Monotónne pípanie vodiči donedávna riešili v aute väčšinou len v prípade, keď sa nepripútali. Teraz v nových autách pribúda ďalší zvuk.
Minulý rok sa v najnovších modeloch áut typovo schválených pre európsky trh prvýkrát objavil inteligentný asistent rýchlosti (ISA), ktorý akusticky upozorňuje vodiča na prekročenú rýchlosť.
Ide o súčasť nariadení Európskej komisie známych ako nové bezpečnostné predpisy GSR (General Safety Regulation), ktoré boli schválené už v roku 2022 s tým, že výrobcovia áut mali dvojročné prechodné obdobie na zavedenie systémov do nových vozidiel.
Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a týkajú sa úžitkových aj osobných vozidiel.
Snaha o znižovanie rýchlosti
Ako systém ISA funguje? Moderné autá majú v čelnom skle zabudovanú kameru, ktorá rozpoznáva dopravné značky s rýchlostnými obmedzeniami. Údaje si môžu overovať aj cez GPS mapové podklady.
Len čo vodič prekročí rýchlosť na úseku s obmedzením, auto ho na to nejakou formou upozorní. Výrobcovia áut majú na výber zo štyroch spôsobov varovania vodiča a motivácie k spomaleniu.
Najrozšírenejšie je varovné pípanie. Ak dá vodič nohu dole z plynu, pípanie prestane, ale opäť sa ozve v prípade, že dôjde k ďalšiemu prekročeniu rýchlosti.

Štyri spôsoby, ako vodiča upozorniť
Aj keď si výrobcovia vyberajú najčastejšie práve akustický signál pri prekročenej rýchlosti, majú aj ďalšie tri možnosti. Môže ísť o vibráciu volantu, ktorá sa však najčastejšie používa pri neúmyselnom vybočení z jazdného pruhu.
Ďalšou možnosťou je, že systém sa snaží vytlačiť plynový pedál proti chodidlu vodiča, aby tak dalo auto dôraznejšie najavo, že treba zložiť nohu z pedála a dodržiavať predpísanú rýchlosť.
Spôsoby prevencie prekročenej rýchlosti:
- akustické hlásenie,
- vibrácie volantu,
- vytlačenie plynového pedálu,
- obmedzenie výkonu.
Najradikálnejšia možnosť je obmedzenie výkonu auta.
Vo všetkých prípadoch má však vodič možnosť prekonať tieto varovania. Paradoxne, dôvodom je opäť bezpečnosť, napríklad pri predbiehaní. Počíta sa aj so situáciami, keď systém zle vyhodnotí rýchlostné obmedzenie.
Systém sa dá navyše aj vypnúť, ale s každým ďalším naštartovaním sa opäť aktivuje. Každý výrobca má iný postup na vypnutie systému a môže ísť o rozdielny počet krokov, ktorými ho deaktivuje.

Európska rada pre bezpečnosť dopravy vo svojej analýze pred zavedením požiadavky vyhodnotila, že systém zníži prekračovanie rýchlosti o 30 percent a nehodovosť s úmrtiami o 20 percent.
Kým minulý rok išlo o prvých pár nových modelov na trhu so systémom ISA, od júla tohto roka sa už povinnosť netýka len novo homologovaných áut, ale všetkých novo registrovaných.
Prechodné obdobie malo poslúžiť na postupné zavedenie bezpečnostných systémov, aby sa cena vozidla nezvýšila nárazovo, ale postupne.
Aj v prípade systému ISA už väčšina nových vozidiel vie niekoľko rokov rozpoznávať rýchlostné limity a teraz len pribúda akustická výzva pri ich prekročení.
Vodič pod dohľadom
Novinka, s ktorou sa budeme čoraz častejšie stretávať, je aj pokročilý systém varovania pred nepozornosťou vodiča. Prémiové značky ako Mercedes ho už používajú niekoľko rokov, pri mainstreamových značkách k tomu postupne prichádza až teraz.
Kamera s umelou inteligenciou, ktorá je umiestnená na prístrojovom štíte alebo stĺpiku riadenia pred vodičom, sleduje oči vodiča vrátane frekvencie žmurknutí. Ak systém vyhodnotí, že vodič sa nepozerá pred seba, vizuálne alebo akusticky ho upozorní. Ako takýto systém funguje, sme si už vyskúšali pri teste nového Hyundaiu Kona.

Stačí, že sa vodič zapozerá do obrazovky infotainmentu, ktorá v nových autách rozmermi čoraz viac priťahuje pozornosť a už systém vyšle vodičovi varovanie, aby sledoval cestu pred sebou. Podobne prichádza upozornenie aj pri dlhšom pohľade do spätného zrkadla alebo pri dlhšom sledovaní členov posádky auta.
Auto vidí chodcov aj cyklistov
Tiež sa rozšíril systém núdzového brzdenia, ktorý majú už aj najlacnejšie nové autá na trhu. Jeho úlohou je zabrzdiť alebo aspoň zmierniť následky kolízie s prekážkou na ceste.
Po novom už tento systém musí rozpoznávať aj chodcov alebo cyklistov. Pri lepšie vybavených autách ide už od roku 2022 o štandardnú výbavu.
Nové autá registrované po júni 2024 už musia mať aj asistenčné systémy pri cúvaní, a to buď vo forme senzorov, alebo kamerového systému vrátane varovania pred blížiacim sa objektom, ktorý vodič zo svojho sedadla nemusí zaregistrovať.
Čierna skrinka aj alkoholtester
Pri osobných autách je zatiaľ nedoriešený systém, ktorý má do budúcnosti zamedziť vodičom, aby šoférovali pod vplyvom alkoholu. Nové autá však už budú musieť mať aspoň prípravu na inštaláciu takéhoto zariadenia. Fungovať má na princípe elektronického alkohol testera (dregera), ktorý po fúknutí vodiča vyhodnotí, či môže vozidlo naštartovať.
Posledná v poradí bude zavedená takzvaná čierna skrinka, ktorá má aj pri osobných autách pomôcť pri vyšetrovaní dopravnej nehody. Ide o zariadenie s pamäťou, ktorá sa premazáva, podobne ako v prípade on-board kamerového záznamu. Systém zbiera dáta a v prípade dopravnej nehody vie poskytnúť dôležité informácie, napríklad či vozidlo brzdilo, akú malo rýchlosť a či došlo k prudkému strhnutiu volantu.
Povinní bezpečnostní asistenti v nových vozidlách
- Inteligentný asistent rýchlosti
- Príprava na alkoholzámok s možnosťou inštalácie dodatočného zariadenia
- Rozpoznávanie a varovanie pred únavou alebo nepozornosťou vodiča
- Pokročilé varovanie pred nepozornosťou vodiča so sledovaním očí
- Kontrola tlaku pneumatík
- Signalizácia núdzového brzdenia
- Asistent cúvania
- Čierna skrinka
- Núdzové brzdenie s rozpoznávaním chodcov a cyklistov
- Sledovanie mŕtvych uhlov