BRATISLAVA. Na Slovensku ide do predaja prvé vodíkové auto. Je ním nová generácia Toyoty Mirai, ktorá sa zmenila v elegantnú limuzínu. Auto nabité technológiou budúcnosti má však zatiaľ jeden veľký háčik.
Prvá generácia Miraiu sa vyrábala v rokoch 2014 až 2020 a odvážnymi tvarmi karosérie pripomínala skôr hybridný Prius. Po novom má luxusný sedan na dĺžku 4975 mm, čím sa posúva do E segmentu vyššej strednej triedy.
Veľkosťou teda Mirai konkuruje autám ako Lexus ES, BMW radu 5 či Mercedesu triedy E.
Pôvodný nikelmetalhydridový (NiMH) akumulátor nahradil kompaktnejší lítium-iónový, ktorý pozostáva z 84 článkov a má väčšiu energetickú hustotu. Nejde však o veľkú batériu, má kapacitu len 1,2 kWh, teda podobnú ako full-hybridné Toyoty.
Rozmery Toyota Mirai
- Rázvor: 2 920 mm
- Dĺžka: 4 975 mm
- Šírka: 1 885 mm
- Výška: 1 480 mm
- Kufor: 300 l
O pohon zadných kolies sa stará synchrónny elektromotor s výkonom 134 kW (182 koní) a maximálnym krútiacim momentom 300 Nm.
Oproti elektromobilom je pri vodíkových autách rozdiel v tom, že batériu nahrádzajú palivové články, ktoré produkujú elektrinu prostredníctvom chemickej reakcie vodíka a kyslíka.
Tri vysokotlakové nádrže uskladnia 5,6 kg vodíka, o kilogram viac v porovnaní s prvou generáciou. Vystačiť majú na 650-kilometrový dojazd a tankovanie trvá 5 minút.