SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Smart sa nadobro zbavil spaľovacích motorov a urobil dobre (prvá jazda)

Auto dostalo aplikáciu na zmeranie nákupu.

Smart EQ Forfour (Zdroj: Peter Kálmán)

VALENCIA. Dnes sa čoraz častejšie hovorí o mikromobilite a hľadaní dopravných prostriedkov, ktoré by vo veľkých mestách zabrali čo najmenej miesta.

Jedno také mikroauto je tu pritom s nami už vyše 20 rokov, hoci stále tak trochu hľadá svoje poslanie. Je ním Smart, ktorý je odteraz už iba elektrický. Ako sa s ním jazdí a čo dokáže ponúknuť, sme zisťovali v uliciach španielskej Valencie.

História značky Smart je celkom zaujímavá, priblížme si ju na úvod aspoň v skratke. Nemusíme sa tváriť, že drobné autá neexistovali už dávno v minulosti, veď spomeňme si na BMW Isetta, ktoré pripomínalo chladničku na kolesách alebo plátený Velorex.

Tieto autá však nevznikli ako imidžovky, ktoré by mali byť atraktívne pre mladých alebo by sa snažili vyriešiť problém s parkovaním v meste.

Presne takýto nápad nosil roky v hlave Nicolas Hayek, podnikateľ a zakladateľ populárnych švajčiarskych hodiniek Swatch. Chcel svetu ponúknuť drobné dvojmiestne auto, ktoré by si zákazník nakonfiguroval presne podľa svojich predstáv, rovnako ako hodinky Swatch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hayek svoj nápad ponúkal viacerým automobilkám, no za radom ho všetky odmietali, pretože bol finančne dosť náročný a zisk ostával otázny. Jediný, kto sa nakoniec rozhodol zariskovať, bol Mercedes, a tak s firmou Swatch v roku 1994 podpísal spoluprácu. Výsledkom bola značka Micro Compact Car (MCC).

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6G8A na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6G8A na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Mobilita

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Elektromobily
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Píše Ivan Mikloš

O nevypočítateľnosti Trumpa a Matoviča (píše Ivan Mikloš)

Čo určuje nevypočítateľnosť Igora Matoviča a ako môže táto hnacia sila ovplyvniť budúcnosť krajiny?

Premiér Igor Matovič (OĽaNO).
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako to bolo s Havranom

Na počiatku bolo klamstvo.

Peter Tkačenko

Cigániková: Obchodovať so Záborskou o interrupciách v podstatných veciach nebudem

Rozhovory ZKH s poslankyňou za SaS Jankou Bittó Cigánikovou.

Cigániková

Neprehliadnite tiež

Opel Mokka-e

Škoda Octavia dostala ďalšie verzie. Vyskúšali sme ich

Klasická verzia RS je od plug-in hybridnej výrazne lacnejšia.

Elektrifikované verzie Škody Octavia

Nissan Z Proto je lákavou ochutnávkou nového modelu

Sériová podoba je za rohom, v Európe sa predávať nebude.

Nissan Z Proto

Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)

Ani so 620-litrovým kufrom sa netreba vzdať zážitku za volantom.

Seat Leon Sportstourer FR