SME

Kia EV9 je veľký provokatér so zaslúženou pozornosťou (prvá jazda)

Jazdnými vlastnosťami poráža aj elektrický Mercedes.

Kia EV9Kia EV9 (Zdroj: Peter Kálmán)
Kia EV9 GT-Line AWD
Cena od / verzia od (eur)74 990 / 82 990
Priemerná spotreba (WLTP) / test (kWh)22,8 / 19,8
Objem batožinového priestoru (l)828 + 52
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)3100; 5015; 1980; 1780

Rozmach elektromobilov ponúka automobilkám rôzne možnosti taktizovania. Väčšina už má v ponuke aspoň jeden stredne veľký model. Teraz prichádza k dilemám - či ponúknuť menší a lacnejší model alebo naopak väčší a drahší.

Kia sa vybrala druhou cestou a usúdila, že kým sa dostane k menším elektromobilom, je čas na vlajkovú loď. Novú Kiu EV9 sme si počas prvých medzinárodných jázd vyskúšali na upršanej Francúzskej riviére.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hyundai aj Kia v poslednom čase dizajnom radi provokujú a EV9 rozhodne nie je výnimkou. Za jej kontroverzným dizajnom sa ľudia zvedavo otáčajú.

SkryťVypnúť reklamu

Veľké hranaté SUV má totiž dosť netradične riešenú prednú masku. Zvislé svetlá sa krčia v rohoch karosérie a tvarom majú pripomínať súhvezdia zakreslené na mape. Podobný svetelný podpis nájdeme aj vzadu. Kia EV9 rozhodne vyzerá veľmi zaujímavo.

Otázne je, či aj pekne.

Súvisiaci článok Najväčšia Kia má slovenské ceny, je sedemmiestna a prekvapí aj výkonom Čítajte 

Príprava na jazdenie

Kľúč od auta sme si na letisku v Nice prebrali v čase, keď pobrežie bičoval orkán Ciarán. Napriek silnému dažďu sme pri nastupovaní do auta stihli od organizátorov dostať krátke školenie, ako si vypnúť dva najotravnejšie jazdné systémy. Je to trochu irónia, ale zároveň realita dnešných áut.

Jedným je pípanie pri prekročení povolenej rýchlosti, čo i len o kilometer za hodinu a druhým sledovanie očí vodiča. Keď systém vyhodnotí, že sa dostatočne nepozeráte na cestu pred seba, začne tiež pípať a na obrazovke pred vodičom sa objaví varovné červené oko.

SkryťVypnúť reklamu

S rovnako precitlivenými technológiami sme sa už stretli v najnovšom Hyundai Kona. Aj v Kii si viete pomocou hviezdičky na volante vytvoriť zrýchlený prístup do menu a funkcie deaktivovať. Žiaľ, proces musíte zopakovať pri každom štarte.

S novým ovládaním, ktoré nerozčuľuje

Venovať sa však budeme menej otravným asistentom. Kia EV9 je jedno z prvých áut, ktoré využíva umelú inteligenciu. Tá sa učí návyky vodiča, teda , ako je zvyknutý brzdiť a či sa rozbieha náhle alebo plynulo. Cieľom bolo vyladiť správanie auta tak, nech je pri poloautonómnej jazde pre vodiča čo najprirodzenejšie, napríklad v kolóne na diaľnici.

Stierače idú naplno a na upchatej diaľnici z Nice je konečne čas lepšie si preštudovať auto zvnútra.

Oproti menšej EV6 je totiž EV9 úplne iné nielen zvonku, ale aj zvnútra, čo sa v prípade prístrojovej dosky prejavuje aj iným ovládaním či dokonca odlišným tvarom volantu.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok S Kiou EV6 na Gibraltár: Patrí k najlepším elektromobilom na trhu? Čítajte 

Volič smeru jazdy sa presunul doprava za volant a auto sa na ňom aj štartuje, čo je rozdiel oproti elektrickému Hyundaiu Kona. Ovládanie tlačidiel na volante však majú obe autá rovnaké, pri EV9 ešte pribudli dve ďalšie pre jazdné režimy.

Nové riešenie, a to aj v porovnaní s EV6, má stredná časť prístrojovej dosky s takzvanými skrytými tlačidlami. Vyzerajú len ako nápisy na plaste, no majú haptickú reakciu a slúžia ako základné skratky k menu infotainmentu. Viac sme však ocenili klasické tlačidlá, ktorými sa nastavuje klimatizácia, majú krásne jednoduchý a zároveň funkčný dizajn.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAHGF na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Elektromobily

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 9 490
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 4 648
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 004
  4. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 603
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 419
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 794
  7. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 2 259
  8. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 202
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anton Kovalčík: Holokaust a islamské krajiny - prvá časť.
  2. Rado Surovka: Do psej matere, takto sa má šetriť !
  3. Jozef Stasík: Ak demokracia nedokáže zabezpečiť ľuďom dôstojný život, zákonite prehrá
  4. Pavol Burda: Neutralita, ako ekvivalent pozývacieho listu
  5. Elena Antalová: Pamodaj šťastia, lavička
  6. Anna Miľanová: Moje kompozície z jarnej prechádzky...
  7. Adam Mokráň: Civilizovaní barbari
  8. Adriana Mahdalová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 020
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 19 030
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 163
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 650
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 487
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 352
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 066
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 4 660
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu