Ford Mustang Dark Horse 5.0 Ti-VCT A10 | |
---|---|
Cena modelu od / verzia od (eur) | 59 900 / 74 900 |
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l) | 12,0 / 12,8 |
Objem batožinového priestoru (l) | 381 |
Rozmery - rázvor; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2719; 4819; 1917; 1403 |
Atmosférický osemvalec je motor, ktorý sa často spája hlavne so zlatou érou amerických áut, keď objem bol omnoho dôležitejší údaj než spotreba. V dnešnom svete prísnych emisných noriem a masívnej elektrifikácie však už nemá miesto.
Takmer všetky osemvalce nahradili menšie motory, ktoré si dopomáhajú turbom, iba v tých najvýkonnejších modeloch sa ešte občas stretneme s prepĺňaným motorom V8.
To však nezabránilo Fordu predstaviť novú generáciu Mustangu s poriadne výkonným päťlitrovým motorom pod kapotou. A čo je ešte dôležitejšie, automobilka tento model ponúka aj na európskom trhu.
Po ukončení výroby vynikajúceho Lexusu LC500 tak ostáva na našom trhu posledným autom s atmosférickým osemvalcom, navyše za relatívne priaznivú cenu. Brutálny výkon však nie je všetko, čo vie ponúknuť.

Siedma generácia americkej legendy vyzerá v porovnaní s predchodcom agresívnejšie a modernejšie, pričom si zachováva typické črty modelu, ako napríklad zadné svetlá.
Agresívny dizajn nie je len póza, funkčné sú otvory na kapote, skutočné je aj kvarteto veľkých koncoviek po bokoch zadného difúzora. Ten je unikátny pre model Dark Horse, rovnako ako funkčné otvory sania v prednej maske, ktoré vedú k dvom veľkým škrtiacim klapkám.
Športovú verziu nerobí vždy výkon
Táto verzia je prvou novou športovo zameranou výbavou pre Mustang po 21 rokoch. Je pre ňu unikátny aj bezpríplatkový lak Blue Ember, nenápadná modrá metalíza so zaujímavým oranžovým leskom.
Oproti základnému modelu GT dostala samosvorný diferenciál Torsen či prídavné chladiče oleja a prevodovky pre jazdu na trati. Štandardne je vybavený tiež podvozkom Magneride, za ktorý si pri GT priplatíte 2590 eur.
Srdcom tohto auta je však jeho motor. Päťlitrový vidlicový osemvalec Coyote pod kapotou oboch modelov je takmer rovnaký, Dark Horse dostal iba zanedbateľných 6 kW navyše pre celkový výkon 334 kW (453 koní) a krútiaci moment 540 Nm.

Hoci prísne európske normy atmosférický osemvalec zatiaľ úplne nezabili, podpísali sa pod znížený výkon v porovnaní s americkou verziou, ktorá má výkon okrúhlych 500 koní. Stále sa však vyhýba akejkoľvek elektrifikácii.
Motor dostal pre vyšší výkon odolné kované ojnice aj kľukový hriadeľ, hlavy aj blok motora sú pre nižšiu hmotnosť vyrobené z hliníka. Dvojitý systém priameho aj nepriameho vstrekovania paliva sa stará o lepší krútiaci moment v nízkych a výkon pri vysokých otáčkach.
Prejav silného osemvalca je vysoko návykový, jeho výkon narastá lineárne s otáčkami a skutočne sa preberá až nad úrovňou 6000 otáčok za minútu. Spolu s otáčkami sa aj charakteristické bublanie osemvalca mení priam na rev.
Berie ohľad aj na susedov
Mustang je totiž bezpochyby jedno z najhlučnejších áut, aké sme za dlhú dobu mali možnosť vyskúšať. Výfuk s aktívnymi klapkami dáva o svojom výkone vedieť už v normálnom režime, nasleduje Sport a potom okruhový režim, ktorý nie je určený na cesty.
Nie každý dokáže oceniť rev osemvalca narážajúceho na obmedzovač v 7500 otáčkach. Mustang je preto vybavený aj štvrtým extra tichým režimom či funkciou tichého štartu, ktorú uvítajú hlavne susedia.

S motorom môže spolupracovať buď manuálna šesťstupňová prevodovka Tremec, alebo desaťstupňový automat, ktorým bolo vybavené aj testované auto. Hoci k jeho fungovaniu nemáme žiadne vážnejšie výhrady, charakterom sedí skôr k verzii GT.
Občas totiž reaguje trochu pomaly, hlavne pri prudkej akcelerácii, keď váha s podradením. Príliš nás neoslovilo ani manuálne radenie, pri ktorom vysoký počet prevodových stupňov vyžadoval neustále ťukanie do páčok pod volantom.

Hlavne pri verzii Dark Horse by sme pravdepodobne uprednostnili manuál, ktorý dáva vodičovi väčšiu kontrolu nad jazdou a skvele sa hodí k tradičnému pohonu auta.
Ford Mustang však dávno nie je iba o výkonnom motore a rýchlej jazde v priamke. Prelomovou bola hlavne jeho predchádzajúca generácia, ktorá vymenila tuhú zadnú nápravu za nezávislé zavesenie kolies.
Napriek povesti je nový Mustang predvídateľný a na ceste drží vynikajúco aj vďaka elektromagnetickému podvozku. Pred plynom však treba mať náležitý rešpekt, inak sa veľmi ľahko môže stať, že vás zadné kolesá začnú predbiehať.
Vynikajúce brzdy Brembo sú štandard
Aj keď zostáva v mnohých ohľadoch veľmi tradičným autom, rozhodne sa nebráni ani moderným technickým zlepšeniami. Mnohé z nich sú pritom zamerané práve na jazdu na okruhu.
Jedna súvisí aj s jazdou šmykom a je ňou unikátna elektronická driftovacia brzda. Ovláda sa pákou pripomínajúcou mechanickú ručnú brzdu a v driftovacom režime okamžite zablokuje zadné kolesá pomocou špeciálneho páru brzdových strmeňov.

Tie vidno za zadnými kolesami a dopĺňajú štvorpiestikové Brembo brzdy na veľkých kotúčoch s priemerom 355 milimetrov. Vpredu nájdeme ešte väčšie 390-milimetrové kotúče s veľkými šesťpiestikovými brzdami rovnakej značky.
S pomerne ťažkým 1,7 tony vážiacim Mustangom si poradia bez problémov aj pri opakovanom prudkom brzdení. Poteší preto, že rovnaké brzdy sú štandardom aj pre model GT.
Nechýbajú špecifické zobrazenia pre jazdu na okruhu či stopky, Mustang je dokonca vybavený špeciálnym jazdným režimom na šprinty. Displej pred vodičom dokáže zobraziť aj údaje ako tlak oleja, pomer vzduchu a paliva, či teplota nasávaného vzduchu alebo hlavy valcov.

To nás privádza k interiéru, ktorý medzigeneračne prešiel výraznými zmenami. Mustang bol typický symetrickým dizajnom palubnej dosky, ktorý ustúpil modernému riešeniu so zdvojeným displejom orientovaným na vodiča.
Interiér však pôsobí moderne a pevne, s množstvom fyzických ovládačov, praktické bolo hlavne množstvo tlačidiel na volante. Obľúbeným terčom kritiky sú použité materiály, treba však brať ohľad na cenovú hladinu a prestať porovnávať Ford s nemeckou prémiou či spomínaným Lexusom.
Namiesto luxusných materiálov nájdeme trochu lacno pôsobiaci plast so štruktúrou pripomínajúcou karbónové vlákna. Pochváliť však musíme prvky v tmavomodrej koži, ktoré dodávajú interiéru charakter.

Pri mäkkých a komfortných štandardných sedadlách je jasné, že prioritou bolo pohodlie. Už v základe sú vyhrievané a ventilované, skvelo sa hodia do pohodlného základného GT-čka, no pre Dark Horse by sme uvítali niečo športovejšie. Našťastie je tu možnosť voliteľných športových sedadiel Recaro za 2150 eur.
Športové autá prinášajú kompromisy
Pochopiteľne, nejde o najpraktickejšie auto. Hoci dĺžkou dvojdverové kupé presahuje 4,8 metra, zadné sedadlá sú určené skôr pre prípad núdze pre nedostatok miesta a nepraktický prístup.
O niečo lepšie je na tom kufor, ktorý s objemom 381 litrov postačí na nákup, ale aj batožinu na výlet pre dvoch ľudí. Jeho využiteľnosť však znižuje malý otvor aj vysoká hrana.
Nový Ford Mustang ponúka bohatú výbavu už pri základnom modeli GT za 59 900 eur. Zahŕňa napríklad adaptívny tempomat, aktívny výfuk, dvojzónovú klimatizáciu alebo prémiové audio Bang & Olufsen.
Novinkou sú predné svetlá s LED technológiou, ktoré sú oproti predchodcovi výrazne zlepšené. Uvítali by sme možnosť pokročilejších svetiel s prispôsobením tvaru lúča, no postačiť musí automatické prepínanie diaľkových svetiel.

Štandardom je aj multimediálny systém Sync 4 s 13,2-palcovou dotykovou obrazovkou s hlasovým ovládaním a navigáciou. Tomu môžeme vyčítať iba dlhšie štartovanie, počas ktorého sú neprístupné niektoré funkcie ovládané cez stredový displej, po lenivejšom štarte sú jeho reakcie rýchle a ovládanie jednoduché.
Stredový displej dopĺňa digitálny prístrojový štít, ktorý dokáže vodičovi sprostredkovať skutočne detailné informácie. Jeho vzhľad sa mení podľa zvoleného jazdného režimu, prípadne sa dá nastaviť manuálne. Nájdeme tu aj vtipný retro odkaz v podobe grafiky, ktorá imituje prístrojovú dosku Mustangu tretej generácie, konkrétne z rokov 1987 - 1993.
Každodennú použiteľnosť kazí spotreba
Prekvapilo nás, aký dokáže byť tento ostrý a hlučný Ford pohodlný. Na diaľnici sa cíti rovnako doma ako na kľukatých okreskách alebo na okruhu. Nebyť vysokej spotreby, mohol by byť celkom príjemným autom na každodenné vozenie.
Výkonný osemvalec pod kapotou je poriadne smädný, čo je jasné už podľa výrobcom udávanej kombinovanej spotreby 12 litrov na sto kilometrov. Realita je ešte o niečo horšia, hlavne ak si chcete výkon občas aj užiť.

Najnižšiu spotrebu sme dosiahli pri diaľničných presunoch, keď sa výkonný motor prevaľuje pri pomerne nízkych 2200 otáčkach a vypýtal si iba 9,2 litra. S trochou snahy sme sa dostali pod hranicu 13 litrov, no po týždni priemerná hodnota presiahla 18 litrov.
Na vine je, samozrejme, ťažká noha, no s týmto autom je skutočne ťažké jazdiť na spotrebu. Prejav vysokootáčkovej atmosféry je návykový a spolu s vynikajúcim podvozkom a komunikatívnym a rýchlym riadením priamo lákajú na ostrú jazdu.
Mustang je možno sofistikovanejší, než býval pred rokmi, hlavne v porovnaní s európskymi športiakmi je však tak trochu surovec. Silný osemvalec pod kapotou dokáže zapáliť zadné pneumatiky na povel, potrebuje však pevnú ruku.

Ford Mustang má za sebou desiatky rokov bohatej histórie, pričom jeho prvá generácia je imidžovou ikonou, ktorá presiahla svet motorizmu. Preto je obdivuhodné, že najnovšia generácia nezostala zaseknutá v minulosti.
Kombinuje tradičný pohon s modernými technológiami, ktoré sa nesústredia na nízke emisie a bezpečnosť, ale pomáhajú dostať z auta maximum výkonu a zábavy. Siedma generácia Mustangu stelesňuje všetko, čo na silných poctivých osemvalcoch milujeme a je ich veľmi dôstojnou rozlúčkou.
Neexistuje auto, ktoré by dalo takúto dávku výkonu a rýchlosti za porovnateľnú cenu, navyše v podobe atraktívneho dvojdverového kupé s legendárnym menom. S cenami začínajúcimi sa pod 60-tisíc eur za verziu GT zrazu ani ten plastový interiér nevyzerá tak márne.
Z testovacieho zápisníka | |
---|---|
Značka a model | Ford Mustang Fastback |
Verzia | Dark Horse 5.0 Ti-VCT V8 A10 |
Cena modelu od / verzia od / testovací model (eur) | 59 900 / 74 900 / 79 990 |
Motor | benzínový atmosférický osemvalec, 5038 cm3 |
Výkon kW(k) / pri otáčkach (ot. / min.) | 334 (453) / 7250 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot. / min.) | 540 / 5100 |
Typ prevodovky / počet stupňov | automatická / 10 |
Zrýchlenie z 0 - 100 km/h (s) | 4,4 |
Spotreba kombinovaná - výrobca / test (l/100 km) | 12 / 12,8 |
Objem palivovej nádrže (l) | 61 |
Rozmer pneumatík vpredu / vzadu | 255/40 R19 / 275/40 R19 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1837 |
Objem batožinového priestoru (l) | 381 |
Rázvor náprav; dĺžka; šírka; výška (mm) | 2719; 4819; 1917; 1403 |