SME

Pípanie či vibrovanie volantu. Aké systémy bude mať vaše nové auto?

Sledovanie očí vodiča sa stane štandardom.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Suzuki )

Monotónne pípanie vodiči donedávna riešili v aute väčšinou len v prípade, keď sa nepripútali. Teraz v nových autách pribúda ďalší zvuk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Minulý rok sa v najnovších modeloch áut typovo schválených pre európsky trh prvýkrát objavil inteligentný asistent rýchlosti (ISA), ktorý akusticky upozorňuje vodiča na prekročenú rýchlosť.

Ide o súčasť nariadení Európskej komisie známych ako nové bezpečnostné predpisy GSR (General Safety Regulation), ktoré boli schválené už v roku 2022 s tým, že výrobcovia áut mali dvojročné prechodné obdobie na zavedenie systémov do nových vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a týkajú sa úžitkových aj osobných vozidiel.

Snaha o znižovanie rýchlosti

Ako systém ISA funguje? Moderné autá majú v čelnom skle zabudovanú kameru, ktorá rozpoznáva dopravné značky s rýchlostnými obmedzeniami. Údaje si môžu overovať aj cez GPS mapové podklady.

Len čo vodič prekročí rýchlosť na úseku s obmedzením, auto ho na to nejakou formou upozorní. Výrobcovia áut majú na výber zo štyroch spôsobov varovania vodiča a motivácie k spomaleniu.

Najrozšírenejšie je varovné pípanie. Ak dá vodič nohu dole z plynu, pípanie prestane, ale opäť sa ozve v prípade, že dôjde k ďalšiemu prekročeniu rýchlosti.

Súvisiaci článok Môže aj zachrániť život. Viete, ako funguje Lane Assist? Čítajte 

Štyri spôsoby, ako vodiča upozorniť

Aj keď si výrobcovia vyberajú najčastejšie práve akustický signál pri prekročenej rýchlosti, majú aj ďalšie tri možnosti. Môže ísť o vibráciu volantu, ktorá sa však najčastejšie používa pri neúmyselnom vybočení z jazdného pruhu.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou možnosťou je, že systém sa snaží vytlačiť plynový pedál proti chodidlu vodiča, aby tak dalo auto dôraznejšie najavo, že treba zložiť nohu z pedála a dodržiavať predpísanú rýchlosť.

Najradikálnejšia možnosť je obmedzenie výkonu auta.

Vo všetkých prípadoch má však vodič možnosť prekonať tieto varovania. Paradoxne, dôvodom je opäť bezpečnosť, napríklad pri predbiehaní. Počíta sa aj so situáciami, keď systém zle vyhodnotí rýchlostné obmedzenie.

Systém sa dá navyše aj vypnúť, ale s každým ďalším naštartovaním sa opäť aktivuje. Každý výrobca má iný postup na vypnutie systému a môže ísť o rozdielny počet krokov, ktorými ho deaktivuje.

Súvisiaci článok Osem vecí, ktoré nás na nových autách rozčuľujú Čítajte 

Európska rada pre bezpečnosť dopravy vo svojej analýze pred zavedením požiadavky vyhodnotila, že systém zníži prekračovanie rýchlosti o 30 percent a nehodovosť s úmrtiami o 20 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Kým minulý rok išlo o prvých pár nových modelov na trhu so systémom ISA, od júla tohto roka sa už povinnosť netýka len novo homologovaných áut, ale všetkých novo registrovaných.

Prechodné obdobie malo poslúžiť na postupné zavedenie bezpečnostných systémov, aby sa cena vozidla nezvýšila nárazovo, ale postupne.

Aj v prípade systému ISA už väčšina nových vozidiel vie niekoľko rokov rozpoznávať rýchlostné limity a teraz len pribúda akustická výzva pri ich prekročení.

Vodič pod dohľadom

Novinka, s ktorou sa budeme čoraz častejšie stretávať, je aj pokročilý systém varovania pred nepozornosťou vodiča. Prémiové značky ako Mercedes ho už používajú niekoľko rokov, pri mainstreamových značkách k tomu postupne prichádza až teraz.

Kamera s umelou inteligenciou, ktorá je umiestnená na prístrojovom štíte alebo stĺpiku riadenia pred vodičom, sleduje oči vodiča vrátane frekvencie žmurknutí. Ak systém vyhodnotí, že vodič sa nepozerá pred seba, vizuálne alebo akusticky ho upozorní. Ako takýto systém funguje, sme si už vyskúšali pri teste nového Hyundaiu Kona.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Akých prvkov výbavy sa zrieknuť pri výbere nového auta? Čítajte 

Stačí, že sa vodič zapozerá do obrazovky infotainmentu, ktorá v nových autách rozmermi čoraz viac priťahuje pozornosť a už systém vyšle vodičovi varovanie, aby sledoval cestu pred sebou. Podobne prichádza upozornenie aj pri dlhšom pohľade do spätného zrkadla alebo pri dlhšom sledovaní členov posádky auta.

Auto vidí chodcov aj cyklistov

Tiež sa rozšíril systém núdzového brzdenia, ktorý majú už aj najlacnejšie nové autá na trhu. Jeho úlohou je zabrzdiť alebo aspoň zmierniť následky kolízie s prekážkou na ceste.

Po novom už tento systém musí rozpoznávať aj chodcov alebo cyklistov. Pri lepšie vybavených autách ide už od roku 2022 o štandardnú výbavu.

Nové autá registrované po júni 2024 už musia mať aj asistenčné systémy pri cúvaní, a to buď vo forme senzorov, alebo kamerového systému vrátane varovania pred blížiacim sa objektom, ktorý vodič zo svojho sedadla nemusí zaregistrovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čierna skrinka aj alkoholtester

Pri osobných autách je zatiaľ nedoriešený systém, ktorý má do budúcnosti zamedziť vodičom, aby šoférovali pod vplyvom alkoholu. Nové autá však už budú musieť mať aspoň prípravu na inštaláciu takéhoto zariadenia. Fungovať má na princípe elektronického alkohol testera (dregera), ktorý po fúknutí vodiča vyhodnotí, či môže vozidlo naštartovať.

Posledná v poradí bude zavedená takzvaná čierna skrinka, ktorá má aj pri osobných autách pomôcť pri vyšetrovaní dopravnej nehody. Ide o zariadenie s pamäťou, ktorá sa premazáva, podobne ako v prípade on-board kamerového záznamu. Systém zbiera dáta a v prípade dopravnej nehody vie poskytnúť dôležité informácie, napríklad či vozidlo brzdilo, akú malo rýchlosť a či došlo k prudkému strhnutiu volantu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 632
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 915
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 413
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 273
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 779
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 094
  7. Ísť do kúpeľov je IN 4 803
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 588
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Objednanie sa k lekárovi je vraj „manažment pacienta“.


48
Hlavná budova súkromnej školy v Kežmarku a jej riaditeľka Anna Jurgovianová.

Riaditeľka školy platí aj za manželov kravín.


a 1 ďalší 5
Peter Schutz

Účelom manévru s rentou je nutkanie poistiť sa pred prípadnou stratou moci.


11
Premiérov poradca pre legislatívu David Lindtner.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


1
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Agresor.
  2. Ján Škerko: Donald Trump, paprče preč od Grónska
  3. Soňa Kallová: Slovenská pošta reloaded
  4. Alexandra Erdélyiová : Blaha, buď chlap!
  5. Jaroslav Karahuta: Prichádza čas na dekoncentráciu chovov hospodárskych zvierat na Slovensku.
  6. Marek Tocimák: Všetko Kým Sme
  7. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  8. Anna Miľanová: Citujem z knihy od Ľ.Ódora, Rýchlokurz geniality: "Vedci sa obávajú najmä rozmrazovania permafrostu, čo je vlastne pôda trvalo zamrznutá, ktorá v sebe
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 52 837
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 849
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 703
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 10 166
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 8 792
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 127
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 838
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 738
  1. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  4. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  5. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  7. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  8. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
SkryťZatvoriť reklamu