SME

Pípanie či vibrovanie volantu. Aké systémy bude mať vaše nové auto?

Sledovanie očí vodiča sa stane štandardom.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Suzuki )

Monotónne pípanie vodiči donedávna riešili v aute väčšinou len v prípade, keď sa nepripútali. Teraz v nových autách pribúda ďalší zvuk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Minulý rok sa v najnovších modeloch áut typovo schválených pre európsky trh prvýkrát objavil inteligentný asistent rýchlosti (ISA), ktorý akusticky upozorňuje vodiča na prekročenú rýchlosť.

Ide o súčasť nariadení Európskej komisie známych ako nové bezpečnostné predpisy GSR (General Safety Regulation), ktoré boli schválené už v roku 2022 s tým, že výrobcovia áut mali dvojročné prechodné obdobie na zavedenie systémov do nových vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách a týkajú sa úžitkových aj osobných vozidiel.

Snaha o znižovanie rýchlosti

Ako systém ISA funguje? Moderné autá majú v čelnom skle zabudovanú kameru, ktorá rozpoznáva dopravné značky s rýchlostnými obmedzeniami. Údaje si môžu overovať aj cez GPS mapové podklady.

Len čo vodič prekročí rýchlosť na úseku s obmedzením, auto ho na to nejakou formou upozorní. Výrobcovia áut majú na výber zo štyroch spôsobov varovania vodiča a motivácie k spomaleniu.

Najrozšírenejšie je varovné pípanie. Ak dá vodič nohu dole z plynu, pípanie prestane, ale opäť sa ozve v prípade, že dôjde k ďalšiemu prekročeniu rýchlosti.

Súvisiaci článok Môže aj zachrániť život. Viete, ako funguje Lane Assist? Čítajte 

Štyri spôsoby, ako vodiča upozorniť

Aj keď si výrobcovia vyberajú najčastejšie práve akustický signál pri prekročenej rýchlosti, majú aj ďalšie tri možnosti. Môže ísť o vibráciu volantu, ktorá sa však najčastejšie používa pri neúmyselnom vybočení z jazdného pruhu.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou možnosťou je, že systém sa snaží vytlačiť plynový pedál proti chodidlu vodiča, aby tak dalo auto dôraznejšie najavo, že treba zložiť nohu z pedála a dodržiavať predpísanú rýchlosť.

Najradikálnejšia možnosť je obmedzenie výkonu auta.

Vo všetkých prípadoch má však vodič možnosť prekonať tieto varovania. Paradoxne, dôvodom je opäť bezpečnosť, napríklad pri predbiehaní. Počíta sa aj so situáciami, keď systém zle vyhodnotí rýchlostné obmedzenie.

Systém sa dá navyše aj vypnúť, ale s každým ďalším naštartovaním sa opäť aktivuje. Každý výrobca má iný postup na vypnutie systému a môže ísť o rozdielny počet krokov, ktorými ho deaktivuje.

Súvisiaci článok Osem vecí, ktoré nás na nových autách rozčuľujú Čítajte 

Európska rada pre bezpečnosť dopravy vo svojej analýze pred zavedením požiadavky vyhodnotila, že systém zníži prekračovanie rýchlosti o 30 percent a nehodovosť s úmrtiami o 20 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Kým minulý rok išlo o prvých pár nových modelov na trhu so systémom ISA, od júla tohto roka sa už povinnosť netýka len novo homologovaných áut, ale všetkých novo registrovaných.

Prechodné obdobie malo poslúžiť na postupné zavedenie bezpečnostných systémov, aby sa cena vozidla nezvýšila nárazovo, ale postupne.

Aj v prípade systému ISA už väčšina nových vozidiel vie niekoľko rokov rozpoznávať rýchlostné limity a teraz len pribúda akustická výzva pri ich prekročení.

Vodič pod dohľadom

Novinka, s ktorou sa budeme čoraz častejšie stretávať, je aj pokročilý systém varovania pred nepozornosťou vodiča. Prémiové značky ako Mercedes ho už používajú niekoľko rokov, pri mainstreamových značkách k tomu postupne prichádza až teraz.

Kamera s umelou inteligenciou, ktorá je umiestnená na prístrojovom štíte alebo stĺpiku riadenia pred vodičom, sleduje oči vodiča vrátane frekvencie žmurknutí. Ak systém vyhodnotí, že vodič sa nepozerá pred seba, vizuálne alebo akusticky ho upozorní. Ako takýto systém funguje, sme si už vyskúšali pri teste nového Hyundaiu Kona.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Akých prvkov výbavy sa zrieknuť pri výbere nového auta? Čítajte 

Stačí, že sa vodič zapozerá do obrazovky infotainmentu, ktorá v nových autách rozmermi čoraz viac priťahuje pozornosť a už systém vyšle vodičovi varovanie, aby sledoval cestu pred sebou. Podobne prichádza upozornenie aj pri dlhšom pohľade do spätného zrkadla alebo pri dlhšom sledovaní členov posádky auta.

Auto vidí chodcov aj cyklistov

Tiež sa rozšíril systém núdzového brzdenia, ktorý majú už aj najlacnejšie nové autá na trhu. Jeho úlohou je zabrzdiť alebo aspoň zmierniť následky kolízie s prekážkou na ceste.

Po novom už tento systém musí rozpoznávať aj chodcov alebo cyklistov. Pri lepšie vybavených autách ide už od roku 2022 o štandardnú výbavu.

Nové autá registrované po júni 2024 už musia mať aj asistenčné systémy pri cúvaní, a to buď vo forme senzorov, alebo kamerového systému vrátane varovania pred blížiacim sa objektom, ktorý vodič zo svojho sedadla nemusí zaregistrovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čierna skrinka aj alkoholtester

Pri osobných autách je zatiaľ nedoriešený systém, ktorý má do budúcnosti zamedziť vodičom, aby šoférovali pod vplyvom alkoholu. Nové autá však už budú musieť mať aspoň prípravu na inštaláciu takéhoto zariadenia. Fungovať má na princípe elektronického alkohol testera (dregera), ktorý po fúknutí vodiča vyhodnotí, či môže vozidlo naštartovať.

Posledná v poradí bude zavedená takzvaná čierna skrinka, ktorá má aj pri osobných autách pomôcť pri vyšetrovaní dopravnej nehody. Ide o zariadenie s pamäťou, ktorá sa premazáva, podobne ako v prípade on-board kamerového záznamu. Systém zbiera dáta a v prípade dopravnej nehody vie poskytnúť dôležité informácie, napríklad či vozidlo brzdilo, akú malo rýchlosť a či došlo k prudkému strhnutiu volantu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Doprava

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 936
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 448
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 928
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 143
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 483
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 316
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 093
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 047
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Branislav Gröhling: Gröhling odpovedá Ficovi na list
  2. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho.
  3. Elena Antalová: T.č. majú nielen šancu prejaviť sa konzervatívni liberáli
  4. Tomas Hlavaty: Zastavme ich, bratia, ved sa ony stratia...
  5. Ján Škerko: Slovenský Cirkus Humberto
  6. Pavel Baláž: V Bologni si vykrútite krky - pri pohľadoch na vysoké veže
  7. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  8. Martin Fronk: Ako sa kedysi mrazničky stavali z kameňov, alebo...
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 29 856
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 16 708
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 670
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 393
  5. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 031
  6. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 959
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 139
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 893
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu