SME

Kia EV9 je veľký provokatér so zaslúženou pozornosťou (prvá jazda)

Jazdnými vlastnosťami poráža aj elektrický Mercedes.

Kia EV9Kia EV9 (Zdroj: Peter Kálmán)
Kia EV9 GT-Line AWD
Cena od / verzia od (eur)74 990 / 82 990
Priemerná spotreba (WLTP) / test (kWh)22,8 / 19,8
Objem batožinového priestoru (l)828 + 52
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)3100; 5015; 1980; 1780

Rozmach elektromobilov ponúka automobilkám rôzne možnosti taktizovania. Väčšina už má v ponuke aspoň jeden stredne veľký model. Teraz prichádza k dilemám - či ponúknuť menší a lacnejší model alebo naopak väčší a drahší.

Kia sa vybrala druhou cestou a usúdila, že kým sa dostane k menším elektromobilom, je čas na vlajkovú loď. Novú Kiu EV9 sme si počas prvých medzinárodných jázd vyskúšali na upršanej Francúzskej riviére.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hyundai aj Kia v poslednom čase dizajnom radi provokujú a EV9 rozhodne nie je výnimkou. Za jej kontroverzným dizajnom sa ľudia zvedavo otáčajú.

SkryťVypnúť reklamu

Veľké hranaté SUV má totiž dosť netradične riešenú prednú masku. Zvislé svetlá sa krčia v rohoch karosérie a tvarom majú pripomínať súhvezdia zakreslené na mape. Podobný svetelný podpis nájdeme aj vzadu. Kia EV9 rozhodne vyzerá veľmi zaujímavo.

Otázne je, či aj pekne.

Súvisiaci článok Najväčšia Kia má slovenské ceny, je sedemmiestna a prekvapí aj výkonom Čítajte 

Príprava na jazdenie

Kľúč od auta sme si na letisku v Nice prebrali v čase, keď pobrežie bičoval orkán Ciarán. Napriek silnému dažďu sme pri nastupovaní do auta stihli od organizátorov dostať krátke školenie, ako si vypnúť dva najotravnejšie jazdné systémy. Je to trochu irónia, ale zároveň realita dnešných áut.

Jedným je pípanie pri prekročení povolenej rýchlosti, čo i len o kilometer za hodinu a druhým sledovanie očí vodiča. Keď systém vyhodnotí, že sa dostatočne nepozeráte na cestu pred seba, začne tiež pípať a na obrazovke pred vodičom sa objaví varovné červené oko.

SkryťVypnúť reklamu

S rovnako precitlivenými technológiami sme sa už stretli v najnovšom Hyundai Kona. Aj v Kii si viete pomocou hviezdičky na volante vytvoriť zrýchlený prístup do menu a funkcie deaktivovať. Žiaľ, proces musíte zopakovať pri každom štarte.

S novým ovládaním, ktoré nerozčuľuje

Venovať sa však budeme menej otravným asistentom. Kia EV9 je jedno z prvých áut, ktoré využíva umelú inteligenciu. Tá sa učí návyky vodiča, teda , ako je zvyknutý brzdiť a či sa rozbieha náhle alebo plynulo. Cieľom bolo vyladiť správanie auta tak, nech je pri poloautonómnej jazde pre vodiča čo najprirodzenejšie, napríklad v kolóne na diaľnici.

Stierače idú naplno a na upchatej diaľnici z Nice je konečne čas lepšie si preštudovať auto zvnútra.

Oproti menšej EV6 je totiž EV9 úplne iné nielen zvonku, ale aj zvnútra, čo sa v prípade prístrojovej dosky prejavuje aj iným ovládaním či dokonca odlišným tvarom volantu.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok S Kiou EV6 na Gibraltár: Patrí k najlepším elektromobilom na trhu? Čítajte 

Volič smeru jazdy sa presunul doprava za volant a auto sa na ňom aj štartuje, čo je rozdiel oproti elektrickému Hyundaiu Kona. Ovládanie tlačidiel na volante však majú obe autá rovnaké, pri EV9 ešte pribudli dve ďalšie pre jazdné režimy.

Nové riešenie, a to aj v porovnaní s EV6, má stredná časť prístrojovej dosky s takzvanými skrytými tlačidlami. Vyzerajú len ako nápisy na plaste, no majú haptickú reakciu a slúžia ako základné skratky k menu infotainmentu. Viac sme však ocenili klasické tlačidlá, ktorými sa nastavuje klimatizácia, majú krásne jednoduchý a zároveň funkčný dizajn.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAHGF na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Elektromobily

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 011
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 512
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 911
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 399
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 095
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 699
  7. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 2 399
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 227
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Ferkl: Solovjov kód 86 47.
  2. Stano Sládek: Je jedno, na ktorej strane barikády stojíme
  3. Štefan Šturdzík: Bývalý agent KGB a jeho 5 krát zbankrotovaný kamoš narážajú na realitu.
  4. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - Úvod + 1 kapitola
  5. Eva Bachletová: Prvý deň v práci
  6. Martin Fronk: Posledný cisár, prvý blahoslavený: Tragický príbeh Karola I.
  7. Viera Polakovičová: Francúzsky hudobný zážitok
  8. Jozef Sitko: Úryvky troch autentických príbehov z novej knihy 90-ročného autora
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 20 743
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 590
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 939
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 680
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 226
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 153
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 319
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 852
  1. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  2. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  3. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  4. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  6. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  7. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  8. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
SkryťZatvoriť reklamu