PARÍŽ. Nových elektromobilov v ponuke výrobcov stále pribúda, no ich ceny bez podporných vládnych programov klesajú len veľmi pomaly.
Kto čaká, že výrobné náklady a aj cena rapídne klesnú vďaka masovej výrobe a bez pomoci štátu, ten bude zrejme sklamaný. Nič také sa v horizonte najbližších rokov neočakáva.
Vyplýva to z analýzy spoločnosti Coface, ktorá je medzinárodným poisťovateľom pohľadávok. „V nasledujúcich dvoch rokoch neočakávame zásadné zmeny v cenových trendoch,“ konštatuje generálny riaditeľ Coface pre Slovensko a Česko, Ján Čarný.
Dôvodom je rastúci dopyt po elektromobiloch. Ten prináša zvyšovanie cien vzácnych kovov používaných v prevažne klasických lítium-iónových batériách, ktoré sú najcennejšou časťou elektromobilu.
Elektromobily v Európe rýchlo pribúdajú
Ani hľadanie alternatív tak skoro nezníži dopyt po vzácnych kovoch. Pozitívom je, že vysoké náklady prispievajú k podpore výskumu a vývoja nových technológií.

„Toto úsilie by mohlo z dlhodobého hľadiska zmeniť situáciu, a to aj vzhľadom na silnú konkurenciu krajín, ktoré chcú získať výhodu v rámci budúcej generácie vozidiel,“ vysvetľuje Ján Čarný.
Podľa Európskej asociácie výrobcov automobilov bolo za prvý polrok v Európe registrovaných 2 753 712 nových áut s benzínovým motorom, 1 282 016 s naftovým a elektromobilov sa predalo 492 021 kusov.
Napriek zúriacej pandémii ide pri elektromobiloch medziročne o takmer 45-percentný nárast predaja.
Zákaz áut so spaľovacím motorom cenu nezníži
Skepse pri znižovaní cien elektromobilov nahrávajú aj dlhodobé zámery, predovšetkým zákaz spaľovacích motorov od roku 2035.