Medzi kompaktnými prémiovými SUV sa Audi Q5 stalo za 15 rokov etablovaným hráčom. Medzitým v posledných rokoch pribudli značke aj menšie a väčšie modely Q4 a Q6. Hoci sú oba elektrické, tretia generácia Q5 ostáva pri spaľovacích motoroch.
Zadanie pre konštruktérov bolo jasné: urobiť z dobrého auta ešte lepšie. Audi tak vyvinulo novú platformu PPC (Premium Platform Combustion), ktorú pri SUV použilo prvýkrát. Kto však novinky nemeckej značky trochu sleduje, zrejme vie, že tento podvozkový základ sa už objavil aj pri modeli A5 novej generácie.
Podobne sa aj tu uplatňujú tri druhy podvozka. Výber začína oceľovými pružinami a pasívnymi tlmičmi pruženia FSD, ktoré však majú premenlivý účinok podľa povrchu.
Nechýba však ani športový podvozok, ktorý je štandardný pre výkonnú verziu SQ5 a tiež voliteľný podvozok so vzduchovým pružením a aktívnym tlmením nerovností.
Pribudlo zopár centimetrov
Rozmerovo nová Q5 opäť trochu podrástla, presnejšie o 38 mm, celkovo má teraz 4720 mm. Prekvapivé je, že objem kufra sa mierne zmenšil, ponúka 520 litrov, teda o 30 litrov menej ako predošlá generácia. Zadné sedadlá ostanú za príplatok posuvné a s nastaviteľným sklonom operadiel.

Zvonku ide skôr o prirodzené evolučné zmeny, ktoré nie sú na prvý pohľad nijako výrazné. Predná maska dostala agresívnejší vzhľad s väčšou šesťuholníkovou mriežkou chladiča známou ako single frame.
Svetlá s matrixovou LED technológiou sú štíhlejšie, zadné s OLED technológiou sú prepojené do jedného celku. Obsahujú 6 digitálnych panelov a až 266 segmentov, čo umožňuje meniť ich svetelný podpis a zároveň zobrazovať informácie pre ostatných vodičov vzadu. Napríklad vizuálne upozorniť na príliš malú vzdialenosť medzi vozidlami.
Veľké zmeny vo vnútri
Čo sa prístrojovej dosky týka, došlo k výraznej medzigeneračnej zmene. Tá vedie k výrazne dotykovému ovládaniu a online aktualizáciám softvéru.
Okrem hlavnej 14,5-palcovej obrazovky môže mať aj spolujazdec pred sebou menšiu 10,9-palcovú. Vďaka funkcii Active Privacy Mode pozeraním videí nerozptyľuje vodiča za jazdy, ten tretiu obrazovku zo svojej pozície nevidí. Nejde o štandardnú výbavu, tou však bude digitálny kokpit pred vodičom.

Okrem toho je k dispozícii aj projekčný head-up displej premietaný na čelné sklo. Dostal rozšírené funkcie. Okrem informácii o jazde pribudla možnosť kontaktov z telefónneho zoznamu alebo zadávať posledné ciele navigácie.
Benzín, diesel a výkonný šesťvalec
Pri motoroch začnime už skôr spomínanou ostrou verziou SQ5, ktorá má trojlitrový šesťvalec s výkonom 270 kW (367 koní) a maximálny krútiaci moment 550 Nm.
Vráťme sa však k bežnejším motorom, základ ponuky tvorí benzínový dvojliter TFSI s výkonom 150 kW (204 koní) a krútiacim momentom 340 Nm. Kombinovať sa dá s pohonom predných alebo všetkých kolies quattro.
Rovnaký výkon 150 kW (204 koní) ponúkne aj naftová verzia 2,0 TDI, ktorá však má vyšší krútiaci moment 400 Nm a vždy je len s pohonom všetkých kolies.

Pripomeňme, že v oboch prípadoch už ide o mild-hybridy so 48-voltovým systémom. S ním vie auto vďaka účinnému generátoru TSG rekuperovať pri brzdení energiu až do výkonu 25 kW a ukladať ju do 1,7 kWh batérie. Mild-hybrid vie potom pomôcť s navýšením výkonu o 18 kW (24 koní).
Neskôr sa majú v ponuke objaviť aj plug-in hybridné verzie TFSIe s externým dobíjaním zo zásuvky.
Audi už potvrdilo, že ide o poslednú generáciu jeho kompaktného SUV so spaľovacími motormi, no pri vývoji situácie v automobilovom sektore je dnes lepšie byť s podobnými vyjadreniami opatrný.
Nové Audi Q5 sa na Slovensku v predpredaji objaví už v septembri, no prvé autá prídu až v prvom štvrťroku 2025. Aj tretia generácia bude schádzať z linky v Mexiku.