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  4. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  5. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  6. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  9. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí...
  10. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  1. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  2. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  3. SEAT predstavil e-Scooter
  4. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  5. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich
  8. Changes to the Public Procurement Law – Take Two
  9. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  10. Vlastný biznis? S kvalitným účtom sa živnosť rozbieha ľahšie
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 175
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 11 960
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 9 103
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 975
  5. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 182
  6. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 982
  7. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 6 463
  8. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 5 602
  9. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 5 525
  10. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 4 162

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Ako sme prestali byť súdružkami a súdruhmi

Sloboda nie je dedičné právo. Žiadna generácia ju nedostáva hotovú a dokonanú: pripravenú na konzumáciu.

Protestné zhromaždenie Za slušné Slovensko na Námestí SNP v Bratislave.
Cynická obluda

Zadarmo nech ani farár nehrabe

Všetky politické promo aktivity musia byť objednané a hradené cez centrálu. Opakujem, cez centrálu.

S Kočnerom si dohadoval stretnutie aj bývalý šéf vojenských tajných

Skuhra šéfoval Vojenskému obrannému spravodajstvu za ministra Glváča.

Riaditeľ Vojenského spravodajstva Ľubomír Skuhra.
Violka Macáková. So smútkom na ňu spomína rodina, priatelia aj kolegovia.