SME
Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky

Plug-in hybrid od Mitsubishi je späť. Ako jazdí v novej forme?

Ovládaním bude vyhovovať aj konzervatívnejším jedincom.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (Zdroj: Peter Kálmán)

Nadávanie na elektromobily je v diskusiách pod článkami už akýmsi koloritom väčšiny automobilových webov.

Mimo virtuálneho prostredia sa však čoraz častejšie stretávame s opatrným priznaním ľudí, že svoje ďalšie auto by si už vedeli predstaviť aspoň čiastočne elektrifikované.

Dôvody sú rôzne, prevažuje zvedavosť. Motiváciou je tiež jazdiť s nižšími nákladmi, ale aj predčasné obavy, že postupne im mestá zakážu vjazd so spaľovacím motorom do bezemisných zón.

Pohľad do futuristických interiérov však starších vodičov odrádza. Všetko sa už ovláda dotykovo, počíta sa s pripojením smartfónu. A samozrejme je tu vysoká cena za elektromobil a strach, že niekde ostanú bezradne stáť s vybitou batériou.

Osvedčená technika v novom tele

Zmes podobného zmýšľania sa v minulosti podarilo dobre odhadnúť značke Mitsubishi. Dôkazom je úspech Outlanderu PHEV. Roky patril k najpredávanejším plug-in hybridom v Európe.

Jeho kariéra je však už na konci, nový Outlander na starom kontinente v nedohľadne, a tak aj na Slovensko prichádza aspoň jeho menšia a lacnejšia náhrada v podobe Eclipsu Cross PHEV.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Kompaktné SUV od Mitsubishi po troch rokoch dostalo pomerne výrazný facelift, ktorý sa prekvapivo viac týka zadnej časti. Tá sa predĺžila o 105 mm a zmizlo kontroverzne vnímané delené okno. Celkovo Eclipse Cross narástol na 4545 mm, kufor dostal 471 litrov, teda o 23 litrov viac ako pred faceliftom.

Použitou technológiou ide prakticky o úplne nové auto. Preplňovaný benzínový štvorvalec s objemom 1,5 litra vystriedal 2,4-litrový atmosférický motor z Outlanderu.

Tri motory a rýchle nabíjanie

Sám o sebe má benzínový motor výkon 72 kW (98 koní), ale spoločnosť mu robia výkonný generátor a dvojica elektromotorov, ktoré zabezpečujú stály pohon všetkých kolies bez potreby kardanu. Predný má 60 kW (82 koní) a druhý, na zadnej náprave 70 kW (95 koní). Systémový výkon je už slušných 138 kW (188 koní).

V podlahe je batéria s kapacitou 13,8 kWh, ktorá zabezpečuje udávaný elektrický dojazd 57 kilometrov.

Čo je oproti väčšine konkurenčných plug-in hybridov výhodou, že Mitsubishi ponúka aj možnosť rýchleho DC nabíjania cez dnes už takmer zabudnutý CHAdeMO konektor. Vtedy sa batéria na 80 percent nabije za 25 minút. Doma z bežnej zásuvky auto nabijete za 6 hodín.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Správa sa ako elektromobil

Rozdiel oproti Eclipsu Cross pred faceliftom je vďaka úplne inej technológii obrovský. Väčšinu času máte pocit, že šoférujete elektromobil. Pri rozbiehaní už motor nehučí, pretože minulosťou je aj bezstupňová CVT prevodovka. Miesto nej je jednostupňová s pevným prevodom.

Podobnosti s plug-in hybridným Outlanderom pokračujú, aj tu môže auto fungovať ako paralelný alebo sériový hybrid.

Pri sériovom poháňajú kolesá elektromotory a spaľovací motor len dodáva cez generátor elektrickú energiu. Paralelný hybrid už umožňuje, aby kolesá poháňali hoci aj všetky tri motory vrátane spaľovacieho súčasne.

Keď sa do procesu zapája benzínový motor, ani o ňom často neviete. Prechody sú plynulé, počuť ho až keď musí generovať väčšie množstvo energie pri prudkom zošliapnutí pedála. Z nuly na sto to však aj tak trvá 10,9 sekundy.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Japonský sumo zápasník

Technológia sa musí popasovať s hmotnosťou takmer 2 tony, čo je na kompaktné SUV dosť veľa. Medzi nápravami je našťastie hmotnosť dobre rozložená a ťažisko nízke. Tlmiče odvádzajú skvelú prácu, plus auto sa v zákrutách nenakláňa.

Konštrukčná tuhosť karosérie je oproti dožívajúcemu Outlanderu citeľne lepšia, tiež je kabína lepšie odizolovaná a teda tichšia.

Hmotnosť auta sme si pripomenuli v snahe vydať sa po poľnej ceste, čo po dlhých dažďoch nebol dobrý nápad a auto sa výrazne zabáralo. Vtedy prišiel vhod inteligentný pohon všetkých kolies, ktorý nás našťastie nenechal v štichu.

Nič prehnane moderné

Už v čase príchodu Eclipsu Cross v roku 2018 bola cítiť z auta mierne archaická atmosféra a minimálne z kabíny ju facelift nevyhnal. Zo stredovej konzoly zmizol nešikovný touchpad, navigácia dostala modernejšiu podobu aj zrýchlenú odozvu.

Auto nerozčuľuje dotykovým ovládaním základných funkcií. Vyhrievanie sedadiel má naďalej tlačidlá, ktoré ešte pamätajú 90. roky. Klimatizácia má samostatný panel, jej výduchy zadní pasažieri nedostali.

Jediné čo nám z jazdných asistentov na palube chýbalo, bolo aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu. Stačiť musí miestami otravné pípanie pri prekročení bielej čiary. Dá sa však jednoducho vypnúť.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Nová je páka prevzatá taktiež z Outlanderu, na jej logiku ovládania si treba chvíľu zvykať. Pádla pod volantom sa nemenili, ale už sa nimi neradia preddefinované rýchlosti, ale nastavuje päť stupňov rekuperácie. Tú vie Eclipse Cross využiť z predných aj zadných kolies.

Pri jazde môžete využiť režim Save, ktorý šetrí nabitú batériu na neskôr alebo aj režim Charge s dobíjaním batérie počas jazdy, prípadne čisto elektrický režim EV až do rýchlosti 135 km/h.

Chýbal nám mód, ktorý by simuloval full-hybrid. Viete totiž jazdiť so spotrebou benzínu 0,7 litra, ale pri vybitej batérii aj 8,5 litra či pri jej dobíjaní za jazdy s 10-litrovou spotrebou. Priemer tak bol 6,4 litra pri jazdení po okreskách.

Zdražel, ale ponúka viac, ako konkurenti

Stačí, že sa vo vašom okolí, hoci aj panelákového sídliska objaví možnosť lacno nabíjať a hneď je motivácia kúpiť si plug-in hybrid väčšia.

Jeho cena stále nie je nízka, ale v kontexte konkurentov ponúka nové Mitsubishi lepší pomer ceny a výbavy.

Ide najmä o pohon všetkých kolies, možnosť pripojiť k autu externé spotrebiče a tiež rýchle DC nabíjanie. Cena Eclipsu Cross PHEV na Slovensku začína pri sume 36 490 eur.

Z testovacieho zápisníka:
Značka a modelMitsubishi Eclipse Cross PHEV
Verzia

2,4 MIVEC 2x elektromotor 4WD S-AWC, Instyle+

Cena modelu od (eur)36 490
Motor
atmosférický benzínový
s viacbodovým vstrekovaním,
2360 cm3
+ elektromotor 60 kW
+ elektromotor 70 kW
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min.)72 (98) / 4000
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.)

193 / 2500

Systémový výkon kW (k)138 (188)
Batéria (kWh)13,8
Typ prevodovky / počet stupňovautomatická / 1
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)10,9
Spotreba priemer - výrobca / test ( l / 100 km)2 / 6,4 + 15 kWh
Objem palivovej nádrže (l)43
Objem batožinového priestoru (l)471
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2670; 4545; 1805; 1680
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Momentka zo zápasu Slovensko - Španielsko na EURO 2020 / 2021.

Čo sa udialo v zápase Slovensko - Španielsko na ME vo futbale?


Juraj Berzedi 1 h
Pablo Sarabia strieľa tretí gól Španielska v zápase proti Slovensku.

Hodnotenie hráčov.


Pavol Spál 1 h
Prezidentka SR Zuzana Čaputová.

Čaputová kritizuje opozíciu.


4 h
Medvede v Čavoji.

Ad: Šéf zásahového tímu pre medveďa hnedého: Strieľanie nič nerieši


Ján Mikuláš 22. jún

Neprehliadnite tiež

Felicia s "novou tvárou" prišla v roku 1998 a modernizácia ju udržala vo výrobe do júna 2001.

Dobre sa predáva aj 18 rokov po ukončení výroby.


26. sep
Peugeot 308 SW

Predĺžený rázvor kolies ponúkne posádke ešte viac miesta.


9 h
Škoda Fabia

Štvorvalcový motor príde neskôr, automat je s najsilnejším trojvalcom.


22. jún

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl