SME
Sobota, 14. december, 2019 | Meniny má Branislava, Bronislava
INZERCIA

Mýty a fakty o LPG: Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať?

Päť vecí, z ktorých ste mali strach pri jazde na plyn, ale už nemusíte.

Ak ste motoristom, ktorý najazdí aspoň 20- až 25-tisíc kilometrov ročne, je pre vás jazda na plyn výhodnejšia. Počiatočná investícia pri kúpe vozidla na LPG alebo dodatočnej prestavbe sa vám vplyvom polovičnej ceny paliva vráti približne za rok.

Auto na LPG je tak úspornejšie, ekologickejšie a s dvoma nádržami má dlhší dojazd. Sú s tým však spojené isté obmedzenia v každodennom živote vodiča. Zároveň o tom kolujú viaceré mýty a fakty, ktoré síce boli pravdou v minulosti, no ľudia si ich hovoria už skôr zo zvyku. Ktoré z nich sú aktuálne aj v roku 2019 a čo sa medzičasom zmenilo?

1. mýtus: Budete musieť čakať na obsluhu

Pravdepodobne ste to už zažili aj s benzínom alebo naftou, že vám prišla natankovať obsluha. V prípade jazdy na plyn môžete využiť obsluhu alebo stačí absolvovať školenie u predajcu plynu, ktorý vám vydá preukaz na samotankovanie a môžete si natankovať v ich sieti LPG sami. Treba si však dať pozor na kvalitu a netankovať všade.

„Pri tankovaní autoplynu pochybného pôvodu sa môže stať, že servisný zásah bude potrebný častejšie. To, čo ušetríte tankovaním nekvalitného LPG, sa môže vypomstiť vyššími nákladmi na servis LPG zariadenia. Stačí byť zdravo obozretný a zvoliť si kvalitu,“ radí Marián Hatiar z autoservisu Hatiar.

Základné parametre pre autoplyn stanovuje norma STN EN 589. S kvalitnejším palivom s garanciou pôvodu sa najčastejšie stretnete u overených dodávateľov LPG. Navyše poskytujú vyššie oktánové číslo ako stanovuje norma. V porovnaní s inými alternatívnymi palivami je sieť LPG staníc na Slovensku dostatočná, v rámci krajiny ich je viac ako 300.

2. mýtus: Budete častejšie v servise

„Na STK aj EK stačí chodiť rovnako ako pri pôvodnom palive,“ hovorí LPG koordinátorka spoločnosti Slovnaft Paulína Ľachová.

Treba si však zapamätať, že tlaková nádrž na LPG má výrobcom garantovanú životnosť a treba ju meniť každých desať rokov. Odborníci taktiež odporúčajú občas jazdiť na benzín a krátkou jazdou prepláchnuť celú sústavu, aby bola zachovaná jej správna funkcia vrátane benzínových vstrekovačov. Netreba však zabúdať ani na výmenu benzínového filtra vo výrobcom predpísaných intervaloch.

Ak dodržíte všetky odporúčania, odstránite aj mýtus, že LPG skracuje životnosť motora.

„Realita je presne opačná, plyn predlžuje životnosť motora. Keďže výrazne potláča tvorbu karbónových usadenín pri spaľovaní, olej v motore ostáva čistejší a chod motora efektívnejší, čím sa predlžuje jeho životnosť. Taktiež sa plyn dokáže lepšie zmiešať so vzduchom a vďaka takmer rovnomernému spaľovaniu významne obmedzuje vylučovanie znečisťujúcich látok do ovzdušia a tvorbu tuhých emisií ako sadze, dym a prach,“ vysvetľuje odborný inžinier z oddelenia Riadenie kvality produktov

3. mýtus: Nebudete môcť parkovať, kde chcete

Auto na plyn bolo kedysi ako polárny medveď. Život v interiéri mu jednoducho nevyhovoval. A keby len to, obaja tam skôr trpeli.

Z bezpečnostných dôvodov bol vjazd do podzemných parkovísk a garáží pre autá na plyn zakázaný. V súčasnosti už niektoré nové garáže majú detektory úniku plynu aj účinné odvetrávanie a vstup áut na LPG povoľujú.

Ministerstvo hospodárstva navrhuje úpravy v stavebnom zákone a príslušnej technickej legislatíve, aby sa zmenili aj požiadavky na technické parametre garáží. Či už v prípade vzduchotechniky, protipožiarného zabezpečenia či signalizácie, ktoré zabezpečia bezpečné parkovanie v garážach aj motorovým vozidlám s pohonom na LPG.

Taktiež sa snažia stanoviť minimálny počet parkovacích miest vyhradených pre automobily na LPG, uložiť povinnosť budúcim developerom a stavebníkom hromadných garáží zohľadniť možnosť parkovania vozidiel s pohonom na LPG a motivovať vlastníkov už skolaudovaných garáží na dodatočné zabezpečenie ich technického stavu, aby umožňoval parkovanie aj takýchto vozidiel.

4. mýtus: Ľudia sa budú vášho auta báť

Povedzte niekomu, že máte auto na plyn a automaticky sa ho zľakne. Pretože čo ak náhodou pri nehode vybuchne? Mýtus!

Odpovedzte mu nárazovými testami, v ktorých nemecký autoklub ADAC skúšal čelný náraz s Opelom Zafira pri rýchlosti 64 km/h.

„Plynový systém zostal nepoškodený. Dokonca bol bez poškodenia aj potrubný systém v priamej oblasti nárazu. Všetky potrubia sú flexibilne konštruované tak, že sa pri kolízii nezlomia, ale podľa potreby ohnú,“ spomína Hatiar.

Aj preto je vhodné nechať si prerobiť auto na plyn v špecializovaných servisoch, v ktorých používajú homologizované komponenty. Následne stačí pravidelne navštevovať servisy a jazda na plyn bude bezpečná navždy.

„Bezpečnosť jazdy na plyn je porovnateľná s tradičnými palivami, dokonca je vyššia. Celý LPG systém má niekoľko bezpečnostných ventilov a ochranných prvkov, ktoré v prípade akéhokoľvek poškodenia okamžite uzavrú a zastavia prípadné unikanie plynu. V žiadnom prípade sa tak nemôže stať, že by pri nehode plyn v aute vybuchol,“ dodáva Hatiar.

5. mýtus: Plyn zníži výkon

Dlhodobo platilo, že pohon na plyn uberie maximálny výkon auta zhruba o desať percent.

„Už to však platiť nemusí. Výkon a spotreba sú dnes pri jazde na LPG s modernými zariadeniami so vstrekovaním plynu takmer vždy porovnateľné s klasickým palivom,“ hovorí Hatiar.

Pokiaľ je systém namontovaný správne, všimnete si to len vo vyšších otáčkach. Spozorovať to pri nižších a stredných je takmer nemožné.

Jazdiť na plyn je preto stále vhodnejšie, keďže tým znížite celkové náklady na prevádzku vozidla, jazdíte ekologickejšie, olej ostáva dlhšie čistý, predĺži sa životnosť motora a vďaka dvom nádržiam sa zvýši dojazdová vzdialenosť na dvojnásobok. Vy ešte nejazdíte na plyn?

Tento článok vám prináša Slovnaft.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. Kam na výlet so svojimi známymi
  3. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  4. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  5. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  6. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  7. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  8. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  9. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  10. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  3. Kam na výlet so svojimi známymi
  4. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  5. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  6. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  7. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  8. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  9. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  10. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 33 705
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 30 748
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 24 469
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 809
  5. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 11 813
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 11 511
  7. Kam na výlet so svojimi známymi 10 116
  8. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 496
  9. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 315
  10. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 9 240

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Do Česka sa sťahuje ruská stredná trieda

Rusi u nás boli aj budú, ide o to, kto a prečo

Prahu mnohí označujú za hlavné mesto ruských špiónov v regióne. Väčšinou majú diplomatické krytie.
Jan Kraus.
Autorská strana Michala Havrana

Mandát ťa neoprávňuje písať jazykom stoky (píše Michal Havran)

Náš Ľuboš, ako sa on vyzná!

Ľuboš Blaha v parlamente.
Ľudmila Kasaj Poláčková (36) na Trnavskej univerzite vyštudovala dejiny umenia. V rokoch 2007 až 2012 pracovala ako kurátorka v Galérii umenia Ernesta Zmetáka v Nových Zámkoch. Pôsobila aj ako riaditeľka Galérie Jána Koniarka v Trnave a neskôr ako učiteľka výtvarnej výchovy v základnej škole. Od augusta 2016 je kurátorkou Nitrianskej galérie. Pripravila výstavy Príbehy p(o) smrti, Fetiše súčasnosti a aktuálne Príbehy p(o) živote. V roku 2018 získala Cenu Martina Benku od Fondu výtvarných umení.

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq sa začne skladať aj v Bratislave

Ide o výpomoc pre továreň v Kvasinách.

Škoda Karoq
Nehoda na pumpe v Bratislave pri letisku.
Búracia súprava firmy Cannoneer Group.
Tesla Model 3