SME

Trnavská automobilka získala investíciu za 180 miliónov eur

Vyrábať bude nové elektrifikované modely B-segmentu.

Ilustračná fotkaIlustračná fotka (Zdroj: STELLANTIS.SK)

TRNAVA. Nad budúcnosťou trnavskej automobilky Stellantis Slovakia viseli v uplynulom roku otázniky. Týkali sa súťaže o veľkú investíciu v podobe výroby nových modelov.

Čakanie sa však skončilo, predseda vlády Eduard Heger oficiálne oznámil investíciu za 180 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj keď trnavská automobilka vyrába úspešné modely Peugeot 208 a Citroën C3, ktoré sa často objavujú v desiatke najpredávanejších európskych áut, pre slovenský závod to automaticky neznamenalo príchod ďalšej investície.

Rovnako, ani fakt, že Peugeot 208 bol Európskym autom roka 2020 a zo súčasného Citroënu C3 sa nedávno vyrobil už miliónty kus.

SkryťVypnúť reklamu

Predpokladom bola schopnosť ponúknuť kvalitu za čo najnižšie výrobné náklady. Konkurenčných tovární uchádzajúcich sa o investíciu bolo v skupine Stellantis hneď niekoľko - v Poľsku, v Srbsku, v Turecku aj v Španielsku.

Výroba áut sa už tak neoplatí

Ako šéf automobilky Stellantis Slovakia, Martin Dzama uviedol, konkurencieschopnosť slovenského závodu v uplynulých rokoch poklesla kvôli zvyšujúcej sa cene práce, ale aj energií. Preto je rád, že investícia nakoniec išla Trnave.

„Bez vízie by bola budúcnosť továrne ohrozená. Týka sa takmer 4000 zamestnancov priamo v továrni a takmer 20-tisíc ľudí medzi dodávateľmi.“

Na otázku, ako vláda podporí túto investíciu, je podľa štátneho tajomníka ministerstva hospodárstva SR Jána Oravca ešte predčasné odpovedať. Zachovaná by mala ostať kapacita 400-tisíc áut ročne.

SkryťVypnúť reklamu

Malé autá s novou platformou

O aké modely zo stratégie od roku 2023 presne pôjde, ostáva otázne.

Čo zatiaľ šéf automobilky prezradil je, že to budú malé autá B-segmentu s úplne novou podvozkovou platformou, pričom veľká časť bude elektrifikovaná a umožní rôzne karosárske verzie. Nie je tak ani jasné, či to budú plne elektrické alebo hybridné pohony.

Podľa informácií Denníka N pôjde o tri modely, ktoré na konci životného cyklu nahradia súčasný Citroën C3. V hre sú tak aj špekulácie nielen o ďalšej generácii C3, ale aj návratu Fiatu Punto.

Či naozaj pôjde o tri modely, Dzama zatiaľ nepotvrdil, prvé autá, ako aj ich premiéra, by mali byť na jeseň 2022.

Po dohode s odbormi

Oficiálne oznámenie o investícii pre trnavskú automobilku prichádza po tom, čo sa začiatkom apríla podarilo vedeniu a odborom po dlhých mesiacoch vyjednať kolektívnu dohodu na najbližšie štyri roky.

SkryťVypnúť reklamu

Jej súčasťou je napríklad iba individuálne zvyšovanie prémií a zvyšovanie základných platov až od roku 2023.

Pripomeňme, že podobné napätie zažíval minulý rok aj Volkswagen Slovakia, nakoniec získal výrobu budúcej generácie Škody Superb a Volkswagenu Passat alebo žilinská Kia s piatou generáciou modelu Sportage.

Peugeot

Peugeot 309 bol prvým modelom značky, ktorý sa dal kúpiť v Tuzexe, biele GTI je však dovezené zo západu.

Bol prvým modelom značky, ktorý sa predával v Tuzexe.


Oliver Varchol 7
Súvisiace témy: Automobilky na Slovensku
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 611
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 924
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 374
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 670
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 331
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 730
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 430
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 189
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: Raz ten Rus odíde
  2. Štefan Šturdzík: Zadar.
  3. Janka Bittó Cigániková: Ak si chce minister Šaško zachovať aspoň zvyšky cti, mal by konať
  4. Viktor Pamula: Geopolitický hazard s krajinou.
  5. Marek Strapko: Možno ešte zomrú nejakí vaši drahí...
  6. Anna Miľanová: Naša hojdacia sieť, Zem, sa trhá. Príjemné pohojdávanie končí...
  7. Matúš Grznár: Matovič zistil ako to funguje, a preto je stále na scéne.
  8. Milan Buno: Zlyháva, zabúda, padá, rozbíja veci...napriek tomu sa nevzdáva! | 7 knižných tipov
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 25 853
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 749
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 067
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 750
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 849
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 268
  7. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 6 008
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 372
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťZatvoriť reklamu