Kia EV9 GT-Line AWD | |
Cena od / verzia od (eur) | 74 990 / 82 990 |
Priemerná spotreba (WLTP) / test (kWh) | 22,8 / 19,8 |
Objem batožinového priestoru (l) | 828 + 52 |
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 3100; 5015; 1980; 1780 |
Rozmach elektromobilov ponúka automobilkám rôzne možnosti taktizovania. Väčšina už má v ponuke aspoň jeden stredne veľký model. Teraz prichádza k dilemám - či ponúknuť menší a lacnejší model alebo naopak väčší a drahší.
Kia sa vybrala druhou cestou a usúdila, že kým sa dostane k menším elektromobilom, je čas na vlajkovú loď. Novú Kiu EV9 sme si počas prvých medzinárodných jázd vyskúšali na upršanej Francúzskej riviére.
Hyundai aj Kia v poslednom čase dizajnom radi provokujú a EV9 rozhodne nie je výnimkou. Za jej kontroverzným dizajnom sa ľudia zvedavo otáčajú.
Veľké hranaté SUV má totiž dosť netradične riešenú prednú masku. Zvislé svetlá sa krčia v rohoch karosérie a tvarom majú pripomínať súhvezdia zakreslené na mape. Podobný svetelný podpis nájdeme aj vzadu. Kia EV9 rozhodne vyzerá veľmi zaujímavo.
Otázne je, či aj pekne.

Príprava na jazdenie
Kľúč od auta sme si na letisku v Nice prebrali v čase, keď pobrežie bičoval orkán Ciarán. Napriek silnému dažďu sme pri nastupovaní do auta stihli od organizátorov dostať krátke školenie, ako si vypnúť dva najotravnejšie jazdné systémy. Je to trochu irónia, ale zároveň realita dnešných áut.
Jedným je pípanie pri prekročení povolenej rýchlosti, čo i len o kilometer za hodinu a druhým sledovanie očí vodiča. Keď systém vyhodnotí, že sa dostatočne nepozeráte na cestu pred seba, začne tiež pípať a na obrazovke pred vodičom sa objaví varovné červené oko.
S rovnako precitlivenými technológiami sme sa už stretli v najnovšom Hyundai Kona. Aj v Kii si viete pomocou hviezdičky na volante vytvoriť zrýchlený prístup do menu a funkcie deaktivovať. Žiaľ, proces musíte zopakovať pri každom štarte.

S novým ovládaním, ktoré nerozčuľuje
Venovať sa však budeme menej otravným asistentom. Kia EV9 je jedno z prvých áut, ktoré využíva umelú inteligenciu. Tá sa učí návyky vodiča, teda , ako je zvyknutý brzdiť a či sa rozbieha náhle alebo plynulo. Cieľom bolo vyladiť správanie auta tak, nech je pri poloautonómnej jazde pre vodiča čo najprirodzenejšie, napríklad v kolóne na diaľnici.
Stierače idú naplno a na upchatej diaľnici z Nice je konečne čas lepšie si preštudovať auto zvnútra.
Oproti menšej EV6 je totiž EV9 úplne iné nielen zvonku, ale aj zvnútra, čo sa v prípade prístrojovej dosky prejavuje aj iným ovládaním či dokonca odlišným tvarom volantu.

Volič smeru jazdy sa presunul doprava za volant a auto sa na ňom aj štartuje, čo je rozdiel oproti elektrickému Hyundaiu Kona. Ovládanie tlačidiel na volante však majú obe autá rovnaké, pri EV9 ešte pribudli dve ďalšie pre jazdné režimy.
Nové riešenie, a to aj v porovnaní s EV6, má stredná časť prístrojovej dosky s takzvanými skrytými tlačidlami. Vyzerajú len ako nápisy na plaste, no majú haptickú reakciu a slúžia ako základné skratky k menu infotainmentu. Viac sme však ocenili klasické tlačidlá, ktorými sa nastavuje klimatizácia, majú krásne jednoduchý a zároveň funkčný dizajn.