SME
Utorok, 26. október, 2021 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Kedy sa oplatí Dacia Duster, ktorej chutí benzín aj LPG? (test)

Technické riešenia motora mu veštia dlhý život.

Dacia Duster LPG (Zdroj: Peter Kálmán)
Dacia Duster Techroad - prehľad základných parametrov
Cena od / verzia od (eur)9 990 / 14 790
Spotreba - test (l)6,5 (benzín), 7,8 (LPG)
Objem batožinového priestoru (l)445
Rozmery - dĺžka; šírka; výška; rázvor (mm)4 341, 1 804, 1 682, 2 676

Keď Duster prišiel o atmosférický štvorvalec 1,6 SCe s výkonom 84 kW (114 koní), fanúšikovia Dacie to ťažko niesli. Rumunský výrobca ho totiž nahradil preplňovaným trojvalcom 1,0 TCe, ktorý má 74 kW (100 koní).

Aby si Dacia svojich priaznivcov udobrila, do Dusteru vrátila hybridnú verziu jazdiacu buď na benzín alebo skvapalnený ropný plyn (LPG). Dôvodom nie je ani tak ekológia, ako snaha ponúknuť cenovo dostupné SUV s nízkymi nákladmi na prevádzku.

Ako si obľúbený Duster rozumie s motorom 1,0 TCe a s LPG, sme si vyskúšali v krátkom redakčnom teste.

Samotný Duster druhej generácie si už nebudeme veľmi predstavovať, za tri roky sme vyskúšali štyri verzie. Za ten čas si ponuka motorov prešla veľkou rošádou, a popri litrovom trojvalci, sú v ponuke aj štvorvalce 1,3 TCe s výkonom 96 kW (130 koní) alebo 110 kW (150 koní).

Štvorvalce vrátane naftových 1,5 Blue dCi s výkonom 75 kW (95 koní) alebo silnejším 85 kW (115 koní), môžu byť aj s pohonom všetkých kolies.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Premyslená technológia

Pri LPG verzii pohon všetkých kolies nie je k dispozícii kvôli umiestneniu 34-litrovej plynovej nádrže odspodu pod kufrom. Ide o úpravu priamo z továrne s LPG systémom od talianskej firmy Landi Renzo.

Zadná náprava Dusteru tak nie je viacprvková, ako pri štvorkolke, ale jednoduchá s torznou priečkou. Miesto na rezervné koleso už neostalo, v prípade defektu si treba vystačiť s lepiacou sadou. Dobrou správou je, že takéto riešenie neubralo zo 445-litrového kufra, ani z 50-litrovej benzínovej nádrže.

Možno ste už stihli ohrnúť nos nad trojvalcovým motorom, ale konštrukčne má predpoklady na dlhé a bezproblémové fungovanie. Má totiž viacbodové nepriame vstrekovanie, takže ani pri používaní auta na krátke jazdy nehrozí karbonizácia motora.

Pri testovanom aute tiež odpadá neskoršia starosť s čistením či výmenou filtra pevných častíc. Ten však čoskoro dostane aj trojvalcový Duster, emisie jednoducho nepustia. Dlhšiu životnosť katalyzátora by zas mali zabezpečiť chladené výfukové zvody.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pavol Ďurka prichádza v sprievode polície na Okresný súd.

Uznesenie krajského súdu vidí veľa chýb.


3 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo hovorí uznesenie Krajského súdu o vojne v polícii.


a 2 ďalší 11m

Neprehliadnite tiež

Šesť finalistov Autobest 2022

Drahé elektromobily medzi nimi nie sú.


10 h
Volkswagen Polo

Najsilnejší motor je len pre GTI verziu.


3. jún
Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


22. okt
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


22. okt
Skryť Zatvoriť reklamu