Štýlového mikrobusu od Volkswagenu sa tento rok dočkajú aj v USA. Práve tam vyrobil kultúrny priemysel z jeho dávneho predchodcu najznámejšiu dodávku na svete. Zatiaľ je otázne, či Američania tak vrúcne prijmú aj modernú elektrickú verziu.
Dôvod, prečo by nás mala zaujímať dodávka zo zámoria, je fakt, že zmeny sa týkajú aj európskej špecifikácie. Vybrali sme sa preto vyskúšať modernizovanú verziu do jej rodného Hannoveru a zistili sme, že zďaleka nejde len o centimetre navyše.
Hoci Volkswagen ID.Buzz hneď po uvedení pred dvomi rokmi zaujal okolie svojím zjavom, možnosti vnútornej konfigurácie boli trochu nedostatočné. Mohli ste ho mať len v päťmiestnej verzii alebo ako dodávku Cargo. S modernizáciou sa to však mení.
Päť, šesť alebo sedem
Aj pri krátkej verzii sa už ponúka možnosť šesťmiestnej konfigurácie s troma radmi sedadiel po dvoch.
Takéto usporiadanie môže mať aj dlhá verzia, no samozrejme je k dispozícii aj sedem miest. To vtedy, keď je v druhom rade lavica pre troch delená v pomere 40:60 a za ňou sú ešte dve miesta.
Dlhý ID.Buzz umožňuje posúvať sedadlá vo všetkých troch radoch, v druhom až o 20 centimetrov. Najviac sa nám pozdávala šesťmiestna konfigurácia, keďže pasažieri majú uličku medzi sedadlami, takže pri nastupovaní dozadu netreba nič odklápať.

Nepredĺžil sa len rázvor kolies o 250 milimetrov, ale aj bočné posuvné dvere. Celková dĺžka dodávky je teraz 4962 mm. Pri bežnom jazdení s týmto "jazvečíkom" si však jeho rozmery veľmi neuvedomíte. Vďačí za to možnosti poriadne vytočiť predné kolesá, na otočenie dodávke stačí 11,8 metra.
Komu toľko miest na sedenie netreba a dáva radšej prednosť veľkému kufru, môže mať aj dlhú verziu ID.Buzzu v päťmiestnom vyhotovení. Vtedy zmestíte dozadu až 1340 litrov batožiny.
Aj pri sedemmiestnej verzii však za poslednými sedadlami vzadu ostáva ešte 306-litrový kufor. Opačný extrém je potom sklopenie oboch zadných radov, vtedy auto odvezie až 2469 litrov nákladu.
Väčší aj rýchlejší
Novinky sa udiali skôr pod povrchom. Vďaka pridaniu trinásteho modulu došlo k zväčšeniu kapacity na 86 kWh. Miesto mu urobila dlhšia podlaha. Elektrický mikrobus má teraz zvládnuť dojazd 487 kilometrov, čo si však overíme až pri klasickom teste.
Ďalšou novinkou je silnejší elektromotor poháňajúci zadnú nápravu. Výkon mu podrástol zo 150 kW (204 koní) na 210 kW (286 koní). Pri dlhšej a zákonite aj ťažšej verzii ID.Buzzu to až tak necítiť, no s krátkou musí pekne cvičiť. Aj tak je zrýchlenie na stovku za 7,9 sekundy a opäť bolo komické sledovať, ako svižný odpich vodičov okolo prekvapil.

Akoby za odmenu je vrcholná verzia ID.Buzz GTX, ktorá aj mikrobusu dáva športovú dušu.
Keď sa zamyslíte, celý tento koncept je trochu absurdný.
Auto je zaujímavé nielen pohonom všetkých kolies a možnosťou ťahať 1,8-tonový príves, ale aj systémovým výkonom 250 kW (340 koní). Hoci bez pripnutého karavanu, dlhá verzia GTX vie vystreliť z nuly na sto za 6,5 sekundy.
Predný asynchrónny motor s výkonom 80 kW (109 koní) sa zapája len podľa potreby, prvé husle hrá primárne zadný synchrónny elektromotor, ktorý má 210 kW (286 koní).

Okrem možnosti nápadnej kombinácie červenej Cherry a striebornej, verziu GTX zvonka spoznáte podľa iného predného nárazníka. V interiéri dominuje čierne čalúnenie a podvozok je naladený tuhšie.
To všetko je pekné, ale aj tak sme mali pocit, že fyzika nepustí a napriek snahe o nízke ťažisko sme si športovú jazdu veľmi neužívali, hoci výkon je naozaj slušný.
Osoby sediace v treťom rade sedadiel by mali byť obozretné. Kombinácia tichého zrýchlenia či spomaľovania a preťaženia v zákrutách totiž môže vyvolať nevoľnosť. A to aj napriek tomu, že podvozkovo je auto ozaj skvelé a nehojdá sa.
Viac vzduchu aj viac výbavy
Novinky pribudli aj v oblasti komfortu na palube. Zadné dvere dostali posuvné okná s elektrickým ovládaním a čo je dôležitejšie, pod strechou sa objavili výduchy vetrania s možnosťou nastaviť teplotu pre zadných pasažierov.

Zaujímavým, hoci nie veľmi praktickým prvkom výbavy, je obrovská presklená strecha s rozlohou až 1,5 štvorcového metra. Nemá cloniacu roletku, ale slnečných lúčov sa zbavíte jedným tlačidlom, keď sa sklo stane nepriehľadným. Technológia s tekutými kryštálmi je zjavne v móde, poznáme ju už z BMW či z Renaultu.
S novými autami je to dnes pre časté softvérové zmeny ako so smartfónmi. Po dvoch rokoch sú už zastarané, keďže výrobca stále prichádza so zlepšeniami. Platí to aj pre elektromobily koncernu Volkswagen na podvozkovej platforme MEB.

Už nejde len o zväčšovanie centrálnej obrazovky, ktorá podrástla na 12,9 palca (predtým mala "len" 12 palcov), ale vývojári sa viac zamerali na používateľské prostredie displeja. Namiesto softvéru 3.2.0 prichádza verzia 5.2.0.
Rozmiestnenie jednotlivých funkcií je teraz logickejšie a prirodzenejšie. A to aj napriek tomu, že pod obrazovkou zmizol rad tlačidiel, ktoré sa však pre dotykové ovládanie používali nešikovne.
Aj o samotnej obrazovke platí, že má lepšiu reakciu, keď do nej ťukáte prstom, aj reakcie na pokyny sú rýchlejšie.
Volantu však ostali dotykové tlačidlá, hoci Volkswagen už pri niektorých nových modeloch od nich upúšťa a vracia sa opäť ku klasickým tlačidlám.
Zmien je ešte viac, než sme čakali
Spozorovali sme aj pár ďalších zmien oproti prvým ID.Buzzom. Výstražné svetlá majú pod obrazovkou už tiež klasické tlačidlo a na volante pribudlo jedno pre vyhrievanie volantu. My by sme ho radšej vymenili za rýchly prístup k jazdným asistentom. Vypínanie upozornenia na prekročenú rýchlosť treba totiž pri každom štarte riešiť cez obrazovku.
Hoci auto vyzerá zvonka rovnako, zmien je však oveľa viac. Tak ako pri Škode Enyaq 85, aj tu pribudla možnosť predohrevu batérie, aby ste v chladných mesiacoch mohli dosiahnuť vyšší nabíjací výkon, a teda aj rýchlejšie auto dobiť.

Zaujímavosťou tiež je, že hoci sa pred dvoma rokmi hovorilo, že ID.Buzz pre sklon čelného skla nemôže mať head-up displej, už to neplatí. Okrem neho pribudlo do zrkadiel aj výraznejšie výstražné svetlo mŕtvych uhlov.
Jazda s ID.Buzzom je skutočne príjemná až relaxačná. Napriek veľkému vnútornému priestoru ostáva v aute ticho aj pri diaľničnej rýchlosti. Keďže sme sa v rámci jázd ocitli na nemeckej diaľnici, neodolali sme príležitosti vyskúšať si maximálnu rýchlosť elektrického mikrobusu. Vidieť uháňať 2,7-tonovú dodávku v ľavom pruhu rýchlosťou 165 km/h vyzerá až trochu komicky.
Prekvapením bolo ticho na palube, dobrú prácu robia aj jazdné asistenty, pri ktorých sa už vodič začína cítiť trochu zbytočne. Aspoň si však užíva jazdu s dobrým výhľadom.

Radšej mikrobus ako SUV
Rozšírenie ponuky elektrického mikrobusu znie fajn, Volkswagenu sa podarilo vyriešiť viacero slabých či kritizovaných miest na aute.
Z užívateľského pohľadu ide o najlepšie jazdiacu dodávku s veľmi príjemným spracovaním, slušným dojazdom a jednoduchým ovládaním.
Otázna je už len cena, ktorá zatiaľ tak skoro u nás nebude známa. Dá sa však predpokladať, že použité inovácie ju môžu oproti pôvodnej verzii ešte zvýšiť. Už dnes sa pritom bavíme o cene 64 284 eur.
Ak má však elektromobil plniť rodinné účely, dali by sme mu prednosť pred SUV konkurenciou, akou je napríklad sedemmiestna Kia EV9.

Z testovacieho zápisníka | ||
---|---|---|
Značka a model | Volkswagen ID.Buzz LWB | |
Verzia | Pro RWD | GTX AWD |
Cena modelu od (eur) | zatiaľ nebola zverejnená | |
Výkon - kW(k) | 210 (286) | 250 (340) |
Krút. moment - (Nm) | 560 | 560 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km / h - výrobca (s) | 7,9 | 6,1 |
Spotreba výrobca (kWh / 100 km) | 19,5 / 21 | neuvádza sa |
Kapacita batérie (kWh) | 86 | |
Rozmer pneumatík | 235/45 R21 vpredu a 265/40 R21 vzadu | |
Objem batožinového priestoru (l) | 306 / 1340 / 2469 | |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 3239; 4962; 1985; 1927 |