BMW M4 Competition Convertible xDrive - prehľad základných parametrov | |
---|---|
Cena M4 od / verzia od (eur) | 60 150 / 107 450 |
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l) | 10,3 / 11 |
Objem batožinového priestoru (l) | 300 - 385 |
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2857; 4794; 1887; 1395 |
Rána sú už chladné, ale jesenné slnko ešte dokáže vykúzliť príjemne teplo. To je ideálna príležitosť si ešte trochu predĺžiť leto v jednom nevšednom aute, za ktorého volantom ucítite vietor vo vlasoch. No často treba krotiť pravú nohu na plyne, aby ste nemali pocit, že vás odfúkne spoza volantu.
BMW M4 Competition Convertible je totiž ako Dr. Jekyll and Mr. Hyde.
Kabriolety pôsobili vždy veľmi rozmarne a pripomínajú otrepaný vtip o tom, ako sa boháč sťažuje, že pije staré víno, je plesnivé syry a jazdí v aute bez strechy. Prví majitelia automobilov sa skutočne mohli sťažovať, že nemajú strechu a prší na nich. Lenže to nie je prípad kabrioletov. Tie strechu majú, len je zámerne pri každej vhodnej príležitosti zložená.
S automaticky sklápatelnou strechou prišiel v 30. rokoch minulého storočia Peugeot, v USA prišiel s novinkou Plymouth. Možnosť kedykoľvek sklopiť alebo natiahnuť strechu bez toho, aby vodič vôbec vystúpil z auta, sa stala symbolom elegancie aj luxusu.
Nie preto divu, že BMW si aj v súčasnosti drží v ponuke až prekvapivo veľa kabrioletov. Pri rade 3 a rade 4 s rovnakým technickým základom, išlo o posledné modely, ktoré sme ešte neskúšali. A rovno sa k nám dostala v najsilnejšej verzii.
Inteligentné aj laserové
Rad 4 sa pre modelový rok 2024 dočkal zmien, ktoré však nie je vizuálne také ľahké spozorovať. Týkajú sa najmä svetiel.
Stretávacie aj diaľkové svetlá teraz vytvárajú rovnaký modul LED, zmizol náznak okrúhlych svetiel, ktoré boli pre BMW dlhé roky typické a známe pod názvom Angel Eyes (anjelské oči).
Adaptívne svetlá sú už natoľko inteligentné, že sa prispôsobujú rýchlosti aj prostrediu, v ktorom auto jazdí. Stretávacie svetlá sa napríklad aktivujú až od rýchlosti 35 km/h.

Pre skutočné eMká je špecifická aj vodorovná mriežka veľkých predných ľadviniek, ktoré kedysi vyvolávali kontroverziu. A teraz? Nejako sme si na ne zvykli.
Ešte ľahšie rozpoznateľný je modernizovaný rad 4 zozadu. Svetlá sú teraz celé červené a navyše so zaujímavou laserovou technológiou. Tenké sklenené vlákna vyzerajú, ako keby sa vnútri svetla voľne vznášali. Je to veľmi efektné.

Modernejší interiér
V interiéri sa medzičasom stihol zmeniť vrch prístrojovej dosky, ktorý dostal podľa vzoru elektrického BMW i4 dve prepojené obrazovky. Takéto minimalistické riešenie rozhodne pôsobí prehľadnejšie a infotainment iDrive 8.5 priniesol atraktívny dizajn menu, ktorého funkcie si môžete ľubovoľne prispôsobovať.
Oproti roadsteru BMW Z4 odvezie M4 Convertible aj štvorčlennú posádku, ale iba v prípade, ak sa osadenstvo vpredu obetuje a nechá pasažierom vzadu priestor na nohy.
Sedadlá s výborným bočným vedením majú integrované hlavové opierky, z ktorých na krk fúka teplý vzduch. To je ideálne, keď sa skončia horúce dni, ale ešte vám je ľúto natiahnuť strechu.
Keď už začne byť vonku naozaj chladno, v priebehu niekoľkých sekúnd sa strecha roztvorí a interiér je zrazu až prekvapivo dobre odhlučnený a útulný.

Ešte viac výkonu
Ak platí detská dedukcia, že červené autá sú najrýchlejšie, tak o M4 Competition v červenej Toronto to platí úplne presne.
Radový trojlitrový šesťvalec S58 s technológiou Twin Power Turbo má teraz pri najsilnejšej verzii ešte o 15 kW (20 koní) navyše, takže celkovo až 390 kW (530 koní) a krútiaci moment je 650 Nm.
Z nuly na sto tak kabriolet nemá problém vystreliť za 3,7 sekundy. Už legendárny motor má priame vstrekovanie, variabilné časovanie ventilov (Double Vanos) aj variabilný zdvih ventilov (Valvetronic).

Na pokojné vozenie aj na pretekársky okruh
Prečo na nás auto pôsobí ako Dr. Jekyll and Mr. Hyde?
Na jednej strane vie byť príjemný kabriolet, s ktorým si užijete aj pomalú jazdu po pobreží alebo na Slovensku aspoň po nábreží, alebo po kľukatých cestách na úpätí Karpát. Podvozok je pritom nečakane komfortný a auto pôsobí mierumilovne aj so striebornými diskami a svetlým koženým interiérom.
Na druhej strane je M4 Competition stroj, ktorý si zaslúži občas prevetrať na uzavretom pretekárskom okruhu. Už len preto, aby sa vodič oboznámil, ako sa auto správa, keď mu podkúrite alebo keď sa ženiete do zákruty.

Inak sa totiž musíte zmieriť s tým, že lákavý výkon ostáva legálne nevyužitý a viac nám pasuje k verzii kupé. So strechou dole a vytiahnutými bočnými oknami je jazda príjemná tak do rýchlosti 90 kilometrov za hodinu. Pri vyššej sa už žiada sedieť v uzavretej kabíne.
Hlasno a s pohonom všetkých kolies
Ak cesty nie sú mokré, auto pôsobí po zošliapnutí plynu isto a predvídavo, najmä vďaka pohonu všetkých kolies xDrive. Ten však necháva systém, aby sa k slovu viac hlásila zadná náprava, čo robí kabriolet zábavnejším.
Na volante sa červenými tlačidlami prepnete do dvoch nastaviteľných režimov M, kde sa dá správanie auta pekne prispôsobiť.

Hlasný brblavý výfuk má pri otvorenej streche svoje čaro, ale keď sa vám už zunuje a začnete byť ohučaný, dá sa jednoducho stlmiť a výkonné BMW zrazu znie ako krotký baránok.
Športová 8-stupňová prevodovka Steptronic od ZF s hydrodynamickým meničom poslušne radí aj pri nízkych rýchlostiach, najmä keď sa chcete len tak voziť večerným mestom. Pekne však poslúcha aj pri potrebe rýchleho radenia, no všetko môže vziať vodič do vlastných rúk pomocou karbónových páčiek za volantom.

Ucelený rad stredne veľkých eMkových BMW je niečo, čo charakterizuje túto značku. Môžete mať M3 ako tradičný športový sedan, drsnú M4 Coupé a popri otvorenom Convertible prvýkrát aj praktické rýchle kombi M3 Touring.
Nejdeme sa tváriť, že rýchle BMW z radu M sú cenovo dostupné alebo že majú nízku spotrebu. Nie, to od nich ani nikto nečaká. Sú to však autá, ktoré krásne dotvárajú imidž značky a vyvolávajú radosť z jazdy.

Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | BMW M4 Convertible |
Verzia | Competition |
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur) | 60 150 / 107 450 / 121 821 |
Motor | benzínový šesťvalec s turbom, 2993 cm3 |
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 390 (530) / 6250 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 650 / 2750 - 5730 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická / 8 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 3,7 |
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l/100 km) | 10,3 / 11 |
Objem palivovej nádrže (l) | 59 |
Rozmer pneumatík vpredu / vzadu | 275/35 ZR19 / 285/30 ZR20 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 995 |
Objem batožinového priestoru (l) | 300 - 385 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2857; 4794; 1887; 1395 |