SME
Utorok, 2. marec, 2021 | Meniny má AnežkaKrížovkyKrížovky

Smart sa nadobro zbavil spaľovacích motorov a urobil dobre (prvá jazda)

Auto dostalo aplikáciu na zmeranie nákupu.

Smart EQ Forfour (Zdroj: Peter Kálmán)

VALENCIA. Dnes sa čoraz častejšie hovorí o mikromobilite a hľadaní dopravných prostriedkov, ktoré by vo veľkých mestách zabrali čo najmenej miesta.

Jedno také mikroauto je tu pritom s nami už vyše 20 rokov, hoci stále tak trochu hľadá svoje poslanie. Je ním Smart, ktorý je odteraz už iba elektrický. Ako sa s ním jazdí a čo dokáže ponúknuť, sme zisťovali v uliciach španielskej Valencie.

História značky Smart je celkom zaujímavá, priblížme si ju na úvod aspoň v skratke. Nemusíme sa tváriť, že drobné autá neexistovali už dávno v minulosti, veď spomeňme si na BMW Isetta, ktoré pripomínalo chladničku na kolesách alebo plátený Velorex.

Tieto autá však nevznikli ako imidžovky, ktoré by mali byť atraktívne pre mladých alebo by sa snažili vyriešiť problém s parkovaním v meste.

Presne takýto nápad nosil roky v hlave Nicolas Hayek, podnikateľ a zakladateľ populárnych švajčiarskych hodiniek Swatch. Chcel svetu ponúknuť drobné dvojmiestne auto, ktoré by si zákazník nakonfiguroval presne podľa svojich predstáv, rovnako ako hodinky Swatch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hayek svoj nápad ponúkal viacerým automobilkám, no za radom ho všetky odmietali, pretože bol finančne dosť náročný a zisk ostával otázny. Jediný, kto sa nakoniec rozhodol zariskovať, bol Mercedes, a tak s firmou Swatch v roku 1994 podpísal spoluprácu. Výsledkom bola značka Micro Compact Car (MCC).

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6G8A na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6G8A na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Mobilita

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Elektromobily
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Pätnásť otázok a odpovedí.

34m
Tomáš Valášek

Aká je situácia v strane Za ľudí?

1 h

Neprehliadnite tiež

Škoda Kamiq Scoutline

Namiesto terénnych schopností vie zaujať výbavou.

29m
Hyundai Bayon

Zároveň ponúka najväčší kufor v triede.

5 h

Volvo končí produkciu áut so spaľovacím motorom, vrátane hybridov.

6 h
Toyota Yaris vo výkonnej verzii GR.

Víťaza vyhlásili v prázdnej hale ženevského výstaviska.

23 h