TURÍN. Lancia má za sebou bohatú históriu, no dnes je už takmer mŕtvou značkou. Napriek tomu dokáže s jediným modelom predávaným iba v Taliansku poraziť celé Alfa Romeo.
Zaujímavé výsledky vyplývajú zo štatistík Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), ktoré spravilo prehľad registrácií nových áut v Európe za uplynulých deväť mesiacov tohto roka.
Lancia Ypsilon je jediný model, ktorý talianska značka ešte vyrába. Jej tretia generácia prišla v roku 2011 a konštrukčne vychádzala z Fiatu 500 a Fordu Ka. Dnes sa už bez Fordu malý Ypsilon naďalej vyrába v poľskom meste Tychy.
Talianom zjavne nevadí staršia koncepcia, ani fakt, že už pred štyrmi rokmi získal Ypsilon v crashtestoch EuroNCAP iba dve hviezdičky z piatich.
Dôvod je jednoduchý. Auto v rámci svojho segmentu patrí k najlacnejším na tamojšom trhu, v rôznych verziách sa predáva s cenou od 13 950 eur až po 16 250 eur a snaží sa zamerať na štýl.
Okrem 1,2 litrového benzínového motoru s výkonom 69 koní sú v obľube aj verzie na skvapalnený ropný plyn (LPG) a stlačený zemný plyn (CNG).

Za deväť mesiacov tohto roka Lancia predala 45 806 Ypsilonov, Alfa Romeo, ktoré si už tiež musí vystačiť iba s troma modelmi, predalo 41 378 kusov. Čelí tak medziročnému prepadu o takmer 42 percent.
Záchranou pre Alfu, ktorá sa začala etablovať v prémiovom segmente, by mohlo byť nové kompaktné SUV Tonale.
Jeho premiéru môžeme očakávať pred jarným autosalónom v Ženeve, keďže už unikli fotografie hotového auta.
Celkovo sa predaje koncernu Fiat-Chrysler, do ktorého patrí aj Lancia, prepadli za deväť mesiacov o 10,2 percenta. Horšie je na tom Honda, medziročne jej predaje v Európe klesli o 13,1 percenta a najmä Nissan. Ten prišiel až o 25,4 percenta.