SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Trnavská automobilka získala investíciu za 180 miliónov eur

Vyrábať bude nové elektrifikované modely B-segmentu.

Ilustračná fotkaIlustračná fotka (Zdroj: STELLANTIS.SK)

TRNAVA. Nad budúcnosťou trnavskej automobilky Stellantis Slovakia viseli v uplynulom roku otázniky. Týkali sa súťaže o veľkú investíciu v podobe výroby nových modelov.

Čakanie sa však skončilo, predseda vlády Eduard Heger oficiálne oznámil investíciu za 180 miliónov eur.

Aj keď trnavská automobilka vyrába úspešné modely Peugeot 208 a Citroën C3, ktoré sa často objavujú v desiatke najpredávanejších európskych áut, pre slovenský závod to automaticky neznamenalo príchod ďalšej investície.

Rovnako, ani fakt, že Peugeot 208 bol Európskym autom roka 2020 a zo súčasného Citroënu C3 sa nedávno vyrobil už miliónty kus.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Predpokladom bola schopnosť ponúknuť kvalitu za čo najnižšie výrobné náklady. Konkurenčných tovární uchádzajúcich sa o investíciu bolo v skupine Stellantis hneď niekoľko - v Poľsku, v Srbsku, v Turecku aj v Španielsku.

Výroba áut sa už tak neoplatí

Ako šéf automobilky Stellantis Slovakia, Martin Dzama uviedol, konkurencieschopnosť slovenského závodu v uplynulých rokoch poklesla kvôli zvyšujúcej sa cene práce, ale aj energií. Preto je rád, že investícia nakoniec išla Trnave.

„Bez vízie by bola budúcnosť továrne ohrozená. Týka sa takmer 4000 zamestnancov priamo v továrni a takmer 20-tisíc ľudí medzi dodávateľmi.“

Na otázku, ako vláda podporí túto investíciu, je podľa štátneho tajomníka ministerstva hospodárstva SR Jána Oravca ešte predčasné odpovedať. Zachovaná by mala ostať kapacita 400-tisíc áut ročne.

SkryťVypnúť reklamu

Malé autá s novou platformou

O aké modely zo stratégie od roku 2023 presne pôjde, ostáva otázne.

Čo zatiaľ šéf automobilky prezradil je, že to budú malé autá B-segmentu s úplne novou podvozkovou platformou, pričom veľká časť bude elektrifikovaná a umožní rôzne karosárske verzie. Nie je tak ani jasné, či to budú plne elektrické alebo hybridné pohony.

Podľa informácií Denníka N pôjde o tri modely, ktoré na konci životného cyklu nahradia súčasný Citroën C3. V hre sú tak aj špekulácie nielen o ďalšej generácii C3, ale aj návratu Fiatu Punto.

Či naozaj pôjde o tri modely, Dzama zatiaľ nepotvrdil, prvé autá, ako aj ich premiéra, by mali byť na jeseň 2022.

Po dohode s odbormi

Oficiálne oznámenie o investícii pre trnavskú automobilku prichádza po tom, čo sa začiatkom apríla podarilo vedeniu a odborom po dlhých mesiacoch vyjednať kolektívnu dohodu na najbližšie štyri roky.

SkryťVypnúť reklamu

Jej súčasťou je napríklad iba individuálne zvyšovanie prémií a zvyšovanie základných platov až od roku 2023.

Pripomeňme, že podobné napätie zažíval minulý rok aj Volkswagen Slovakia, nakoniec získal výrobu budúcej generácie Škody Superb a Volkswagenu Passat alebo žilinská Kia s piatou generáciou modelu Sportage.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 698
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 321
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 540
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 158
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 229
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 531
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 255
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 238
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná foto.

Minulý rok si meno alebo priezvisko zmenilo 1 912 ľudí.


17. aug
Nájomné byty na Bajkalskej ulici v Prešove.

Na byty s regulovaným nájmom by mali dosiahnuť aj lepšie zarábajúci.


8 h
Predseda vlády Eduard Heger z OĽaNO.

Od 6. júla sa strany k vyriešeniu krízy kompromisom nepriblížili.


6 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


1 h

Blogy SME

  1. Ján Chomík: Viva México - čokoláda & káva
  2. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  3. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  4. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  5. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  6. Štefan Vidlár: Je suis fan
  7. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  8. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 000
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 024
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 795
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 696
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 056
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 999
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 713
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 640
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu