SME

Kia EV9 je veľký provokatér so zaslúženou pozornosťou (prvá jazda)

Jazdnými vlastnosťami poráža aj elektrický Mercedes.

Kia EV9Kia EV9 (Zdroj: Peter Kálmán)
Kia EV9 GT-Line AWD
Cena od / verzia od (eur)74 990 / 82 990
Priemerná spotreba (WLTP) / test (kWh)22,8 / 19,8
Objem batožinového priestoru (l)828 + 52
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)3100; 5015; 1980; 1780

Rozmach elektromobilov ponúka automobilkám rôzne možnosti taktizovania. Väčšina už má v ponuke aspoň jeden stredne veľký model. Teraz prichádza k dilemám - či ponúknuť menší a lacnejší model alebo naopak väčší a drahší.

Kia sa vybrala druhou cestou a usúdila, že kým sa dostane k menším elektromobilom, je čas na vlajkovú loď. Novú Kiu EV9 sme si počas prvých medzinárodných jázd vyskúšali na upršanej Francúzskej riviére.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hyundai aj Kia v poslednom čase dizajnom radi provokujú a EV9 rozhodne nie je výnimkou. Za jej kontroverzným dizajnom sa ľudia zvedavo otáčajú.

SkryťVypnúť reklamu

Veľké hranaté SUV má totiž dosť netradične riešenú prednú masku. Zvislé svetlá sa krčia v rohoch karosérie a tvarom majú pripomínať súhvezdia zakreslené na mape. Podobný svetelný podpis nájdeme aj vzadu. Kia EV9 rozhodne vyzerá veľmi zaujímavo.

Otázne je, či aj pekne.

Súvisiaci článok Najväčšia Kia má slovenské ceny, je sedemmiestna a prekvapí aj výkonom Čítajte 

Príprava na jazdenie

Kľúč od auta sme si na letisku v Nice prebrali v čase, keď pobrežie bičoval orkán Ciarán. Napriek silnému dažďu sme pri nastupovaní do auta stihli od organizátorov dostať krátke školenie, ako si vypnúť dva najotravnejšie jazdné systémy. Je to trochu irónia, ale zároveň realita dnešných áut.

Jedným je pípanie pri prekročení povolenej rýchlosti, čo i len o kilometer za hodinu a druhým sledovanie očí vodiča. Keď systém vyhodnotí, že sa dostatočne nepozeráte na cestu pred seba, začne tiež pípať a na obrazovke pred vodičom sa objaví varovné červené oko.

SkryťVypnúť reklamu

S rovnako precitlivenými technológiami sme sa už stretli v najnovšom Hyundai Kona. Aj v Kii si viete pomocou hviezdičky na volante vytvoriť zrýchlený prístup do menu a funkcie deaktivovať. Žiaľ, proces musíte zopakovať pri každom štarte.

S novým ovládaním, ktoré nerozčuľuje

Venovať sa však budeme menej otravným asistentom. Kia EV9 je jedno z prvých áut, ktoré využíva umelú inteligenciu. Tá sa učí návyky vodiča, teda , ako je zvyknutý brzdiť a či sa rozbieha náhle alebo plynulo. Cieľom bolo vyladiť správanie auta tak, nech je pri poloautonómnej jazde pre vodiča čo najprirodzenejšie, napríklad v kolóne na diaľnici.

Stierače idú naplno a na upchatej diaľnici z Nice je konečne čas lepšie si preštudovať auto zvnútra.

Oproti menšej EV6 je totiž EV9 úplne iné nielen zvonku, ale aj zvnútra, čo sa v prípade prístrojovej dosky prejavuje aj iným ovládaním či dokonca odlišným tvarom volantu.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok S Kiou EV6 na Gibraltár: Patrí k najlepším elektromobilom na trhu? Čítajte 

Volič smeru jazdy sa presunul doprava za volant a auto sa na ňom aj štartuje, čo je rozdiel oproti elektrickému Hyundaiu Kona. Ovládanie tlačidiel na volante však majú obe autá rovnaké, pri EV9 ešte pribudli dve ďalšie pre jazdné režimy.

Nové riešenie, a to aj v porovnaní s EV6, má stredná časť prístrojovej dosky s takzvanými skrytými tlačidlami. Vyzerajú len ako nápisy na plaste, no majú haptickú reakciu a slúžia ako základné skratky k menu infotainmentu. Viac sme však ocenili klasické tlačidlá, ktorými sa nastavuje klimatizácia, majú krásne jednoduchý a zároveň funkčný dizajn.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CAHGF na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Elektromobily

Autoservisy, hasiči a znalci postupne získavajú viac skúseností s poškodenými elektromobilmi.


TASR 4
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 10 625
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 810
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 033
  4. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 154
  5. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 518
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 361
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 1 834
  8. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 1 529
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ernest Klotton: Niekto sa tu bojí o demokraciu
  2. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch!
  3. Ivan Mlynár: Robert Fico vie, že bez bubáka nie je dobráka, takže – the show must go on.
  4. David Talian: Anna Záborská a hranice spomínania v dobrom
  5. Branislav Hláčik: Nový princíp eliminácie časových paradoxov
  6. Martin Zielosko: Mission: Impossible - Posledné zúčtovanie
  7. Ján Šeďo: Okupačného zradcu Šalgoviča trafil na tribúne vajcom a šiel do basy.
  8. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi znemožnili ísť čínskou cestou.
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 85 394
  2. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 16 216
  3. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 738
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 685
  5. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 9 387
  6. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 308
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 488
  8. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 5 229
  1. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi znemožnili ísť čínskou cestou.
  2. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  3. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  4. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  5. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  6. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  7. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  8. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
SkryťZatvoriť reklamu