SME

Toyota Yaris Cross kašle na facelift, dôležité sú technické vylepšenia

Nízka spotreba ostáva aj s vyšším výkonom.

Toyota Yaris Cross Toyota Yaris Cross (Zdroj: Peter Kálmán)

Vyzerá rovnako, a predsa je iná. Možno sa výrobca bál, že by vizuálnymi zmenami pokazil jej nečakaný úspech.

Malá Toyota Yaris Cross patrí momentálne k najúspešnejším modelom značky v Európe. Po štyroch rokoch prichádzajú na oko neviditeľné zmeny, ktoré rozhodne nie sú len o novej farbe karosérie Urban Khaki. Vylepšenia sme si vyskúšali na vlastnej koži.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Toyota sa s príchodom malého SUV B segmentu neponáhľala, skôr patrila už medzi posledné značky, ktoré s ním prišli. Napriek tomu je dnes Yaris Cross najžiadanejším autom v segmente, len vlani sa z neho predalo 200-tisíc kusov.

SkryťVypnúť reklamu

Vtipným paradoxom tiež je, že japonská značka sa vďaka malému Crossu môže pochváliť aktuálne najviac vyrábaným autom vo Francúzsku.

Hlavná zmena, ktorú modelový rok 2024 priniesol, je pod kapotou. Už ani Yaris Cross nekúpite bez hybridu, a teda ani bez automatu. Dôvodom je snaha o znižovanie emisií.

Viac výkonu aj krútiaceho momentu

Ponuka motorov napriek tomu ani v novom cenníku nevyzerá okresane, pretože pribudol nový silnejší hybrid. Na výber je tak doterajšia verzia so systémovým výkonom 85 kW (116 koní) a novinka, ktorú dostal aj klasický malý Yaris, s výkonom 97 kW (130 koní).

V oboch prípadoch spaľovaciu časť tvorí 1,5-litrový atmosférický trojvalec pracujúci v Atkinsonovom cykle s vyššou kompresiou aj tepelnou účinnosťou. Samotný spaľovací motor má stále rovnaký výkon 68 kW (92 koní), zmeny sa udiali na dvoch elektromotoroch, respektíve motor-generátoroch.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Toyota Yaris lepšie jazdí a hybrid poteší spotrebou (prvá jazda) Čítajte 

Menší z nich podrástol a dostal výkonnejšie napájanie aj úpravu riadiacej jednotky, vďaka čomu došlo k dvanásťpercentnému zvýšeniu systémového výkonu.

Okrem nárastu výkonu o 12 kW (14 koní) sa úpravou druhého a väčšieho motor-generátora slúžiaceho na samotný pohon, zvýšil krútiaci moment zo 141 na 185 Nm, teda o 44 Nm.

Symbolická štvorkolka

Slabší a aj silnejší hybrid môžu byť s inteligentným pohonom všetkých kolies formou pripájania zadného elektromotora, no zázraky v teréne od neho neočakávajte, má výkon len 3,9 kW (5,3 koní) a krútiaci moment 52 Nm. Ide teda skôr o krátkodobú pomoc, napríklad na šmykľavom povrchu.

Pri štvorkolke je vzadu náprava s dvojitými lichobežníkmi, my sme však jazdili s predokolkou, ktorá tam má jednoduchú s torznou tyčou.

SkryťVypnúť reklamu

Piata generácia hybridu priniesla rýchlejšiu akceleráciu, Yaris Cross 130 je teraz na stovke o pol sekundy rýchlejší, no celkový čas je 10,7 sekundy, takže žiadna prudká akcelerácia sa nedeje.

Súvisiaci článok Nová Toyota C-HR je pre náročnejších záujemcov o mestský crossover (test) Čítajte 

Ďalšou výraznejšou zmenou je, že konštruktéri zapracovali na lepšom odhlučnení interiéru, predovšetkým od motora, ktorý svoj trojvalcový charakter donedávna ťažko popieral. Trochu to podkopávalo imidž auta.

Aj z toho dôvodu na ľavom uchytení motora pribudol dynamický tlmič, posilnené je aj utlmenie kapoty pod čelným sklom a tiež prístrojovou doskou. Výrobca navyše použil hrubšie sklá.

Tichšia a rýchlejšia

Realita je taká, že motor je naozaj tichší. Z pozície vodiča má príjemnejší zvuk, a to aj pri prudkom zošliapnutí plynu. Pri častom pridávaní a brzdení na okreskách sme však aj tak boli mierne ohučaní, prejav bezstupňovej e-CVT prevodovky je už raz taký.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj pri vyšších rýchlostiach je teraz v kabíne tichšie ako napríklad v Suzuki Vitara. Lenže pri rýchlosti nad 90 km/h nám už prekážal šum od bočných okien, viackrát sme ich kontrolovali, či sú dobre zatvorené.

Súvisiaci článok Honda Jazz má premyslené riešenia na palube aj pod kapotou (test) Čítajte 

Mix okresných ciest, diaľnice a mestského jazdenia sme absolvovali so spotrebou 4,6 litra, čo vôbec nie je zlý výsledok. Dokonca britský magazín What Car označil Yaris Cross za najefektívnejšie fungujúci hybrid, nasledovali za ním klasický Yaris a Honda Jazz.

Najmä v meste a pri hľadaní parkovania nás prekvapilo, ako často vie Yaris Cross jazdiť na elektrinu. Na druhej strane nie tak často, aby vodič reálne vedel využívať tlačidlo EV mode pre elektrickú jazdu. Tá je málokedy k dispozícii a príde nám pri full-hybride zbytočná, systém sa aj tak rozhodne sám.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S piatou generáciou hybridu sme si všimli premenlivú intenzitu rekuperácie, intenzívnejšia je, keď sa blíži prekážka, napríklad autá čakajúce na križovatke.

Keď je páka v režime B, aj vtedy auto intenzívnejšie spomaľuje. Systém je však zrejme už taký účinný, že po každom dobití malého trakčného akumulátora začne auto brzdiť motorom a otáčky idú hore. Vodiča to nepriamo núti režim B používať len krátkodobo.

Za mestom sme si zase mohli vyskúšať, ako sa správajú vylepšení jazdní asistenti. Keď má vodič nastavený adaptívny tempomat, auto vie napríklad samo pribrzdiť pred zákrutou. Tiež sa už nestane, že pri spomalení a opätovnej snahe zapnutia tempomatu ostane zapamätaná vyššia rýchlosť z diaľnice.

Z pohľadu vodiča by zmien k lepšiemu mohlo byť ešte viac, najmä vzhľadom na zvýšenie ceny. V podstate sa obmedzujú na nový infotainment s 10,5-palcovou obrazovkou a 12,3-palcovou v rámci prístrojového štítu. Tá sa dá po novom prispôsobovať v štyroch režimoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vnútri ostal priestor na vylepšenia

Interiér na nás síce nepôsobil lacno, ale všimnete si na ňom, kde všade sa šetrilo. Napríklad opierky rúk, či už vo dverách, alebo na lakťovej opierke, sú bez mäkkej výplne, na dverách je len tvrdý plast a pasažieri vzadu stále nemajú výduchy klimatizácie ani USB porty.

Základná cena vynoveného Yarisu Cross sa teraz začína od 22 590 eur a ide o hybrid s pôvodným výkonom 85 kW (116 koní). Štandardom je automatická klimatizácia, parkovacia kamera, adaptívny tempomat, systém udržiavania v jazdnom pruhu a rozpoznávanie dopravných značiek.

Súvisiaci článok Honda HR-V sa zmenila na oddychové auto, no diaľnice jej nepasujú Čítajte 

Na úplnom konci cenníka bola naša úvodná testovaná verzia Premiere Edition, kde už cena tesne pod 30-tisíc eur neznie tak lákavo, no cenové rozpätie je stále slušné.

Na záver prezraďme, že s hybridom sa má objaviť aj najmenšia Toyota Aygo, čo by znamenalo lákavú kombináciu vyššieho posedu, úsporného hybridu a priaznivejšej ceny. To však už bude opäť iný príbeh.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Z testovacieho zápisníka
Značka a modelToyota Yaris Cross
Verzia1,5 HDF 130k e-CVT
Cena od / verzia (eur)22 590 / 29 990
MotorAtmosférický benzínový trojvalec, 1490 cm3 + dva elektromotory
Systémový výkon kW (k)97 (130)
Krút. moment185
Typ prevodovky / počet stupňovplanétová e-CVT / 1
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s)10,7
Spotreba kombinovaná - výrobca (l/100km)4,5 - 5,4
Rozmer pneumatík215/50 R18
Pohotovostná hmotnosť (kg)1170–1360
Svetlá výška podvozka (mm)170
Objem batožinového priestoru (l)397
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm)2560; 4180; 1765 (bez zrkadiel); 1 595
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  2. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  7. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  2. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  3. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  7. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 13 493
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 379
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 964
  4. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 666
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 244
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 052
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 038
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 1 954
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tibor Gašpar, Juraj Gedra a Richard Glück po Bezpečnostnej rade štátu

Denník SME má k dispozícií zápisnicu z výsluchu člena Demokratov.


a 1 ďalší 56
Vládny splnomocnenec požiadal médiá, aby zverejnili fotografiu štúdie.

Štúdia má priveľa slabých miest.


17
Barbora Mareková.

Náš aktuálny problém nie je, či má Viktor Vincze čo jesť.


7
Lotyšský kapitán Kaspars Daugavinš počas MS v hokeji 2025.

Mesto ma milovalo, spomína na Michalovce.


Martin Turčin a 1 ďalší 3
reklama
  1. Martin Turčan: Srdce slnečnice
  2. Emil Fitoš: Nákup IKT techniky na ministerstve vnútra vyvoláva zbytočné vášne
  3. Ivan Čáni: Predseda NR SR Raši prehovoril pri príležitosti výročia atentátu.
  4. Tadeáš Ďurica: Zbytočný líder zbytočnej strany
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Londýn
  7. Vladimír Krátky: Zákerní táraji, gágaji a prďúsi oblbujú národ,
  8. Tomas Hlavaty: Nech zije...
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 14 866
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 558
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 670
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 544
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 083
  6. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 6 047
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 160
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 914
  1. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  2. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  3. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  4. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  5. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
  6. Věra Tepličková: Ťažký obed je sviňa
  7. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  8. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
SkryťZatvoriť reklamu