SME

Kia EV9 je veľký provokatér so zaslúženou pozornosťou (prvá jazda)

Jazdnými vlastnosťami poráža aj elektrický Mercedes.

Kia EV9Kia EV9 (Zdroj: Peter Kálmán)
Kia EV9 GT-Line AWD
Cena od / verzia od (eur)74 990 / 82 990
Priemerná spotreba (WLTP) / test (kWh)22,8 / 19,8
Objem batožinového priestoru (l)828 + 52
Rozmery - rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm)3100; 5015; 1980; 1780

Rozmach elektromobilov ponúka automobilkám rôzne možnosti taktizovania. Väčšina už má v ponuke aspoň jeden stredne veľký model. Teraz prichádza k dilemám - či ponúknuť menší a lacnejší model alebo naopak väčší a drahší.

Kia sa vybrala druhou cestou a usúdila, že kým sa dostane k menším elektromobilom, je čas na vlajkovú loď. Novú Kiu EV9 sme si počas prvých medzinárodných jázd vyskúšali na upršanej Francúzskej riviére.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hyundai aj Kia v poslednom čase dizajnom radi provokujú a EV9 rozhodne nie je výnimkou. Za jej kontroverzným dizajnom sa ľudia zvedavo otáčajú.

SkryťVypnúť reklamu

Veľké hranaté SUV má totiž dosť netradične riešenú prednú masku. Zvislé svetlá sa krčia v rohoch karosérie a tvarom majú pripomínať súhvezdia zakreslené na mape. Podobný svetelný podpis nájdeme aj vzadu. Kia EV9 rozhodne vyzerá veľmi zaujímavo.

Otázne je, či aj pekne.

Súvisiaci článok Najväčšia Kia má slovenské ceny, je sedemmiestna a prekvapí aj výkonom Čítajte 

Príprava na jazdenie

Kľúč od auta sme si na letisku v Nice prebrali v čase, keď pobrežie bičoval orkán Ciarán. Napriek silnému dažďu sme pri nastupovaní do auta stihli od organizátorov dostať krátke školenie, ako si vypnúť dva najotravnejšie jazdné systémy. Je to trochu irónia, ale zároveň realita dnešných áut.

Jedným je pípanie pri prekročení povolenej rýchlosti, čo i len o kilometer za hodinu a druhým sledovanie očí vodiča. Keď systém vyhodnotí, že sa dostatočne nepozeráte na cestu pred seba, začne tiež pípať a na obrazovke pred vodičom sa objaví varovné červené oko.

SkryťVypnúť reklamu

S rovnako precitlivenými technológiami sme sa už stretli v najnovšom Hyundai Kona. Aj v Kii si viete pomocou hviezdičky na volante vytvoriť zrýchlený prístup do menu a funkcie deaktivovať. Žiaľ, proces musíte zopakovať pri každom štarte.

S novým ovládaním, ktoré nerozčuľuje

Venovať sa však budeme menej otravným asistentom. Kia EV9 je jedno z prvých áut, ktoré využíva umelú inteligenciu. Tá sa učí návyky vodiča, teda , ako je zvyknutý brzdiť a či sa rozbieha náhle alebo plynulo. Cieľom bolo vyladiť správanie auta tak, nech je pri poloautonómnej jazde pre vodiča čo najprirodzenejšie, napríklad v kolóne na diaľnici.

Stierače idú naplno a na upchatej diaľnici z Nice je konečne čas lepšie si preštudovať auto zvnútra.

Oproti menšej EV6 je totiž EV9 úplne iné nielen zvonku, ale aj zvnútra, čo sa v prípade prístrojovej dosky prejavuje aj iným ovládaním či dokonca odlišným tvarom volantu.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok S Kiou EV6 na Gibraltár: Patrí k najlepším elektromobilom na trhu? Čítajte 

Volič smeru jazdy sa presunul doprava za volant a auto sa na ňom aj štartuje, čo je rozdiel oproti elektrickému Hyundaiu Kona. Ovládanie tlačidiel na volante však majú obe autá rovnaké, pri EV9 ešte pribudli dve ďalšie pre jazdné režimy.

Nové riešenie, a to aj v porovnaní s EV6, má stredná časť prístrojovej dosky s takzvanými skrytými tlačidlami. Vyzerajú len ako nápisy na plaste, no majú haptickú reakciu a slúžia ako základné skratky k menu infotainmentu. Viac sme však ocenili klasické tlačidlá, ktorými sa nastavuje klimatizácia, majú krásne jednoduchý a zároveň funkčný dizajn.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAHGF na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  2. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  3. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  5. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  6. eFleet Day 2025: Poznáme program a prezentujúcich
  7. S Kauflandom môže pomôcť každý, štartuje zbierka potravín
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom
  1. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  2. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  3. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  4. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  5. Knižnice získavajú novú príležitosť
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Slováci oddnes nakupujú exotiku s BUBO za 50%. 8 658
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 042
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 5 686
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 172
  5. Ísť do kúpeľov je IN 4 779
  6. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 561
  7. Pravda o 50 % zľavách BUBO? Koľko ich vlastne je? 4 484
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 430
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Alex Lupták: Maďarská otázka v rokoch 1990 až 1993 Časť I.
  2. Vladimír Krátky: Kartel ?
  3. Lukáš Majerčák: Belianske Tatry I. : okruh na Chatu Plesnivec (1 290 mnm)
  4. Viktor Pamula: Dvadsaťjeden rokov v NATO.
  5. Ján Valchár: Menová reforma reloaded (až som skoro vytriezvel)
  6. Miroslav Pollák: Marec 2025 a Slovensko 1.
  7. Ivan Mlynár: Aj bezvýznamný živočích Filip Kuffa je cenou za slobodu politickej galérky.
  8. Štefan Šturdzík: Antalya moja láska.
  1. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 36 144
  2. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 258
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 11 049
  4. Rado Surovka: Liečba Ficom na demenciu národa nezaberá. 10 638
  5. Radko Mačuha: "Žiadna pandémia krívačky a slintačky neexistuje". ( fikcia) 10 599
  6. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 8 265
  7. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 7 755
  8. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 642
  1. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  2. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  3. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  4. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  5. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  6. Tupou Ceruzou: Žandári
  7. Tupou Ceruzou: Mimoriadna situácia
  8. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.
SkryťZatvoriť reklamu