SME

Prvý Kodiaq končí, otestovali sme jeden z posledných kusov v obľúbenej výbave (test)

Rodinné SUV poteší priaznivcov staromódnych áut.

Škoda KodiaqŠkoda Kodiaq (Zdroj: Marek Čepa)
Škoda Kodiaq 2,0 TSI 140 kW 4x4 Style
Základná cena / Verzia od (eur)30 850 / 43 850
Spotreba výrobca / test (l)7,8 - 8,5 / 8,8
Objem batožinového priestoru (l)835 / 2 065
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm)2790; 4697; 1882; 1688

Keď v roku 2016 prišlo na trh rodinné SUV od Škody, okamžite sa stalo hitom. Vďaka lákavej kombinácii priestoru a pohodlia sa pre Kodiaq rozhodlo už viac ako 840-tisíc zákazníkov.

SUV sa stalo vrcholom ponuky značky a až do príchodu elektrického Enyaqu išlo o najdrahšiu škodovku v novodobej histórii. Podobne ako kedysi Superb aj Kodiaq sa stal symbolom statusu a minimálne v našich končinách sa predávali prevažne vyššie výbavy a silnejšie motorizácie. Ojazdené kúsky si dodnes držia pomerne vysokú cenu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Automobilka nedávno predstavila nástupcu a čas prvej generácie sa tak rýchlo chýli ku koncu. Ak si na prvý Kodiaq robíte chúťky a nemáte záujem o jazdenku, ešte je šanca zohnať skladové vozidlá.

Na konci jeho životného cyklu sme sa aj my rozhodli poslednýkrát sa pozrieť na populárne SUV. Skontrolovať, čo všetko sa v priebehu rokov zmenilo a zistiť, či sa doň ešte oplatí zainvestovať alebo už radšej počkať na novú generáciu.

Škoda sa s modelom rozlúčila výbavou Final Edition s pomerne bohatým základom a cenou od 38 840 eur. Zvyšok okresanej ponuky tvorili už len modely Sportline a športovo zameraný Kodiaq RS.

Najpopulárnejšia výbava patrila k najvyšším

Nám sa na posledný test dostal do rúk Kodiaq v už nedostupnej výbave Style, ktorá bola kedysi druhou najvyššou v ponuke, vyššie už bol iba Laurin & Klement. Práve výbava Style bola u nás, v kombinácii s naftovým dvojlitrom a štvorkolkou, dlhodobo najžiadanejšia.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Novú Škodu Kodiaq sme si už pozreli v Bratislave. Aké verzie sú najžiadanejšie? Čítajte 

Decentný facelift prišiel iba v roku 2021, a tak sa ešte napriek obľúbenosti auta nestihol celkom opozerať. Vďaka drobným zmenám, hlavne v oblasti masky, pôsobí aj po siedmich rokoch aktuálne, hoci sa pod plechmi skrýva príjemne staromódne auto.

Pristane mu tiež oranžová metalíza Tangerine, ktorá bola súčasťou špeciálnych príplatkov. Kto chce trochu farby, zostala mu na konci výroby na výber len modrá alebo červená metalíza, zvyšok tvorili iba odtiene sivej, čierna a biela.

Interiér sa počas rokov výrazne nemenil, aspoň nie po vizuálnej stránke. S modernizáciou prišiel dvojramenný volant a analógové prístroje už v základe nahradil 10,25-palcový displej.

Zvyšok zostal rovnaký vrátane množstva fyzických ovládačov, ktoré sa medzičasom z mnohých áut vytratili. Nad nimi nájdeme 8-palcovú obrazovku multimediálneho systému Amundsen, s podporou bezdrôtového zrkadlenia smartfónu.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Kupujeme bazárovú Škodu Kodiaq. Na čo si dať pozor pri výbere? Čítajte 

Zmenila sa však kvalita spracovania interiéru, ktorý pôsobí omnoho solídnejšie a pevnejšie než pri prvých testovaných kusoch pred rokmi. Kvalitne pôsobí aj dekór so zaujímavou povrchovou úpravou, prekvapivo príjemnou na dotyk, menej nám už sadol jeho vzor. Prémiovejšiemu dojmu výrazne pomáha aj palubná doska čalúnená imitáciou kože.

Pohodlný aj priestranný

Rozlúčková edícia prišla s lákavou výbavou, do ktorej patrili napríklad parkovacie senzory a kamera, elektricky ovládané dvere kufra, adaptívny tempomat aj svetlá s LED matrix technológiou.

Výbava štandardne zahŕňala aj výber komfortných prvkov, ako sú ambientné osvetlenie interiéru, dvojzónová klíma, bezkľúčový prístup alebo vyhrievané predné sedadlá. Priplatiť sa dalo za trojzónovú klimatizáciu, vyhrievanie zadných sedadiel, ale aj roletky na okná.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takéto prvky výrazne zvýšili komfort na zadných sedadlách a dá sa predpokladať, že kto sa rozhoduje pre Kodiaq, nebude v ňom jazdiť sám. Jednou z najsilnejších stránok auta je priestranný interiér. V tejto oblasti vie Škoda niekedy priam čarovať.

V rodinnom SUV je dosť miesta na zadných sedadlách aj pre dospelých pasažierov, pri dlhých cestách ocenia aj výklopné stolíky či lakťovú opierku s držiakmi na poháre. Oceňujeme aj možnosť posúvať zadné sedadlá, vďaka čomu sa dá spraviť viac miesta pre pasažierov alebo pre náklad.

Za príplatok bol aj tretí rad sedadiel, no vhodný bol skôr pre deti a uberal z batožinového priestoru.

Testované auto bolo iba päťmiestne, kufor si preto zachoval plný objem 835 litrov, ktorý po sklopení sedadiel narastie na bohatých 2065 litrov. Na využiteľnosti mu ešte pridávajú typické Škoda riešenia ako háčiky na tašky či deliace priečky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zaujala nás absencia výsuvných ochranných plastov na dverách, ktoré majú zabrániť otlčeniu vedľajšieho vozidla. Tieto lišty sa však pri prudkom zabuchnutí dverí občas zachytávali o kabát a odlamovali, čo je pravdepodobne dôvodom, prečo dnes chýbajú aj v bohatej testovanej výbave.

Slabší, ale rýchlejší než diesel

Najväčšej obľube medzi zákazníkmi sa tešil naftový dvojliter, my sme si však vyskúšali jeho benzínovú alternatívu. Rozlúčková výbava Final Edition sa predávala pri všetkých motoroch výhradne s automatom, v prípade slabšieho benzínu 1,5 TSI iba s predným pohonom.

Testované auto dostalo výkonnejší motor 2,0 TSI s pohonom oboch náprav. Výkonom 140 kW (190 koní) mierne zaostáva za silnejším dieselom, no maximálny výkon je dostupný v širšom pásme otáčok.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Väčší rozdiel je v krútiacom momente, kde diesel dosahuje až 400 Nm, benzínovému motoru musí stačiť 320 Nm. Aj táto verzia dokáže ťahať príves s hmotnosťou do 2200 kilogramov, diesel utiahne ešte o 300 kíl viac.

Napriek tomu je Kodiaq s benzínovým motorom najdynamickejším modelom z bežnej ponuky, rýchlejší je už iba Kodiaq RS. Zrýchlenie na stovku trvá 7,6 sekundy, o jednu desatinu menej než pri nafte s výkonom 200 koní.

Spoza volantu však pôsobí trochu lenivejšie, než by sme podľa papierových údajov očakávali. Na vine je jeho pomerne vysoká hmotnosť, ktorá sa blíži k dvom tonám.

Tá sa prejavila aj na spotrebe. Jej priemerná hodnota sa počas testu ustálila na hodnote 8,8 litra pri jazde v zmiešaných podmienkach. Mimo mesta nie je problém zraziť ju pod sedem litrov, v meste si vyššia hmotnosť opäť vypýta svoju daň a ľahko sa dostane na dvojciferné hodnoty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Test najdrahších škodoviek: Elektrický Enyaq alebo rýchly benzínový Kodiaq RS? Čítajte 

Pri rozmeroch rodinného SUV ide o pochopiteľné výsledky, hlavne ak berieme do úvahy fakt, že všetky motory sa v tejto generácii vyhli akejkoľvek elektrifikácii. Niektorých záujemcov môže práve absencia elektromotorov lákať, nástupca už príde vybavený aj mild-hybridným pohonom alebo prvýkrát ako plug-in hybrid.

Na pohodovú jazdu je výkon viac než dostačujúci a mohutné auto rozhýbe bez najmenších problémov. Kto sa chcel s Kodiaqom hrať na pretekára, siahol po verzii RS, silné stránky tohto auta sú však úplne inde.

Okrem praktického a priestranného interiéru exceluje aj v oblasti komfortu. Poddajný podvozok je síce náchylný na bočné náklony v zákrutách, no nerovnosti tlmí výborne a pohodlie neutrpelo ani na väčších 19-palcových kolesách.

Mäkšie naladenie podvozku ocenia aj tí, ktorí občas zídu z asfaltu na nespevnené cesty. Súčasťou výbavy sú aj voliteľné jazdné režimy vrátane terénneho. Pri jeho použití sa na displeji zobrazujú aj údaje ako nadmorská výška či kompas. Nechýba ani asistent pre zjazd z kopca.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAMJX na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Škoda

Súvisiace témy: SUV
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 10 949
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 4 882
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 174
  4. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 150
  5. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 538
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 446
  7. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 2 178
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 1 722
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Dávid Polák: Spojenci, ktorí škodia viac než pomáhajú
  2. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  3. Ján Bilohuščin: Deti 20. storočia
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (22. - 28.8.1925)
  5. Ernest Klotton: Niekto sa tu bojí o demokraciu
  6. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch!
  7. Ivan Mlynár: Robert Fico vie, že bez bubáka nie je dobráka, takže – the show must go on.
  8. David Talian: Anna Záborská a hranice spomínania v dobrom
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 589
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 17 210
  3. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 595
  4. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 12 376
  5. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 763
  6. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 536
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 575
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 5 467
  1. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  2. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  3. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  4. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  5. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  6. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  7. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  8. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
SkryťZatvoriť reklamu