Jeep Wrangler Rubicon 2.0 T GDI 4x4 8AT | |
Cena od / verzia od (eur) | 67 490 / 69 990 |
Priemerná spotreba výrobca / test (l) | 11,4 / 12,1 |
Objem batožinového priestoru (l) | 548 |
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 3 008; 4 882; 1 894; 1 848 |
V máloktorej inej triede si dávajú autá na svojej histórii záležať tak, ako terénne vozidlá. Aj v dnešnej ponuke dominujú modely s desaťročiami tradície, z ktorej ťažia technicky, ale aj imidžovo.
Stačí sa pozrieť na súčasnú ponuku podobných áut. Nechýbajú stálice ako Mercedes Triedy G či Land Rover Defender, na európsky trh však zavítal aj kúsok Ameriky v podobe limitovaných počtov Fordu Bronco.
Práve ohlásenie jeho príchodu do našich končín narobilo poriadny rozruch. Jeden by aj zabudol, že sa tu jeho najbližší konkurent predáva už roky. Jeep Wrangler je však stále tu a nenápadná modernizácia pre rok 2024 mu pomáha držať sa vo forme.
Zvonku najnovší model spoľahlivo spoznáme vďaka čiernemu orámovaniu mriežky s typickými vertikálnymi otvormi. Spolu s okrúhlymi svetlami tvoria nezameniteľný vzhľad, ktorého korene siahajú až do čias druhej svetovej vojny.
Práve vtedy vznikol pôvodný Jeep Willys, ktorého silueta zdobí aj početné miesta testovaného auta. Nájdeme ju na páke prevodovky, v rohu čelného skla, na stredových krytkách kolies, alebo na gumených rohožiach.
Súčasný Wrangler je však už úplne iným autom, než bolo toto ľahké a účelové terénne vozidlo. To však neznamená, že by stratil čokoľvek zo svojich legendárnych schopností.
Predurčený do terénu
Typická hranatá karoséria s vysokou svetlou výškou mu vďaka krátkym previsom umožňuje prekonávať nájazdový uhol až 36 stupňov, výjazdový je 31,4. Napriek dlhému rázvoru náprav presahujúcemu tri metre je dobrá aj hodnota prejazdového uhla 20,8 stupňa. Prebrodiť sa dokáže až cez 762 milimetrov vody.

Testované auto v terénne zameranej výbave Rubicon malo obuté 17-palcové disky kolies s masívnymi pneumatikami v rozmeroch 255/75 R17. Líši sa tiež o 10 milimetrov väčšou svetlou výškou a množstvom inej techniky, o ktorej si povieme viac neskôr.
Druhou výbavou v ponuke je imidžovejšie zameraná Sahara. Tá pôsobí o niečo civilizovanejšie vďaka väčším 18-palcovým diskom s cestnými pneumatikami alebo blatníkom a streche lakovaným vo farbe auta.

Trojdielna pevná strecha sa dá celkom jednoducho zložiť, panely nad prednými sedadlami sa dajú vybrať doslova za pár sekúnd. Zadnú časť už drží osem skrutiek, navyše je pomerne ťažká a hlavne nemotorná, takže jej demontáž je práca aspoň pre dve osoby. Na jej mieste potom zostane iba odhalený rám.
Bez strechy pôsobí Wrangler trochu zvláštne aj preto, že na rozdiel od Fordu Bronco nemá bezrámové dvere, aj tie sa však dajú jednoducho odmontovať. Takáto jazda však na verejných komunikáciach nemôže byť povolená už len pre chýbajúce spätné zrkadlá. Sklopiť sa dá dokonca aj čelné sklo.
Interiér prekvapil spracovaním
Na vonkajšie rozmery masívneho Jeepu je vo vnútri menej miesta, než by sme čakali, hlavne na šírku. Dozadu sa pohodlne zmestí dvojica dospelých, traja už sa budú musieť trochu potlačiť.
Spracovanie interiéru nás príjemne prekvapilo, v autách podobného typu očakávame odolné plasty a pogumované tlačidlá. Jeep je však čalúnený kvalitnou čiernou kožou s kontrastným prešívaním a interiér pôsobí takmer až luxusne.

Novinkou pre rok 2024 je nová generácia infotainmentu Uconnect 5 využívajúca širokouhlú obrazovkou infotainmentu s výrazne väčšou uhlopriečkou 12,3 palca. Tá už štandardne podporuje bezdrôtové zrkadlenie smartfónu.
Vďaka tejto zmene interiér pôsobí omnoho modernejšie, poteší však aj odporcov veľkých dotykových displejov. Ak vám v moderných autách chýba viac fyzických ovládačov, pohľad na stredový panel v Jeepe vás zahreje pri srdci.

Okrem očakávaného ovládania základných funkcií sa sem presunulo aj ovládanie okien, v spodnej časti zase nájdeme ovládanie terénnych funkcií. Zaujímavosťou je štvorica neobsadených vypínačov pripravených na montáž doplnkov, napríklad navijaku alebo prídavných svetiel.
Aj v zadnom rade sa ovládanie okien presunulo doprostred. Okrem neho sú zozadu na opierke výduchy vetrania, dvojice USB-B aj USB-C portov, a dokonca aj klasická zásuvka na 230 voltov.
Zaujalo nás umiestnenie zadnej cúvacej kamery, ktorá sa nachádza uprostred rezervného kolesa, vďaka čomu máte skvelý výhľad z najzadnejšieho bodu vozidla. predná kamera nás zase potešila vlastným ostrekovačom. Chýbalo nám však miesto, kde by si vodič mohol odložiť nepoužívanú ľavú nohu, opierka naľavo od pedálov tu totiž chýba.
Vysoký posed za volantom a veľké presklené plochy dávajú vodičovi skvelý výhľad z kabíny. Vďaka tomu a širokým čiernym blatníkom je jednoduché odhadnúť, kde auto končí a veľký Jeep sa dá krásne umiestniť presne tam, kam potrebujete.
Novému dvojlitru para nechýba
Modernizácia sa dotkla aj ponúkaných pohonných jednotiek. Diesel aj šesťvalec sú už minulosťou, Wrangler kúpite jedine s dvojlitrovým benzínovým štvorvalcom. V plug-in hybride mu pomáha elektromotor, my sme si však vyskúšali základnú verziu.
Trochu sme sa obávali, či pomerne malé benzínové turbo na veľký tereniak postačí, a to napriek pekným papierovým hodnotám 272 koní a 400 Nm krútiaceho momentu. Podarený štvorvalec však naše obavy rýchlo zažehnal.
Svojím prejavom pripomína skôr väčší motor, či už je to pomerne kultivovaným chodom alebo jeho ochotným ťahom. Najhoršia nie je ani jeho spotreba, pre verziu Rubicon výrobca uvádza kombinovanú 11,4 litra, my sme namerali o niečo vyšší priemer 12,1. Veľkú 81-litrovú nádrž určite oceníte.

Na takto veľké auto, navyše s terénnymi pneumatikami a nie práve aerodynamickými tvarmi, ide o celkom slušnú hodnotu. Tá však, samozrejme, bude výrazne kolísať v závislosti od využívania auta.
Príjemným prekvapením pre nás boli vlastnosti Jeepu na normálnych upravených cestách. S jeho jasným zameraním na jazdu v teréne by sme čakali poriadne kompromisy, nový Wrangler je však celkom príjemným spoločníkom aj na asfalte.
Najviac nás prekvapilo jeho pohodlie, takúto úroveň komfortu sme od podobne zameraného auta nečakali. Trochu rušivejší bol iba hluk, ktorý spôsoboval výrazný dezén pneumatík či vzduch obtekajúci tenkú odnímateľnú strechu.
Aj keď sa jeho správanie na cestách podstatne zlepšilo, terénne auto so sebou bude vždy prinášať isté kompromisy. V prípade Jeepu je to okrem hluku aj nepokojné riadenie, ktoré treba často korigovať a hlavne rýchlejšie prejazdy nerovnosťami ho dokáźu dosť rozhádzať.
Auto má primárne poháňanú zadnú nápravu, čo mu dodáva príjemne pretáčavý charakter. Režimy pohonu všetkých kolies sa ovládajú pákou umiestnenou vedľa voliča osemstupňovej automatickej prevodovky.

Okrem zadného pohonu sú k dispozícii tri režimy pohonu všetkých kolies. Prvý z nich automaticky posiela výkon tam, kde ho treba, druhý ho rozdelí rovnomerne na obe nápravy. Posledný režim využíva redukčnú prevodovku s pomerom 4:1. S rozdeľovaním výkonu na kolesá ďalej pomáhajú elektronické uzávierky predného aj zadného diferenciálu.
Pre lepšie vlastnosti v teréne využíva Wrangler tuhé nápravy, vzadu po prvý raz s takzvanou plávajúcou osou. Pri tých najnáročnejších prekážkach si môže dopomôcť tiež elektronickým odpojením predného stabilizátora, ktoré kolesám umožní ešte väčší výkyv.
Nezabúda, čím je výnimočný
Nový Jeep Wrangler je viac než len dôstojným nástupcom dlhého radu terénnych vozidiel. Zachováva si svoje legendárne schopnosti aj kultový imidž, stal sa však civilizovanejším a použiteľnejším aj na bežné jazdenie.
Ak sa zmierite s nedostatkami ako je vyšší hluk či spotreba, dá sa bez problémov využívať aj ako rodinné auto, hoci v takom prípade by sme volili skôr verziu Sahara.

Testovaný Rubicon však patrí k najlepším terénnym autám, aké sa v súčasnosti dajú kúpiť. V snahe osloviť viac zákazníkov príliš nespohodlnel a nezabudol na to, čo ho robí výnimočným, teda skvelé vlastnosti v teréne.
Lepším ho robia aj zmeny pre modelový rok 2024, príjemným prekvapením pre nás bol hlavne nový benzínový dvojliter pod kapotou, ktorý svojim prejavom dokáže perfektne zastúpiť väčší motor.
Navyše v porovnaní s konkurenciou dokáže zaujať aj cenou, ktorá začína na 67 490 eur za civilizovanejšiu Saharu alebo 69 990 za testovaný Rubicon. To je približne o 10 000 menej ako Ford Bronco či podobne zameraný Ineos Grenadier.

Z testovacieho zápisníka: | |
Značka a model | Jeep Wrangler |
Verzia | Rubicon 2,0T GDI 4x4 8AT |
Cena modelu od / verzie od | 67 490 / 69 990 |
Motor | Turbom preplňovaný benzínový štvorvalec, 1 995 cm3 |
Výkon kW (k) / pri otáčkach (ot. / min) | 200 (272) / 5 250 |
Krút. moment (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 400 / 3 000 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická / 8 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s) | 7,6 |
Spotreba WLTP – výrobca / test (l/100 km) | 11,4 / 12,1 |
Objem palivovej nádrže (l) | 81 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 028 |
Rozmer pneumatík | 255/75 R17 |
Objem batožinového priestoru (l) | 548 |
Rozmery – rázvor, dĺžka, šírka, výška (mm) | 3 008; 4 882; 1 894; 1 848 |