SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Smart sa nadobro zbavil spaľovacích motorov a urobil dobre (prvá jazda)

Auto dostalo aplikáciu na zmeranie nákupu.

Smart EQ Forfour (Zdroj: Peter Kálmán)

VALENCIA. Dnes sa čoraz častejšie hovorí o mikromobilite a hľadaní dopravných prostriedkov, ktoré by vo veľkých mestách zabrali čo najmenej miesta.

Jedno také mikroauto je tu pritom s nami už vyše 20 rokov, hoci stále tak trochu hľadá svoje poslanie. Je ním Smart, ktorý je odteraz už iba elektrický. Ako sa s ním jazdí a čo dokáže ponúknuť, sme zisťovali v uliciach španielskej Valencie.

História značky Smart je celkom zaujímavá, priblížme si ju na úvod aspoň v skratke. Nemusíme sa tváriť, že drobné autá neexistovali už dávno v minulosti, veď spomeňme si na BMW Isetta, ktoré pripomínalo chladničku na kolesách alebo plátený Velorex.

Tieto autá však nevznikli ako imidžovky, ktoré by mali byť atraktívne pre mladých alebo by sa snažili vyriešiť problém s parkovaním v meste.

Presne takýto nápad nosil roky v hlave Nicolas Hayek, podnikateľ a zakladateľ populárnych švajčiarskych hodiniek Swatch. Chcel svetu ponúknuť drobné dvojmiestne auto, ktoré by si zákazník nakonfiguroval presne podľa svojich predstáv, rovnako ako hodinky Swatch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hayek svoj nápad ponúkal viacerým automobilkám, no za radom ho všetky odmietali, pretože bol finančne dosť náročný a zisk ostával otázny. Jediný, kto sa nakoniec rozhodol zariskovať, bol Mercedes, a tak s firmou Swatch v roku 1994 podpísal spoluprácu. Výsledkom bola značka Micro Compact Car (MCC).

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6G8A na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6G8A na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Mobilita

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Elektromobily
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Matovič je s testovaním spokojný, zachytili 5 594 infekčných (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.
Polícia bude naďalej kontrolovať dodržiavanie opatrení.
Píše Luboš Palata

Česi robia všetko pre to, aby sa udržali na čele rebríčka

Na Covid zomiera sto ľudí denne, hlavné však je, že sme premianti.

Ľudia si prezerajú stánky na trhu pri rieke Vltava v Prahe v sobotu 24. októbra 2020.
Opustené budovy

Na východe boli gigantom. Padli, keď podnik predali Čechom

Roky sa snaží nájsť nového majiteľa.

Snímka z pekárne Medea z roku 2004.

Neprehliadnite tiež

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st